ساعدنیوز
ساعدنیوز

آموزش پایان نامه نویسی

  چهارشنبه، 04 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آموزش پایان نامه نویسی
استرس هایی که از ترم اول دوره کارشناسی ارشد برای نگارش پایان نامه وجود دارد در ترم های آخر تبدیل به یک ترس بزرگتر میشود و نگرانی دانشجویان در رابطه با نحوه شروع و دفاع پایان نامه چند برابر میشود با مطالعه این مطلب میتوانید با نحوه شروع پایان نامه نویسی آشنا شوید.

پایان نامه نویسی

اغلب دانشجویان دوره کارشناسی ارشد با توجه به اینکه پایان نامه اولین فعالیت تحقیقی آنها میباشد دچار استرس میشوند و نمیدانند چگونه باید آنرا آغاز کنند نحوه شروع و استارت اولیه کار مهم میباشد و بعد از اینکه استارت اولیه کار تحقیقی زده شد ادامه تحقیق نسبتا ساده به نطر میرسد. اگر دانشجویان در طول دوره تحصیلی کارشناسی ارشد سعی کنند با فرآیند پایان نامه نویسی وشیوه های گردآوری تحقیق آشنا شوند ارائه پایان نامه چندان دشوار نخواهد بود. پایان نامه نویسی نیز اگر با اصول و قواعد آن آشنایی داشته باشید و با شیوه های اصولی نوشتن آنرا آغاز کنید به هیچ عنوان دشوار نخواهد بود. بنابراین با توجه به لزوم آموزش فرآیند پایان نامه نویسی در این مطلب کلیه اطلاعلاتی که برای ارائه پایان نامه لازم است را برای شما گردآوری کرده ایم. اطلاعات شامل نحوه نگارش بخش ها و قسمت های مختلف پایان نامه سایز و فونت و فرمت صفحات پایان نامه و نحوه قرار گیری بخش های مختلف آن میباشد. توصیه میکنیم این مطلب را با دقت بخوانید و سپس شروع به انجام تحقیقات و آزمایشات کنید و پایان نامه نویسی را آغاز نمایید.

تصویر

مراحل پایان نامه نویسی

همانند همه کارهای تحقیقی و پژوهشی دیگر قبل از هر چیز نیاز به یک عنوان دارید بنابراین باید ابتدا عنوان مناسب تحقیق خود را انتخاب کنید و سپس در رابطه با عنوان شروع به انجام تحقیق و پژوهش کنید. موضوع پایان­ نامه باید جدید و خلاقانه باشد و نباید درباره موضوعی که پیش­­تر درباره آن، حداقل در ایران، پژوهش­ های فراوانی انجام شده پایان­ نامه نوشت که همین مساله انتخاب موضوع پایان­ نامه را برای بسیاری از دانشجویان دشوار می­ کند. اما نگران نباشید با مطالعه تکنیک های زیر میتوانید به صورت حرفه ای عنوان مناسب پایان نامه خود را انتخاب کنید.

نخستین گام برای انتخاب موضوع پایان نامه شناخت حوزه تخصصی میباشد باید حوزه ای که میخواهید را انتخاب کنید و منابع و مقالات و کتاب های موجود در آن حوزه را شناسایی و مطالعه کنید این تحقیقات اولیه باعث میشود دید گسترده تری نسبت به موضوع داشته باشید و عنوان مناسبتری انتخاب کنید. ابتدا چندین عنوان در نظر بگیرید و سپس عناوین انتخابی خود را در اینترنت جستجو کنید که مبادا تکراری نباشد سپس تایید نهایی کنید. موضوعی که انتخاب میکنید باید هدفمند باشد. عنوان نباید بیشتر از 25 کلمه باشد و وجود کلمات اختصاری در عنوان به هیچ عنوان انتخاب مناسبی نمیباشد. عنوان باید مختصر و مفید و کاربردی باشد و دارای کلمات کلیدی باشد. تکراری نبودن عنوان پایان نامه را میتوانید از سایت های تحقیقاتی و پژوهشی مانند ایرانداک, سیمرغ, سیستم یکپارچه کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی (سیکا), جهاد دانشگاهی بررسی کنید و یقین حاصل فرمایید که عنوان انتخابی شما تکراری نمیباشد.

بعد از اینکه موضوع را انتخاب کردید باید فصل های پایان نامه و صفحات آنرا بشناسید و بدانید که برای تکمیل هر صفحه و هر فصل چه اطلاعاتی نیاز دارید.

ساختار کلی پایان نامه :

پس از انتخاب موضوع پایان­ نامه باید به آماده سازی بخش­ های مختلف آن بپردازید. ساختار کلی پایان­ نامه بدین شکل است:

  • صفحات آغازین ( جلد، صفحه بسم الله الرحمن الرحیم، صفحه عنوان، صورت جلسه دفاع از پایان­ نامه، تعهدنامه، چکیده، فهرست)
  • فصول پایان نامه
  • منابع و مراجع
  • ضمیمه ها و پیوست ها
  • صفحات پایانی (ترجمه چکیده به انگلیسی، صفحه عنوان انگلیسی)

همه بخش های پایان نامه باید به صورت استاندارد پشت سر هم قرار گیرند و ترتیب صفحات و فصل ها باید رعایت شود.

تصویر

فصول پایان نامه

پایان­ نامه­ های کارشناسی ارشد طبق استاندارد اکثر دانشگاه­ها شامل ۵ فصل می­شوند. این فصول به ترتیب موارد زیر را در بر می­ گیرند:

  • فصل اول: مقدمه و طرح مسئله ( کلیات تحقیق )
  • فصل دوم: مروری بر منابع یا روش تحقیق
  • فصل سوم: مدل­ها و ایده­ های تحقیق
  • فصل چهارم: نتایج تحقیق
  • فصل پنجم: نتیجه­ گیری جمع­ بندی و پیشنهادات

نحوه تایپ پایان نامه

برای تایپ پایان نامه باید یکسری قواعد پایان نامه نویسی را رعایت کرد که در این قسمت به تشریح آن می پردازیم. کاغذ مورد استفاده برای تایپ پایان نامه A4 می باشد. و متن اصلي با قلم Word 2 – براي تايپ پايان نامه از نرم افزار 2003 تايپ گردد. Times New Roman باشد. متون انگليسي با قلم 12 BNazanin 14 نيز استفاده نمايند. لازم به ذكر است دانشجويان مي توانند از نرم افزارFTEX استفاده کنند. فاصله شروع خط تا لبه راست كاغذ 4 سانتيمتر، به غير ازسطر مطلع پاراگراف كه تا لبه كاغذ پنج سانتيمتر باشد. همچنين فاصله خط تا لبه بالاي كاغذ سه سانتيمتر ، لبه پايين ولبه چپ 2 سانتيمتر، فاصله عنوان مطلب تا اولين سطر نوشته شده 2 سانتيمتر و فاصله بين / كاغذ 5 خطوط 1 سانتيمتر باشد. اين فواصل براي خطوط در تمام مراحل تدوين پايان نامه (Line Spacing: Exactly 29 pt) اعم از نمودارها، جداول، فهرست، عكسها و غيره بايدرعايت گردد.

ویژگی های ظاهری پایان نامه

رنگ جلد پايان نامه: پايان نامه هاي دانشكده هاي علوم انساني، زبان وادبيات، اقتصاد ومديريت وحسابداري ، علوم اجتماعي و الهيات ميبد با رنگ آبي سورمه اي و پايان نامه هاي دانشكده هاي فني ومهندسي، مهندسي برق و كامپيوتر بارنگ سورمه اي ، پايان نامه هاي دانشكده هنر و معماري بارنگ زرشكي، پايان نامه هاي دانشكده هاي علوم پايه، رياضي و فيزيك با رنگ سبز، پايان نامه هاي دانشكده منابع طبيعي و كويرشناسي با رنگ فيروزه اي می باشد.
محل صحافي: محل صحافي توسط تحصيلات تكميلي دانشگاه تعيين مي گردد.

نکات کلیدی

  • در تدوين و تايپ صفحات پايان نامه به غير از صفحات تقديم و تشكر از هيچگونه كادر تزييني و تذهيب استفاده نگردد.
  • 2 سانتيمتر از لبه / زيرنويس ها زير يك خط كه به فاصله 5 چپ كاغذ و حداقل 3سانتيمتر از لبه پاييني و به طول مورد نياز رسم مي شود، نوشته شوند. (در هر 2سانتيمتر حاشيه پايين صفحه رعايت شود ).
  • گذاردن شماره ي 1،2 و.... در گوشه بالاي آخرين كلمه در متن مشخص شوند.
  • درزيرنويس ها فقط معادل زبان خارجي لغات يا اصطلاحات فارسي نوشته شود.
  • در صورت وجود توضيحات بيشتر، بايد در قسمت پي نوشت ها آورده شود.
  • فرمولها درهرفصل به طورجداگانه و به ترتيبي كه ظاهر مي شوند مانند جدول ها و شكل ها،شماره گذاري گردد.
  • در نهایت پایان ­نامه شما نیاز به ویرایش خواهد داشت بنابراین بهتر است پس از اتمام کار نگارش پایان­ نامه، آن را از نظر ساختار و محتوا بررسی و ویرایش کنید. پایان­ نامه را چند بار بخوانید تا مطمئن شوید هیچ اشتباه چاپی، املایی یا جمله بندی در متن وجود ندارد.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (277 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (76 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (56 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (18 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (15 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... (11 نظر) خلاقیت و هنرنمایی پسر بچه با دریل روی کابینت‌های آشپزخانه شان+ویدیو/ چهره مامانش بعد دیدن این حماسه دیدنیه (11 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
لطف بزرگی که عینک 3 بعدی و پیشرفت علم در حق مادری که دختر کوچولویش را به تازگی از دست داده کرد+ویدیو/ با عینک تونست دوباره دخترش رو ببینه؛ فقط اشکهایی که میریزه😭 تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده! نوازندگی زیبا و شاهکار همایون شجریان در گوشه دنج و باصفای اتاق هنری‌اش/ چقدر دلباز و شیک+ویدیو همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود ظاهر متفاوت حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها وقتی دبیرستانی بود/ چقدر جوون و لاغر بود+عکس نگاهی به حلقه های نامزدی بازیگران معروف و ستاره های تیم ملی/ از سردار آزمون تا الهام حمیدی و بهاره رهنما+عکس گشت و گذار جذاب و دیدنی حامد آهنگی درکنار همسر و پسرش/ سفر خانوادگی کمدین محبوب همراه خانواده به کیش+عکس نگاهی به چهره دلنشین رهبر معظم انقلاب در دوره نوجوانی+عکس/ دستخط زیبای رهبری در کنار عکسی که به دوستشان هدیه دادند (فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم! سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی مجری بهش میگه فرض کن یه چوب کبریتی +ویدئو/فقط اونجاش که میگه مگه میشه یه تنه درختی چیزی...🤣 هنرنمایی های شگفت انگیز اُوستا نجار خوش ذوق در ساخت تخت خواب و کتابخانه برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 تصویری متفاوت از بن سلمان با یک عینک عجیب! +عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم عکس های جالب و تاریخی از گدایان ایرانی دوره قاجار/ از گدای گاو سوار تا گدای سبیل دراز! دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ باریکلا به این هوش و هنر+عکس آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟ نوشته جالب و پربازدید یک بقال ایرانی برای نسیه ندادن اجناس حماسه ساز شد/ بنده خدا بدجور زخم خورده است+عکس آخرین عکس تلخ رضا داوودنژاد با خانواده دختر عمویش مونا داوودنژاد که به یادگار ماند+عکس رونمایی از تیپ باکلاس و شیک پوریا پورسرخ در عروسی خواهرش/ خواهر و برادر صمیمیت میباره ازشون+عکس (عکس) اتاق خواب مخصوص فرحناز پهلوی در کاخ نیاوران ؛ از وان و روشویی و دستشویی مخصوص کودکان تا یوزپلنگ ایرانی/ داشتن همچین امکاناتی هنوزم برای همه قفله، چه برسه به اون موقع‌ها!!! فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) سفره چیدن سمانه پاکدل، مهتاب دلنوازان برای مهمونای عزیز و گرامیش/ به به چه رنگ و لعابی (فیلم) غلغل کردن چشمه نفت خام در مزرعه برنج یک شالیکار خوش شانس خوزستانی/ شانس اگه تصویر بود... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 چیدمان بوفه شیک و خاص خانه مدرن نسرین مقانلو با ظروف دکوری قدیمی/ خونه اس یا آنتیک فروشی؟ (عکس) رونمایی از هدیه های خاص مینا مختاری، همسر بهرام رادان / وقتی مامان بشی جنس کادوهایی که میگیری کلا عوض میشه! دو نفره پدر و دختری جواد رضویان و دخترش در کنار دریا+عکس قابی جالب از «جومونگ» در کنار «سعید معروف»+عکس ذوق زدگی و خوشحالی علی ضیا از پذیرایی جالب هتل محل اقامتش در اصفهان؛ کاهو با سکنجبین+ ویدیو (فیلم) تقلید صدا و حرکات شکیب آوای باران در مقابل حمیدرضا پگاه، بایگر نقش طاها در این سریال / بنده خدا رو وسط خیابان نگه داشتن! ادعای وکیل زهره فکورصبور درباره دستگیری فردی مشکوک در پرونده خودکشی این بازیگر جوان و مطرح کشور+ویدیو (فیلم) پیمان معادی با دخترش در افعی تهران همبازی شد / ماشالا دخترش چقدر بزرگ شده ... صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: وقتی ازش علت سربازی نرفتن و میپرسن و میگه بخاطر تک پدری معاف شدم😅 +فیلم (فیلم) خواستگاری ایمان صفا در سریال اکازیون با گل های قبر مادرش! / تا کمیته رو دید فرار کرد آقای عاشق پیشه تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند! تدارک مسافرت 4 روزه از مبدا بلژیک به مقصدی نامشخص توسط سپیده بزمی پور با رونمایی از چمدان های بامزه و باکلاسشان+عکس/ خوش بگذره
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم
دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!