ساعدنیوز
ساعدنیوز

آموزش14 تا از بهترین آفت کش های خانگی و موثر!

  جمعه، 29 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
آموزش14 تا از بهترین آفت کش های خانگی و موثر!
حتما تا حالا خیلی از ماها دنبال ساخت آفت کش های خانگی برای نجات گیاهانمان بودیم چرا که در مسیر کاشت گیاهان موانع هایی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها وجود آفت ها برای گیاهان است. متخصصان گیاهشناسی توصیه میکنند که برای اینکه گیاهان بیشتر از این آسیب نبینند بهتر است که از آفت کش های خانگی استفاده کنید. در ادامه به چگونگی ساخت آنها خواهیم پرداخت.

استفاده از حشره کش های گیاهی مزایای بسیار زیادی برای گیاهان، محیط زیست و انسان ها دارند. این سم های آفت کش که از مواد غیر شیمیایی استفاده شده است را هم می توانید به صورت آماده خریداری کنید و هم به صورت خانگی و با مواد طبیعی آن ها را بسازید. البته جالب است بدانید که تمام حشرات برای گیاهان مضر نیستند و بعضی از آنها هم برای اکوسیستم حیاتی هستند. استفاده از آفت کش های خانگی باعث می شود که تمام حشرات مضر ازبین نروند. در ادامه به معرفی کامل چند تا مهم ترین آفت کش های خانگی می پردازیم.

اسپری روغن یک حشره کش خانگی و راحت

با مخلوط این دو ماده یعنی صابون روغن و اسپری روغن می توانید به راحتی آفت کش خانگی بسازید. این اسپری روغن باعث می شود منافذ پوستی نرم تنان مثل ( شته ها و کنه ها) بسته شود و در نهایت باعث خفگی آنها شود. برای ساخت این اسپیر ابتدا باید یک چهارم فنجان روغن نباتی را با یک چهارم فنجان صابون مایع مخلوط کرده و تکان دهید. اگر گیاهتان مریض شد چهار قاشق غذا خوری از همین مایع به اضافه چهار فنجان آب مخلوط کنید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید یک بار در هفته از این اسپری استفاده کنید تا آفت کامل از بین برود.

اسپری تنباکو این بار برای گیاهان

همه ما میدانیم که سیگار برای ما مضر است اما تنباکو سیگار هم برای حشرات سمی و کشنده است. اما نه برای گیاهانی مثل داتوره ، گل اطلسی و شبو بسیار مضر است چون تنباکو می تواند عامل ویروس موزائیک باشد که برای این دسته از گیاهان بسیار مضر است. درست کردن این اسپری به این صورت است که باید به اندازه کافی ته سیگار و حدود یک چهارم فنجان تنباکو داشته باشید. ابتدا تنباکو ها را داخل پارچه قرار داده و داخل یک لیوان خیس قرار دهید. حالا اسپری شما آماده استفاده است.

تهیه آفت کش به کمک خود آفت

برای درست کردن این اسپیر ابتدا یک قاشق چایخوری آفات پر کنید و سپس با پشت قاشق آنها را له کنید. حشراتی که له شده اند را در یک کلینکس قرار داده و حدود دو شب در دو لیوان خیس قرار دهید. بهترین زمان استفاده از این اسپری سه روز اول است.

صابون حشره کش، برای همه باغداران

با اینکه صابون حشره کش در هر باغی موجود است اما شما می توانید به راحتی یک صابون حشره کش خانگی درست کنید. برای درست کردن این صابون ابتدا سه قطره مایع ظرفشویی را با یک لیتر آب مخلوط کنید و سپس یک قاشق غذا خوری روغن غذا خوری به آن اضافه کنید. روغن کمک می کند مخلوط راحت تر به گیاه بچسبد. هیچوقت در دمای پیش از هشتاد درجه سانتی گراد از این اسپیر استفاده نکنید چون باعث سوخته شدن گیاهان می شود.

اسپری پوست مرکبات برای آفات نرم تن

برای درست کردن این اسپری باید یک لیمو را رنده کنید و یک پیمانه آب جوش را به آن اضافه کرده و بعد از اینکه مخلوط یک شب ماند آن را داخل یک بطری اسپری بریزید و روی قسمت های بالا و پایین گیاه آفت زده به صورت روزانه اسپری کنید. این اسپری برای از بین بردن اسپری و حشرات نرم تن بسیار موثر است.

تهیه اسپری با فلفل تند اسپری

این اسپری برای دفع کردن حشرات مزاحم بسیار کاربردی است. ابتدا یک مشت فلفل تند خشک شده را همراه با دانه های آن در غذا ساز بریزید و اجازه دهید تا پودر شود. حتما در حین کار مواظب باشید که گرد و غبارهای فلفل داخل چشم یا به پوستتان برخورد نکند. برای قدرت بیشتر چسبندگی این فلفل فنجان، فلفل چیلی آسیاب شده همراه با یک لیتر روغن باغبانی اضافه کنید و در سطح رویی و زیرین گیاه بپاشید. یک راه دیگر هم برای ساخت اسپری فلفل وجود دارد؛ یک قاشق غذا خوری پودر فلفل قرمز همراه با یک پیمانه آب و چند قطره صابون اضافه کنید. اکنون می توانید از این مخلوط استفاده کنید.

نمک اسپوم

این نمک از گسترش آفات جلوگیری می کند و نکته مثبت دیگرش هم، اضافه کردن منیزیم به خاک است که باعث جذب مواد مغذی توسط گیاه می شود. برای درست کردن این آفت کش دو گزینه دارید یا یک فنجان نمک را در پنج گالن آب حمل کنید و در ظرف اسپری بریزید و روی گیاهان آفت زده بپاشید یا نمک اپسوم را در اطراف پایه گیاه بپاشید.

ساخت آفت کش با گوجه فرنگی

شاید برایتان عجیب باشد اما ترکیبات گوجه فرنگی می تواند برای ازبین بردن حشرات به خصوص شته زدن گیاهان بسیار کاربردی باشد. برای درست کردن این اسپری ابتدا دو فنجان برگ و ساقه گیاه گوجه فرنگی را خورد می کنید. دو فنجان آب اضافه می کنید و می گذارید تا خوب مخلوط شوند. بعد یک روز آنها را در ظرف جداگانه ریخته و صاف کنید و در نهایت یک لیتر دیگر آب اضافه کنید.

پوستر گوجه فرنگی

تهیه حشره کش با ترکیب هر سیر و پیاز و فلفل

این اسپری ترکیبی از چندین محصول طبیعی است که می توانید به عنوان حشره کش از آن استفاده کنید. یک عدد سیر کامل و یک عدد پیاز را رنده کرده و یک قاشق چایخوری پودر فلفل به آن اضافه کنید. بعد از خنک شدن یک قاشق غذا خوری صابون به آن اضافه کنید. برای روش درست استفاده از این اسپری ترکیبی باید روی قسمت بالایی و پایینی برگ اسپری کنید. باقی مانده مخلوط را در یخچال نگه دارید.

خاصیت آفت کشی خاک دیاموته

دیاموته از بقایای فسیل جلبک های تک سلولی است. این ماده 26 درصد پوسته زمین از نظر وزنی تشکیل میدهد .در این روش شما می توانید از خاک یا پودر دیاموته استفاده کنید. خاک دیاموته در اغلب فروشگاهای کشاورزی موجود است. خاک دیاموته روی خاک خود بپاشید. این پودر به کنترل حلزون و سایر حشرات کمک می کند. پودر دیاموته هم دارای لبه های تیزی است که به سوراخ شدن کوکتیل کمک کرده و منجر به هیدراته شدن حشره و سرانجام در اثر بی آبی می میرد. جالب است بدانید پودر دیاموته غیر سمی است و تا زمانی که رطوبت جذب نکند می تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرد.

حشره کش روغن چریش

این روغن از دانه های روغن چریش به دست می آید و بسیار مناسب باغ های ارگانیک است. این حشره کش قادر است دوره حیات تمام حشرات( لارو، بالغ وتخم ) از بین ببرد. همچنین روغن چریش زیست تخریب پذیر و برای حیوانات خانگی غیر سمی است . همچنین برای از بین بردن آفات حشرات هم بسیار موثر است. جالب است بدانید که این حشره کش می تواند به شکل قارچ کش عمل کند و سفیدک پودری و سایر قارچ های مزاحم را از بین ببرد. برای روش استفاده روغن چریش به عنوان حشره کش دستورعمل نوشته شده روی بطری دنبال کنید یا دو قاشق روغن چریش و یک قاشق چایخوری صابون مایع همراه با یک پیمانه آب اضافه کنید و سپس روی گیاه آسیب دیده اسپری کنید.

استفاده از پوسته تخم مرغ برای دور کردن نرم تنان

برای استفاده از این آفت کش باید پوسته تخم مرغ را خشک و سپس آنها اینقدر خورد کنید که به شکل پودر در آیند و در نهایت پودر تخم مرغ را روی پایه گیاه بپاشید. این روش باعث زخمی شدن بدن آفات و در نتیجه دور شدن آنها از گیاه می شود.

کنترل آفات به کمک مرکبات

مرکبات یک آپشن بسیار قوی برای از بین بردن آفاتی مثل شته ها ، حلزون ها و قارچ ها ست و حتی برای از بین بردن حشراتی مثل سوسک و یا مورچه از آنها استفاده می شود. ابتدا پوست یک عدد پرتقال را جدا کنید . در صورت نداشتن پرتقال تازه می توانید از ⅕ قاشق چایخوری تفاله مرکبات خشک شده یا از 15 میلی لیتر آب تغلیظ شده پرتقال استفاده کنید. سپس پوست پرتقال را در ظرف شیشه ای بریزید و 2 فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و بعد از 24 ساعت که محلول را در یک جای گرم نگه داشتید. محلول را از صافی عبور دهید و پوست ها را جدا کرده و دور بریزید. چند قطره صابون کاستیل را همراه به نعنا به آب اضافه کرده و سپس مخلوط را ترکیب کرده و درون یک آب پاش بریزید و مستقیما روی قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید.

جدی گرفتن سبزیجات را نیز برای کنترل آفات

½ فنجان حبه سیر را با ½ فنجان فلفل تند همراه با یک عدد پیاز اضافه کنید. ابتدا تمام سبزیجات را خرد کرده و در داخل مخلوط کن برقی بریزید . سبزیجات به قدری باید مخلوط شوند که به حالت رب دربیاید . دو فنجان آب گرم به سبزیجات له شده اضافه کرده و بگذارید دوباره مخلوط شود. ترکیب را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای بریزید و 24 ساعت در جای گرم نگه دارید. بهتر است در مکان آفتابی نگه دارید. مخلوط را از صافی عبور داده و آب به دست آمده را در یک ظرف جدا منتقل کنید. ابتدا آب پاش خود را با صابون تمیز کنید که آلودگی نداشته باشد سپس آفت کش جدید خود را داخل آب پاش بریزید. از این آفت می توانید برای گیاهان آپارتمانی هم می توانید استفاده کنید. پس از 3 یا 4 بار استفاده آفت گیاه از بین می رود.

پوستر انواع سبزیجات

یک نکته بسیار مهم در استفاده از آفت کش ها

  • قبل از استفاده از هر حشره کش طبیعی باید آن را روی قسمت کوچکی از گیاه آزمایش کنید تا مطمئن شوید به گیاه آسیب نمی رساند.

  • برای ترکیب محلول های طبیعی به هیچ عنوان از صابون هایی که دارای ترکیب سفید هستند استفاده نکنید چون باعث سوختن گیاه می شود.

  • ممکن است استفاده از حشره کش برای زنبور عسل مضر باشد پس بهترین زمان برای استفاده از حشره کش طبیعی، عصرها یا زمانی که زنبورها فعالیت کمتری داشته باشند.

  • استفاده بیش از حد هر محلولی سبب بهم زدن تعادل اکولوژیکی می شود.

سخن پایانی

بنابراین بسیاری از کشاورزان و کسانی که در خانه شان گیاه دارند برای از بین بردن آفت ها از روش شیمیایی دوری می کنند. استفاده از آفت کش های خانگی روش بسیار درستی برای از بین بردن آفت ها است ولی باید حتما قبل از استفاده باید از جنس و نوع گیاه و آفتی که به گیاه حمله کرده اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید تصمیم درستی برای از بین بردشان ببرید. امیدوارم از محتوای ساخت انواع آفت کش های خانگی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که به گل و گیاه علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (975 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (300 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (249 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (111 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (59 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (57 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (56 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (43 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (39 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (32 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (28 نظر) نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفه ی شده😍 (27 نظر) حضور محمدرضا گلزار، تازه داماد سینمای ایران در رستوران لوکس علی دایی+عکس/ خبری از آیسان خانوم نیست! (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 (ویدئو) راز جوانی یانگوم "جواهری در قصر" در 53 سالگی / یانگوم هیچ درکی از پیر شدن نداره مثل اینکه هدیه خاص و ویژه ملیکا رسولی، قهرمان کاراته ملی پوش به علی دایی / خانم کاراته کا ارزشمندترین دارایی اش را به اسطوره داد ... (ویدئو) صدایی که هم‌اکنون می‌شنوید، اعلام وضعیت قرمز است، معنی و مفهوم آن این است که کنکور از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است... رونمایی از استایل دامادی فوق العاده شیک و باکلاس هادی کاظمی در روز عقد با سمانه پاکدل/ آقا و خانم بازیگر مثل همیشه خاص‌پسند+عکس جدیدترین عکس پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران با لباس های اصیل و ایرانی/رنگ و بوی بهار رو میده خلاقیت جالب و خنده دار یک ایرانی برای درست کردن گاری لوکس با استفاده از خودروی فرسوده و اسب/ انگار سوار بنز شده😂+عکس نگاهی به تولد 30 سالگی امیرحسین فتحی بازیگر سیاوش سریال جیران در دل جنگل/ چه خلوت +عکس ماجرای عجیب انتقال پیکر حضرت یوسف توسط حضرت موسی به فلسطین صبحانه عاشقانه رضا گلزار با عشق زندگیش/ چه میزی چیده برا آیسان خانومش+ عکس اذان گفتن جالب حامد شاکرنژاد قاری برنامه محفل در گوش دختر ناز و زیبای مهران غفوریان+ویدیو رونمایی از مادر شوهر واقعی ریما رامین فر هما سریال پایتخت/ بیشتر شبیه عروسش هست تا پسرش! +عکس (تصاویر) خلق شاهکار مینیاتوری بر روی نوک مداد پذیرش دانشگاه با آیلتس 6، امکان پذیر است یا خیر؟ خلاقیت تحسین‌برانگیز شهرداری ساری در طراحی مار با مانع های U شکل پیاده‌رو+عکس/ دست مریزاد و باریکلا به این ذهن 👌 قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم دکوراسیون شیک و مدرن خانه سارا و نیکای سریال پایتخت در سوئد/ هنر استفاده از شمع ها در چیدمان خانه جدیدترین سلفی گلزار در کنار همسرش، آیسان/ بنظرتون کیکه یا واقعیه؟😄 (ویدئو) خورشت کرفس به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان/ ببین باز چه میکنه! ویدئو) فشن شوی حامد آهنگی در برنامه "شب آهنگی"/ ببین خودش چی تنش کرده آخه😂 (فیلم) خواندن شعر دوران کودکی با صدای کودکانه توسط حاج آقا/ از شدت خنده اشک نیما شعبان نژاد دراومد آیا میدانستید آمریکا دو رئیس جمهور وسرود ملی دارد؟/یکی از عجایبی که راجع به آمریکا نمیدانستید! (ویدئو) شرکت کننده حذف شده برنامه "صداتو" با صدای شگفت انگیزش حاضران را حیرت زده کرد/ ببینین صحنه رو چطور تو مشتش گرفته! واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (ویدئو) نگاه های جذاب و عاشقانه هانده ارچل و شهاب حسینی بهم/ در نقش شمس تبریزی و کیمیاخاتون (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! نگاهی به رستوران شیک و مجلل خسرو حیدری با چیدمان شیک و منحصر به فرد در زعفرانیه تهران+عکس (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست!
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403 قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی!