علت پخش نشدن آثار استاد شجریان از صدا و سیما در سال‌های اخیر/ چه کسانی برخورد با استاد را کلید زدند؟

  دوشنبه، 21 مهر 1399 ID  کد خبر 106755
علت پخش نشدن آثار استاد شجریان از صدا و سیما در سال‌های اخیر/ چه کسانی برخورد با استاد را کلید زدند؟
ساعد نیوز: رئیس شورای شهر تهران از صدا و سیما خواست که نسبت به پخش آثار مرحوم محمدرضا شجریان اقدام کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران دیروز در آغاز جلسه رسمی شورای شهر تهران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمدرضا شجریان، گفت: "از رسانه ملی می خواهم کم لطفی را کنار بگذارد و نسبت به پخش آثار برجسته استاد شجریان اقدام ویژه کند." اما آیا پخش نشدن آثار استاد آواز ایران ناشی از کم لطفی رسانه ملی بوده است؟

بر کسی پوشیده نیست که آثار مرحوم شجریان طی سال های متمادی از صدا و سیما پخش می شد، اما پس از درخواست کتبی استاد شجریان در خرداد سال ۸۸ از عزت الله ضرغامی رئیس وقت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه راضی نیست آثارش از صدا و سیما پخش شود، این روند متوقف شد.

محمدرضا شجریان در نامه خود تأکید کرده بود: "اینجانب در سال ۱۳۷۴ نیز اعلام کردم راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم. مجدداً تقاضای خود را تکرار کرده و تأکید می کنم آن سازمان هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و شایسته است به حکم شرع و قانون سریعاً کلیه واحد های آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند."

تصویر

خودداری صدا و سیما از پخش آثار استاد شجریان نه با خواست و تصمیم مدیران صدا و سیما، بلکه به موجب درخواست کتبی مرحوم شجریان به عنوان مالک آثار و هشدار وی مبنی بر موانع شرعی و قانونی آن بوده است، لذا معرفی صدا و سیما به عنوان نهادی که نشر آثار مرحوم شجریان را از مردم دریغ کرده، کم انصافی و حتی بی انصافی است.

در اینجا شاید یادآوری یک ماجرای قدیمی درباره رفتار دولت کارگزاران با مرحوم شجریان نیز خالی از لطف نباشد. اوایل دهه هفتاد شجریان به همراه پرویز مشکاتیان آلبوم قاصدک را تهیه کرد، اما بخش ممیزی وزارت ارشاد دولت کارگزاران، با دست گذاشتن روی بیتی از شعر سعدی به انتشار آلبوم مجوز نداد. هرچند در نهایت این آلبوم به صورت زیرزمینی در سطحی وسیع توزیع شد.

قاصدک تنها آلبوم شجریان بود که در دوران پس از انقلاب توقیف شد، اما هیچگاه دلیل این توقیف به صورت رسمی اعلام نشد و تنها حرف های غیر رسمی که در محافل اهالی شعر و ادب مطرح می شدند، آن را مرتبط با بیت «جماعتی که نظر را حرام می گویند/ نظر حرام بکردند و خون خلق حلال» از سعدی می دانستند.

اما حواشی موجود خللی در رابطه صدا و سیما با این هنرمند ایجاد نکرد و در نوروز ۷۳ که اولین نوروز بعد از این ماجرا بود، شجریان به تلویزیون دعوت شد تا مردم در لحظات آغازین سال جدید از صدای آواز او بهره مند شوند.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی اما روزنامه جمهوری اسلامی که از جراید همسو با دولت وقت محسوب می شد، در ۱۴ فروردین ۷۳ گلایه های عجیبی بابت حضور شجریان در تلویزیون خطاب به صدا و سیما چاپ کرد.

بخشی از متن مطلب روزنامه جمهوری اسلامی در سالی که محمدرضا شجریان در نوروزش به تلویزیون رفت، به این شرح ذیل است:

«آنچه مایه تأسف شدید شد، اقدامی بود که شبکه اول تلویزیون با آوردن یکی از خوانندگان به روی صحنه و اختصاص قسمت قابل توجهی از وقت به او، آن هم در آستانه سال تحویل به عمل آورد! مجریان تلویزیون، با تبلیغات گسترده ای که در فضیلت لحظه سال تحویل کردند، در واقع برای سال تحویل قداستی در اذهان عمومی مردم دست و پا کردند که لازم بود در آستانه تحویل سال، کسی را به روی صحنه می آوردند که وقتی مردم او را می بینند، آنچه به ذهن ها راه می یابد، با همان تبلیغات متناسب باشد. متأسفانه آنچه انجام شد، خلاف این انتظار و خلاف ظرافت های فن تبلیغ بود و مایه تأسف بسیار شد! در اینجا ضرورتی نمی بینیم که وارد جزئیات مربوط به شخص مصاحبه شونده و اظهارات او بشویم، اما اشاره به این نکته را لازم می دانیم که دست اندرکاران تلویزیون قطعا می دانند که مردم مومن کشور ما، برای چهره هایی از قبیل این مصاحبه شونده، قداستی قائل نیستند و بسیاری از بینندگان تلویزیون در همان لحظات قبل از تحویل سال با ملاحظه این اقدام نابجای شبکه اول، افسوس خوردند.»

تصویر

ناگفته نماند که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۹۵ دو حلقه انگشتری زنانه و مردانه را به شجریان و همسرش، هدیه کرد.

سخن آخر اینکه بزرگترین مانع پخش آثار استاد شجریان از صدا و سیما نداشتن رضایت قلبی او از این کار است و اکنون که استاد دار فانی را وداع گفته باید دید که از نظر شرعی و قانونی این کار جایز است و یا منوط به صدور رضایت از طرف بازماندگان اوست.


3 دیدگاه
  دیدگاه ها
ناشناس
4 سال پیش

شما اول برو زبان فارسی رو یاد بگیر بعد بیا برای ما سخنرانی کن.
محمدرضا
4 سال پیش

در هر صورت مردم ایران را از شنیدن هنرمندانه این استاد محروم کردن وما انتظار داریم هرچه سریعتر نصبت به پخش آثار این استاد گرانقدراقدام گردد
بازدیدکننده
4 سال پیش

#درخواست پخش آثار شجریان ازصداوسیما # #شجریان نمرده زنده هستش #
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان