آموزش تهیه قیمه نخود اصیل یزدی

  پنجشنبه، 06 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آموزش تهیه قیمه نخود اصیل یزدی
طرز تهیه و دستور پخت قیمه یزدی اصیل مجلسی و خوشمزه با نخود ، یکی از خورشت های محلی با طعم فوق العاده مخصوص استان یزد ، این خورشت قیمه با پلو را برای یک بار هم که شده تست نمایید .

مواد لازم برای قیمه نخود

  • نخود ۵۰۰ گرم
  • گوشت گوسفندی ۶۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • لیمو عمانی ۵ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ یا ۳ قاشق سوپ خوری
  • روغن به میزان لازم
  • زعفران به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

تصویر

طرز تهیه قیمه نخود

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن قیمه نخود یزدی، ابتدا لازم است که نخودها را از قبل خیس کنید. برای این کار، از 24 ساعت قبل، نخودها را در یک کاسه متوسط بریزید و روی آن ها را با آب بپوشانید و بگذارید تا خوب خیس بخورند. بهتر است در طول این مدت زمان چند بار آب نخود ها را عوض کنید. در صورت تمایل می توانید، پس از گذشت این مدت زمان، نخود ها را داخل آبکش بریزید. سپس پوست آن ها را جدا کنید و بعد آن ها را نصف کنید. به این کار اصطلاحاً دو لپه کردن گفته می شود.

در این مرحله، گوشت را نیز بشویید و پس از خشک شدن به قطعات مکعبی برش بزنید.

پیازها را نیز به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید.

در هر کدام از لیمو عمانی ها به کمک یک چاقو یا چنگال چند سوراخ ایجاد کنید. سپس آن ها را برای 2 ساعت در یک کاسه به همراه مقدار مناسبی آب بگذارید تا خیس بخورند.

مرحله دوم: درست کردن پیاز داغ قیمه نخود

یک قابلمه متوسط را روی شعله گاز بگذارید و کمی زمان دهید تا قابلمه گرم شود. مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و پس از داغ شدن روغن پیاز هایی که خرد کردید را داخل روغن بریزید و به آرامی پیازها را سرخ کنید تا سبک و شفاف شوند.

تصویر

مرحله سوم: اضافه کردن گوشت و ادویه

پس از اینکه پیاز را خوب تفت دادید، در این مرحله ابتدا گوشت های خرد کرده را به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که آب گوشت کشیده شود و تغییر رنگ دهد تفت دهید. سپس زردچوبه را نیز به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا طعم و رنگ زردچوبه به خورد گوشت برود.

حالا گوشت و پیاز را در کناره قابلمه بگذارید. سپس رب گوجه خانگی را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و به خوبی رنگ باز کند و بعد گوشت را هم با آن مخلوط کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن نخود

حالا نخودهای خیس خورده و لپه شده را به قابلمه اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با سایر مواد هم بزنید. سپس مقدار 5 پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و تا زمانی که آب جوش بیاید شعله گاز را زیاد کنید و پس از جوش آمدن آب، شعله گاز را ملایم کنید و اجازه دهید برای حدوداً 2 ساعت گوشت و نخود خوب بپزند.

مرحله پنجم: طعم دار کردن قیمه نخود

پس از گذشت یک ساعت و نیم از زمان پخت، زعفران دم کرده، لیمو عمانی، نمک و فلفل را نیز به قیمه نخود اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد.

مرحله ششم: سرو قیمه نخود

پس از اینکه قیمه نخود جا افتاد، شعله گاز را خاموش کنید. قیمه نخود را در ظرف مناسب بکشید و روی آن را با سیب زمینی سرخ کرده تزیین کنید و همراه با پلوی ساده یا پلو زعفرانی میل کنید.

نوش جان

نکات کلیدی تهیه قیمه نخود

– اندازه مواد اولیه که در دستور آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقادیر مواد اولیه را کم یا زیاد کنید.

– علاوه بر نمک، فلفل و زردچوبه از سایر ادویه های نیز می توانید بنا بر ذائقه خود در تهیه قیمه نخود استفاده کنید. مانند پودر هل، پودر زنجبیل و چوب دارچین.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (197 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (62 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (28 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (24 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (19 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (13 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (13 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (12 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند