علت خراب شدن باتری خودرو در هوای خیلی سرد و خیلی گرم

  شنبه، 28 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
علت خراب شدن باتری خودرو در هوای خیلی سرد و خیلی گرم
هرچند که فصل زمستان زمان نسبتا رایج خراب‌شدن باتری خودرو است ، ولی برخی شواهد حاکی از آن است که باتری ‌ها در تابستان بیشتر از زمستان خراب می ‌شوند . ما در این مطلب علل خراب شدن باتری در تابستان و زمستان را بررسی می کنیم.

شاید باتری های ماشین کمی مرموز به نظر برسد ، اما حضور آنها در زیر کاپوت ماشین کاملاً ساده است. کار اصلی باتری روشن کردن موتور است. پس از آن ، دینام وظیفه اجرای سیستم های الکتریکی خودرو را تا زمانی که ماشین در حال کار است ، بر عهده می گیرد. وقتی ماشین خاموش است ، باتری نیرو را تأمین می کند و می تواند نسبتاً سریع کاملاً تخلیه شود.باتری های اتومبیل سنتی از نوع اسید سرب هستند که با توجه به میزان جریان ارائه شده آنها ارزان ، قابل شارژ و نسبتاً سبک هستند. باتری های موجود در اتومبیل مانند تمام باتری ها دارای الکترودهای مثبت و منفی هستند. در داخل ، هر سلول چندین صفحه نازک وجود دارد که با هم کار می کنند و ولتاژ ایجاد می کنند. قرار نیست باتری های اسید سرب تخلیه عمیق شوند ، مانند زمانی که صاحب چراغ را روشن می کند. تخلیه های عمیق مکرر به سرعت باعث خسارت به باتری می شود و باعث می شود خیلی سریعتر از حد انتظار فرسوده شود.

باتری های اسید سربی طوری طراحی شده اند تا در محدوده دمایی نسبتا وسیعی کار کنند ، اما عملکرد آنها در محیط های خیلی سرد و گرم افت می کند . در دمای انجماد حدود 20 درصد از ظرفیت باتری خودرو نسبت به حالت نرمال و هنگامی که دما به منفی 30 درجه سانتی گراد می رسد حدود 50 درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت نرمال کاسته می شود .همانطور که هوای خیلی سرد ظرفیت باتری اسید سربی را کاهش می دهد ، دماهای بالا نیز در واقع ظرفیت باتری را افزایش می دهند . در حقیقت ظرفیت یک باتری اسید سربی در دمای 50 درجه سانتی گراد نسبت به دمای 25 درجه سانتی گراد حدود 12 درصد افزایش می یابد . البته این افزایش ظرفیت باتری نیز بی ضرر نخواهد بود . با اینکه دماهای بالاتر ظرفیت باتری را افزایش می دهند باعث کاهش عمر باتری خودرو نیز می شوند .

علت خرابی باتری خودرو در سرمای زمستان

سه عامل عمده ی تاثیرگذار هستند که منجر به خرابی باتری خودرو در زمستان می شوند . این عوامل عبارتند از : کاهش ظرفیت باتری ، برق زیادی که موتور استارت از باتری می گیرد و برق اضافی که لوازم برقی از باتری می گیرند . ( روشن ماندن چراغ های داخل خودرو برای زمان های کوتاه مشکل جدی ایجاد نمی کند . )هنگامی که خودروی خود را روشن می کنید موتور استارت برای چرخاندن موتور به شدت جریان زیادی احتیاج دارد . در شرایط عادی باتری خودروی شما از این موضوع هیچ شکایتی نمی کند زیرا قابلیت ارائه شدت جریان بالا در مدت زمان کوتاه ، یکی از نقاط قوت فناوری بسیار قدیمی باتری اسید سربی است .

اما یک باتری که مدت زیادی از عمر آن گذشته است ، ممکن است در زمستان با مشکلات زیادی روبرو شود و حتی اگر ظرفیت باتری با گذشت زمان کاهش نیافته باشد ، دمای صفر درجه یا زیر صفر درجه می تواند ظرفیت یک باتری کاملا نو را در حدی پایین بیاورد که نتواند شدت جریان مورد نیاز موتور استارت را تامین کند .

وقتی به ارقام حیاتی یک باتری نگاه می کنید ، قدرت استارت باتری در حالت سرد به صورت یک عدد بیان می شود که بیانگر میزان شدت جریانی است که باتری می تواند در حالت سرد ارائه دهد . هر چقدر این عدد بالاتر باشد نشان می دهد که باتری مذکور می تواند نسبت به یک باتری که عدد پایین تری دارد ، جریان بیشتری را تأمین کند . به عبارت دیگر ، این باتری در هوای سرد که از ظرفیت آن کاسته می شود ، عملکرد بهتری خواهد داشت .

در برخی موارد به خصوص در هوای خیلی سرد ، موتور استارت خودرو نسبت به حالت عادی نیاز به شدت جریان بیشتری پیدا می کند که مشکل را حادتر می کند . مشکل اینجاست که وقتی هوا سرد است غلظت روغن موتور بیشتر می شود مخصوصا اگر از روغن موتور با درجه گرانروی ثابت استفاده کنید که درجه گرانروی متغیر برای هوای سرد و گرم نداشته باشد . وقتی غلظت روغن افزایش می یابد چرخاندن موتور دشوارتر خواهد بود که درنتیجه باعث می شود موتور استارت شدت جریان بیشتری مصرف کند .

رانندگی در زمستان نیز معمولا فشار بیشتری به باتری تحمیل می کند زیرا هنگامی که روزها کوتاه تر و احتمال نامساعد بودن هوا بیشتر باشد استفاده از وسایل برقی مانند چراغ های جلو و برف پاک کن ها افزایش می یابد که برق بیشتری مصرف می کنند . همچنین فن بخاری نیز احتمالا به طور پیوسته روشن است .در چنین شرایطی سیستم شارژ خودروی شما به سختی می تواند برق مورد نیاز خودرو را تامین کند ، مگر اینکه دینامی با عملکرد بالا داشته باشید . از آنجایی که در این شرایط به خاطر سردی هوا از ظرفیت باتری نیز کاسته شده است ، عمر باتری کاهش خواهد یافت .

مراقبت هایی برای باتری خودرو در زمستان

  • آب باتری را چک کنید:کار کرد موتور در ماه های سرد خیلی سخت میشود چون تمام روغن داخل موتور غلیظ شده و همینطور باتری خودرو برای انجام کار نیاز به آب بیشتری نسبت به حالت عادی دارد . کاهش دمای هوا باعث کاهش واکنشهای شیمیایی و کاهش تولید برق در ماشین میشود .
  • نگه داشتن در گاراژ:در زمستان نگه داشتن خودرو در گاراژ و جدا کردن باتری از خودرو احتمال اینکه باتری به طور کامل تخلیه شود را کم میکند .
  • چک کردن مرتب باتری در زمستان:قبل از زمستان و شروع سرما باید باتری و سیستم الکتریکی خودرو را آزمایش کنید . از جمله باتری و آلترناتیو ، همچنین باتری را با ولت متر بررسی کنید تا از وضعیت باتری با خبر شوید . ولت متر باید عدد ۴/۱۲ ولت یا بالاتر را نشان دهد. باتری خودرو را در زمستان به طور کامل شارژ کنید و اتصالات باتری خودرو را بررسی کنید .اجزای اطراف باتری خود را بررسی و حفظ کنید . از سلامت کابل ها اطمینان حاصل کنید . روغنی بودن و تمیز بودن باتری را چک کنید و از محکم بودن در جایگاه اطمینان حاصل کنید . لغزش های باتری را چک کنید چون لغزش بیش از اندازه باعث کوتاه شدن عمر باتری و ایجاد خوردگی میشود
    باتری خودرو

علت خرابی باتری در گرمای تابستان

همانطور که هوای سرد برای باتری مضر است ، هوای خیلی گرم نیز در عملکرد باتری تاثیر منفی می گذارد . در واقع دمای خیلی بالا مستقیما باعث کاهش عمر باتری می شود . وقتی یک باتری پیوسته در دمای مطلوب 25 درجه سانتی گراد کار کند عمر آن نسبت به یک باتری که پیوسته در معرض دمای حدود 33 درجه سانتی گراد قرار دارد ، حدود 50 درصد بیشتر است .

در واقع به ازای هر 8 درجه افزایش دما نسبت به دمای کاری استاندارد 25 درجه ، عمر باتری نصف می شود . براساس گفته انجمن نگهداری از خودرو دو مقصر اصلی خرابی باتری ها گرما و شارژ بیش از حد هستند . وقتی مایع الکترولیت باتری در معرض حرارت قرار می گیرد احتمال تبخیرشدن آن بیشتر است و اگر مایع باتری پر نشود ، این احتمال وجود دارد که آسیب جبران ناپذیری به باتری وارد شود . به همین ترتیب شارژ بیش از حد یک باتری می تواند به طور محسوسی عمر آن را کاهش دهد ، به اجزای داخلی آن آسیب برساند و حتی باعث ترکیدن باتری شود .

مراقبت هایی برای باتری خودرو در تابستان

  • گرما بر عمر باتری شما تاثیر میگذارد :بیشتر مردم براین باورند که باتری خودرو در زمستان مراقبت های بیشتری نیاز دارد اما اینطور نیست . گرما طول عمر باتری خودرو را کم میکند . باتری خودرو در آب و هوای معتدل میتواند از ۳ تا ۷ سال کار کند ولی در هوای گرم به نصف میرسد . درجه حرارت بالا در واقع عامل مخرب باتری خودرو میباشد . هوای گرم باعث بالا رفتن درجه حرارت در زیر کاپوت میشود و همین عامل باعث تسریع در خوردگی درون باتری میشود .همچنین باعث نشتی و خارج شدن آب و الکترولیک باتری میشود . این نشتی و کاهش مایع از باتری توانایی باتری را برای شروع به کار کم کرده و در نهایت عمر باتری کم میشود . گرمای بیش از حد در واقع می تواند عملکرد شیمیایی را تسریع کند و باعث تبخیر مایعات باتری میشود .کم شدن مایعات درون باتری به طور دائم به ساختار داخلی باتری آسیب میزند .
  • باتری خود را در تابستان آزمایش کنید :مطمئن شوید باتری خودروی شما برای ماه های گرم آمادگی را داشته باشد .یک تست پنچ دقیقه ای باتری بگیرید تا از گزم نشدن بیش از اندازه باتری مطمئن شوید . در زمانی احساس کردید که باتری گرم شده به نزدیک ترین مکانیکی مراجعه کنید و تست باتری رو انجام دهید .

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان