دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / نگهداری حیوانات خانگی /

علل و علائم عفونت گوش در خرگوش ها و روش های درمان 

یکشنبه، 20 شهریور 1401
کنه ها باعث عفونت گوش در خرگوش می شود. و خرگوش مدام گوش خود را می خارند ، به طوری که باعث زخم شدن گوش خرگوش می شود . و سر خود را بیش از حد تکان می دهد.اگر به عفونت گوش خرگوش توجه نداشته باشید می تواند بسیار خطرناک و حاد شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم، علل و درمان عفونت گوش در خرگوش به خواندن این مقاله تا انتها ادامه دهید!

عفونت گوش در خرگوش به طور کلی در ۲ دسته عفونت گوش خارجی و عفونت گوش میانی و داخلی طبقه بندی می شود. خرگوش ها حیوانات خانگی فوق العاده ای هستند! آنها باهوش، اجتماعی و دوستانه هستند. خرگوش ها در داخل و خارج از خانه نگهداری می شوند. بسته به وضعیت زندگی، انواع مختلفی از عفونت ها وجود دارد که بر گوش ها تأثیر می گذارد یا علائم مشابهی را ایجاد می کند.

علل شایع عفونت گوش در خرگوش ها

عفونت های باکتریایی از علل شایع عفونت گوش در خرگوش ها هستند. اغلب آنها باعق عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی می شوند که از طریق لوله هایی که نواحی را به هم متصل می کند به گوش میانی یا داخلی منتقل خواهند شد. پاستورلا، استافیلوکوکوس، استرپتوکوک، E. coli، سودوموناس، پروتئوس و بوردتلا همه باکتری های عامل در عفونت گوش خرگوش هستند.انگل هایی مانند کنه گوش می توانند باعث عفونت گوش در خرگوش ها شوند. این کنه ها در پوست کانال گوش و فلپ گوش فرو رفته و دردناک و خارش دار هستند. کنه های گوش می توانند نزدیک به یک ماه در محیط زندگی کنند، بنابراین باید مطمئن شوید که گوش خرگوش خود را کاملاً تمیز کرده اید تا از عفونت مجدد جلوگیری شود. درمان اغلب شامل ۲ دور دارو برای کمک به درمان کنه هایی است که ممکن است در محیط بوده باشد. از آنجا که این دردناک است، داروهای ضد درد و/یا داروهای ضد التهابی نیز اغلب تجویز می شوند.

یک موجود زنده تک یاخته ای، E. caniculi، می تواند علائم مشابه عفونت گوش داخلی یا میانی را ایجاد کند. این علائم شامل کج شدن سر، چرخش، تشنج و حتی فلج است. این عفونت همچنین می تواند کلیه ها و چشم ها را درگیر کند. E. caniculi همچنین می تواند به مدت یک ماه در محیط زندگی کند، بنابراین تمیز کردن کامل منطقه خرگوش شما برای جلوگیری از عفونت مجدد ضروری است.عفونت انگلی با انگل راکون، Baylisascaris procyonis، همچنین می تواند علائم عصبی را ایجاد کند که شبیه علائم عفونت گوش داخلی و میانی است. این بیماری از طریق مدفوع راکون منتقل می شود. خرگوش ها با خوردن انگل روی چمن، غذای دیگر یا نوشیدن آب آلوده، آلوده می شوند.

علائم عفونت گوش در خرگوش ها

عفونت گوش معمولاً در خرگوش مشاهده می شود. آنها برجسته ترین اشکال بیماری گوش هستند که دامپزشکان مشاهده می کنند. اما از آنجایی که خرگوش اغلب درد یا ناراحتی خود را پنهان می کند تا زمانی که مالک متوجه وضعیت حیوان و علائم آن نشود ممکن است عفونت پیشرفت کند.گذشته از بررسی منظم گوش خرگوش شما، برخی از علائم وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. اینها نشان می دهد که خرگوش مشکلی دارد و عفونت گوش، عامل اصلی آن است.

از دست دادن اشتها

معمولاً، وقتی خرگوش اشتهای خود را از دست می دهد، می دانید که مشکلی پیش آمده است. عفونت گوش داخلی اغلب به تعادل حیوان مربوط است. این امر می تواند باعث سرگیجه در خرگوش شود و حیوان را از خوردن غذا منصرف می کند. علاوه بر این، عفونت گوش می تواند هر حرکتی از فک یعنی عمل جویدن را دردناک کند.

سرگیجه

گوش داخلی محلی است که اندام های تعادل در آن وجود دارد. در کنار سرگیجه، یک خرگوش ممکن است دائماً سر خودش را کج کند. به این حالت تورتیکولیس یا شیب سر گفته می شود. حیوانات آزمایشگاهی خاطرنشان می کنند که کج شدن گرما از علائم عفونت گوش در همه خرگوشهای مورد مطالعه به جز ۱ مورد است.یک خرگوش ممکن است به دلیل عفونت در اندام تعادل یا کاهش درد، سر خودش را کج کند. همچنین یک خرگوش احتمال دارد سر خودش را تکان دهد، گویی که می خواهد چیزی سست را تکان دهد یا گوش خود را به یک سطح بمالد. یا ممکن است از درد گوش را به پایین سنجاق کند. این اقدامات ممکن است همراه با کج شدن سر باشد.

خارج شدن چرک

در صورت وجود عفونت ممکن است ترشحاتی با بوی بد از گوش جمع شده و یا حتی نشت کند. معمولاً بوی قابل توجه، نشان دهنده عفونت در گوش داخلی یا گوش میانی است.ترشح یک عفونت تا حدودی شبیه چرک و سفید و ضخیم بوده و اغلب از نظر ظاهری شبیه به خامه است. عفونت گوش که به این مرحله رسیده است، احتمالاً قرمزی و تورم گوش را نیز مشاهده می کند.چندین نشانه دیگر از عفونت گوش در حال رشد است. این شامل پوسته های اطراف کانال گوش، نازک شدن خز یا تکه های خز موجود در اطراف گوش و پوسته پوسته شدن اطراف کانال گوش است.

رفتار – اخلاق

خرگوشی که احساس بیماری می کند یا حالش خوب نیست یا درد دارد می خواهد رفتار خودش را تغییر دهد. چون در این شرایط حیوان سعی می کند که درد خود را پنهان کند، یا نتواند خودش را تمیز کند و خرگوشهای دیگر یا خودتان با سر و صدای زیاد باعث آزار و اذیت آنها شوید. به دنبال علائم دیگر درد و ناراحتی باشید، مانند:

  • لرزیدن
  • دندان ساییدن
  • موقعیت قوز شده
  • چشم های برآمده
  • تنفس سریع یا کم عمق
  • گوشهای به پشت سنجاق شده

یک خرگوش نیز چندین بار در روز خودش را مرتب می کند. حتی به دلیل درد، ممکن است نظافت را متوقف کند.

درمان عفونت گوش خرگوش

درمان عفونت گوش به شدت خود عفونت بستگی خواهد داشت. موارد خفیف را معمولاً می توان با تمیز کردن روزانه گوش، موم گوش را از بین برد.آنتی بیوتیک ها و خرگوش ها رابطه پیچیده ای دارند. هر دامپزشکی که در مورد خرگوش آگاهی داشته باشد می داند که فقط می توان تعداد بسیار محدودی از درمان های آنتی بیوتیکی را برای آنها تجویز کرد.عفونت گوش واقعی نیاز به یک دوره آنتی بیوتیک و احتمالاً ضد التهاب دارد. عفونت های گوش خارجی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد و عفونت های مداوم یا گوش میانی و داخلی به درمان های طولانی مدت آنتی بیوتیک نیاز دارند.برای رفع عفونت های شدید گوش ممکن است نیاز به جراحی باشد. عفونت گوش ناشی از کنه گوش نیز شامل یک دوره درمان ضد انگلی خواهد بود.

قبل از اینکه شروع به درمان کنید گوش خرگوش را تمیز کنید.( پوسته های داخل گوش )با روغن خوارکی داخل گوش خرگوش را چرب کنید . چون روغن باعث می شود کنه از بین برود ، ولی بخاطر داشته باشید بیش از اندازه استفاده نکنیدقاطی کردن 3 ماده برای شستشو گوش خرگوش

  1. داروی به نام ( iodoform ) 65 %
  2. اتر 10%
  3. روغن خوراکی 25 %

25 تا 30% آمولسین و کمی روغن خوراکی قاطی کرده و گوش خرگوش را شستشو دهید.دوره درمان بین 6 تا 10 روز می باشد.توصیه می شود به دامپزشکی مراجعه کنید و به درمان خانگی اکتفا نکنید.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه