ساعدنیوز
ساعدنیوز

آموزش روش های رایج فریز کردن بامیه خورشتی

  چهارشنبه، 05 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آموزش روش های رایج فریز کردن بامیه خورشتی
بامیه یکی از سبزیجات خوش طعم و مفید است که در تهیه خورشت استفاده می شود و برای نگهداری طولانی مدت روش های مختلفی برای فریز کردن دارد. همراه ساعد نیوز باشید.

بامیه یکی از صیفی جات خوش طعم تابستانی است که ارزش غذایی فراوانی دارد و از آن برای تهیه خورشت یا هر غذای دیگری استفاده می شود. بامیه نه تنها در تهیه غذاهای ایرانی کاربرد دارد بلکه در ترکیه، ژاپن و هند نیز از آن در طبخ غذاهای بسیاری استفاده می شود برای استفاده از خواص بسیار بامیه در تمام فصول سال، خانم های خانه دار این سبزی محبوب را به روش های مختلفی نگهداری و فریز می کنند تا در زمستان هم بتوانند از فواید آن بهره مند شوند. در این بخش از نکات خانه داری ساعد نیوز شما را با طریقه فریز کردن بامیه آشنا می کنیم.

پوستر گیاه بامیه

چه بامیه ای بخریم؟

بامیه سرشار از فیبر محلول است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را تأمین می کند. بامیه یک سبزی خوش طعم تابستانی است که به خصوص در میان جنوبی ها طرفداران زیادی دارد. در ترکیه برای ذخیره کردن بامیه و استفاده از آن در فصول سرد سال، آن را خشک می کنند. در ایران اما علاوه بر خشک کردن بامیه، فریز کردن بامیه نیز یکی از راه های نگهداری طولانی مدت نگهداری این ماده غذایی است.

  • بامیه هایی با پوسته سبز رنگ بخرید.
  • بامیه کهنه و آبکی نخرید.
  • بامیه های ترد و کوچک را خریداری کنید.
  • بامیه را بو کنید، پوسته تازه بامیه باید دارای بوی خوب و طبیعی باشد.
  • از خرید بامیه های بیش از حد رسیده و لکه دار و بسیار نرم خودداری کنید.

مراحل فریز کردن بامیه به روش بلانچ کردن

حالا نوبت بلانچ کردن بامیه هاست. به این ترتیب که در یک قابلمه مناسب، مقداری آب بریزید و زمانی که آب به جوش آمد، بامیه ها را داخل آن ریخته و بسته به سایز آنها حدود ۳ الی ۴ دقیقه صبر کنید؛ سپس آن ها را از قابلمه خارج کنید. در واقع این کار، فعالیت آنزیم ها را متوقف ساخته و باعث می شود که بامیه ها رنگ، طعم و عطر خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنند. جالب است بدانید که اگر فعالیت آنزیمی متوقف نشود، حتی در صورتی که بامیه، یخ زده باشد نیز روند فرسایش ادامه خواهد یافت!

  • بامیه ها را بشویید: بامیه های تازه و کوچکی را که تهیه نموده اید را یکی دو دقیقه، در محلولی از آب و سرکه سفید قرار دهید. اسید سیتریک موجود در سرکه، سبب کشته شدن باکتری ها و از بین رفتن بقایای به جا مانده از آفت کش ها و یا سموم شیمیایی می شود. سپس بامیه ها را با آب تمیز بشویید.

  • ساقه بامیه ها را جدا کنید: ساقه بامیه را ببرید اما ساقه را طوری کوتاه نکنید که آسیبی به غلاف های بذری بامیه وارد شود و دانه ها یا همان بذر های داخل بامیه، دیده شود.

  • بامیه ها را بلانچ کنید: مقداری آب در یک قابلمه مناسب، بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، بامیه ها را داخل آن بریزید و بگذارید 3 الی 4 دقیقه در آن بماند. مقدار ماندن بامیه ها در آب به سایز آنها بستگی دارد، سپس بامیه ها را از قابلمه خارج کنید. این کار، سبب توقف فعالیت آنزیم ها و حفظ رنگ، طعم و عطر بامیه ها برای مدت طولانی تر می شود. حالا همانطور که در ساعد نیوز میخوانید بامیه ها را داخل آب کاملا سرد بریزید و پس از چند دقیقه، آبکش کرده تا آب اضافی آن ها خارج شود. انجام این کار سبب می شود بامیه ها از نظر رنگ و لعاب ظاهری، خوب به نظر آیند.
  • بامیه ها را فریز کنید: روی یک سینی فلزی تکه های بامیه را بریزید و داخل فریزر قرار دهید تا بامیه ها یخ بزنند، سپس بامیه های یخ زده را خارج کرده، درون کیسه فریزر ریخته و دوباره به فریزر برگردانید. با این روش می توانید یک سال بامیه ها را درون فریزر نگهداری کنید.

مراحل فریز کردن بامیه به روش سرخ کردن:

ابتدا بامیه ها را بشویید. ساقه آن کوتاه کنید به صورتی که خیلی کوتاه نشوند. بامیه ها را با کمی روغن تفت بدهید به تا کمی نرم شود. سپس بعد از سرد شدن بامیه ها را داخل کیسه های زیپ لاک یا کیسه فریزر بسته بندی کنید و درون فریزر قرار دهید. با چسباندن برچسب هایی روی کیسه های فریزر، زمان فریز کردن مواد غذایی خود را در نظر داشته باشید تا بتوانید در بهترین زمان ممکن آن ها را مصرف کنید.

فریز کردن بامیه به روش آب و نمک:

در ادامه ساعد نیوز پس از معرفی فریز کردن بامیه به روش های فوق فریز به روش آب و نمک را بیان میکند.

  1. ابتدا بامیه ها را بشویید. کمی از ساقه آن کوتاه کنید.
  2. بامیه ها را یکی دو ساعت داخل آب سرد و نمک قرار بدهید.
  3. سپس بامیه ها را بشویید و پس از رفتن آب آنها داخل کیسه فریز کنید.
  4. حالا می توانید بامیه ها را درون فریزر قرار دهید.

فریز کردن بامیه به صورت خام:

  1. . بامیه ها را بشویید. ساقه آن کوتاه کنید.
  2. آن ها را داخل کیسه بریزید و فریز کنید.
  • در این روش ماندگاری بامیه از روش بلانچ کردن کوتاه تر بوده و باید سریعتر مصرف شود. ممکن است با این روش رنگ و ظاهر بامیه بعد از مدتی تغییر نماید.

جوشاندن بامیه ها با آب نمک برای فریز کردن:

  1. بامیه ها را بشویید. کمی از ساقه آن را کوتاه کنید.
  2. درون ظرفی آب و مقداری نمک بریزید و بامیه ها را درون آن بجوشانید.
  3. بامیه ها را آبکشی کنید. پس از سرد شدن بامیه ها را داخل کیسه فریز بریزید و داخل فریزر قرار دهید.

نکات مهم در مورد نگهداری بامیه:

بهترین زمان برای یافتن بامیه تازه از ماه می تا سپتامبر (خرداد ماه تا مهرماه) است. غلاف باریک، سبز و لوله مانند شامل دانه های سفید کوچک است. این سبزی دارای بافتی متمایز است که به آن عادت می کنید، اما عطر و طعم فوق العاده آن ارزش این تلاش را دارد. ماده موسیلاژین هرچه بیشتر بپزد بامیه را چسبناک تر می کند، اما کمی تفت دادن آن ها تولید ماده لزج را به حداقل می رساند.

  • برای نگهداری بامیه برای طولانی مدت می توانید بامیه ها را خشک کنید.
  • هنگامی که بامیه ها را داخل کیسه فریزر می ریزید، دقت کنید هوایی داخل پاکت نباشد که باعث جمع یا سفت شدن بامیه یا هر سبزیجاتی شود.
  • برچسب هایی روی کیسه های فریزر، بچسبانید و زمان فریز کردن بامیه ها را بنویسید تا در طول یک سال از آنها استفاده کنید.
  • می توانید از بامیه به صورت پخته یا خام استفاده کرده و با آن غذاهای مختلف بپزید.
  • بهترین روش برای فریزر نمودن و نگهداری بامیه بلانچ کردن است که در این روش بامیه ها تغییر رنگ پیدا نمی کنند.
  • بامیه با داشتن مواد غذایی با ارزشی مانند ویتامین های گروه آ، ث، ب2، ب 6 و عناصر منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر، پتاسیم، میتواند یک پیشنهاد عالی برای سبد غذایی شما محسوب شود.

پوستر گیاه بامیه

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (153 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (114 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد کافه دار اهوازی برای نیانداختن آدامس توسط مشتریانش روی زمین+عکس/ مغز نیست که منبع افکار نابه فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک تولد سومین فرزندِ پسرِ مقام معظم رهبری توسط برادر همسرشان+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 بلایی که تصادف مرگبار بر سرِ ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی آورد+عکس/ همسر جوان و پسرش توی این تصادف آسمانی شدن رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر چند روش مؤثر و طبیعی برای پوشاندن موهای سفید نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ این ماشین نیست هواپیماست + فیلم تصویری دیده نشده از آیت الله هاشمی رفسنجانی و همسرشان در اوایل ازدواج/ چقدر جوان بودند احمد ابوالقاسمی، داور برنامه محفل: شجریان رو دوست دارم اما چون علیرضا قربانی پسر داییمه اونم دوست دارم+ویدیو رونمایی از پیرترین مرد جهان با 256 سال سن/ تا زمان مرگ با 23 زن ازدواج کرد!+عکس غوغای خوانندگی بی نظیر حمید هیراد با آهنگ قدیمی در خانه اش/ کدوم کوه و کمر نقش تو داره یار+ویدیو
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403 معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...