دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

علی جنتی: شورای نگهبان ردصلاحیتم می کند /پدرم هیچ بیماری ندارد /به دوره اشکنه برگشته‌اند و می‌گویند گرانی را تحمل کنید! 

سه شنبه، 21 شهریور 1402
کد خبر: 356047
ساعد نیوز: علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو حزب اعتدال و توسعه درباره وضعیت جسمانی آیت الله جنتی می گوید: با توجه به سن شان و کهولت سن، طبیعی است که ضعف جسمی دارند، ولی ایشان بیماری ندارند. ما همواره توصیه مان این بود که ایشان را معاف بدارند. وظیفه سنگینی که برعهده ایشان است، واقعا در این شرایط جسمی برای ایشان مشکل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از خبر آنلاین، فرزندِ آیت الله جنتی بودن، «علی جنتی» را محافظه کار نکرده است، آنقدر که صریح و بدون لکنت شورای نگهبان را نقد کند و بگوید؛«شورای نگهبان از دیرباز رویکرد خالص سازی را داشته است و بخشی از یک جریان سیاسی است». او حتی ابایی ندارد که بگوید شورای نگهبانِ آیت الله جنتی با معیارهایی که دارد پسرش علی جنتی را هم ردصلاحیت می کند.

با علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو حزب اعتدال و توسعه هم از جریان خالص ساز حرف زدیم هم درباره حمایت تمام قد ائمه جمعه از دولت رئیسی و البته برنامه حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس.

وقتی سوال از وضعیت جسمانی آیت الله جنتی و برخی خبرسازی ها در اینباره شد؛ تاکید کرد پدرش هیچ بیماری ندارد؛«افرادی که مخالف شورای نگهبان یا رویه شورای نگهبان هستند، گاهی آرزوهایشان را به صورت خبر مطرح می کند.»

علی جنتی در این گفتگو از برخی رایزنی های خود با شورای نگهبان درباره برخی ردصلاحیت شدگان هم روایت کرد و گفت؛«هم به آیت الله جنتی هم به بعضی دیگر از اعضای شورای نگهبان گفته ام نگاه شما نسبت به جریان مقابل چه اصلاح طلب چه جریان اعتدال، نگاه غلطی است و هر کس در جریان مقابل بود، حتما یک آدم نفوذی است یا با انقلاب یا با رهبری زاویه دارد و باید به نوعی حذف شود.»

************

*آقای جنتی! شما در دولت های گذشته با سمت ها و عناوین مختلف حضور داشتید، غیبت شما در دولت آقای رئیسی را به حساب خط افتراق فکری و سیاسی شما با این دولت بگذاریم یا شما هم در کنار سابقون نظام وارد لیست حذفیات کرده اند؟

در مورد این سوالی که مطرح کردید بحث شخص من مطرح نیست که در این دولت هستم یا نه. چون من سال 95 برای دومین بار بازنشسته شدم ولی تا سال 1400 عملا مشغول بودم و با دولت همکاری نزدیک داشتم. ولی سیاستی که این دولت از ابتدا دنبال کرده این است که از هیچ یک از مدیرانی که در دوره گذشته در دولت آقای روحانی فعالیت داشتند، حتی در حد رئیس اداره استفاده نشود.

گویا رژیم عوض شده که همه مدیران دولت قبل را برکنار می کنند

شما می توانید به راحتی یک به یک تمام مدیران دستگاه های اجرایی و حتی بعضی از نهادهایی که خارج از دولت است، ملاحظه کنید که کلی از مدیران برکنار شدند. در واقع یک سیاستی است که با اطلاع قبلی اعمال می کنند و دستور رسمی دارند که این کار را انجام دهند.

همان اوایل کار دولت هم به بعضی از این آقایان گفتم گویا شما فکر می کنید رژیم عوض شده است، یک رژیم رفته و حالا دارید با یک رژیم طاغوتی مبارزه می کنید، یک رژیم انقلابی هستید که سرکار آمده‌اید تا همه کسانی که وابسته به رژیم گذشته بودند، کنار بگذارید.

این سیاستی است که متاسفانه دنبال می کنند و در خود دولت فقط شخص آقای دکتر اسلامی را داریم که او را هم به سازمان انرژی اتمی فرستادند، با اینکه قرار بود وی کماکان در وزارت راه باشند.

*گفتید دستور رسمی دارند، دستور رسمی از کجا؟

بهرحال این چیزی است که به عنوان یک رویه دستور گرفتند که عمل کنند.

جریان خالص ساز مورد حمایت عناصر پرنفوذ نظام هستند

*آقای جنتی چقدر پاکسازی که بنا به روایت شما دارد صورت می گیرد را نتیجه نفوذ یک جریان خالص ساز در ساختار حاکمیت می دانید و چقدر این جریان قدرت و نفوذ دارند؟

این گروه بهرحال مورد حمایت بسیاری از عناصر پرنفوذ در نظام هستند، و با همین حمایت این رویه را دارند ادامه می دهند، این روندی بوده که از سالیان دراز و گذشته دنبال شده است و تلاش دارند یک جریانی را که فکر می کنند می تواند حافظ انقلاب و ارزش های انقلاب باشد را به قدرت برسانند.

در دوره خاتمی نظام غافلگیر شد /احمدی نژاد تمرد کرد و کنار زده شد

در دوره آقای هاشمی رفسنجانی این کار عملا به طور کامل انجام نشد. در دوره آقای خاتمی طبیعتا نظام دچار یک نوع غافلگیری شد. در دوره اول آقای احمدی نژاد احساس شد که این دولت در همان مسیر دارد حرکت می کند و لذا مورد حمایت جدی بود. در دوره دوم احمدی نژاد طبیعتا وقتی تمرد آقای احمدی نژاد بروز کرد، او هم کنار گذاشته شد.

در دوره آقای روحانی که تورم و گرانی بود همه ائمه جمعه صدایشان بلند بود که چرا تورم این مقدار است، چرا برخورد نمی کنید، چرا برنامه ریزی نمی کنید. ولی امروز ائمه جمعه می گویند برای ما مهم اسلام است مهم انقلاب است حالا اگر گرانی است باید تحمل کنیم. امام جمعه مشهد در یک دوره ای هم می گفت که حالا گرانی هست خب اشکنه بخورید. الان دوباره به همان اشکنه برگشتند.

دولت آقای روحانی هم دولت صددرصد مطلوبی برای این جریان نبود. الان احساس می شود که این دولت که سرکار آمده یک دولتی است که صددرصد آنچه را که آن جریان سیاسی می خواهد، به آن عمل می‌کند. نیروهای آنها را در مجلس، در دولت و حتی در مجلس آینده سرکار می آورد و آنقدر هم تمامیت خواهی در این جریان دیده می شود که خارج دولت هم به یک سری از نهادهای غیردولتی و حتی نهادهای مدنی هم این پاکسازی یا خالص سازی سرایت کرده است.

شما می بیند که حتی اتاق بازرگانی که یک نهاد مردمی است را تحمل نمی کنند، نهادی که کاملا برای خود انتخابات دارد، اساسنامه دارد و دولت هم آنجا عضو دارد، ولی خب در عین حال تمام توان را به کار می گیرند که حتی اتاق بازرگانی را هم در اختیار داشته باشند. متاسفانه این کار ادامه دارد.

شورای نگهبان از دیرباز رویکرد خالص سازی را داشته

*بخشی از حمایت ها از این جریان خالص ساز از سوی شورای نگهبان صورت می گیرد، یعنی شورای نگهبان هم در این مسیر پاکسازی و این خالص سازی قرار گرفته است. نقد خود شما به شورای نگهبان به این رویکرد شورا خصوصا در دو انتخابات اخیر چیست؟

اینطور نیست که شورای نگهبان الان به دنبال خالص سازی باشد، از دیرباز این رویکرد را داشته است. دلیلش هم این است که اولا اگر شما ترکیب شورای نگهبان را نگاه کنید چه فقها و چه حقوقدانانش، از یک جریان خاص انتخاب شده اند. یعنی شما یک نفر را در بین 12 نفر از اعضای شورای نگهبان نمی بینید که خارج از جریان که اصولگرایی بدانیم یا هرچیزی که اسمش را بگذاریم،باشد و اینها اعتقادا جریان مقابل خود را یک جریان ضد انقلاب یا غیر انقلابی می دانند و وظیفه و تکلیف خود می دانند که تلاش کنند جریان مقابل را حذف کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 28 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم