آموزش دریافت غیر حضوری کد پستی جدید + مراحل

  چهارشنبه، 04 بهمن 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
آموزش دریافت غیر حضوری کد پستی جدید + مراحل
درخواست کد پستی غیر حضوری، با مراجعه به سامانه درخواست خدمات الکترونیک پست و با وارد کردن اطلاعات ملک یا کد رهگیری 20 رقمی ممکن می باشد و استعلام کد پستی ده رقمی، در صورت عدم دسترسی به آن، از طریق سایت اداره پست، با کمک آدرس ملک یا پیمایش بر روی نقشه جغرافیایی، قابل انجام است. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا با مراحل آن آشنا شوید.

کد پستی، یکی از مهم ترین اطلاعاتی است که هنگام تکمیل بسیاری از فرم های مربوط به ادارات دولتی یا خصوصی، همچنین، مواردی نظیر پر کردن و تکمیل اظهارنامه مالیاتی، مورد نیاز است و بدون داشتن آن، امکان دریافت برخی از خدمات، وجود نخواهد داشت.

بنابراین، تمامی اشخاصی که منزل آن ها، به دلیل نوساز بودن یا واقع شدن در مناطق روستایی یا هر علت دیگری، از کد پستی، برخوردار نیست، باید، نسبت به درخواست آن اقدام کرده که دولت، به جهت راحتی انجام این فرایند، سامانه ای الکترونیکی، برای درخواست کدپستی غیر حضوری، راه اندازی نموده و افراد، می توانند، با طی کردن نحوه و مراحل ویژه این امر، نسبت به دریافت کد پستی ده رقمی، اقدام کنند.


سامانه درخواست کد پستی


پس از ابتکار اداره ثبت اسناد و احوال، با راه اندازی سایت ثبت من، جهت ارائه برخی خدمات ثبتی به صورت غیر حضوری، سازمان های دیگر نیز، از این طرح، استقبال کرده و اقدام به راه اندازی سامانه های اینترنتی، برای ارائه خدمات، به صورت غیر حضوری، نمودند.

از جمله این ادارات، اداره پست بود که با توجه به ضرورت داشتن کدپستی، برای تمامی منازل و محل های کسب، سامانه درخواست کد پستی غیر حضوری را راه اندازی نمود و بدین ترتیب، بخش اعظمی از مراجعات حضوری، برای دریافت کد پستی ده رقمی را کاهش داد.

سامانه درخواست کد پستی، از طریق آدرس gnaf.post.ir، در دسترس متقاضیان است و می توانند، با مراجعه به آن، از بخش خدمات سامانه، نسبت به ثبت درخواست دریافت کد پستی ده رقمی، اقدام نمایند و بدین ترتیب، پس از پرداخت هزینه های لازم و ارائه مدارک مورد نیاز، به آسانی، کد پستی خود را دریافت نمایند.

از دیگر امکانات سامانه درخواست کد پستی، می توان به یافتن کد پستی با نشانی، صدور تاییدیه کد پستی یا رهگیری کد پستی درخواست شده، اشاره نمود. در ادامه در خصوص مراحل و نحوه دریافت کد پستی، به صورت حضوری و غیر حضوری، توضیح خواهیم داد.

سایت پست


مراحل و نحوه درخواست کد پستی


پس از بررسی سامانه درخواست کد پستی ده رقمی، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا درباره مراحل و نحوه درخواست کد پستی، صحبت کنیم و بگوییم که متقاضیان دریافت کد پستی ده رقمی، باید، چه اقداماتی را انجام دهند تا موفق به اخذ این کد گردند. نحوه درخواست کد پستی، به دو صورت حضوری و غیر حضوری یا همان اینترنتی، می باشد که مراحل و نحوه هریک از این روش ها، به شرح زیر است:

در شیوه حضوری درخواست دریافت کد پستی ده رقمی، فرد باید، به یکی از دفاتر پستی معتبر، مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات دقیق در خصوص آدرس ملک و شماره تلفن آن، همچنین، ارائه مدارک هویتی و مدارک مثبت مالکیت یا وجود قرارداد اجاره ملک، درخواست خود را برای دریافت کدپستی، ثبت کند.

در شیوه غیر حضوری درخواست کد پستی ده رقمی، متقاضی دریافت کد پستی باید، به سامانه راه اندازی شده توسط پست، به آدرس gnaf.post.ir، مراجعه کرده و پس از طی نمودن نحوه و مراحل زیر، موفق به اخذ کد پستی ده رقمی شود:

در ابتدا، فرد باید، آدرس سامانه درخواست کد پستی غیر حضوری، یعنی gnaf.post.ir را جست و جو کرده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شود و سپس، با کلیک بر روی گزینه درخواست کد پستی جدید را انتخاب کند.

درخواست


در این مرحله، متقاضی باید، بسته به نوع نیاز خود، یکی از دو گزینه موجود، یعنی، درخواست کد پستی عادی یا درخواست صدور کد پستی شهرداری تهران را انتخاب کند. ما، گزینه درخواست کد پستی عادی را انتخاب کردیم. شایان ذکر است، در تیتر دریافت کد پستی با کد رهگیری، مراحل گزینه صدور کد پستی شهرداری تهران را نیز خواهیم گفت.

دخواست کد پستی


در این مرحله، متقاضی باید، اطلاعات مورد نیاز، نظیر استان و شهر محلی که برای آن، تقاضای صدور کد پستی را دارد، در کادرهای مربوطه، وارد کرده و سپس، بر روی گزینه ادامه، کلیک کند.

کد پستی


در این گام، متقاضی باید، شماره همراه خود را وارد نماید و بر روی گزینه ادامه، کلیک کند، تا کد تایید، برای او، ارسال گردد و سپس، فرد باید، کد تایید ارسالی را در کادری که نمایش داده می شود، وارد نماید.

کدپستی


سپس، شخص باید، اطلاعات هویتی و همچنین، آدرس دقیق ملک را مشخص نماید تا به مرحله پرداخت هزینه، هدایت گردد.

کدپستی


در این قسمت، اطلاعات فاکتور درخواست کد پستی ده رقمی، به متقاضی، نشان داده خواهد شد و در صورت تایید، می تواند، نسبت به پرداخت مبلغ آن، اقدام نماید.

کدپستی

پس از پرداخت، به متقاضی، کد رهگیری ای داده خواهد شد که می تواند، درخواست دریافت کد پستی را از طریق آن، پیگیری کند. در ادامه، در خصوص اپلیکیشن دریافت کد پستی ده رقمی، توضیح خواهیم داد.


استعلام کد پستی از طریق کد ملی


قصد داریم به این پرسش، پاسخ دهیم که آیا، امکان استعلام کد پستی، از طریق کد ملی افراد، امکان پذیر است یا خیر و در صورت امکان، نحوه و مراحل استعلام آن، به چه صورت خواهد بود و افراد باید، به چه سامانه ای مراجعه نمایند؟

در پاسخ به این پرسش که استعلام و دریافت کد پستی ده رقمی، با کد ملی، امکان پذیر می باشد یا خیر؟ باید گفت، خیر در حال حاضر، شیوه و امکانی برای استعلام کد پستی از طریق کد ملی، وجود ندارد و افراد، نمی توانند، با کد ملی، اقدام به استعلام کد پستی خود نمایند و بنابراین، سایت یا سامانه ای نیز برای این امر، وجود ندارد.

اما، یک راه وجود دارد تا افراد از طریق مدارک مربوط به کد ملی، به کد پستی خود، دسترسی یابند؛ چنانچه شخصی، به کارت ملی قدیمی خود، دسترسی داشته باشد، می تواند، با مراجعه به پشت کارت ملی، از کد پستی خود، مطلع گردد، البته، این به شرطی است که فرد، آدرس خود را تغییر نداده باشد.

کد ملی


دریافت کد پستی از طریق تلفن گویا


با توجه به اینکه، بسیاری از ادارات دولتی، نظیر مخابرات، سامانه تلفن گویا راه اندازی کرده اند و بدین ترتیب، نیازهای مشتریان خود را مرتفع می نمایند، این پرسش ایجاد می گردد که آیا شرکت پست نیز در جهت دریافت کد پستی ده رقمی، اقدام به راه اندازی تلفن گویا نموده یا خیر و آیا افراد می توانند، در صورت عدم دسترسی به کدپستی خود، با کمک و استفاده از خدمات تلفن گویا، نسبت به استعلام و دریافت آن، اقدام کنند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، خیر، در حال حاضر، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، هیچ سامانه تفلن گویایی، برای استعلام و دریافت کد پستی ده رقمی یا پیگیری آن، راه اندازی نکرده است و صرفا، در این خصوص، خدمات اینترنتی ارائه می دهد. بنابراین، ثبت نام برای دریافت کد پستی یا استعلام کد پستی در صورت عدم دسترسی به آن، صرفا به صورت حضوری یا اینترنتی خواهد بود.

شایان ذکر است، در گذشته، امکان استعلام و دریافت کد پستی، از طریق شماره ثابت منزل و وارد کردن آن، در سایت اداره پست، امکان پذیر بود که امروز، متاسفانه، این خدمت، در دسترس نیست اما، ممکن است در ماه های آتی، اداره پست، مجددا، اقدام به راه اندازی و فعال کردن این سیستم نماید و افراد بتوانند، از طریق اطلاعات تلفن ثابت منزل، نسبت به استعلام و دریافت کد پستی، اقدام کنند.


دریافت کد پستی غیر حضوری


یکی از روش های دریافت کد پستی ده رقمی، در مواقعی که فرد، به آن، دسترسی ندارد، دریافت آن، از طریق مراجعه به سامانه دریافت و درخواست کد پستی، به آدرس gnaf.post.ir می باشد که در زیر، راهنمای تصویری آن، ارائه شده است:

در ابتدا، متقاضی باید، آدرس سامانه دریافت کد پستی، یعنی gnaf.post.ir را در مرورگر خود، جست و جو کرده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شود و پس از انتخاب گزینه خدمات و خدمات دولت به مردم، گزینه یافتن کد پستی با نشانی یا یافتن کد پستی با پیمایش در نقشه را انتخاب کند.

کدپستی

در صورت انتخاب گزینه یافتن کدپستی با نشانی، متقاضی، با صفحه ای مشابه صفحه زیر، روبرو خواهد شد و باید طی دو مرحله، ابتدا، نام استان و سپس، نام شهر خود را وارد نماید.

کدپستی

سپس، شخص باید، باید، اطلاعات مربوط به آخرین معبر یا کوچه ای که به محل مورد نظر، باز می شود را در کادر مربوطه، وارد کند.

کد پستی

در این مرحله فرد باید، آپارتمان و طبقات آن را مشخص نموده و با کلیک بر روی جزئیات، به اطلاعات کد پستی ده رقمی دسترسی یابد.

کد پستی

چنانچه شخص، پس از ورود به سایت و کلیک بر روی گزینه خدمات و سپس، گزینه خدمات دولت به مردم، یافتن کد پستی با پیماش بر روی نقشه را انتخاب کند، با صفحه ای مشابه صفحه زیر، روبرو خواهد گردید و باید، با کلیک بر روی کادر جست و جو، اسم شهر و استان خود را وارد کند.

کد پستی

در این مرحله، فرد باید، نام محل خود را وارد کند و بر روی یکی از اطلاعاتی که مربوط به محل سکونت خود است، کلیک نماید.

کد پستی

سپس، با کلیک بر روی جزئیات، شخص می تواند، به اطلاعات کد پستی خود، دسترسی یابد.

کد پستی


دریافت کد پستی با کد رهگیری


مساله دریافت و درخواست کد پستی با کد رهگیری، زمانی مصداق دارد که شخص، قصد دارد، اقدام به دریافت کد پستی از شهرداری تهران و از طریق سامانه پست نماید که در این شرایط، فرد متقاضی باید، پیش از این، اقدام به دریافت کد رهگیری 20 رقمی از شهرداری، نموده باشد و سپس، نحوه و مراحل زیر را طی نماید:

در ابتدا، فرد باید، با جست و جوی آدرس gnaf.post.ir، وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شود و با کلیک بر روی گزینه خدمات و سپس، گزینه خدمات به مردم، گزینه درخواست کد پستی جدید را انتخاب کند.

کد پستی

در این مرحله، متقاضی باید،درخواست صدور کد پستی شهرداری تهران را انتخاب کند.

کد پستی

در این مرحله، متقاضی باید، کد رهگیری 20 رقمی دریافتی خود از شهرداری و سایر اطلاعات مورد نیاز را وارد نماید.

کد پستی

پس وارد کردن اطلاعات و انجام پرداخت آنلاین، متقاضی دریافت کد پستی با کد رهگیری، موفق به دریافت کد پستی خود، خواهد شد. البته، به طور معمول، روند اینگونه است که رسیدگی به درخواست فرد و صدور کد پستی، 72 ساعت، زمان می برد و فرد می تواند، از قسمت پیگیری درخواست، اقدام به پیگیری درخواست خود، در این بازه زمانی کند.


درخواست کد پستی منزل


چنانچه متقاضی، قصد داشته باشد تا نسبت به ثبت درخواست دریافت کد پستی منزل خود اقدام کند، هم می تواند، به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر پستی، اقدام به این امر نماید و هم می تواند، به صورت غیرحضوری، درخواست دریافت کد پستی ده رقمی خود را ثبت کند.

نحوه درخواست غیر حضوری کد پستی منزل، دقیقا، همان مراحلی است که در تیتر دوم مقاله، ضمن یک راهنمای تصویری، توضیح دادیم. بدین صورت که ابتدا فرد باید، آدرس سامانه درخواست کد پستی غیر حضوری، یعنی gnaf.post.ir را در مرورگر خود، جست و جو کرده تا وارد صفحه اصلی سامانه شود.

سپس، نسبت به انتخاب گزینه خدمات و بعد از آن، گزینه های خدمات دولت به مردم و درخواست کد پستی جدید، اقدام کند. پس از آن، با وارد کردن نام شهر و استان محل وقوع ملکی که قصد درخواست دریافت کد پستی برای آن را دارد، همچنین، وارد کردن شماره همراه، کد تایید و آدرس دقیق ملک، اقدام به پرداخت هزینه های لازم نموده و بعد از حدود 72 ساعت، کد پستی خود را دریافت کند.


سخن آخر


در این مقاله از ساعد نیوز با شما عزیزان درباره ی چگونگیه دریافت کدپستی به صورت غیر حضوری صحبت کردیم از اینکه تا آخر این مقاله با ما همراه بودید از شما متشکریم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (280 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس