علل و علائم دررفتگی کشکک زانوی سگ خانگی و روش های درمان

  چهارشنبه، 10 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
علل و علائم دررفتگی کشکک زانوی سگ خانگی و روش های درمان
دررفتگی کشکک زانوی سگ (patella luxation) زمانی اتفاق می‌افتد که کشکک زانو از جای طبیعی و اصلی خود خارج می‌شود. کشکک زانو در حالت عادی در یک شیار غضروفی در انتهای استخوان ران نشانده شده است. در این مطلب علل و علائم این مشکل بررسی شده و راه های درمان آن ارائه می شود. با ما همراه باشید.

در رفتگی مفصل کشکک زانو زمانی اتفاق می افتد که کشکک زانو از جای طبیعی و اصلی خود خارج می شود. کشکک زانو در حالت عادی در یک شیار غضروفی در انتهای استخوان ران نشانده شده است.در سگ ها کشکک زانو به صورت بادامی شکل است و وظیفه ی آن کمک به حرکت و کشش زانو است.کشکک، متصل به تاندون ماهیچه چهار سر ران است که این ماهیچه نیز متصل به استخوان درشت نی ران است. زمانی که این ماهیچه منقبض می شود، تاندون و کشکک زانو را میکشد که در نتیجه باعث به نرمی منبسط شدن دوباره ی آن میشود. بنابراین به حالتی که در آن کشکک زانو به دلیل انبساط و انقباض از شیار طبیعی خود خارج شود، دررفتگی استخوان کشکک زانو گفته می شود.

جابجایی استخوان کشککی به سمت داخل(Medial Luxating Patella)

کشکک یا کاسه زانو استخوان کوچکی است که درمقابل مفصل زانو قراردارد و به سمت بالا و پایین می لغزد.کشکک درسگهای کوچک ممکن است به علت اعمال غیرطبیعی به سمت داخل پا حرکت نماید.دررفتگی کشکک به طور ناگهانی موجب لنگش توام با درد می شود. این گونه سگها نیازبه عمل جراحی دارند.یک یا هردو زانو را برای رهایی ازمشکل فوق یک باروبرای همیشه درمان می کنند.

انواع دررفتگی کشکک زانو در سگ

اگر حیوان خانگی شما مبتلا به دررفتگی کشکک زانو تشخیص داده شده باشد، ممکن است از دامپزشک خود این سخن را بشنوید که این بیماری را، یک طرفه یا دوطرفه می داند. دررفتگی کشکک زانو یک طرفه، به این معنی است که این بیماری فقط در یک طرف رخ می دهد. به عنوان مثال، فقط یک پای عقبی تحت تأثیر قرار می گیرد.دررفتگی کشکک زانو دو طرفه، به این معنی است که هر دو زانوی سگ شما دارای “کشکک دچار مشکل” هستند. دامپزشک شما همچنین ممکن است دررفتگی کشکک زانو را به صورت داخلی یا جانبی توصیف کند. دررفتگی کشکک زانو داخلی، زمانی اتفاق می افتد که کاسه زانو به سمت داخل ساق حرکت می کند.

با این وجود، دررفتگی جانبی کشکک زانوی سگ خانگی، زمانی اتفاق می افتد که کاسه زانو به سمت خارج ساق حرکت می کند. این اصطلاحات و علائم، می توانند به دامپزشک شما کمک کنند تا نوع دررفتگی را که در زانوی حیوان خانگی شما اتفاق افتاده است، تشخیص دهد.

دررفتگی کشکک زانو در سگ

درجه بندی دررفتگی کشکک زانو در سگ

دامپزشک شما همچنین ممکن است که ابتلا سگ خانگی تان به دررفتگی کشکک زانو را، با استفاده از یک سیستم درجه بندی توصیف کند که شدت دررفتگی را توصیف می کند. دررفتگی کشکک زانو در سگ های خانگی، معمولا از ۱ تا ۴ طبقه بندی می شود. نوع درجه ۱، خفیف ترین و دررفتگی زانوی درجه۴، شدید ترین نوع این اختلال است.

دررفتگی کشکک زانوی درجه ۱

در این شرایط، کاسه زانو را می توان به صورت دستی از شیار خود خارج کرد. اما این عضو بدن سگ، به طور خود به خود به موقعیت طبیعی خود باز می گردد.

دررفتگی کشکک زانوی درجه ۲

در این شرایط، کاسه زانو گهگاه از شیار خود خارج می شود و می توان آن را به صورت دستی به قسمت اصلی خود بازگرداند.

دررفتگی کشکک زانوی درجه ۳

در این شرایط، کاسه زانو سگ خانگی تان، بیشتر اوقات خارج از شیار خود باقی می ماند. اما می توان آن را به صورت دستی به قسمت اصلی خود بازگرداند.

دررفتگی کشکک زانوی دررفتگی درجه ۴

در این شرایط، کاسه زانو سگ خانگی تان، همیشه خارج از شیار خود باقی می ماند و نمی توان آن را به داخل شیار وارد کرد.

دلایل دررفتگی کشکک زانو در سگ خانگی

در بیشتر موارد، دررفتگی کشکک زانو در سگ های خانگی، یک بیماری ژنتیکی است. این اختلال، به طور ویژه ای در سگ های نژاد کوچک شایع است، اگرچه در نژادهای بزرگ تر نیز ممکن است شیوع بیشتری پیدا کند. نژادهایی که مستعد ابتلا به دررفتگی کشکک زانو هستند، عبارت اند از:

  • آکیتا
  • پامرانیان
  • شار پیس
  • چیهواهوا
  • گریت پیرنه
  • بوستون تریر
  • یورکشایر تریر
  • پودل مینیاتوری
  • رتریورهای با پوشش مسطح

اگر یکی از والدین یا هر دوی آن ها به این عارضه مبتلا شده باشند، سگ شما بیشتر احتمال دارد که به دررفتگی کشکک زانو مبتلا شود. علاوه براین، دررفتگی کشکک زانو در سگ های خانگی، می تواند به دنبال ضربه به زانو رخ دهد. برای مثال صدمات ناشی از برخورد با ماشین، می تواند باعث بروز دررفتگی کشکک زانو شود . اما این اتفاق بسیار کمتر از موارد ژنتیکی رخ می دهد.به طور کلی، دررفتگی کشکک زانو، در اغلب اوقات، در سنین پایین تشخیص داده می شود. متأسفانه، از آن جایی که این بیماری، یک اختلال ژنتیکی است، توله سگ های مبتلا به اختلال دررفتگی کشکک زانو، با رشد کردن، بهبود نمی یابند. اگر این شرایط باعث ایجاد درد یا از دست دادن عملکرد در اندام آسیب دیده شود، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

علائم دررفتگی کشکک زانو در سگ های خانگی

در سگ هایی که به دررفتگی کشکک زانو با درجه پایین، مبتلا هستند، علائم اغلب کاملاً خفیف هستند. سگ شما ممکن است به طور عادی راه برود یا بدود، سپس به طور ناگهانی یک اندام عقبی را برای چند قدم، به سمت بالا حرکت دهد، گویی در حال جست و خیز است.بیشتر سگ ها، پس از این اتفاق، به شرایط استفاده عادی از اندام باز می گردند، گویی هیچ اتفاقی در زانوی آن ها نیفتاده است. این حالت، مشخصه دررفتگی کشکک زانو در سگ ها است. با این حال، در صورت ابتلا به دررفتگی کشکک زانو شدیدتر و مزمن، سگ شما ممکن است علائم مهم تری را تجربه کند. برخی از این علائم، عبارت اند از:

  • مشکل در استفاده از پای آسیب دیده
  • تغییر شکل پاهای سگ به حالت کمانی
  • لنگش مزمن متناوب در یک یا هر دو پای عقبی
  • درد، به خصوص زمانی که کاسه زانو دررفته باشد.
  • وجود مشکل در دویدن، پریدن، یا بالا رفتن از پله ها

تشخیص دررفتگی کشکک زانو

با وجود این که همه موارد ابتلا به دررفتگی کشکک زانو، شدید نیستند، تشخیص زودهنگام این اختلال می تواند نقش مهمی در درمان موثر موارد شدید داشته باشد. دو روش اصلی وجود دارد که دامپزشکان برای تشخیص این بیماری و تعیین روش درمانی مناسب استفاده می کنند. این دو روش، عبارت اند از:

  • رادیو گرافی
  • معاینه جسمی

به طور کلی، دررفتگی کشکک زانو در سگ ها، به صورت اتفاقی تشخیص داده می شود. به این معنی که دامپزشک شما ممکن است وجود این اختلال را در طول معاینه فیزیکی غیر مرتبط با این اختلال، تشخیص دهد. دامپزشک، مفاصل حیوان خانگی تان (زانو های آن) را لمس می کند و به آرامی آن ها را در دامنه حرکتی طبیعی خود حرکت می دهد.اگر سگ خانگی شما به این بیماری مبتلا شده باشد، یک دامپزشک باتجربه، در اغلب اوقات می تواند در طول این معاینه ساده، احساس کند که کاسه زانو سگ خانگی تان، از جای خود خارج می شود.

دامپزشک ممکن است برای ارزیابی بیشتر موقعیت استخوان کشکک سگ خانگی تان، تهیه تصاویر اشعه ایکس از اندام عقبی سگ خانگی تان را توصیه کند. این تصاویر می توانند به تعیین شدت دررفتگی کشکک زانو، داخلی یا جانبی بودن آن و وجود آرتریت مرتبط با مفصل آسیب دیده، کمک کنند.

نحوه درمان دررفتگی کشکک زانو

درمان دررفتگی کشکک زانو در سگ ها، به شدت بیماری و تأثیر آن بر کیفیت زندگی حیوان خانگی شما بستگی دارد. سگ های مبتلا به دررفتگی کشکک زانو درجه یک، اغلب علائم خفیفی از این عارضه را بروز می دهند و می توانند بدون درمان، یک زندگی عادی و بدون درد داشته باشند.سگ هایی که به دررفتگی کشکک زانوی درجه بالاتری مبتلا هستند، ممکن است برای حفظ راحتی و کیفیت زندگی، به مصرف داروهای کنترل درد، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) نیاز داشته باشند. همچنین، مکمل های مفاصل، می توانند به مدیریت هر گونه آرتریت ثانویه که به دلیل دررفتگی کشکک زانو مزمن رخ می دهد، کمک کنند.

گزینه درمانی جراحی، معمولاً برای سگ هایی که در اثر دررفتگی کشکک زانو، دچار لنگیدن مزمن می شوند و یا سگ هایی که دررفتگی های درجه III یا IV دارند، توصیه می شود. چندین روش جراحی مختلف برای اصلاح دررفتگی کشکک زانو در سگ ها، وجود دارد و جراح، بسته به آناتومی حیوان خانگی و شدت بیماری موجود، بهترین روش را انتخاب می کند.

پس از عمل، حیوان خانگی شما باید تا چند هفته بی حرکت و آرام نگه داری شود تا محل جراحی بهبود یابد. دامپزشک شما احتمالاً داروهایی مانند NSAID ها را برای مدیریت درد و کاهش التهاب در محل جراحی سگ شما تجویز می کند. پس از دوره نقاهت، اکثر سگ ها بازگشت خوب تا عالی عملکرد پای آسیب دیده را تجربه می کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (197 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (80 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (77 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (68 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (43 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (44 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (33 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (30 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) خلاقیت نوجوان ایرانی در روپایی زدن همزمان با دو توپ حماسه ساز شد +فیلم/ رونالدو نه مرسی ما خودمان مسی داریم (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تاثیر زنان سیگاری سریال‌ها بر روی زنان جامعه با پُک‌های سنگین!
سه شوک اساسی به بازار ارز دیجیتال ایران؛ از مرگ همستر تا تحریم نوبیتکس
ویدیو نوستالژی از تبلیغات دهه هشتادی!/ تبلیغ سایپا تیبا به سبک حشمت فردوس سریال ستایش
(ویدیو) آشپزخانه شیک و دلباز خانه‌ی جدید ستاره سادات قطبی/ دیزاین جالب آشپزخانه‌ی مدرن و مینیمال خانم مجری با سماور برنجی و ظروف مسی
دلار در مسیر قیمت آزاد پیش می رود
خبر تلخ امروز/ هوشنگ حریرچیان، پدر دکتر افشار سریال "ساختمان پزشکان"، در گذشت/+ سکانس مشترک حریرچیان با خانم شیرزاد و حرفهای جالب وی درباره مرگ خودش
آیا رئیس‌جمهور می‌تواند به مدال‌آوران سهمیه تحصیلی بدهد؟
خالی کردن حساب پیرمردان و پیرزنان دم عابر بانک!
دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم…
قالیباف پته نماینده مجلس را ریخت روی آب! + فیلم / عصبانیت کمتر دیده شده رئیس مجلس
طلاق به خاطر چالش اینستاگرامی آرایش شوهر در خواب!
رصد خنده‌های پنهانی و قهقهه زنان در جوکر توسط احسان علیخانی! + فیلم
ویدیو/ دکتر سیمایی صراف: همهٔ مؤسسات آموزش عالی باید بخشی از واحدهای درسی خود را بر اساس اقتضای بازار کار تغییر دهند
ویدیو/ دکتر سیمایی صراف: نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست/ نزدیک به 30 درصد دانشجویان نیازمند خدمات سلامت روان و اجتماعی هستند
سفری گذرا و فشرده به گذشته های دور و دراز وقتی آبتنی تابستان بهترین تفریح آن دوران بود/ همه دهه هفتادی ها با من سوار ماشین زمان بشید بریم یاد اون ایام رو بخیر کنیم
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی