آموزش نحوه صحیح نخ دندان کشیدن به کودکان

  چهارشنبه، 29 تیر 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آموزش نحوه صحیح نخ دندان کشیدن به کودکان
نخ دندان کشیدن یک عادت خوب و مهم است که بهتر است آن را کم‌کم همراه مسواک زدن به بچه‌ها یاد بدهید. در این مطلب با روش نخ دندان کشیدن برای کودکان آشنا شوید.

استفاده از نخ دندان می تواند به رفع مواد غذایی باقیمانده بین دندان و پلاک هایی که بین دندان ها جمع شده است کمک کند. نخ دندان می تواند به جرم گیری اطراف دندان و جلوگیری از تشکیل جرم کمک کند زیرا به وجود آمدن جرم و پلاک روی دندان باعث پوسیدگی دندان خواهد شد. در صورتی که دندان کودک شما پوسیده شده است به روکش دندان یا پرکردن دندان نیاز خواهد داشت. استفاده از نخ دندان به رفع بوی بد دهان کمک می کند زیرا ذرات باقیمانده مواد غذایی و باکتری هایی که باعث تولید بوی بد دهان می شوند را برطرف می کند. به کودکان خود یاد دهید که اگرچه مسواک زدن باعث تمیز کردن قسمت های جلو و عقب به دندان می شود، استفاده از نخ دندان به تمیز کردن اطراف دندان ها کمک خواهد کرد. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مکمل یکدیگر هستند و استفاده نکردن از یکی از آنها باعث ناتمام ماندن کار می شود.

اهمیت بهداشت دهان و دندان در کودکان

اگرچه دندان های شیری کودکان موقت هستند نقش بسیار مهمی را در رشد دهان و رویش دندان های دائمی ایفا می کنند. رعایت بهداشت دهان و دندان و آموزش به کودکان اهمیت بسیار زیادی در حفظ سلامت دهان دارد. تعداد زیادی از والدین نمی دانند که پوسیدگی دندان بسیار شایع است و یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی محسوب می شود. تقریبا نیمی از کودکان ۲ تا ۱۱ سال دچار پوسیدگی و کرم خوردگی دندان های شیری می شوند. تقریباً دندان های دائمی یک چهارم از این کودکان دچار پوسیدگی خواهد شد. پوسیدگی دندان می تواند سلامت دندان را به خطر اندازد و با آثار منفی از قبیل از دست دادن اعتماد به نفس همراه باشد و بر سلامت عمومی کودکان تاثیر بگذارد. یکی از بزرگترین مزایای سالم بودن دندان ها در دوران کودکی این است که فرد تصویری سالم از وضعیت دهان و دندان خود را مشاهده می کند و همیشه به این مسئله اهمیت می دهد. اما برخی از مفاهیم از قبیل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می تواند برای والدینی که به خوبی نمی دانند از چه سنی باید مسواک زدن دندان های کودک و نحوه استفاده از آن را به او یاد دهند بسیار دشوار باشد. والدین بیشترین تاثیر را بر عادات و رفتارهای کودک دارند بنابراین اگر آنها به رعایت بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهند کودکان آنها نیز به راحتی به این مسئله اهمیت می دهد.

آموزش نحوه مسواک زدن دندان را از سنین کودکی شروع کنید.

اگر شما فرزند کوچک دارید لازم نیست که تا زمان رویش اولین دندان کودک خود صبر کنید بلکه می توانید قبل از رویش دندان های او هر شب دهان کودک خود را تمیز کنید. برای این کار می توانید به کمک یک پارچه نرم لثه او را به آرامی تمیز کنید. شما می توانید پس از اینکه دندان های کودک جوانه زد از یک مسواک نرم برای تمیز کردن دندان های او استفاده کنید. معمولاً دندانپزشکان توصیه می کنند که والدین تا سن ۵ و ۶ سالگی کودک به طور منظم دندان های کودک خود را مسواک بزنند تا کودک به اندازه کافی بزرگ شود و بتواند به تنهایی این کار را انجام دهد، به تدریج باید اصول و نکات مهم مربوط به مسواک زدن را نیز به او آموزش دهند. در بخش زیر نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها را توضیح می دهیم:

  • هر بار که مسواک می زنید همه دندان های کودک خود را تمیز نمایید.
  • مسواک را با زاویه ۴۵ درجه به خط لثه نگه دارید و به آرامی دندان های خود را تمیز کنید.
  • مسواک را از قسمت پایه دندان به سمت پایین و قسمتی که با آن مواد غذایی را می جوید بکشید.
  • برای تمیز کردن دندان های جلو و عقب از ضربات کوتاه و چرخشی استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن سطح دندان های آسیاب از حرکات رفت و برگشتی استفاده کنید.
  • هنگام مسواک زدن دقت کنید که همه دندان ها را به صورت یکسان مسواک بزنید.
  • زبان و سقف دهان کودک خود را از قسمت پشت به جلو مسواک بزنید.
کودک در حال مسواک زدن

به کودک خود کمک کنید دندان هایش را با نخ دندان تمیز کند.

استفاده از نخ دندان حتی برای بزرگسالان دشوار و ناخوشایند است و قطعا این کار برای کودکانی که دست های کوچکی دارند دشوارتر خواهد بود. نحوه استفاده صحیح از نخ دندان را به کودک خود یاد دهید و برای این کار به اندازه کافی صبر و حوصله داشته باشید. هنگامی که دندان های دائمی کودک جوانه می زند پلاک و مواد غذایی بین آنها جمع می شوند و در صورتی که از بین دندان خارج نشوند زمینه خراب شدن دندان و بروز بیماری های لثه را فراهم می کنند. بنابراین باید نحوه استفاده از نخ دندان را به کودک خود یاد دهید و از او بخواهید حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کند.

  • نخ دندان نرم و متناسب با لثه کودک خود را خریداری کنید. برخی از نخ دندان های موجود در بازار طعم خوبی دارند که طعم آنها می تواند کودکان را به استفاده از نخ دندان تشویق کند.
  • اندازه نخ دندان را کوتاه نبرید تا کودک بتواند به راحتی دندان هایش را تمیز کند. حداقل ٣٠ تا ۴۵ سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید.
  • نخ دندان را دور انگشتان کودک ببندید و همانگونه که شما از نخ دندان استفاده می کنید به کودک خود یاد دهید دندان هایش را تمیز کند.
  • به آرامی انگشتان کودک خود را هدایت کنید و به او یاد دهید چگونه نخ دندان را بین دندان هایش به حرکت در بیاورد.
  • به او یاد دهید که نخ دندان را به حالت c بین دندان هایش بکشد و نخ را با حرکتی شبیه اره کشیدن به آرامی به فضای بین دندان ها وارد کند و تا حد امکان زیر خط لثه خود را تمیز کند اما مواظب باشید که نخ دندان را محکم بین دندان هایش فشار ندهند.
  • به او یاد دهید که هنگام حرکت دادن نخ دندان بین دندان ها باید نخ را در دست خود جابجا کند تا هنگام استفاده در موقعیت مناسبی قرار بگیرد.

ممکن است نحوه استفاده صحیح از نخ دندان برای کودکان دشوار و دلسرد کننده باشد. خوشبختانه امروزه انواع مختلفی از نخ دندان با رنگ و بوهای مختلف در بازار وجود دارد که می تواند باعث جلب توجه کودک شوند. این نخ دندان ها در بسته های بزرگ عرضه می شوند که مقرون به صرفه هستند. نخ دندان یک بار مصرف است بنابراین اطمینان حاصل کنید که فرزند شما پس از استفاده آن را دور می اندازد.

برای تشویق کودک خود از روش های خلاقانه استفاده کنید.

گاهی اوقات علی رغم تمرین و آموزش به کودک، استفاده از نخ دندان و بهداشت دهان به یک مسئله چالش برانگیز تبدیل می شود. شما می توانید مسواک زدن دندان و استفاده از نخ دندان را به یک بازی تبدیل کنید و در همین حین اطلاعات کافی را در اختیار کودک خود قرار دهید. یک مسواک کوچک را در اختیار کودک بگذارید و به او بگویید که دندان های عروسک مورد علاقه خود را تمیز کند، در این حالت کودک می تواند نحوه استفاده صحیح از نخ دندان و مسواک را یاد بگیرد. کودک خود را تشویق کنید هنگام مسواک زدن برقصد و در آینه شکلک در بیاورد و از تمیز شدن دندان های خود اطمینان حاصل کند، در این حالت به هیچ وجه مسواک زدن خسته کننده نخواهد بود. آموزش دادن به کودک در خصوص نحوه استفاده صحیح از نخ دندان یک بخش از کار والدین است و بخش اصلی به تشویق کودک برای استفاده مداوم از آن ارتباط دارد. سعی کنید با استفاده از تاکتیک های زیر استفاده از نخ دندان و مسواک را برای کودک خود لذت بخش کنید.

استفاده از نخ دندان را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید.

کودکان عاشق فعالیت دسته جمعی هستند به همین دلیل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت یک فعالیت خانوادگی می تواند برای آنها جذاب باشد، بنابراین سعی کنید به نحوی برنامه ریزی کنید که بتوانید به همراه کودک خود دندان هایتان را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. کودکان عاشق تقلید کردن هستند و به راحتی همراه با شما دندان هایشان را مسواک می زنند. هنگامی که قصد دارید دندان هایتان را مسواک بزنید اجازه دهید کودک نیز به تنهایی مسواک بزند و با مهارت های مسواک زدن آشنا شود.

مادر و فرزند در حال نخ دندان کشیدن

کودک را با خود به خرید ببرید.

اجازه دهید کودک شما مسواک، نخ دندان و خمیر دندان مورد علاقه خود را تهیه کند این کار باعث می شود که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به یک فعالیت جالب تبدیل شود و در نهایت در وجود او نهادینه گردد. به طور کلی کودکان تمایل بیشتری به استفاده از وسایل عروسکی دارند، اگر فرزند شما پسر است می توانید برای او مسواکی را تهیه کنید که روی آن عکس ماشین دیده می شود.

به کودک خود جایزه بدهید.

هنگامی که کودک شما به طور صحیح دندان های خود را به کمک نخ دندان و مسواک تمیز کرد به او جایزه های کوچک مانند اسباب بازی یا برچسب بدهید. جایزه دادن به کودک نباید به یک عادت برای تبدیل شود و فقط زمانی به تمیز کردن دندان هایش بپردازد که قرار است جایزه بگیرد.

برای بهبود سلامت دهان و دندان کودک خود تلاش کنید.

پزشکان توصیه کرده اند که با رویش اولین دندان کودک او را نزد دندان پزشک ببرید. اولین مراجعه به دندان پزشک به والدین و پزشک کمک می کند که با نیازهای ویژه کودک آشنا شوند و نحوه رسیدگی به مشکلات او را یاد بگیرند. به خاطر داشته باشید که می توان به راحتی از بروز تعداد زیادی از مشکلات دندان کودک جلوگیری کرد یا در مراحل اولیه به راحتی به درمان آنها پرداخت. مراجعه به دندان پزشک در سن یک سالگی کمک شایانی به حفظ سلامت دهان کودک می کند. دندان پزشک می تواند در سنین کودکی آموزش متناسب با شرایط کودک به اهمیت مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و نحوه استفاده از آنها را به او یاد دهد.

انواع نخ دندان

نخ کشیدن دندان به صورت اصولی و مداوم مهم ترین سلاح در برابر پلاک است. گاهی حتی ممکن است مهم تر از مسواک باشد. انواع نخ دندان شامل موارد زیر است:

  • دارای موم و بدون موم
  • طعم دار و بدون طعم
  • گسترده و منظم
  • دارای بافت یا صاف

مزایای استفاده از نخ دندان برای کودکان

نخ دندان کشیدن یک قدم مهم در پیشگیری از پوسیدگی، بوی بد دهان و مهمتر از همه بیماری های لثه است. اگر پلاک برداشته نشود، نه تنها بر روی دندان ها بلکه بر بافت لثه تأثیر می گذارد که می تواند منجر به مشکلات بزرگی در آینده شود. آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (که بر سلامت لثه تمرکز دارد) اشاره می کند که مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن یک بار در روز بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های لثه است. اکنون زمان آن رسیده که این عادت را در خود و کودک خود تقویت کنید.

کودک در حال نخ دندان کشیدن

کودک من از چه سنی باید نخ دندان کشیدن را شروع کند؟

نخ دندان کشیدن باید از زمانی شروع شود که دندان های شیری فرزندان شما به اندازه کافی به هم نزدیک شده تا غذا در بین آن ها گیر کند. اما برای شروع کودک به کمک شما نیاز دارد. والدین باید از سن 2 یا 3 سالگی و به ویژه در 6 سالگی، نخ کشیدن دندان را برای فرزندان خود شروع کنند. بسته به مهارت ها و توانایی های حرکتی شان، می توانید به تدریج به آنها بیاموزید که به تنهایی نخ دندان بکشند و تا سن 10 سالگی به طور مستقل این کار را انجام دهند.

چه زمانی از شبانه روز برای نخ کشیدن دندان بهتر است؟

بهترین زمان برای نخ دندان کشیدن کودک، زمانی است که با برنامه شما به خوبی مطابقت دارد. اگر صبح ها برای شما شلوغ است، نخ دندان کشیدن کودک قبل از خواب ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. اگر کودک شما کمی قبل از خواب خسته و ناکارآمد است، بهتر است نخ دندان کشیدن را صبح ها یا بعدازظهر انجام دهید. مهمترین چیز این است که یک برنامه روتین داشته باشید و مطمئن شوید که هر روز دندان های کودکتان را نخ دندان می کشید. زمانی را پیدا کنید که برای شما و فرزندتان مناسب است، سپس به آن پایبند باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان