عمارت شهرداری تبریز (میدان ساعت تبریز) ، شاهکاری به سبک معماری آلمانی

  یکشنبه، 30 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
عمارت شهرداری تبریز (میدان ساعت تبریز) ، شاهکاری به سبک معماری آلمانی
میدان ساعت تبریز در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط آلمانی ها و به سبک معماری آنان ساخته شده و جایگاه مهمی در شهرسازی و تاریخ تبریز دارد. از سویی به دلیل نزدیکی به مراکز خرید معروف شهر و جاذبه های دیدنی تبریز به عنوان قلب توریستی تبریز هم خوانده می‌شود.در این مطلب به معرفی عمارت شهرداری تبریز و معماری زیبای آن پرداخته ایم با ساعد نیوز همراه باشید.

بنای عمارت شهرداری تبریز یکی از آثار تاریخی و فرهنگی مهم و جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. غالب گردشگران و مسافران حین اقامت خود در این شهر بازدید از این عمارت زیبا را در برنامه خود قرار می دهند. با کجارو همراه باشید تا بیشتر درباره این بنای تاریخی مشهور بدانید.

معرفی عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز در زمینی به مساحت ۹۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع در فاصله سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی در محل گورستان متروکه کوی نوبر (ابتدای محله مقصودیه) و در سه طبقه ساخته شده است. بنای زیبای عمارت دارای برج ساعتی به ارتفاع ۳۰٫۴ متر است که طی ۷۰ سال اخیر بی وقفه هر ۱۵ دقیقه یک بار آوای گوش نواز آن گذشت زمان را به مردم شهر یادآوری کرده است. این بنا در وسط شهر تبریز و در میدانی موسوم به میدان ساعت واقع شده و در حال حاضر تمام امور عمرانی شهر و امور اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز است.

عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز کجاست؟

عمارت شهرداری تبریز در مرکزی ترین نقطه شهر و در میدان شهرداری (ساعت)، تقاطع خیابان امام خمینی و ارتش واقع است. برای دسترسی به این مکان می توانید از وسایل حمل ونقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. سریع ترین راه استفاده از اتوبوس تندرو (BRT) است. اتوبوس تندرو شریعتی-آبرسان نیز شما را به عمارت شهرداری می رسانند. در ضمن دو پایانه مهم اتوبوس رانی تبریز در نزدیکی این مکان قرار دارند و غالب اتوبوس های شهری سرانجام به این پایانه ها وارد می شوند. همچنین اگر قصد استفاده از مترو را دارید، در ایستگاه میدان ساعت پیاده شوید. تاکسی و خودروی شخصی دیگر گزینه ها هستند. در نظر داشته باشید که به دلیل کمبود فضای پارک، شاید ناچار شوید ماشین خود را در فاصله دورتری پارک کنید. البته چند پارکینگ عمومی در نزدیکی عمارت وجود دارند که می توانید پس از پارک ماشین، پیاده از آن ها به کاخ شهرداری برسید.

تاریخچه عمارت شهرداری تبریز

کار احداث عمارت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ در زمان صدارت شهردار وقت حاج ارفع الملک جلیلی و با نظارت مهندسان آلمانی در محل گورستان مخروبه و متروکه محله نوبر (مقصودیه) آغاز شد. نکته جالب و قابل توجه اینکه شهرداری تبریز نخستین نهاد شهرداری در سطح شهر تبریز است که در اوایل تأسیس با عنوان «بلدیه» شناخته می شد.این بنا به دلیل وجود ساعت در بالاترین نقطه برج در میان مردم به ساختمان ساعت (ساعات قاباغی) نیز شهرت دارد. این میدان به عنوان یکی از آثار قدیمی و بنام شهر تبریز به ثبت ملی رسیده است.

عکس قدیمی از عمارت شهرداری تبریز

معماری عمارت شهرداری تبریز

بنای U شکل عمارت شهرداری تبریز در سه طبقه با زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع احداث و نمای خارجی آن از سنگ تراشیده شده است. نقشه هوایی عمارت شبیه به طرح یک عقاب در حال پرواز است که با نمونه ساختمان های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد. دیوارهای این بنا عموما از جنس آجر و ملات ماسه و آهک بوده و نمای آن ها در قسمت شمال و شرق (معابر اصلی شهر) سنگی و نمای جنوبی و غربی آن ترکیبی از آجر و سنگ است.

عمارت شهرداری تبریز
البته کلیه دیوارها در جهت طولی و عرضی دارای کلاهک آهنی هستند. سنگ های حجاری شده نما در قاب پنجره ها و نیز در قسمت رخ بام از زیباترین موارد تزئینی به کار رفته در معماری این عمارت باشکوه است. البته این شیوه معماری در سایر بناهای تاریخی شهر تبریز نیز مشهود است. از جمله سایر ویژگی های این بنا وجود یک ورودی تشریفاتی در قسمت مشرف به میدان و چندین ورودی متعارف در بخش محوطه است.نمای زیبا و هماهنگی بسیار خوب برج ساعت در محور اصلی و مرکزی بنا با کل عمارت جز شاخصه های اصلی این مجموعه محسوب می شود. این زیبایی منحصربه فرد حتی از فاصله دور نیز نظر رهگذران را به خود جلب می کند.

کاربری عمارت شهرداری تبریز

این بنا از ابتدا به صورت اداری و با هدف محل استقرار شهرداری تبریز احداث شده و در طول دوره تحولات صورت گرفته در شهر تبریز همواره جایگاه خود را به عنوان یکی از ابنیه خوب و زیبای این شهر حفظ کرده است. البته امروزه با تقسیم شهر تبریز به ده منطقه و نیز انتقال اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری به ساختمانی جدید، این عمارت همچنان به عنوان پایگاهی مرکزی برای فعالیت های شهرداری محسوب می شود. حتی به دلیل اهمیت این بنا، شهردار كلان شهر تبريز نیز برخی از ملاقات های رسمی، ديپلماتیک را با مقامات عالی رتبه در محل كاخ مذكور انجام می دهد. علاوه بر آن، نخستین موزه شهر و شهرداری های كشور، شورای اسلامی شهر تبريز در بخشی از ساختمان مذكور مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی تئاتر موجود در ساختمان تشكيل می شود.

نمای داخلی عمارت شهرداری تبریز

موزه شهرداری تبریز

در سال ۱۳۸۶ عمارت شهرداری تبریز، به مناسبت بزرگداشت يكصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلديه ايران در تبريز، با صرف هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و صد میلیون ریال به نخستین موزه شهر و شهرداری های كشور تبديل و مورد بهره برداری قرار گرفت. در این موزه، تالارهای مختلفی نظیر تالار دوربین های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر قرار دارند.

مجسمه های عمارت شهرداری تبریز

در داخل هر یک از این تالارها یادگارهای ارزشمندی از قبیل اشیا، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، هدایای مقام ها و شخصیت های خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری، اسناد اداری و مالی، جام های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوطه به شهر نخستین ها با همکاری شهرداری تبریز و برخی از شهروندان تبریزی جمع آوری و در معرض دید قرار گرفته است.

کتب هنری وآثار تاریخی عمارت شهرداری تبریز
یکی از مهم ترین و بارزش ترین این تالارها، تالار فرش است. در این تالار، گنجینه ای بی نظیر و ارزشمند از فرش ها و قالی هایی با قدمت ۱۱۰ سال به نمایش گذاشته شده اند. ۱۲ تخته فرش موجود در این مجموعه مربوط به فرش هایی است که از زمان تاسیس عمارت شهرداری تبریز تا سال ۱۳۲۰ به دستور ارفع الملک جلیلی بافته شده و به اتمام رسیده است.
موزه فرش عمارت شهرداری تبریز

یکی دیگر از تالارهای جالب این موزه، تالار دوربین های قدیمی است. در این تالار، تاریخچه و روند تکوین و شکل گیری دوربین های نسل قدیم در دوران مختلف در معرض دید عموم قرار دارد.

موزه عمارت شهرداری تبریز
البته در محوطه عمارت شهرداری نیز تعدادی از اتومبیل های قدیمی از جمله تاکسی و اولین ماشین آتش نشانی تبریز در معرض دید عموم قرار دارند که تماشای آن ها خالی از لطف نیست.
تاکسی قدیمی در محوطه عمارت شهرداری تبریز

ساعات بازدید و بلیط عمارت شهرداری تبریز

در روزهای غیرتعطیل می توانید از عمارت شهرداری بازدید کنید. ساعات بازدید از ۸ تا ۱۸ است. هزینه ورودی کاخ موزه نیز در سال ۱۳۹۹، چهار هزار تومان بوده است.

و در پایان....

عمارت شهرداری تبریز در مرکزی ترین نقطه شهر و در میدان شهرداری (ساعت)، تقاطع خیابان امام خمینی و ارتش واقع است.عمارت شهرداری تبریز در فاصله سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی در محل گورستان متروکه کوی نوبر (ابتدای محله مقصودیه) ساخته شده است.در این موزه، تالارهای مختلفی نظیر تالار دوربین های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر قرار دارند.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (322 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (85 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (81 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (45 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (29 نظر) خلاقیت عاشقانه یک مادر ایرانی برای پختن پیتزا حماسه آفرید/ مامان نگو معدن طلا بگو+عکس (27 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (22 نظر) نگاهی به ست ورزشی زرد قناری بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در سالن بدنسازی فوق لاکچری/ رقیب تبریزی هادی چوپان در حال درخشیدن +فیلم (21 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (21 نظر) نگاهی به کیک تولد شکلاتی آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (20 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (18 نظر) نگاهی به رنگ آمیزی، چیدمان و نورپردازی دکوراسیون هنرمندانه کافه خانم المیرا شریفی مقدم/ دنج ترین کافه ای که دیدم +عکس (18 نظر) چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی امین حیایی به زیبا بروفه در مراسم تشییع همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختران از تمام دنیا به این پلیس خوشتیپ پیشنهاد ازدواج دادند + تصویر
گوشی‌های سامسونگ ساخت هند و ویتنام و کره چه تفاوتی دارند؟
11 نکته مهم برای نگهداری کولرگازی
رهبر معظم انقلاب: از 18 کانال، اطلاعات به من می رسد، اطلاعاتی که مسئولین دفتر نیز از آن بی خبرند
معاون جدید رئیس جمهور، از عدم علاقه به کار سیاسی تا مقام اول علمی در مسکو
رئیس شورای شهر تبریز معاون رئیس جمهور شد
(ویدئو) هوش عجیب و باورنکردنی یک میمون در مقابل انسان / همکاری جالب میمون با عکاس حیات وحش
کشف 14 بی ام دبلیوی قاچاق از یک خانه در تهران!
(ویدیو) شلوغ‌بازی خنده‌دار هادی کاظمی در مراسم عقد حدیث میرامینی/ انگار قصد کرده عقد رو کلا به‌هم بریزه/ تا آخر ببینید، روده‌بر میشین از خنده🤣
(تصاویر) معروف‌ترین لباس گران‌قیمت فرح پهلوی/ ولخرجی فرح با لباس‌های فاخر در شرایطی که مردم به نان شبشان هم محتاج بودند
(ویدئو) ژست عجیب و غریب وحید رهبانی بازیگر سریال "گاندو" در اکران فیلم یادگار جنوب / این چه ژستیه آخه خداوکیلی 😂
گزارش تصویری از اکران خصوصی فیلم "یادگار جنوب" با حضور چهره‌های مشهور سینما/ از نفس بازغی و عباس جمشیدی‌فر به همراه نوعروسش، با دستمال لنگی، تا یکتا ناصر و همسر شیک‌پوش احمد مهران‌فر
احکام جدید پزشکیان برای طیب‌نیا و پورمحمدی
(ویدئو) اجرای قشنگ قطعه اقیانوس فرزاد فرزین در کنسرت
یادی کنیم از تیکه‌ی آخر‌خنده‌ی بهرنگ علوی در برنامه " جوکر 2" / فقط ببینین احسان علیخانی چه ریسه‌ای میره🤣
منتخب روز   
(عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس