دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / طلا و جواهرات /

الماس صورتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 

دوشنبه، 16 آبان 1401
الماس صورتی یکی از درخشان‌ترین نمایندگان سنگ‌های رنگی می‌باشد. الماس صورتی به انگلیسی Pink Diamond الماس‌هایی با رنگ ظریف و بسیار زنانه در طبیعت بسیار کمیاب هستند، اما بسیاری از مردم مایل به خرید الماس صورتی هستند. در ادامه بیشتر با الماس صورتی آشنا می شویم.

الماس صورتی (Pink diamond) یکی از انواع نادر الماس رنگی در جهان است که قیمت بالایی نیز دارد. رنگ الماس های صورتی، به میزان رنگ دانه های صورتی موجود در آن بستگی دارد. هر چقدر این ذرات رنگ بیش تری باشند، پررنگ تر دیده می شوند و در نتیجه جذابیت و قیمت بالاتری هم دارند. رنگ صورتی می تواند تحت تاثیر چهار رنگ دیگر (نارنجی، قرمز، زرشکی، قهوه ای و خاکستری) باشد. در واقع، به خاطر منحصر به فرد بودن هریک از عوامل تعدیل کننده، اصلیت بسیاری از الماس های صورتی را می توان با توجه به دوام و تغییر درجه رنگ صورتی آنها محاسبه کرد. مثلاً اکثر الماس های صورتی روشن یا متمایل به نارنجی به آفریقای جنوبی تعلق دارد و بیش تر الماس های صورتی مایل به زرشکی تیره، خاص استرالیاست و برزیل هستند.

الماس های صورتی حداقل از چهار منطقه به دست می آیند: هند، آفریقای جنوبی، برزیل و استرالیا. در حالل حاضر، به دلیل ذخایر باور نکردنی معدن آرگیلی Argyle این نوع الماس به «الماس گرانبها» شهرت دارد. از نظر تاریخی مهم ترین الماس صورتی آگرا Agra است. سنگی گرانبها و هندی که به گفته مورخان، قدمت آن به اواخر سال ۱۴۰۰ می رسد و وزن آن ۱۵/۲۸ قیراط است.از میان تمامی الماس های دنیا فقط یک در یک میلیون سنگ الماس به رنگ صورتی است. الماس های صورتی همچون الماس های بی رنگ، بالاترین وضوح و کیفیت را دارند.

الماس صورتی چگونه تشکیل می شود؟

شکل گیری همه الماس ها چیزی است که در طی میلیون ها سال اتفاق می افتد. در شرایط فشار و حرارت بسیار زیاد، عناصر کربن با هم به شکل سنگ های الماس راف تشکیل می شوند. در حال حاضر، عموماً این عناصر ترکیبی هستند که در سنگ ها رشد می کنند و باعث ایجاد رنگ های مختلف می شوند، اما در مورد الماس های صورتی و قرمز، دانشمندان واقعاً نمی دانند علت رنگ چیست. پس از ارزیابی سنگ ها، بهترین حدس این است که این فشار بسیار زیاد است که باعث ایجاد رنگ های صورتی و قرمز می شود. شواهد علمی نشان داده است که الماس صورتی حاوی دانه بندی با فشار بالا است که منجر به ساختار داخلی فشرده می شود و تصور می شود که منشاء رنگ آن است. الماس، به طور کلی، از عنصر کربن ساخته شده است. آنها به طور طبیعی در عمق بیش از ۱۰۰ مایلی در هسته زمین تشکیل می شوند، جایی که تقریباً در دمای ۲۲۰۰ درجه فارنهایت گرم می شوند و در شرایط غیرقابل تصور تحت فشار قرار می گیرند. آنها در طول میلیون ها سال در آن محیط باقی مانده اند، تا زمانی که به شکل جامد خود خنک شوند، که ما امروز می بینیم. الماس های صورتی به طور خاص به همین روش ایجاد می شوند، اما فقط در نقاط خاصی از جهان یافت می شوند.

تاریخچه الماس صورتی

فرضیه های مختلفی در مورد رنگ الماس صورتی وجود دارد. اما بیشترین توافق سر این فرضیه است که وقتی سنگ الماس در زمان شکل گیری تحت فشار مضاعفی قرار می گیرد رنگ آن از سفید و شفاف به صورتی تغییر پیدا می کند. برای اثبات این ادعا هم یک آزمایشی در معدن Argyle واقع در کیمبرلی در غرب استرالیا انجام شد. نتیجه ی این آزمایش نشان داد یک شوک مواج مثل زمین لرزه باعث می شود تا الماس های بی رنگ به سمت سطح زمین حرکت کنند و ساختار مولکولی آنها تغییر کند و به رنگ صورتی در بیایند.

تاکنون الماس های صورتی در کشورهای برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی، تانزانیا و کانادا پیدا شده اند. اما اولین بار این سنگ در کشور هند در معدن Kollur استخراج شد. در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی هم الماس های صورتی در منطقه ی Minas Gerais در برزیل کشف و استخراج شدند. البته هنوز هم از این معدن الماس صورتی استخراج می شود.

اما بیشترین الماس صورتی جهان در حال حاضر از معدن Argyle در کیمبرلی استرالیا به دست می آید. از ۲۰ میلیون قیراط الماسی که سالانه از این معدن استخراج می شود فقط ۰.۱ درصد آنها صورتی هستند. حتی همین مقدار بسیار اندک هم پس از پولیش کردن بسیار کوچک تر می شوند. به همین دلیل است که الماس صورتی نه تنها بسیار کمیاب و نادر است، بلکه خریداران این الماس ها هم در جهان ثابت و محدود هستند.

رنگ الماس صورتی

رنگ الماس های صورتی، به میزان رنگ دانه های صورتی موجود در آن بستگی دارد. هر چقدر این ذرات رنگ بیش تری باشند، پررنگ تر دیده می شوند و در نتیجه جذابیت و قیمت بالاتری هم دارند. رنگ صورتی می تواند تحت تاثیر چهار رنگ دیگر (نارنجی، قرمز، زرشکی، قهوه ای و خاکستری) باشد.به عبارت دیگر، رنگ اولیه ی الماس صورتی، صورتی است اما رنگ دیگری نیز در این نوع الماس وجود دارد که روی ارزش و قیمت و رنگ نهائی آن اثر مستقیم دارد. در واقع این رنگ دوم است که سبب غلیظ تر به نظررسیدن رنگ صورتیِ این نوع الماس می شود و به آن ارزش و بهای بیشتری می بخشد. به طوری که اگر رنگ دوم از الماس های صورتی گرفته شود، از میزان ارزش آن کاسته خواهد شد.

از ته رنگ های رایج در الماس صورتی می توان به بنفش، قهوه ای و نارنجی اشاره کرد. بنفش و نارنجی بسیار بیشتر از قهوه ای ارزش و بها دارند. این در حالی است که ته رنگ های قهوه ای و زرد در این سنگِ قیمتی از محبوبیت کمتری برخوردارند.لازم است اشاره کنیم که تقریباً هیچ الماس صورتی که هیچ رنگ دومی در خود نداشته باشد در دنیا وجود ندارد و به همین خاطر اگر چنین الماسی یافت شود، با قیمت بسیار گران تر از بقیه مدل ها خرید و فروش می شود.الماس های صورتی را بر اساس رنگ بندی های زیر در سراسر جهان نامگذاری می کنند:

  • ته مایه ای از صورتی
  • صورتی بسیار کمرنگ
  • صورتی کمرنگ
  • صورتی روشن فانتزی
  • صورتی فانتزی
  • صورتی فانتزی تیره
  • صورتی فانتزی زنده
  • صورتی فانتزی تیره
  • صورتی فانتزی عمیق

انواع الماس صورتی

الماس های صورتی به جز مدل طبیعی، در آزمایشگاه نیز به طور مصنوعی ساخته و عرضه می شوند. البته این الماس ها از نظر شیمیایی شبیه همان الماس های طبیعی هستند اما ارزش و بهای کمتری دارد.در حال حاضر تنها روش موفق برای تولید و ساخت الماس های صورتی مصنوعی در جهان، روش رسوب بخار شیمیایی (CVD) است.پرتو افکنی نیز شیوه رایج دیگری برای ساخت و تولید الماس صورتی است. اما از آن جا که الماس های بسیار کمی را می توان از این روش صورتی کرد، حتی رنگ صورتی حاصل از پرتوافکنی نیز کمیاب است.

کاربرد الماس صورتی در طلا و جواهرات

رنگی صورتی الماس را می توان با رکاب های سفید و زرد ست کرد. البته نگین صورتی روی رکاب طلای سفید یا پلاتین بسیار جذاب تر دیده می شود زیرا زمینه ی سفید باعث می شود تا جلوه ی رنگی سنگ بیشتر باشد.از الماس صورتی نیز همانند الماس بی رنگ برای ساخت انواع جواهرات گران قیمت و لوکس استفاده می شود. این رنگ الماس نیز به چندین شکل متفاوت برش می خورد که شامل برش های گرد، پرنسس، زمرد، آشر، مارکیز، رادیانت یا درخشان، بیضی، گلابی، قلبی و کوسنی یا کاشن است. برش گرد الماس که به اسم برلیان می شناسم از دیرباز شکل برش استاندارد این سنگ قیمتی بوده که برای رنگ صورتی آن نیز زیاد استفاده می شود.

آیا خرید الماس صورتی سرمایه گذاری خوبی است؟

یکی از اصول اولیه یک سرمایه گذاری خوب، عرضه و تقاضا است. دلیل آن این است که اگر عرضه نباشد، تأمین آن مشکل خواهد بود و اگر تقاضا نباشد، برای چه چیزی مفید است. تهیه الماس صورتی طبیعی بسیار دشوار است و تقاضا سال به سال افزایش می یابد. عملکرد قیمت این سنگ ها حتی زمانی که با برخی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار مقایسه می شود، غیر قابل باور است. ترکیبی از عملکرد قیمت و برخی از بزرگ ترین مزایای این سنگ ها، الماس های صورتی از پتانسیل بسیار خوبی در هنگام استفاده به عنوان سرمایه گذاری برخوردار هستند.

کلام آخر

در این مقاله ی جامع به طور کامل و مفصل در مورد اینکه سنگ الماس صورتی چیست و چه انواعی دارد برایتان توضیح دادیم. در آخر هم باید یادآوری کنیم، جواهراتی که با الماس صورتی اصل ساخته و عرضه می شوند، علاوه بر زیبائی و درخشندگی بی نظیر دارای ارزش و بهای بسیار بالایی هم هستند. بنابراین خریداران بسیار محدودی دارند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی متن
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب