آموزش و تربیت سگ نژاد دوبرمن

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آموزش و تربیت سگ نژاد دوبرمن
یکی از بهترین نژاد در بین سگ ها که به عنوان یک سگ نگهبان و یا یک سگ شکاری تربیت می شود، دوبرمن می باشد. سگ نژاد دوبرمن، یکی از اصیل ترین و در عین حال باهوش ترین نوع نژاد در بین سگ ها می باشد. در این مطلب به آموزش دوبرمن می پردازیم . با ما همراه باشید.

سگ دوبرمن یکی از نژادهای سگ به شمار می رود که به وفاداری معروف است و با تربیت درست می تواند کارایی زیادی برای افراد داشته باشد. بسیاری از افرادی که نگهداری از حیوانات خانگی را دوست دارند، نگهداری از سگ دوبرمن را به دلیل تربیت پذیری مناسب آن به سایر نژادهای سگ ترجیح می دهند. رسیدگی و تربیت اشتباه سگهای دوبرمن باعث می شود، این سگها پرخاشگر و وحشت شوند و دیگر نتوان کنترل خوبی روی آن ها داشته باشید، به همین دلیل تربیت سگ دوبرمن از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مواردی است که باعث می شود بتوان این سگ را بدون هیچگونه مشکلی نگهداری کرد. در این مقاله قصد داریم به مواردی در مورد تربیت سگ دوبرمن بپردازیم، همین دلیل اگر به دنبال روش های تربیت این نژاد سگ هستید، به شما توصیه می کنیم در این مقاله با ما همراه باشید.

سگ دوبرمن

دوبرمن سگی است که در مقابل دشمن بسیار خطرناک و فوق العاده درنده می باشد و می توان گفت تنها سکی است که با ایما و اشاره مقاصد صاحبش را درک میکند و احتیاج به فرمان ندارد.حتی با اشاره ابرو و چشم و درهم کشیدن چهره وضعیت و موقعیت مکانی را تشخیص داده و به افراد بیگانه یا دشمن با بیباکی و جسارت حمله می کند. در صورتیکه کسی در مقابل او ایستادگی کند با حمله به طرف نواحی بالای بدن خصوصا سر و گردن دشمن را زخمی یا از پای درخواهد آورد.استفاده از چوب و چماق و سایر آلات برنده در مقابل این حیوان بی نتیجه است و تا جان در بدن دارد از پای نخواهد ایستاد و هرگز تسلیم نخواهد شد.

دوبرمن از دندانهای بسیار قوی و پر قدرتی برخوردار است. در صورتیکه خوب تربیت شود هرگز بی موقع پارس نخواهد کرد و همیشه حامی و وفادار صاحبش خواهد بود.دوبرمن در مقابل تنبیه های بی جا و یا خشونت های بی موقع صاحبش کاملا حساس می باشد و هرگز فراموش نخواهد کرد و منتظر خواهد بود تا روزی آن را تلافی کند. بنابراین نباید با اعمال و رفتار خود موجب عصبانیت و آشفتگی این حیوان شد.

دوبرمن به بیگانگان با مراقبت و بد بینی خاصی می نگرد و کمتر کسی جرات نزدیک شدن به او را خواهد داشت مگر این که با صاحبش همراه باشد. در پایگاههای نظامی بیشتر از این نژاد جهت محافظت از پایگاهها استفاده می شود و به خوبی قادر است مسافت های زیادی را زیر نظر گرفته و از آنها به خوبی مراقبت کند. دوبرمن تمایل به حرکت دوندگی و جست و خیز دارد و بیشتر ترجیح می دهد این عملیات را با صاحبش انجام دهد.

سگ دوبر من

برای آموزش دوبرمن چه کاری باید انجام داد؟

در نگاه اول، ظاهری بسیار خشن دارد. همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از افراد از گرفتن سرپرستی این سگ خودداری کنند، اما در واقع این سگ اصیل، یکی از بهترین نژاد ها برای سرپرستی می باشد، زیرا خیلی سریع آموزش های لازم را می آموزد و با دستورات صاحب خود با دقت گوش داده و آن ها را عملی می کند.زمانی که شما اقدام به سرپرستی این سگ های نازنین می کنید، باید چندین نکات را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین تربیت را برای سگ خود انجام دهید.این نکات شامل سن، نحوه ی استفاده از غذا ها و تشویقی ها، تکرار در آموزش، قاطعیت در آموزش، جلوگیری از ترکیب احساسات در آموزش در سگ هایی که سن پایین تری دارند و استفاده ی درست و اصولی از آموزش.

آموزش دوبرمن در چه سنی آسان تر است؟

تمامی سگ ها، در یک سن به خصوص می توانند به راحتی آموزش ها را یاد بگیرند و آن ها را اجرا کنند. به این سن، سن طلایی سگ گفته می شود. هر چقدر از این رده ی سنی بالا تر بروند و یا دور تر باشند، یادگیری آموزش ها به مراتب دشوار تر خواهد شد.سن طلایی برای آموزش سگ نگهبان دوبرمن، 4 ماهگی است. یعنی شما اگر آموزش دوبرمن 4 ماهه را فرا بگیرید، قطعا و صد در صد به سگ دلخواهی که در نظر دارید می رسید.البته ناگفته نماند که به هیچ عنوان نباید در آموزش سن کم توله را مد نظر قرار بدهید و از قاطعیت و یا استمرار خود که نکته ی کلیدی در آموزش دوبرمن هستند، بکاهید!

نقش تشویقی در آموزش دوبرمن

همانطور که اشاره شد، غذا و تشویقی سگ، دو عنصر مهم در دوره ی آموزش است. اگر در زمان معین و مشخص غذای سگ را به او بدهید و در حین آموزش به درستی از تشویقی استفاده کنید، در واقع یکی از بهترین راه های آموزش را برای سگ خود انتخاب کرده اید.نقش تشویقی در آموزش دوبرمن، یک نقش بسیار مهم و حیاتی است. زیرا سگ باید برای انجام دادن دستورات شما تشویق شود تا بداند که این کار، درواقع کار درستی است که در حال انجام دادن است پس باید دوباره آن را تکرار کند تا به خوراکی مورد علاقه اش برسد.غذای سگ دوبرمن و همچنین تشویقی را می توانید از کلینیک های دامپزشکی خریداری کنید.

آموزش دوبرمن برای نگهبانی

همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، سگ دوبرمن را بیشتر برای شکار و یا نگهبانی آموزش می دهند اما در کشور ما به دلیل این که شغل شکار دیگر خیلی رایج نیست، بیشتر برای نگهبانی از باغ ها و یا ساختمان ها این نژاد از سگ را تربیت می کنند.برای تربیت سگ دوبرمن و استخدام آن به عنوان یک نگهبان زیرک باید چندین نکات را در نظر داشت. نکته ی اول، آموزش این سگ از کودکی به عنوان یک نگهبان می باشد. یعنی با سگ باید طوری رفتار شود که در ذات او این موضوع روشن شود که او باید از قلمرو خود دفاع کند.

نکته ی دوم، این است که صاحب سگ باید به او بفهماند که در چه مواقعی اقدام به دفاع کند و در چه مواقعی می تواند طعمه را رها کند. باید به سگ آموزش داده شود که افرادی که باید آن ها بشناسد، بشناسد و افرادی که باید از قلمرو خود در مقابل آن ها دفاع کند چه افرادی هستند و با دادن چه دستوری می تواند به سمت آن ها حمله کند.این دو نکته، یکی از کلیدی ترین موارد در آموزش سگ دوبرمن نگهبان است.

آموزش دوبرمن جهت حمله

برای این که به سگمان آموزش بدهیم که به چه افرادی حمله کند، باید آن ها را مانند یک طعمه به سگ نشان دهیم. به عنوان مثال، باید سگ را با کلماتی که به او این نشانه را می دهد که فرد یک طعمه است پس باید به آن حمله کند، آشنا کنیم.پس از آشنا کرد سگ با این کلمات، باید او را متقاعد کنیم که در زمان درست به این کلمات واکنش نشان دهد و همچنین فرد مناسب را برای واکنش نشان دادن نسبت به این کلمات انتخاب کند.

خوشبختانه سگ نژاد دوبرمن دارای حس بویایی بسیار قوی ای است و می تواند سریعا صاحب خود و افرادی که باید آن ها را از روی بشناسد و تشخیص دهد را تشخیص داده و می تواند در مواقع حساس، فرق فرد طعمه و صاحب خود را به راحتی تشخبص دهد.ناگفته نماند که برخی افراد، سگ های دوبرمن را گرفته و گوش های آن ها را تحت جراحی قرار می دهند تا بتوانند فروش بیشتری بر روی این سگ ها داشته باشند و ظاهر آن ها را خشن تر جلوه بدهند. با جست و جوی آموزش جراحی گوش دوبرمن می توانید این جراحی های دلخراش را مشاهده کنید. این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود و خلاف انسانیت است، زیرا حیوان به شدت آزار دیده و آسیب می بند و به همین دلیل شاید هیچ وقت نتواند آموزش ببیند.

آموزش توله دوبرمن

همانطور که اشاره کردیم، بهترین سن برای یادگیری و آموزش سگ نژاد دوبرمن، 4 ماهگی است. آموزش توله دوبرمن، یکی از مهم ترین آموزش های سگ ها می باشد. زیرا توله ی این سگ، خیلی سریع می تواند آموزش ها را فرا بگیرد و در عین حال خیلی سریع می تواند آن ها را فراموش کند!.پس برای آموزش توله دوبرمن، استمرار و تکرار آموزش ها به همراه استفاده ی درست و به جا از تشویقی ها می تواند دو نکته ی کلیدی و اساسی در آموزش باشد که باید حتما به آن ها توجه شود.همچنین، همانطور که قبلا اشاره کردیم، به هیچ عنوان نباید احساسات خود را با آموزش ترکیب کنیم. ملاحظه ی سن توله و یا دلسوزی برای او، فقط باعث عقب افتادن یادگیری سگ می شود!اگر آموزش مانند یک بازی با سگ باشد، نه تنها فشاری بر روی توله نمی آورد، بلکه باعث سرگرمی و لذت بردن سگ از آموزش نیز می شود.

آموزش دوبرمن چقدر طول می کشد؟

زمان آموزش این سگ ها بستگی به نوع و استمرار شما در آموزش دارد. اگر شما، بی اعتنا به آموزش باشید، مسلما خیلی دیر تر به نتیجه ی دلخواه می رسید و یا اگر خیلی عجول در آموزش باشید نیز همین اتفاق می افتد.پس آموزش باید آهسته، مستمر و با قاطعیت انجام شود تا در زمان مطلوب و مناسب بهترین پاسخ را از آموزش بگیرید.

آموزش خوب این نژاد به چه عواملی بستگی دارد؟

آموزش سگ نژاد دوبرمن به عوامل متعددی بستگی دارد تا بتوان از آموزش یک نتیجه ی مطلوب دریافت کرد. این عوامل مانند سن سگ، استفاده ی درست از وسایل های مربوط به آموزش، آموزش سگ در مکان درست و همچنین دیگر عوامل که همگی باید در زمان درست انجام و استفاده شوند تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت.به عنوان مثال، فضای آموزش سگ باید شبیه به فضایی باشد و یا بهتر بگوییم، باید فضایی باشد که سگ قرار است در آن مکان زندگی کند. این موضوع باعث می شود تا سگ به خوبی تمامی مکان را بشناسد و آموزش ها را به خاطر بسپارد.

آموزش اسم سگ دوبرمن به آن

عوامل محیطی بیشماری می توانند حواس صدای شما را پرت کنند به همین دلیل قرار دادن یک اسم برای آن و صدا زدن سگ با آن اسم می تواند به بهبود روابط کمک کند. برای آموزش اسم سگ دوبرمن به آن دقت در موارد زیر الزامی است:

  1. حداقل روزانه باید ده بار اسم سگ را صدا کنید.
  2. اگر سگ به صدا زدن اسم توسط شما واکنش نشان داد، برای او پاداش و جایزه در نظر بگیرید.
  3. در مراحل اولیه آموزش را از مکان های خلوت که عوامل پرت کننده حواس در آن ها کمتر است شروع کنید.
  4. بعد از گذشت مدت زمانی آموزش خود را از مکان های شلوغ تر پیگیری کنید.
  5. در مراحل نهایی باید توجه داشته باشید که سگ دوبرمن باید به صدا زدن اسم توسط افراد مختلف واکنش نشان دهد و تنها واکنش به صاحب آن ملاک خوبی برای یاد گرفتن اسم نیست و همین دلیل از افراد مختلف برای صدا زدن اسم سگ استفاده کنید و واکنش او را بسنجید.
  6. سعی کنید هر بار نام سگ خود را با اشتیاق صدا بزنید تا سگ با اشتیاق بیشتری به شما پاسخ دهد.
  7. سعی کنید از ابتدا نام خوبی بر روی سگ بگذارید، زیرا در صورت عادت کردن سگ به یک اسم تغییر نام برای او کار دشواری است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (232 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (139 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW