علت خرابی میکروفون گوشی موبایل

  یکشنبه، 04 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علت خرابی میکروفون گوشی موبایل
در دنیایی که عملا همه کارها وابسته به تکنولوژی هستند، خراب شدن گوشی هوشمند می تواند در کل امور زندگی مان اختلال ایجاد کند. تصور کنید حین یک مکالمه مهم کاری ناگهان متوجه می شوید که شخص مقابل صدای شما را نمی شنود. اگر خطوط مخابراتی و آنتن دهی ایرادی نداشته باشند احتمالا مشکل میکروفون گوشی است که به درستی عمل نمی کند.

دلایل خراب شدن میکروفن موبایل

ضربه خوردن به گوشی موبایل، ورود گرد و غبار به داخل گوشی، ورود آب و سایر مواد خارجی به داخل موبایل،

سازگار نبودن درایور نصب شده با میکروفون گوشی و اشکال داشتن کلیدهای تنظیم صدا،

از دلایل خرابی میکروفون گوشی می باشند.

مراحل بررسی خرابی میکروفون موبایل

  1. اولین کاری که می بایست انجام دهید خاموش کردن گوشی موبایل و سپس خارج نمودن باطری گوشی برای چند ثانیه است.
  2. اگر هدفون بلوتوثی متصل به گوشی باشد، از گوشی جدا کنید.
  3. گاهی اتصال این وسایل در عملکرد میکروفن موبایل اخلال ایجاد می کند. پس از جدا کردن هدفون بلوتوثی باید دوباره میکروفن چک شود.
  4. حذف کردن برنامه های نا امن و نرم افزارهای مزاحم و قرار دادن گوشی در حالت امن و یا SAFE MODE که می بایست فقط نرم افزار اصلی باقی بماند.
  5. باید میکروفن موبایل را تست کنید، به این صورت که یک کلیپ صدا را ضبط کنید
  6. نتیجه:

  7. و سپس به صدای ضبط شده گوش دهید. اگر وضوح صدای ضبط شده مناسب نبود، می بایست میکروفن تعمیر یا تعویض شود.
  8. اگر صدای ضبط شده خش خش داشته باشد می بایست مشکل نرم افزاری گوشی حل شود. در صورت درست نشدن میکروفون را عوض کنید.
  9. صدای ضبط شده اگر ضعیف باشد، سوراخ های میکروفن را نگاه کنید، ممکن است مشکل گرفتگی داشته باشد، آن را تمیز کنید.
  10. اگر صدای ضبط شده منقطع باشد، میکروفن باید عوض شود،
  11. اگر درست نشد خازن ها و سلف های مسیر میکروفن را تعویض کنید، در صورت درست نشدن می بایست آی سی صوت تعویض گردد.
  12. اگر صدا ضبط نشود ابتدا میکروفن گوشی را تعویض کنید و سپس قطعات مسیر میکروفکون را چک کنید
  13. و در نهایت آی سی گوشی باید تعویض گردد.

چگونه مشکل میکروفون گوشی اندروید را برطرف کنیم؟

در مواقعی مثل این مورد، حتما به این فکر می کنید که شاید گوشی از دست تان افتاده باشد یا تنظیمات میکروفون دستکاری شده باشد، اما اگر هیچ کدام از این مسائل در کار نیست پس مشکل میکروفون گوشی از کجا می تواند باشد؟

در پاسخ باید گفت، دلایل متعددی برای این معضل وجود دارد که در ادامه این آموزش اندرویدزوم به معرفی و شرح آنها می پردازیم. اما قبل از آن به کلیات قضیه اشاره می کنیم.

مثلا، آیا گوشی را به درستی در دست گرفته اید؟ ناخواسته دست تان روی میکروفون را نپوشانده باشد یا این که به خاطر انباشته شدن آلودگی درون حفره میکروفون، عملکرد آن دچار اختلال شده باشد. آیا سیستم عامل گوشی بروز شده است؟ و این که از چه برنامه های شخص ثالثی استفاده می کنید که با میکروفون سر و کار دارند.

توجه: برای این که پس از انجام هر کدام از روش های زیر، بفهمید که میکروفون گوشی درست شده است، می توانید با گوشی صدا ضبط کنید و ببینید صدا ضبط می شود یا خیر.

تصویر

1.گوشی را ریستارت کنید

گوشی هم ممکن است خسته شود! گاهی اوقات پیش می آید که در اثر استفاده بدون وقفه از دستگاه، عملکرد آن مختل می شود. در چنین مواردی بهتر است گوشی را خاموش کرده، به مدت 10 تا 30 ثانیه درنگ کنید سپس مجددا آن را روشن نمایید.

با انجام این کار، سخت افزار اسمارت فون شما، نفسی تازه می کند و بعد از آن می توانید بررسی کنید که مشکل میکروفون گوشی حل شده است یا خیر.

2.میکروفون گوشی را با یک سنجاق تمیز کنید

این روشی که به شما معرفی می کنیم در عین سادگی، می تواند بسیار موثر واقع شود. در اثر استفاده مداوم از گوشی در اثر مرور زمان به تدریج کثیفی در آن جمع می گردد. گرد و غبار از طریق حفره ای که برای میکروفون روی گوشی تعبیه شده است، می تواند به آن نفوذ نماید.

حتی گاهی با فوت کردن می توان تا حدی این حفره را تمیز کرد. شما می توانید یک سنجاق کوچک یا سوزنی نازک را به آرامی وارد آن کنید و کثیفی های انباشه شده در بخش میکروفون دستگاه خود را تمیز نمایید.

3.غیر فعال کردن حذف کننده نویز صدا

یکی از امکانات جالب دستگاه های اندرویدی، حذف نویز و صداهای اضافی است که به میکروفون وارد می شوند. به طور کلی این قابلیت صداهای زائد پس زمینه را حذف می کند و در زمان مکالمه موجب می شود تا صدای شفاف تری منتقل گردد.

اما همین قابلیت می تواند منجر به اختلال عملکرد میکروفون گوشی نیز بشود. برای غیر فعال کردن آن مراحل زیر را انجام دهید:

  • به تنظیمات گوشی وارد شوید.
  • بخش Call Settings را باز کنید.
  • به دنبال گزینه Noise Reduction بگردید و آن را غیرفعال کنید.
  • گوشی را ریستارت نموده و بررسی کنید که مشکل حل شده یا خیر.

4.حذف برنامه های مشکل ساز

بعضی از نرم افزارها، می توانند در عملکرد گوشی اختلال ایجاد کنند و همین امیر سبب می شود تا نتوانید به درستی از دستگاه خود استفاده نمایید. ابتدا به حالت Safe Mode بروید تا همه برنامه های شخص ثالث نصب شده روی دستگاه، موقتا غیرفعال شوند.

از حالت سیف مود، مکالمه یا ضبط صدا را تست کنید. اگر همه چیز مرتب بود پس باید ایراد از برنامه های نصب شده روی گوشی باشد. اینجا می توانید به جستجوی برنامه مشکل ساز بپردازید یا این که از اطلاعات گوشی نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را ریست فاکتوری (بازگردانی به تنظیمات کارخانه) کنید.

5.به شکل همزمان فقط از یک میکروفون استفاده کنید

شاید به این نکته دقت نکرده باشید که گوشی شما همزمان به یک دستگاه بلوتوث نیز وصل هست و همین با میکروفون گوشی تداخل ایجاد کرده است. پس ابتدا مطمئن شوید که ارتباط گوشی تان با سایر دستگاه ها از این طریق، قطع شده باشد و پس از آن یک بار گوشی را ریستارت کنید.

6.Bixby را متوقف کنید

اگر از گوشی سامسونگ گلکسی اس 9 استفاده می کنید و به مشکل میکروفون گوشی برخورده اید، دلیل این امر می تواند دستیار صوتی Bixby باشد. تنظیمات گوشی را باز کنید به بخش Apps بروید از آنجا Bixby Voice را انتخاب نموده و سپس Force Stop را بزنید. در نهایت بررسی کنید که مشکل حل شده باشد.

7.برنامه Phone Doctor Plus را نصب کنید

برنامه Phone Doctor Plus مانند جعبه ابزاری نرم افزاری، شرایطی را مهیا می کند تا بتوانید بلندگو و میکروفون گوشی خود را تست کنید. این اپ می تواند عملکرد حدودا 30 قطعه سخت افزاری گوشی را مورد بررسی قرار دهد.

تصویر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت