دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / دانستنی های جنسی و زناشویی /

علت سیاه بودن رنگ خون پریود چیست؟ 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که خون قاعدگی شما در زمان نزدیک به انتهای پریود قهوه‌ای تیره یا تقریباً سیاه است.ما در این مطلب از ساعد نیوز علت این اتفاق را بررسی می کنیم.

پریود به عنوان یکی از مهم ترین اتفاقات در زندگی هر خانمی شناخته می شود و به طور متوسط از 12 سالگی شروع شده و تا دوران یائسگی ادامه پیدا می کند. مدت خونریزی 8-3 روزبوده و هر 35-21 روز یکبار تکرار میشود. علاوه بر تمامی مسائل مهمی همچون پی ام اس در دوران پریود، رنگ خون پریودی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند نشانه ای از سلامت و یا عدم سلامت جسمی خانمها باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم که با مطالعه این مطلب به صورت کامل، اطلاعات خود را در رابطه با رنگ خون در پریود بالا ببرید.

رنگ خون عادت ماهانهٔ یک زن می‌تواند اطلاعاتی حیاتی از سلامت او در اختیار خودش و پزشک قرار دهد. با این حال، دوران قاعدگی هر زنی متفاوت است و خون می‌تواند رنگ و قوام خود را در طول دوره و از این ماه تا ماه بعد تغییر دهد. بنابراین برای زنان ضروری است که بفهمند چه چیزی برای آنها طبیعی و چه چیزی غیرطبیعی است. پس اگر در طول پریودتان به لباس زیر خود نگاه کردید و چیزی غیر از رنگ قرمز دیدید، نترسید، چون خون پریود همیشه قرمز نیست و رنگ‌های مختلف خون می‌تواند معانی زیادی داشته باشد. هرچند رنگ‌های مختلف خون معمولاً جایی برای نگرانی ندارد اما گهگاه ممکن است نشانه‌ٔ وجود مشکلی باشد که نیازمند مراجعه به یک متخصص زنان است.

آیا می دانید علت سیاه بودن خون پریودی چیست ؟

گاهی اوقات ترشحات واژینال و همچنین رنگ تیره و سیاه خون قاعدگی امکان دارد ترسناک باشد، اما همیشه اینگونه نیست، به خاطر اینکه مشاهده خون سیاه قاعدگی، ممکن است برای هر خانمی در سیکل قاعدگی، مخصوصا در روزهای اوایل پریود اتفاق بیفتد. خون سیاه پریودی، خونی می باشد که مدت بیشتری در رحم مانده و در معرض اکسیژن قرار گرفته و در اثر واکنش با آن تغییر رنگ داده و به رنگ سیاه تبدیل شده است. انجام این روال موجب می شود که رنگ خون قاعدگی، تیره تر به نظر رسیده و باعث ایجاد وحشت شود. این خون معمولا شبیه به رنگ قهوه ای است و جای نگرانی ندارد، ولی همان طور که در اطلاعات رنگ قهوه ای گفته شد با تکرار مشاهده این رنگ سیاه بیمار باید حتما به پزشک مراجعه کند.برخی از دیگر دلایل بالقوه اما کمتر محتمل ترشحات سیاه‌رنگ می‌تواند موارد زیر باشد:

انسداد واژن

ترشحات سیاه ممکن است نشانه‌ای از گیر کردن یک جسم خارجی در واژن باشد، تعجب نکنید، چون این اتفاق می‌افتد! به عنوان مثال، شاید به طور تصادفی فراموش کرده‌اید که یک تامپون را بردارید.، کاپ قاعدگی و داروهای ضدبارداری مانند دیافراگم، کلاهک رحم و کاندوم‌ از دیگر وسایلی هستند که می‌توانند در واژن گیر کنند. با گذشت زمان، اینها می‌توانند پوشش واژن را تحریک کنند و باعث عفونت شوند.

همراه با ترشحات سیاه، ممکن است علائم دیگری شامل بوی بد، خارش یا راش پوستی در واژن و فرج و تب نیز وجود داشته باشد. اگر مشکوک هستید که چیزی داخل واژن گیر کرده است، فوراً به یک متخصص زنان مراجعه کنید. به‌طورکلی، برخی از علائم انسداد واژن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشحات بدبو

  • تب

  • مشکل در ادرار کردن

  • خارش یا ورم در داخل یا اطراف واژن

عفونت

خون سیاه می‌تواند در آغاز یا پایان دورهٔ قاعدگی فرد ظاهر شود. رنگ سیاه معمولاً نشانهٔ خون کهنه یا خونی است که مدت بیشتری طول کشیده تا از رحم خارج شود و زمان زیادی برای اکسید شدن داشته است؛ پس از اکسید شدن خون ابتدا قهوه‌ای یا قرمز تیره و در نهایت سیاه می‌شود.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن و بیماری‌های آمیزشی می‌توانند باعث خونریزی واژینال و ترشحات غیرمعمول شوند. ترشحات سنگین واژن که بوی بدی داشته باشند؛ با هر رنگی که دارند، در کنار نشانه‌های زیر می‌تواند از علائم بیماری التهابی لگن و بیماری‌های آمیزشی باشد،:

  • خونریزی در حین یا بعد از رابطهٔ جنسی

  • ادرار دردناک

  • خارش

  • درد یا فشار لگن

  • لکه‌بینی بین پریودها

سقط فراموش‌شده

خونریزی سیاه یا لکه‌بینی می‌تواند نشانه‌ای از سقط فراموش‌شده باشد که در آن رشد جنین متوقف می‌شود، اما به مدت چهار هفته یا بیشتر از بدن خارج نمی‌شود. این وضعیت بجز لکه‌بینی یا خونریزی قهوه‌ای تیره یا سیاه، ممکن است علائم دیگری نداشته باشد.

لوچیا

لوچیا، خونریزی پس از زایمان است که چهار تا شش هفته پس از زایمان رخ می‌دهد. این نوع خونریزی می‌تواند در شروع شدید و قرمزرنگ و همراه با لخته باشد، سپس کند شود و پس از روز چهارم به رنگ قهوه‌ای تغییر کند. اگر جریان خون خیلی کند باشد، ممکن است رنگ آن قهوه‌ای تیره یا سیاه شود

آیا خون سیاه پریود نشانه سرطان رحم است؟

در موارد نادر، ترشحات خونی سیاه رنگ می تواند نشانه ای از سرطان رحم باشد. گرچه بسیاری از افراد هیچگونه نشانه ای ندارند اما خونریزی غیر عادی بین چرخه های قاعدگی یا پس از رابطۀ جنسی، شایع ترین نشانۀ سرطان پیشرفته است. ترشحات واژینال در اوایل ابتلا به سرطان به رنگ سفید یا شفاف، آبکی یا بدبو هستند و حتی رگه هایی از خون را در خود دارند و به مرور زمان به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه تبدیل می شوند. در مراحل پیشرفتۀ سرطان، بیمار این نشانه ها را تجربه می کند:

  • کاهش وزن

  • خستگی و ضعف

  • درد در ناحیه لگن

  • تورم در پاها

  • مشکل در دفع ادرار یا مدفوع

سخن پایانی

رنگ و بافت خون پریود می‌تواند از پریودی به پریود دیگر یا حتی روز به روز تغییر کند، به خصوص در مراحل خاصی از زندگی، مانند زمانی که به تازگی قاعدگی را شروع کرده‌­اید یا به سمت یائسگی می‌روید. بیشتر تغییرات در رنگ پریود چیز مهمی نیستند، اما خیلی بهتر است اگر آن را همراه با علائم دیگرتان یادداشت کنید تا اگر در مورد پریود خود نگرانی دارید، بتوانید واضح‌تر با متخصص زنان خود صحبت کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت