علت ریزش فالوور در اینستاگرام چیست؟+ فیلم آموزشی

  چهارشنبه، 10 خرداد 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه

علت ریزش ناگهانی فالوور

اینستاگرام فرصت بسیار مناسبی برای شناخته شدن و کسب درآمد است؛ پس طبیعی است که هیچکس نخواهد حتی یکی از فالوورهایش را از دست بدهد. اما دیده می‌شود که پیج‌های اینستاگرامی فالوورهای خود را به دلایل مختلفی از دست می‌دهند و نمی‌توانند در کوتاه مدت آن را جبران کنند. در این مقاله به بررسی دلایل ریزش فالوور و معرفی راه حل های آن می‌پردازیم!

شدوبن (shadow ban) شدن صفحه

شدوبن اولین علت ریزش ناگهانی فالوور است که به ذهن هر کسی می‌رسد. شدوبن یعنی اینکه اینستاگرام بدن اطلاع محتوای شما را از دید مخاطب مخفی می‌کند و دیگر محتوای پیج شما را در اکسپلور اینستاگرام و حتی هشتگ‌های اینستاگرامی نشان نمی‌دهد. قطعا می‌پرسید چه عواملی باعث شدوبن شدن پیح می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شدوبن به دولیل اتفاق می‌افتد:

  • از قوانین اینستاگرام سرپیچی کرده‌اید. مثل ایتفاده از ربات برای بالا بردن نرخ تعامل.

  • فالوورهایتان محتوای پست های شما را ریپورت کرده‌اند و به همین علت اینستاگرام تشخیص داده که صفحه شما نامناسب است و آن را به دیگر افراد پیشنهاد نداده. بعضی از افراد کلاهبردار ادعا می‌کنند در ازای مبلغی مشخص می‌توانند شدوبن را از بین ببرند. ولی هیچ کس چنین کاری را نمی‌تواند انجام دهد جز خود اینستاگرام. برای جلوگیری از شدوبن و ریزش فالوور از هیچ گونه رباتی برای افزایش تعامل پیحتان استفاده نکنید.

    پوستر شادوبن شدن در اینستاگرام

تبلیغ بیش از حد

افراد از دیدن پست‌های تبلیغاتی زود خسته می‌شوند و هیچ دوست ندارد دائم شاهد چنین پست‌هایی باشد برای همین تبلیغ بیش از حد علت ریزش ناگهانی فالوور است. بنابراین اگر شما هم دائم در صفحه اینستاگرامی خود به تبلیغ محصولاتتان می‌پردازید منتظر کم شدن فالوورهایتان باشید. البته این بدان معنا نیست که اصلا تبلیغ نکنید بلکه باید به اندازه و درست تبلیغ کنید.

ساختن بیش از اندازه پست‌های تبلیغاتی علاوه بر مخاطب برای خود شما هم خسته کننده است. پس با برنامه ریزی پیش بروید و محصولاتان را هوشمندانه تبلیغ کنید. نکته مهم دیگر اینکه هرگز محصولاتتان را مستقیما تبلیغ نکنید و آن را طی یک مثال یا دوره مصرف معرفی کنید. حتی برای اینکه تبلیغتان اثر گذاری بهتری روی مخاطب داشته باشد می‌توانید از یک اینفلوئنسر بخواهید نظر مثبتش از محصولات برند شما را طی یک دوره مصرف بگوید.

پست گذاری نا مرتبط یا بیش از حد

اکثر افراد به دلیل موضوع پیج شما و مطالب آن، اقدام به فالو کردن شما می‌کنند. حال اگر شما پست‌هایی در صفحه خود بگذارید که هیچ ارتباطی با موضوع پیجتان نداشته باشد بدیهی است که تعداد زیادی از فالوررها شما را آنفالو می‌کنند. هچنین میزان پست گذاری بیش از حد می‌تواند علت ریزش ناگهانی فالوور باشد. به طور مثال اگر شما در یک روز 4 پست منتشر کنید، فالوورهایتان به شدت ریزش می‌کند. بهتر است در روز 1 یا نهایتا 2 پست و حداقل 5پست در هفته در پیج خود منتشر کنید.

فعالیت نداشتن یا فعالیت کم در اینستاگرام

برخی از افراد آنقدر کم و دیر به دیر فعالیت می‌کنند و پست و استوری می‌گذارند که مخاطب فکر می‌کند آن پیج غیر فعال شده و آن را آنفالو می‌کند. پس برای اینکه دچار ریزش فالوور نشوید فعالیت مستمر داشته باشید و طبق یک برنامه زمانی پیش بروید.

جذاب نبودن و بی‌ارزش بودن محتوای پست

تصاویر و کپشن‌های جذاب و دلنشین و هشتگ‌های مناسب و منحصر به فرد از مواردی هستند که باعث جذب مخاطب و ماندگاری او در پیج شما می‌شود. هرگونه تغییر در این روند که باب میل فالوور نباشد، باعث می‌شود او جذب پیج‌های دیگری بشود که محتوای جذاب‌تری دارند و صفحه شما را برای همیشه ترک کند. در واقع باید محتوایی تولید ومنتشر کنید که مخاطب با دیدنش حس خوبی داشته باشد و صفحه شما را به عنوان یک صفحه خوب و حرفه ای بشناسد که که ارزش وقت گذاشتن و دنبال کردن داشته باشد.

خرید فالوور فیک

خرید فالوور فیک اصلی ترین علت ریزش ناگهانی فالوور است. الگوریتم اینستاگرام بسیار هوشمند شده و اکانت‌های فیک را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را پاک می‌کند. یک حالت دیگر هم وجود دارد که شما اقدام به خرید فالوور فیک نکرده‌اید اما با یک کمپین تبلیغاتی فالوورهای زیادی را به صورت موقت به‌دست آورده اید. برای مثال ممکن است شما به عنوان یک آنلاین شاپ با تبلیغ اینفلوئنسرها و تخفیف‌های موقت‌ فالوورهای زیادی را جذب کرده باشید. که بعد از اتمام دوره تخفیف تمام مخاطبان پیج شما را ترک می‌کنند چون از همان اول شما را بخاطر تخفیفات نه بخاطر برندتان فالوکردند. در نتیجه بهترین راه جذب فالوور تولید محتوای جذاب و کاربرپسند است.

الگوریتم تازه اینستاگرام و حذف فالوورهای بی تعامل

یکی از علت‌های ریزش ناگهانی فالوور، حذف فالوور روح توسط خود اینستاگرام است. فالوور روح همان فالوور واقعی است که به دلایلی مانند انتشار پست‌های یکنواخت به فالوور روح تبدیل شده و دیگر هیچ تعاملی با پیج شما ندارد و از آنجایی که تعامل برای الگوریتم اینستاگرام بسیار مهم است وقتی می‌بیند فالور هیچ تعاملی با پیج شما برقرار نمی‌کند آنهارا به طور خودکار حذف ‌می‌کند ولی قبل از اینکه این اتفاق بیفتد شما باید با تولید محتوای خوب و کاربر پسند فالوورهای روح پیج خود را فعال کنید.

نداشتن تعامل با فالوور‌ها علت ریزش ناگهانی فالوور

تعامل با فالوور مهم ترین عامل رشد یک پیج اینستاگرامی است. شما باید دائما با فالوورهای خود تعامل داشته باشید، به نظرات آنها گوش دهید و در استوری‌های روزانه با آنها ارتباط برقرار کنید. اینگونه هم فالوور متوجه می‌شود که شما برای او وقت گذاشته‌اید و از شما و پیجتان حمایت می‌کند و هم اینکه اینستاگرام مجاب می‌شود از شما حمایت کند‌. درواقع می‌توان گفت وقتی شما با کاربران تعامل ندارید یعنی آنها برای شما ارزش و اهمیتی ندارند و وقتی اینستاگرام می‌بیند شما به فالوورهای خود اهمیت نمی‌دهید فالوور بیشتری برای شما نمی‌آورد و در نتیجه با ریزش فالوور رو‌به‌رو می‌شوید.

پست محتوای تکراری

مرز باریکی بین فعالیت مستمر و تکرار دوباره و دوباره یک محتوا وجود دارد. محتوای تکراری برای مخاطب خسته کننده است و به سرعت حوصله‌اش سرمی‌رود. پس اگر شما هم در پیج خود محتوای تکراری منتشر می‌کنید نباید از ریزش فالوورهایتان تعجب کنید. برای حل چنین مشکلی می‌توانید محتوای ترکیبی بسازید. به طور مثال شما می‌توانید محتواهای زیر را به صورت ترکیبی پست کنید:

  • عکس محل کارتان

  • عکس‌هایی از خودتان

  • عکس از پشت صحنه

  • آنباکس کردن محصولات

  • عکس‌هایی که دیگر افراد که در حال استفاده از محصولات شما هستند.

نداشتن برنامه محتوایی

دیگر علت ریزش ناگهانی فالوور، نداشتن تقویم محتوایی است. به طور مثال اگر شما دو هفته در پیجتان هیچ گونه فعالیتی نداشته باشید و بعد از دو هفته بخواهید 5 پست را پشت سرهم آپلود کنید فالوورهایتان را از دست می‌دهید. بگذارید برای روشن ترشدن مسئله یک مثال در زندگی روزمره برایتان بزنم. شما در منزل خود یک گیاه دارید و این گیاه را یک روز در میان آب می‌دهید. با این برنامه ثابت و مشخص گیاه به رشد طبیعی خود ادامه می‌دهد. اما اگر شما هر روزی که دلتان خواست به گیاه آب بدهید. گیاه نابود می‌شود. تقویم محتوایی برای پیج هم مانند آب دادن منظم به گیاه است وقتی شما تقویم محتوایی مشخص دارید در واقع یک رابطه ثابت و مشخصی با مخاطبان خود دارید به گونه‌ای که خودشان می‌دانند چه روز و ساعتی باید انتظار پست جدید را داشته باشند.

مشکل از باگ اینستاگرام

در نهایت این احتمال را هم بدهید که علت ریزش ناگهانی فالوور مربوط به باگ اینستاکرام است و ربطی به شما ندارد. به هرحال اینستاگرام هم مانند همه نرم‌افزارهای دیگر باگ دارد و بی عیب و نقص نیست و قبلا هم این مشکل وجود داشته است و برخی پیج‌ها در عرض چندساعت با حتی چندروز تعداد زیادی از فالوورهای خود را از دست داده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد در رابطه با آن خبرهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود و شما مطمئن می‌شوید که علت ریزش ناگهانی فالوورهایتان باگ اینستاگرام است. در این صورت فقط باید کمی صبر کنید تا مشکل حل شود و تعداد فالوورهایتان مانند قبل شود‌.

عدم انسجام پیج و نداشتن قالب کلی

تصاویر موجود در پست های شما به مخاطبتان یک شناخت کلی درباره‌ی شما و محتوایی که تولید می‌کنید، ارائه می‌دهد. اگر پیج شما دارای تصاویری نامرتبط، رنگهای ناسازگار و کیفیت متفاوت باشد، این مسئله عاملی برای ریزش فالوور های شما خواهد بود. از طرفی اگر پیج شما دارای پست هایی با کیفیت بالا باشد، به مرور خواهید دید که فالوور های شما روز به روز بیشتر می‌شوند.

استفاده ی نادرست از هشتگ

اگر بطور کلی از هشتگ ها استفاده نمی‌کنید، باید بگوییم متاسفانه دچار اشتباه بزرگی شده‌اید. هشتگ‌ها یکی از روش‌های توسعه پیج‌های اینستاگرامی و جذب بازدیدکننده رایگان هستند. اگر از این قابلیت استفاده نکنید، بازدیدکننده‌های زیادی را از دست خواهید داد. توجه به این نکته ضروری است که اگر به صورت نامناسب از هشتگ‌ها استفاده کنید، توسط اینستاگرام جریمه می‌شوید و ممکن است فالوورهای فعلی خود را هم از دست بدهید. استفاده بسیار زیاد از هشتگ‌ها، استفاده از هشتگ‌های ممنوعه و اسپم و استفاده از هشتگ‌های تکراری در همه پست‌ها نمونه‌هایی از استفاده نادرست از هشتگ‌ها هستند.

گذاشتن پست بصورت نامنظم و پرتعداد

کاهش فالوورها با نحوه ‌پست گذاشتن شما در ارتباط است. اگر بصورت تصادفی و نامنظم پست می‌گذارید، این فرصت را به مخاطب نمی‌دهید تا در بین سایر پست هایی که در بخش feed نمایش داده می‌شود، با پست شما ارتباط برقرار کند. در نهایت وقتی پست‌های شما ظاهر می‌شوند، مخاطبتان بخاطر نمی‌آورد شما چه کسی هستید یا چرا شما را فالو کرده است! از طرفی اگر بیش از اندازه پست می‌گذارید، این کار در زمان کوتاهی فالوور های شما را آزرده خواهد کرد. این عمل در نهایت منجر به آنفالو شدن شما خواهد شد. اگر به دنبال یک رقم متعادل برای پست گذاشتن هستید، 1 الی 2 عدد پست در روز، یا حداقل 5 پست در هفته می‌تواند مناسب باشد. وقتی روند پست گذاشتن شما از پیوستگی و تداوم خاصی برخوردار باشد، مخاطبان شما با هر پست، کمی بهتر شما را می‌شناسند. اگر محتوای شما جذاب و کپشن‌های پست هایتان جالب باشد، قطعا مورد استقبال مخاطبین قرار خواهد گرفت.

سخن پایانی

بنابراین سعی کرده‌ایم دلایلی را که منجر به ریزش فالوور های اینستاگرام می‌شود را پوشش دهیم. علت های مختلفی برای ریزش فالوور وجود دارد و تنها یک اشتباه سبب کاهش و ریزش فالوور های پیج شما نخواهد شد. ما در این محتوا سعی کرده‌ایم به بررسی دلایل ریزش فالوور در اینستاگرام بپردازیم و چند دلیل تاثیر گذار در کاهش فالوور های اینستاگرامی را به شما معرفی کرده‌ایم. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (356 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (319 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (125 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (42 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (23 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 13 تیر 1403
استوری ترسناک حسین کنعانی زادگان هواداران پرسپولیس را به شدت نگران کرد +عکس
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس