علت توقف اقدامات برای واردات فایزر /آخرین وضعیت واکسن MRNA ایرانی

  یکشنبه، 11 مهر 1400 ID  کد خبر 169936
علت توقف اقدامات برای واردات فایزر /آخرین وضعیت واکسن MRNA ایرانی
ساعد نیوز: عضو کمیته ملی واکسن کرونا ضمن تشریح آخرین اخبار از تولید واکسن‌های ایرانی‌ کرونا، توضیحاتی درباره چرایی عدم واردات واکسن فایزر (که قرار بود برای خرید آن از منابعی از غیر از آمریکا و انگلستان اقدام شود)، ارائه کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی قانعی درباره آخرین اخبار از واکسن های ایرانی کرونا، اظهار کرد: نسبت به وضعیت قبلی که داشتیم واکسن های کووایران برکت و پاستوکووک در فاز سوم قرار دارند و واکسن های اسپایکوژن، کووپارس و فخرا نیز در مراحل پایانی فاز سوم قرار دارند. واکسن نورا در شرف ورود به فاز سوم و واکسن اسوه نیز درحال ورود به فاز اول مطالعات بالینی است.

آخرین وضعیت واکسن MRNA ایرانی

وی با بیان اینکه طرح های هفت شرکت هم در مرحله پیش بالینی است، بیان کرد: واکسن MRNA شرکت رناپ نیز پرونده اش را تحویل داده است اما ایراداتی از آن گرفتند که در حال رفع آنها است تا مجوزهای لازم را اخذ کند.

وی درباره تولید انبوه دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک، تاکید کرد: هرکسی بتواند در کشور واکسن تولید کند رضایت بخش است اما جزئیات تولید هر شرکت را از مسئولین مربوطه باید پرسید. در مورد واکسن پاستوکووک باید به تدریج تجهیزات تولید آن داخل ایران نصب شود و تولید صنعتی آن در کشور آغاز شود تا بتواند به میزان وسیعی تولید کند و توزیع شود. هنوز درحال واردات این واکسن از کوبا هستیم؛ ولی طبیعتا کوبا هم محدودیت هایی در تولید دارد. امیدواریم تولید ایران به زودی شکل بگیرد تا در حجم بالا بتوانیم این واکسن را تامین کنیم.

اما و اگرهای واکسیناسیون سنین کمتر از ۱۲ سال علیه کرونا

قانعی درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال نیز بیان کرد: در برخی منابع علمی عنوان می شود افراد بالای ۱۴ سال را با بزرگسالان یکسان در نظر بگیریم، اما واکسیناسیون کمتر از ۱۲ سال اکنون موضوع قابل بحث در دنیا است و باید نتایج دنیا در این زمینه را هم مطالعه کنیم. از طرفی باید از واکسن داخلی نورا هم حمایت کنیم تا بتواند تحقیقات خود بر این گروه سنی را انجام دهد. نحوه واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال بر اساس پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

اهمیت واکسیناسیون سنین زیر ۱۸ سال

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، بیان کرد: اگر اطفال به کرونا مبتلا شوند معمولا بدون علامت است و بیشتر نگرانی ما هم همواره بزرگسالان بودند. درمورد واکسیناسیون هم چون واکسن ضعیف شده یا کشته شده ویروس است، خطری آنها را تهدید نمی کند و ایمنی خوبی برایشان ایجاد می کند. در واقع در مورد سایر واکسن ها هم که در سنین کودکی تزریق می شود، واکسن اثربخشی بالایی دارد، هرچه سن افزایش پیدا کند نتایج نشان داده است که شش ماه بعد دوباره ایمنی واکسن کاهش می یابد و بنایراین این تصور باید در مردم شکل گیرد که واکسن عمدتا مخصوص کودکان است و کودکان بهترین پاسخ را به آن می دهند و اگر در جایی از دنیا این نتایج درخشان باشد باید از آن استفاده کرد.

علت توقف اقدامات برای واردات فایزر

او درخصوص ورادات واکسن فایزر نیز گفت: مطلب این بود که طرح مطالعاتی تزریق واکسن فایزر بر خانم های باردار متوقف شد؛ زیرا داوطلبین پروژه را رها کردند و بر همین اساس هم چون فایزر نتایجی بر خانم های باردار نداشت و منتشر نکرد، این واکسن برای این امر وارد نشد. باید واکسنی را برای خانم های باردار تزریق کنیم که قبلا امتحانش را پس داده باشد. برای کادر درمان هم واکسن های متعددی در نظر گرفته می شود و شاید اینکه تزریق دوز سوم کادر درمان را تا رسیدن فایزر (که پیش از این اعلام شده بود برای خرید آن از منابعی غیر از آمریکا و انگلستان اقدام میشود) متوقف کنیم، صحبت درستی نباشد، اگر شش ماه از تزریق دوز دوم گذشته باشد باید واکسیناسیون یادآور انجام شود.

واردات واکسن "جانسون و جانسون" در برنامه قرار دارد

وی درباره واکسن "جانسون و جانسون"، گفت: ورادات آن هم در برنامه قرار دارد اما میزان واردات و زمان آن را سازمان غذا و دارو اعلام می کند ولی منعی برای وارداتش نبود.

قانعی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه ای برای اقدام به اخذ مجوز سازمان جهانی بهداشت برای واکسن هایش را دارد یا خیر؟، گفت: هنوز نتایج واکسن هایی که تولید کردیم منتشر نشده است. اگر نتایج منتشر شود این یک گام است که بتوانیم پرونده برای سازمان بهداشت جهانی ارسال کنیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (253 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (198 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (157 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (140 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (64 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (62 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (57 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (54 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (46 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (45 نظر) (فیلم) دفاع جانانه پزشکیان از داماد حسن روحانی / به هر کشوری برود با کله قبولش می‌کنند! (39 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (37 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ...