دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

عمارت امجد الاشراف، از بناهای تاریخی شهر سنندج! 

چهارشنبه، 30 فروردین 1402
عمارت امجد الاشراف یکی از بناهای اعیانی و تاریخی شهر سنندج است که از بناهای معروف دوره قاجار است و در خیابان صلاح‌الدین ایوبی این شهر واقع شده است. این بنا به سفارش میرابوطالب که از تجار اهل اصفهان بوده با چیره‌دستی و مهارت معماران و استادکاران اصفهانی در سال 1217 هجری قمری ساخته شده است.
فهرست []

عمارت امجدالاشراف از بناهای قدیمی و مکان های دیدنی سنندج است و در خیابان صلاح الدین ایوبی قرار دارد. در سال 1217 هجری قمری، این بنا به سفارش تاجری اصفهانی به نام میرابوطالب و با هنر معماران و استادکاران زبردست اصفهانی ساخته شد. این عمارت شامل قسمت‌های مسکونی در کنار تالار تشریفات می‌شد و تالار تشریفات نیز در ایام محرم محل عزاداری امام حسین(ع) بوده است. از خصوصیات بارز این عمارت می‌توان به گچبری‌های پرکار با نقوش اسلیمی، نقاشی‌هایی متاثر از سبک نقاشی غربی، اتاق‌های سه دری و پنج دری در دو طبقه و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی اشاره کرد.

عمارت امجد الاشراف سنندج یکی از بناهای اعیانی و تاریخی شهر سنندج است که در خیابان صلاح‌الدین ایوبی این شهر واقع شده است. این بنا به سفارش میرابوطالب که از تجار اهل اصفهان بوده با چیره‌دستی و مهارت معماران و استادکاران اصفهانی در سال 1217 هجری قمری ساخته شده است. این عمارت شامل قسمت‌های مسکونی بوده که در مجاورت تالار تشریفات قرار داشته. تالار تشریفات در ایام محرم محل عزاداری برای امام حسین (ع) بوده است. در سال‌های بعد از ساخت بنا در قسمت‌های مختلف آن به ویژه قسمت جنوبی، تغییرات و دگرگونی‌هایی ایجاد شده است.

فضاها و اطاق‌های سه ‌دری و پنج دری در دو طبقه، گچبری‌های پرکار با نقوش اسلیمی و در جوار آن نقاشی‌های متأثر از نقاشی غربی. قاب‌بندی‌های سقف حسینیه با نقاشی‌های زیبای منحصر به فرد و پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی و سایر عناصر تزئینی بکار رفته در بخش‌های مختلف از جمله خصوصیات شاخص و منحصر به فرد بنا می‌باشد. به همین جهت یکی از بااهمیت‌ترین بناهای استان از نظر معماری و به ویژه تزئینات وابسته به معماری است. در نمای بنا تزئینات آجرکاری خفته و راسته خوبی کار شده است. این ساختمان دارای حیاط همراه با حوضی مستطیل شکل و سنگفرش تخته‌پوش سنندجی است.

این عمارت شامل قسمت‌های مسکونی بوده که در مجاورت تالار تشریفات قرار داشته و تالار تشریفات در ایام محرم محل عزاداری برای امام حسین (ع) بوده است. در سال‌های بعد از ساخت بنا در قسمت‌های مختلف آن به ویژه قسمت جنوبی، تغییرات و دگرگونی‌هایی ایجاد شده است. فضاها و اطاق‌های سه ‌دری و پنج دری در دو طبقه، گچبری‌های پرکار با نقوش اسلیمی و در جوار آن نقاشی‌های متأثر از نقاشی غربی، قاب‌بندی‌های سقف حسینیه با نقاشی‌های زیبای منحصر به فرد و پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی و سایر عناصر تزئینی بکار رفته در بخش‌های مختلف از جمله خصوصیات شاخص و منحصر به فرد بنا می‌باشد و به همین جهت یکی از بااهمیت‌ترین بناهای استان از نظر معماری و به ویژه تزئینات وابسته به معماری است. در نمای بنا تزئینات آجرکاری خفته و راسته خوبی کار شده است. این ساختمان دارای حیاط همراه با حوضی مستطیل شکل و سنگفرش تخته‌پوش سنندجی است.

مصالح به کار رفته در بنا شامل گچ، آجر و آهک و ملات ساروج و کاه گل است که قسمتی از گچ و آهک مصرفی را از اصفهان آورده اند. سیستم آب رسانی عمارت از طریق قنات و تنبوشه‌های سفالی است.

خلاصه

این عمارت از بناهای معروف دوره قاجار است که توسط میرابوطالب تاجر اصفهانی در دوره امان الله خان اردلان اردلان حاکم کردستان ساخته شده است و در خیابان صلاح الدین ایوبی شهر سنندج بنا به دعوت امان الله خان از اصفهان به کردستان آمده است. این بنا دارای حیاط سنگ فرش شده حوض، حمانم، تالار و حسینیه است. حسینیه که از جالب‌ترین قسمت‌های بنا است، کاشی کاری‌های بی نظیر و ظریف، نقاشی‌ها و گچ بری‌های زیبایی بر روی دیوارها دارد. تمام تزیینات بنا به دست استادکاران اصفهانی طراحی و اجرا شده اند. مصالح به کار رفته در بنا شامل گچ، آجر و آهک و ملات ساروج و کاه گل است که قسمتی از گچ و آهک مصرفی را از اصفهان آورده اند. سیستم آب رسانی عمارت از طریق قنات و تنبوشه‌های سفالی است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
هزینه چاپ یک کتاب
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید