ساعدنیوز
ساعدنیوز

علم الهدی: اختلاف طبقاتی روزبه‌روز درحال‌ توسعه است/ امیدواریم مسیر پرتوفیق دولت ادامه یابد تا مردم طعم توفیقات اقتصادی را احساس کنند

  جمعه، 20 مرداد 1402 ID  کد خبر 352109
علم الهدی: اختلاف طبقاتی روزبه‌روز درحال‌ توسعه است/ امیدواریم مسیر پرتوفیق دولت ادامه یابد تا مردم طعم توفیقات اقتصادی را احساس کنند
ساعد نیوز: نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد گفت: نیاز امروز اقتصاد کشور، تنظیم بازار قوی و کنترل عرصه سود است تا فعالیت‌های اقتصادی در مدیریت دولت باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه های امروز نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در روزهایی هستیم که عمر دولت به نیمه رسیده است و در این شرایط، می‌توان به بررسی کارنامه دولت سیزدهم پرداخت تا آن‌چه در عرصه خدمات عمومی، دیپلماسی و سایر مسائل رخ داده، موردتوجه و اذعان عموم مردم قرار بگیرد و عملکرد دولت در عرصه اقتصاد نیز تشریح شود.

وی افزود: در این کارنامه نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که هم باید به قوت‌ها توجه کرد هم و آسیب‌ها را موردبررسی قرار داد تا این چالش‌ها برطرف شوند.

آیت الله علم الهدی افزود: افزود: در 12 مرداد سال 1400، این دولت موردتنفیذ مقام معظم رهبری قرار گرفت و در نیمه مرداد آن سال، پیش از اینکه رأی اعتماد از مجلس گرفته شود، نخستین جلسه مشترک رئیس‌جمهور با وزرا و دولتمردان دولت دوازدهم برگزار شد تا وزیران، عرصه مدیریت کشور را برای آقای رئیس‌جمهور تشریح کنند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در این جلسه، بعضی از این‌ها گفتند شما در زمانی دولت را به دست گرفته‌اید که مسائل منطقه و اقتصاد کشور به خاطر فشارهای آمریکا دچار اشکال شده، مسئله کرونا و قتل‌عام ناشی از آن نیز ما را به حالت استیصال درآورده، خشک‌سالی بیداد می‌کند و از نظر بودجه هم در شرایطی هستیم که حتی برای حقوق کارمندان دولت در همین ماه موجودی به حد کافی وجود ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در آن جلسه، وزیر نیرو گزارش داد برق ناتراز است و تولید با مصرف خصوصاً در نقاط گرمسیری تناسب ندارد. وزیر جهاد کشاورزی گزارش داد که برای واردات گندم و روغن به 3.2 میلیارد دلار ارز نیاز داریم که در خزانه وجود ندارد و بودجه تا تیرماه 1400 پیش خرج شده است. علاوه بر این، آن زمان بودجه 480 هزار میلیارد تومان کسری داشت، 200 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ شده بود و نقدینگی در آستانه انفجار بود. بدهی انباشته دولت که بایستی بلافاصله پرداخت می‌شد، از 1500 میلیارد تومان فراتر می‌رفت. اوراق قرض‌الحسنه به 532 هزار میلیارد تومان رسیده بود. 100 هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به صندوق بازنشستگی بود که باید تسویه می‌شد. 2700 میلیارد تومان بدهی سود اوراق بود. طرح رتبه‌بندی معلمان، 40 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داشت و دولت به‌اندازه 54 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار بود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: این‌ها در فضای تیره‌وتار اقتصاد کشور در شروع به کار دولت سیزدهم رخ داده بود اما اکنون پس از دو سال، همه این بدهی‌ها تسویه شده، بودجه عمومی تأمین شده، نقدینگی موردنیاز به وجود آمده و اگرچه در سال 1399، رشد اقتصادی به صفر رسیده بود اما با وجود اغتشاشات و خسارت‌های شدید اقتصادی که این مسائل به کشور تحمیل کرد، اکنون رشد اقتصادی کشور در مدار 4 درصد است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به افزایش صادرات نفت با وجود تحریم‌های شدید تصریح کرد: امروزه توسعه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی به حدی رسیده که با گذشته قابل‌مقایسه نیست و در شرایطی که صادرات نفت ما به 300 هزار بشکه نفت در روز تقلیل پیدا کرده بود، اکنون به یک‌میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده و این‌ها نشانه‌هایی از رشد اقتصادی در این دولت است.

وی تأکید کرد: با این حال، نباید با مشاهده این نقاط قوت از آسیب‌ها غافل شد و از چالش‌هایی که قشر آسیب‌پذیر جامعه با آن دست به گریبان است، چشم‌پوشی کرد. حقیقت این است که امروزه در عرصه اقتصاد با دو مسئله مواجه هستیم؛ یکی اختلاف طبقاتی شدیدی که روزبه‌روز درحال‌توسعه است و دیگری بی‌ثباتی در معیشت مردم و به‌خصوص کالاهای اساسی.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: امروزه برخی شرکت‌ها که یک‌شبه ایجاد شده‌اند و جریان‌هایی که ناهمسو با دولت و نظام شکل گرفته‌اند، در سودهای کلان و درآمدهای نجومی و غیرقابل محاسبه دخیل هستند و رشد اقتصادی را با مشکل مواجه کرده، عامل اصلی گرانی‌ها هستند. تراز اقتصاد کشور از نظر هزینه و سطح زندگی برهم خورده است. شما امروزه افرادی را مشاهده می‌کنید که خرج آن‌ها حتی در فکر نمی‌گنجد. غالباً هم جریان‌های غیرهمسو با اسلام و انقلاب هستند و وقتی انسان بررسی می‌کند، می‌بیند این سودها در جیب کسانی است که با نظام کوچک‌ترین همگرایی ندارند. مسئله عدم ثبات معیشتی و گرانی‌ها به‌خصوص در کالاهای اساسی هم باعث شده تا خانواده‌ها اگر یک روز سر سفره ناهار می‌نشینند، یقین نداشته باشند که آیا فردا هم این ناهار قابل تهیه خواهد بود یا نه.

امام جمعه مشهد با بیان این که عامل این بی‌ثباتی و نابسامانی، حرکت‌های اقتصادی مخرب و غیرمولد است، اظهار کرد: بدیهی است وقتی ما می‌خواهیم سطح درآمد را بالا ببریم تا فقر ریشه‌کن شود، مزد کارگر را افزایش می‌دهیم. افزایش مزد کارگر هم هزینه تولید را بالا می‌برد و وقتی هزینه تولید افزایش یافت، قیمت محصول به‌قدری زیاد می‌شود که گرانی را به حد غیرقابل‌کنترل می‌رساند. عزیزان من، این خیلی خوب است که حداقل حقوق افزایش پیدا کرده اما همچنان این نیاز وجود دارد که کلیت اقتصاد اصلاح شود. راه اصلاح نیز به این صورت است که سود فعال اقتصادی کنترل شود تا آن آقای سرمایه‌گذار به مقامی نرسد که سود نجومی برای خود لحاظ کند و اگر افزایش مزد کارگر، سود او را تقلیل داد، راه گران کردن محصول را در پیش بگیرد.

آیت الله علم الهدی گفت: یک بخش مهم از سودی که شما آقای سرمایه‌گذار برمی‌دارید، به لطف هنر کارگر شماست، بخش دیگر هم ناشی از تسهیلات بانکی است و اصل سود شما نیز از جیب مردم تأمین می‌شود بنابراین باید مجلس و دولت این جریان را کنترل کند تا سود درآمد، غیرقابل‌کنترل و بی‌بندوبار افزایش پیدا نکند و سرمایه‌گذار برای تأمین سود نجومی خود، بر بازار اقلام اساسی فشار بیاورد. بنابراین نیاز امروز اقتصاد کشور، تنظیم بازار قوی و کنترل عرصه سود است تا فعالیت‌های اقتصادی در مدیریت دولت باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد ادامه داد: برادران و خواهران، انصاف این است که ما هم نیمه‌پر و هم نیمه‌خالی لیوان را ببینیم.

نقطه‌های قوتی که در طول دو سال عمر دولت سیزدهم وجود داشته، باید به‌موازات کاستی‌ها مورد توجه باشد. شما ببینید وقتی در فرانسه اغتشاشات صورت گرفت، با وجود اینکه نیروی سرکوب معترضان را کنترل کرد، رئیس‌جمهور آن‌ها اعلام کرد بیش از یک میلیارد دلار خسارت به اقتصاد فرانسه تحمیل شده است. در این شرایط، می‌توان خسارات ناشی از اغتشاشات در ایران را به‌مراتب بیشتر دانست زیرا مردم خودشان به میدان آمدند و شرایط را کنترل کردند. با این حال، امیدواریم دولت مسیر پرتوفیق خود را ادامه دهد تا ثبات به زندگی اقشار آسیب‌پذیر بازگردد و مردم، طعم این توفیقات اقتصادی را احساس کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (70 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (22 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (20 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای جشن تولدش/ خونه نگو کاخ بگو😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق با کندن دیوار حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس
تیتر امروز   
از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...