الکتروموتور ضد انفجار و معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

  چهارشنبه، 22 آذر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
الکتروموتور ضد انفجار و معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟
این دو دستگاه در ویژگی‌های ایمنی و عملکرد با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. موتور الکتریکی ضد انفجار برخلاف مدل معمولی برای محیط‌های خطرناک طراحی شده است. موتورهای الکتریکی معمولی، برای استفاده در محیط‌های عادی و بدون خطر طراحی شده‌اند؛ همچنین قیمت الکتروموتور ضد انفجار نسبت به معمولی بیشتر است. برای بررسی جزئی‌تر این تفاوت‌ها با ما همره باشید.

الکتروموتور یکی از مهم‌ترین تجهیزات صنعتی است که برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها در صنایع مختلف از جمله نفت‌وگاز، شیمیایی، معدنی و فولادی کاربرد دارند. از همین‌رو بسیاری از کسب‌وکارهای صنعتی به‌ دنبال خرید الکتروموتور معمولی TEFC هستند.

الکتروموتور ضد انفجار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مدل ضد انفجار، موتورهای الکتریکی هستند که در محیط‌های خطرناکی که احتمال انفجار و آتش‌سوزی در آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌شوند. این موتورها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از انتشار جرقه و شعله از داخل دستگاه به بیرون جلوگیری کنند.

در محیط‌های خطرناک وجود گازها، مایعات یا بخارهای قابل اشتعال، احتمال تشکیل مثلث آتش را افزایش می‌دهد. به ‌همین دلیل عدم استفاده از تجهیزات ضد انفجار در صنایع و بی‌توجهی به شرایط ایمنی، بارها منجر به بروز حوادث جبران ناپذیری شده است. از جمله این حوادث می‌توان به انفجار معادن و پالایشگاه‌ها و آتش‌سوزی در کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی اشاره کرد.

کاربرد موتورهای الکتریکی ضد انفجار در محیط‌های خاص

از همین‌رو الکتروموتور ضد انفجار برای استفاده در محیط‌های خاصی طراحی شده‌اند تا از بروز حوادث جلوگیری به‌عمل آورند. این تجهیزات در برابر عواملی مانند شوک الکتریکی و جرقه مقاوم هستند. علاوه‌براین جنس مواد به‌کار رفته در این دستگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. آن‌ها در محیط‌های مختلف با شرایط سختی کار می‌کنند، پس باید در برابر سایش، خوردگی، انفجار و آتش‌سوزی مقاوم باشند.

از طرفی چدن به‌دلیل مقاومت مناسب در برابر فرسودگی، انتخاب مناسبی برای ساخت بدنه این دستگاه خواهد بود. فولاد نیز با توجه‌به استحکام بالای خود در استاتور این موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی، اصطلاح ضد انفجار به این معنا نیست که دستگاه هرگز منفجر نمی‌شود، بلکه این دستگاه از انتشار انفجار موتور به محیط اطراف جلوگیری می‌کند.

الکتروموتور

الکتروموتور معمولی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

موتورهای الکتریکی در اندازه‌ها و توان‌های مختلف برای کاربردهای مختلف ساخته می‌شوند. از وسایل کوچک خانگی گرفته تا ماشین‌آلات صنعتی بزرگ، این دستگاه‌ در طیف گسترده‌ای از تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتور الکتریکی معمولی از دو بخش استاتور و روتور تشکیل شده است.

بخش ثابت موتور استاتور نام دارد و شامل سیم‌پیچ‌های مسی خواهند بود که میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند. این میدان مغناطیسی با روتور تعامل دارد و باعث چرخش آن می‌شود. به‌طور کلی الکتروموتور معمولی یک دستگاه کارآمد و قابل اعتماد است که انرژی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند. این موتور به‌دلیل طراحی و مکانیزم خنک‌کننده مناسب خود در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، تولید لوازم خانگی و... کاربرد دارد.

تفاوت اصلی میان الکتروموتور ضد انفجار و معمولی

این دو دستگاه در ویژگی‌های ایمنی و عملکرد با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. به‌عنوان مثال موتور الکتریکی ضد انفجار برخلاف مدل معمولی برای محیط‌های خطرناک طراحی شده است. نوع ضد انفجار با استفاده از مواد و تکنولوژی‌های خاص از ایجاد انفجار یا گسترش آن جلوگیری به‌عمل می‌آورد. این دستگاه شامل محفظه‌های محافظ، سیستم‌های خنک‌کننده و خاموش‌کننده است.

علاوه‌براین، موتور الکتریکی ضد انفجار برای استفاده در محیط‌های خطرناک باید از استانداردهای ایمنی خاصی برخوردار باشند. از جمله این استانداردها باید به IECEx و ATEX اشاره کرد. موتورهای الکتریکی معمولی برخلاف مدل ضد انفجار، برای استفاده در محیط‌های عادی و بدون خطر طراحی شده‌اند.

بنابراین این موتورها نیازی به قطعات و استانداردهای ایمنی خاص ندارند و از مواد و تکنولوژی‌های استاندارد استفاده می‌کنند. از همین‌رو قیمت الکتروموتور ضد انفجار نسبت به معمولی بیشتر است.

ویژگی‌های الکتروموتور ضد انفجار و معمولی

مدل ضد انفجار با استفاده از پوسته‌های مقاوم خود از وقوع حوادث غیرمترقبه جلوگیری می‌کند. پوسته‌های این علاوه‌بر جلوگیری از انتشار انفجار درونی به محیط اطراف، مانع ورود گازهای خطرناک موجود در محیط به داخل دستگاه می‌شوند.

در محفظه موتور، مسیرهایی وجود دارد که گازهای داغ و شعله‌دار را به بیرون هدایت می‌کنند. این مسیرها، با ایجاد مقاومت در برابر جریان گازها، تاثیر زیادی در کاهش حرارت و سرعت آن‌ها دارند. به این ترتیب، گازهای داغ بدون آسیب‌رساندن به اطراف از محفظه خارج می‌شوند.

در مقابل الکتروموتور معمولی یک محفظه محصور دارد که اجزای داخلی موتور را از گردوغبار، خاک و رطوبت محافظت می‌کند. این دستگاه از یک فن برای خنک‌سازی بهره می‌برد. ضمن آنکه بر روی شفت موتور نصب می‌شود و با چرخش خود، هوا را در داخل موتور به جریان می‌اندازد. این جریان هوا در نهایت باعث خروج گرمای ناشی از کارکرد موتور به بیرون خواهد شد.

فرآیند خنک‌سازی برای موتورهای الکتریکی معمولی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا گرمای بیش‌ازحد می‌تواند باعث کاهش راندمان موتور و آسیب به اجزای داخلی آن شود.

خرید انواع الکتروموتور از آریا گشتاور مانا با بهترین قیمت بازار

شما برای اطمینان از اصالت یک محصول باید آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. اگر به‌دنبال خرید انواع موتورهای الکتریکی با کیفیت هستید، توصیه ما به شما شرکت آریا گشتاور مانا است. شرکت آریا گشتاور مانا با بیش از 10 سال سابقه فعالیت، بزرگترین تامین‌کننده تجهیزات صنعتی در سراسر کشور به‌شمار می‌رود.

این شرکت با ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات صنعتی از جمله موتور الکتریکی، پمپ، گیربکس و الکتروگیربکس، نیازهای صنایع مختلف را تامین می‌کند. این شرکت عاملیت فروش تمام برندهای مطرح داخلی و خارجی را بر عهده دارد و محصولات خود را با کیفیتی استثنایی و گارانتی شرکتی به فروش می‌رساند.

آگما با پاسخ سریع به استعلام‌ها، پشتیبانی فنی و مشاوره، موجودی کامل محصولات و خدمات پس‌ازفروش مناسب در طی سال‌ها توانسته است مورد اعتماد مشتریان خود قرار بگیرد. در نتیجه شما برای خرید موتور الکتریکی از آریا گشتاور مانا این امکان را دارید تا به وب سایت این شرکت مراجعه کنید و با مطالعه مشخصات فنی محصولات، دستگاه موردنظر خود را برگزینید.

الکتروموتور آریا گشتاور

موتورهای الکتریکی ضد انفجار به‌دلیل طراحی‌های خاصی که دارند، باعث جلوگیری از وقوع انفجار و افزایش سطح ایمنی در محیط کار می‌شوند. در مقابل نوع معمولی از مواد استاندارد ساخته شده‌ است و سیستم‌های خنک‌کننده و عایق ویژه‌ای ندارد. به‌طور کلی خرید الکتروموتور مناسب به نوع محیطی که دستگاه در آن استفاده می‌شود، بستگی دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (225 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (134 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (53 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت