دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت لرزش فرمان خودرو در حالت ایستاده و درجا 

شنبه، 06 خرداد 1402
خیلی اوقات پیش آمده که شما به هنگام روشن کردن ماشین متوجه شوید که فرمان به لرزه درمیاید و ممکن است نگران شوید که ماشین تان دچار مشکل خاصی شده است اما نگران نباشید چرا که در ادامه این مطلب از ساعدنیوز قصد داریم علت لرزش فرمان در حالت درجا را نیز بررسی کنیم.

یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از مالکان خودرو از آن شکایت دارند، لرزش ماشین در حالت ایستاده است. با وجود اینکه برخی این لرزش را عادی تلقی می‌کنند، نباید از کنار آن ساده بگذرید. در واقع لرزش ماشین در حالت ایستاده و درجا می‌تواند هشداری برای یک نقص جدی‌تر در خودروی شما باشد که باید در اسرع وقت آن را شناسایی و رفع کنید؛ در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ماشین وارد شود.

دلایل لرزش فرمان خودرو در حالت درجا

از دلایل اصلی لرزش فرمان هیدرولیک در حالت درجا، ایراد در سیستم هیدرولیک ماشین میباشد.یک تعمیرکار برای رفع علت لرزش فرمان هنگام چرخاندن درجا تلاش میکند تا در مرحله اول با هواگیری سیستم هیدرولیک ماشین ایراد را رفع کند.البته این هواگیری را راننده نیز میتواند انجام دهد اما اگر با مسائل فنی آشنایی ندارید حتما از یک تعمیرگاه تخصصی کمک بگیرید.در ادامه به سایر علل لرزش در حالت ایستا اشاره کرده‌ایم.

اشکال در انژکتور اتومبیل

در صورت بروز مشکل در انژکتور خودرو، سیستم سوخت رسانی به سیلندرها نیز با مشکل روبه رو شده و عمل احتراق به صورت ناقص انجام می‌شود. در صورتی که مشکل از بخش انژکتور خودروی شما باشد، خودرو علاوه بر حالت ایستاده، در هنگام حرکت نیز این لرزش احساس می‌شود. این مشکل با شستشوی انژکتور برطرف می‌شود. در صورتی که بعد از شستشو مشکل حل نشد، انژکتور نیاز به تعویض کامل دارد.

دور موتور کم ماشین از علل لرزش ماشین در حالت درجا

دور موتور کم از دیگر دلایل لرزش موتور ماشین در حالت درجا است. دور موتور وقتی پایین‎تر از حدی باشد که موتور را روشن نگه دارد و آنقدر پایین نباشد که موجب خاموشی یکباره موتور شود؛ خودرو در حالتی نامناسب قرار گرفته و شروع به لرزش می‌کند. این مشکل را می‌توانید با کمی فشردن پدال گاز حل کنید. اما اگر می‌خواهید آن را به صورت دائمی حل کنید باید خودرو را دیاگ زده و تنظیم دور موتور انجام دهید.

از کار افتادن قطعات الکتریکی خودرو

بروز مشکل و یا خرابی در سیستم احتراق یا قطعات مختلف الکتریکی نیز میتواند باعث ایجاد این مشکل شود. دراین صورت مشکل با بال رفتن دور موتور افزایش می‌یابد. مشکلات اصلی طبق معمول شامل معیار بازرسی احتراق,شمع ها و وایر های‌ متصل به ان ها می‌باشد.

اشکال در شمع های‌ ماشین

در صورت وجود مشکل در شمع‌ها، عمل احتراق به طور کامل انجام نمی‌شود. زمانی که یکی از شمع‌ها به خوبی جرقه نزند، یکی از سیلندرها با احتراق ناقص روبه رو شده و در نتیجه خودرو در حالت ایستاده و حتی در حال حرکت و دور کند موتور دچار لرزش می‌شود.

بد درجا کار کردن موتور از علل لرزش ماشین در حالت درجا

این مشکل می‌تواند ناشی از مسائل جدی و یا بی اهمیتی باشد. هنگامی که موتور در حال کار کردن است و احساس می‌کنید که خودرو به صورت سخت و خشن کار می‌کند و یا وقتی که خودرو در سرعت‌های کم دچار هرزگردی می‌شود، نشانه‌ای برای RPM های ناهماهنگ است. در این حالت ممکن است در هنگام حرکت صدای لرزش ایجاد شود.

سخت درجا کردن موتور ممکن است یک مشکل کوچک به نظر برسد، اما در واقع نشان دهنده مشکلی بزرگ در رابطه با موتور خودرو است. در این مورد بهتر است سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید. چرا که مشکلات کوچک باعث ایجاد مشکلات پر هزینه می‌شود.

گرفتگی فیلترهای هوا

همزمان با اینکه در حال رانندگی هستید، فیلتر هوای موتور مانند یک جی پی اس برای تعقیب انواع آلاینده‌های مضر برای موتور عمل می‌کند و آلودگی‌ها را به دام می‌اندازد. با گذشت زمان این فیلترها پر از گرد و غبار، خاک و ذرات دیگر می‌شوند که مانع جریان مناسب هوا برای اضافه شدن به مخلوط سوخت به منظور احتراق می‌گردد. کمبود هوا باعث می‌شود وسیله نقلیه شما اصطلاحا سنگین کار کند، در حالت ایستاده بلرزد و همچنین افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد.

نقص در دسته موتورهای خودرو

علت دیگر لرزش ماشین در حالت ایستاده و درجا به خرابی دسته موتورها برمی‌گردد. وظایف این قطعات، فراهم کردن ثبات، تعادل و پایداری موتور خودرو است؛ بنابراین در صورتی که دسته موتورها خراب یا شکسته شوند، لرزیدن ماشین چندان دور از ذهن نیست. این مشکل به ویژه در مواقعی رخ می‌دهد که در حین خاموش کردن خودرو باشید.

به این ترتیب اگر متوجه لرزش ماشین در زمان خاموش کردن آن شدید، اول دسته موتورها را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. البته قبل از تعمیر، باید به اندازه یک جی پی اس مگنتی هوشیار باشید تا کوچک‌ترین لرزش‌ها از دید شما پنهان نماند.

پمپ سوخت خراب یا مسدود شده است

بد درجا کار کردن اتومبیل میتواند به نرسیدن سوخت به موتور مرتبط باشد. پمپ سوخت که مسئولیت رساندن سوخت از باک به انژکتورها را دارد می‌تواند خراب یا مسدود شود ودر این صورت سوخت کافی به موتور اتومبیل نمی‌رسد که همین امر منجر به درجا کار کردن نامناسب اتومبیل و خفه کردن موتور و حتی کاهش شتاب ماشین میشود.

تنظیم نبودن دور موتور

دلیل دیگر و البته بسیار رایج لرزش خودرو هنگام کار درجا، پایین بودن دور موتور است. در چنین حالتی دور موتور کمتر از چیزی است که ماشین روشن بماند. از طرف دیگر به اندازه‌ای نیست که خودرو کاملا خاموش شود. به همین دلیل موتور در حالت نامناسبی قرار می‌گیرد و می‌لرزد.

برای رفع این مشکل، فقط کافی است کمی پدال گاز را بیشتر فشار دهید. اما این راهکار موقتی است و توصیه می‌شود در اولین فرصت برای دیاگ زدن و تنظیم دور موتور خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید. مراجعه به تعمیرگاه قبل از خرید ماشین دست دوم به اندازه پاسخ این سوال اهمیت دارد که بدانید مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن بخشی از سیستم انتشار گازهاست که میزان اکسیژن موجود در اگزوز را اندازه می‌گیرد. اطلاعات مذکور به کامپیوتر خودرو منتقل می‌شود تا نسبت ایده‌آلی از هوا و سوخت برای کارآمدترین و در عین حال تمیزترین فرایند احتراق محاسبه گردد. این سنسور با گذشت زمان و قرار گرفتن مداوم در مجاورت گرما و رسوبات کربن از کار می‌افتد. در نتیجه کامپیوتر خودرو اطلاعات نادرستی دریافت می‌کند و ممکن است در کار کردن موتور اختلال ایجاد شود؛ اختلالی که گاه خود را با لرزش ماشین در حالت ایستاده و درجا نشان می‌دهد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
ویراستاری تخصصی مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی کتاب
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌