ساعدنیوز
ساعدنیوز

عمارت باغ سپهدار و زیبایی های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
عمارت باغ سپهدار و زیبایی های آن!
عمارت باغ سپهدار کوشکی آجری در دو طبقه است که در خیابان فلسطین غربی و محوطه باغ تاریخی هزار جریب قرار دارد و در دوره قاجار ساخته شده‌است.

قزوین به عنوان یک شهر تاریخی، پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور عزیزمان و توریست هایی از کشورهای دیگر است، یکی از زیباترین و جذاب ترین بناهای تاریخی قزوین که می تواند توریست های بسیاری را به سمت این شهر روانه کند، عمارت باغ سپهدار است.

این باغ و عمارت پیرامون آن، نه تنها می توان شما را به سفیر در طول تاریخ ببرد، بلکه می تواند شما را غرق در زیبایی هایی خیره کننده و جادویی نماید. این عمارت یک موزه تمام عیار است که در آن انواع تجهیزات و وسایل قدیمی که به امور دامداری و کشاورزی مربوط هستند، در معرض دید گردشگران قرار داده می شود و افراد با دیدن انها می توانند پی به کشاورزی و دامپروری پیشینیان خود ببرند و نکات جالب و مهمی را دریابند.

فضای سرسبز این باغ، یه همراه عمارت بسیار باشکوه، درختان بید افراشته، معماری ایرانی و … همه و همه مواردی هستند که می توانند تا ساعت ها شما را مجذوب و شیفته خود نمایند. در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا نکات جالبی را در رابطه با این مکان تاریخی و دیدنی شهر قزوین بیان کنیم. اگر تاکنون موفق به دیدن این عمارت نشده اید، حتما همین امروز برای بازدید از این مکان برنامه ریزی کنید.

چرا بازدید از عمارت سپهدار پیشنهاد می‌شود؟

شما با بازدید از عمارت سپهدار نه تنها از یک بنای بسیار جذاب و بی‌بدیل قدیمی دیدن خواهید کرد، بلکه وارد یک موزه تمام عیار و بسیار دیدنی خواهید شد. چرا که در این عمارت انواع تجهیزات و وسایل قدیمی دامداری و کشاورزی به معرض نمایش گذاشته شده و گردشگران می‌توانند با بازدید از آن‌ها اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد کشاورزی و دام‌پروری پیشینیانمان کسب کنند.
برای مثال اینکه آن‌ها از چه طریقی و توسط چه تجهیزات و امکاناتی کار کشاورزی و دام‌پروری را انجام می‌دادند و یا آن زمان با چه محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند و با وجود آن محدودیت‌ها چه پیشرفت‌هایی در طول زمان حاصل کرده‌اند. فضای بسیار آرام و دل‌نواز عمارت سپهدار نیز بسیار لذت‌بخش بوده و قدم زدن در آنجا لذت توصیف‌ناپذیری دارد.

 عمارت باغ سپهدار

تاریخچه عمارت سپهدار

عمارت سپهدار در دوران قاجار به دستور محمدولی خان تنکابنی در سال‌های 1323 تا 1327 هجری قمری ساخته شد. محمدولی خان تنکابنی یکی از شخصیت‌های برجسته و بسیار مهم دوران قاجار بود که به رئیس الوزرا نیز معروف بود. زندگی کردن در چنین خانه اعیانی برای شخصی مثل محمدولی خان تنکابنی امری عجیب و دور از انتظار هم نبود. چرا که وی مناصب بسیار متعدد و حائز اهمیتی در حکومت قاجار داشت که از آن‌ موارد می‌توان به نخست‌وزیری کشور اشاره کرد. جالب است بدانید که او 3 دوره در این عنوان یعنی نخست‌وزیری فعالیت کرده است. همانطور که می‌دانید در زمان قاجار افراد بسیار مهم عناوین متعددی داشتند که از عناوین بسیار مهم محمدولی خان تنکابنی می‌توان به ساعدالدوله و نصر‌السلطنه (که مربوط به قبل از انقلاب مشروطه است) اشاره کرد.

جالب است بدانید یکی دیگر از عناوین محمدولی خان تنکابنی سپهدار اعظم بوده که احمدشاه قاجار شخصا این لقب را به او اعطا کرده بود. دلیل اعطا کردن این لقب به محمدولی خان تنکابنی این بوده که وی در جریان انقلاب‌های مشروطه یکی از دو فرد مهمی بوده که به پیروزی‌های چشم‌گیری دست یافته و به نوعی فاتح این درگیری‌ها بوده است. او حتی در زمان ناصرالدین‌شاه نیز مسئولیت بزرگ گمرک گیلان را نیز بر عهده داشت که گفته می‌شود آنجا را به طور کل اجاره کرده و داد و ستدهای بسیار قابل توجهی را راه‌اندازی کرده بود. چنین به نظر می‌رسد که قدرت مدیریت او بسیار عالی و شم اقتصادی‌اش بی‌نظیر بوده است. چرا که در زمان فعالیتش در گمرک، به دلیل داد و ستدهای بسیار موفق با روسیه، گمرک گیلان تبدیل به یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور شده بود.

 عمارت باغ سپهدار

معماری بنای عمارت باغ سپهدار

این عمارت به اوایل دوران پهلوی تعلق دارد. نمای ضلع شمالی این بنا رو به سمت خیابان فلسطین است. این عمارت شبیه کوشک ساخته شده وایوانی به صورت غلام گردشی دور آن قراردارد. درطبقه همکف این عمارت، یک راهرویاسالن مرکزی و تعدادی اتاق با کاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یک تالار مستطیل شکل کشیده و تعدادی اتاق قرارگرفته‌است. ضلع شرقی وغربی این بنا دارای هفت ستون ودوستون مشترک در تقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی وجنوبی آن پنج ستون وجود دارد. همچنین کف عمارت اندکی بالاتر از کف حیاط قرارگرفته‌است.

جاهای دیدنی نزدیک به عمارت باغ سپهدار

  • بازار قزوین : بازار قزوین یکی از زیباترین بازارهای تاریخی ایران است که در خیابان امام خمینی قرار دارد. این بازار تاریخی که قدمتش به دوران صفویه و قاجاریه می‌رسد، به‌واسطه معماری بی‌نظیرش برای گردشگران جذابیت دارد. مهم‌ترین بخش‌های بازار را می‌توان سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای قیصریه، سرای حاج رضا و سرای رضوی دانست.

  • حمام قجر: حمام قجر یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های تاریخی ایران است که در دوره صفوی ساخته شد. این حمام که در 11 مرداد 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، امروزه به‌عنوان موزه مردم‌شناسی قزوین فعالیت می‌کند و از سه بخش تالار اقوام، مشاغل و آیین‌ها تشکیل می‌شود که به‌وسیله مجسمه‌هایی در اندازه‌های واقعی، زندگی روزمره مردم را نشان می‌دهند.

  • کاخ چهلستون: کاخ چهلستون قزوین که به عمارت کلاه فرنگی شهرت دارد، به دستور شاه طهماسب صفوی ساخته شد. این کاخ امروزه به موزه خوشنویسی تبدیل شده و آثار برخی از خوشنویسان معروف ایرانی و... را در خود جای داده است. کاخ چهلستون در سال 1334 به شماره 389 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

  • پارک الغدیر قزوین: پارک الغدیر قزوین محل مناسبی برای گردش و استراحت است. این پارک دارای امکاناتی نظیر آلاچیق، محوطه بازی کودکان، آبخوری، سرویس بهداشتی و... است.

نکات بازدید از عمارت باغ سپهدار

  • عمارت باغ سپهدار در اختیار جهاد کشاورزی است و به‌عنوان اداره استفاده می‌شود؛ در نتیجه امکان بازدید از عمارت وجود ندارد.

  • در صورتی که گذرتان به عمارت سپهدار بیفتد، می‌توانید فقط از نمای بیرونی آن بازدید کرده و عکاسی کنید.

خلاصه

قزوین عمارت های تاریخی زیادی را در خود جای داده که تماشای معماری آن ها یکی از بایدهای سفر به این شهر تاریخی ست. یکی از جذاب ترین عمارت های این شهر عمارت باغ سپهدار است که در باغی سرسبز قرار دارد و امروز به موزه کشاورزی تبدیل شده است. باغی که این عمارت در آن قرار دارد یکی از دیدنی ترین باغ های سطح شهر است و طراوت و آب و هوای خوبی دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (109 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (82 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (41 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (35 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (31 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (26 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...