آموزش کاشت توت فرنگی در گلدان

  سه شنبه، 17 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش کاشت توت فرنگی در گلدان
موفقیت در پرورش توت‌فرنگی نیازمند آشنایی با چرخه زندگی این گیاه است. این گیاه در زمستان به خواب می رود و دوباره در فصل بهار با گرم شدن خاک رشد خود را از سر می گیرد. توت فرنگی معمولا ساقه ای رونده دارد که از آن گیاهچه های کوچک می روید. بهتر است بیشتر این گیاهچه ها را جدا کنید و نگذارید هر گیاه مادری بیشتر از 3 گیاهچه داشته باشد.

کاشت توت فرنگی در خانه چه به منظور خوردن باشد و چه به عنوان گیاه تزئینی، تا ۵ سال توت های قرمز و قشنگ فراوانی برایتان به ارمغان می آورد. انواع توت فرنگی به ندرت از هسته رشد می کنند. برای کاشت توت فرنگی در خانه باید نشا یا ساقهٔ روندهٔ آن را بخرید؛ بعد آن را در باغچه یا جای مناسبی بکارید تا سال آینده محصول خوشمزه ای به دست بیاورید. در این مطلب راهنمای گام به گام کاشت توت فرنگی در خانه را برایتان آماده کرده ایم.

مراحل کاشت توت فرنگی در گلدان

برای کاشت توت فرنگی به روش باغبانی گلدانی می توانید از نشا و یا بذر استفاده کنید، البته بذر راحت تر به فضای گلدان عادت می کند و رشد می کنند و بار می دهند. هنگام تهیه بذر دقت کنید که بذر تولید امسال باشد، اگر تاریخ انقضا بذر گذشته باشد، گلدان توت فرنگی شما میوه و بار نمی دهد.

نشا یا ساقه رونده توت فرنگی را می توان از بازار گل و گیاه تهیه کرد. نشا بوته کوچکی از گیاه است که بسته به سنش می تواند همان سال اول کاشت یا یک سال بعد از آن میوه بدهد. ساقه های رونده هم در واقع بخشی از گیاه هستند که از بوته مادری جدا می شوند. ساقه رونده به دلیل قیمت مناسب یک انتخاب اقتصادی است.

قطر گلدانی که برای کاشت توت فرنگی انتخاب می کنید باید حداقل ۳۰ سانتی متر و عمق گلدان نیز ۲۰ سانتی متر باشد و همچنین زهکشی مناسبی داشته باشد. گیاه توت فرنگی نیاز به نور زیاد دارد و در روز باید ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید را دریافت کند و همچنین آب باید آبیاری نیز منظم و دقیق انجام شود. بذر توت فرنگی را در پاییز و بهار قابل کاشت است. برای کاشت توت فرنگی به روش باغبانی گلدانی مانند کاشت سیب و کاشت خرمالو بهتر است از گلدان های روشن استفاده کنید.

کاشت میوه در گلدان با بذر یک مرحله عقب تر از نشا است، به همین دلیل برای کاشت توت فرنگی در گلدان باید مثل کاشت سیب دانه ها را فریز کنید. دانه های توت فرنگی را در یک دستمال خشک و تمیز قرار داده و به مدت ۷ تا ۱۰ روز بذرها را در یک مکان سرد و خنک نگهدارید.

تصویر
کاشت توت فرنگی در گلدان

خاک مناسب برای کاشت میوه در گلدان مخلوط خاک باغچه، پیت ماس و کمپوست است. برای کاشت میوه در گلدان مانند کاشت سیب و کاشت خرمالو ایتدا باید گلدان را از خاک پر کنید و آبیاری کنید، اجازه دهید آب اضافی از طیق حفره های زیر گلدان خارج شود، سپس در خاک با انگشت حفره هایی با عمق نیم سانتی متر ایجاد کنید. بین حفره ها باید ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر فاصله در نظر بگیرید. در هر حفره سه بذر توت فرنگی قرار دهید، سپس روی بذرها را بپوشانید، دقت کنید که روی روی خاک فشاری ایجاد نکنید تا بذرها امکان رشد داشته باشند و بتوانند سر از خاک بیرون بیاورند.

بعد از کاشت میوه در گلدان می توانید مانند کاشت سیب و خرمالو روی گلدان را بایک پلاستیک شفاف بپوشانید تا حالت گلخانه ایجاد شود و بعد از جوانه پلاستیک را از روی گلدان بردارید. گلدان توت فرنگی را در کنار پنجره که نور و گرمای خوبی دارد قرار دهید. گلدان توت فرنگی باید رطوبت کافی داشته باشد ولی غرقابی نشود.

توت فرنگی بعد از ۳ هفته که در گلدان کاشته شد جوانه می زند و ۱۴ هفته بعد از کاشت میوه می دهد. برعکس دیگر میوه های گلدانی اولین شکوفه توت فرنگی را بچینید تا ریشه گیاه قوی شود و بار دوم باردهی بهتری داشته باشد. یکی از مزایای کاشت توت فرنگی در گلدان این است که گیاه دو بار در سال میوه می دهد، یکبار در خرداد ماه و بار دیگر در اواخر تابستان.

تصویر
کاشت توت فرنگی در گلدان

شرایط محیط مورد نیاز کاشت توت فرنگی

خاک: خاک مناسب برای کاشت توت فرنگی در گلدان مخلوط خاک باغچه + پیت ماس + ورمی کمپوست می باشد. (استفاده از خاک گلدانی موجود در گلخانه های گل و گیاه نیز برای کشت این گیاه مناسب است.)

آب: میزان آب مورد نیاز گیاه، متوسط بوده، آبیاری گیاه در هفته باید به مقدار متوسط و نیاز باشد.

نور: توت فرنگی برای رشد به نور فراوان خورشید نیازمند است. برای کاشت توت فرنگی در خانه گلدان را پس از کاشت به مکانی نورگیر پشت پنجره منتقل کنید. البته این گیاه می تواند در سایه هم رشد کند ولی در نور مستقیم خورشید بهتر رشد می کند. بنابراین اگر شما نمی توانید گلدان توت فرنگی خود را در یک پنجره جنوبی قرار دهید، می توانید برای رشد آن یک نور مصنوعی فراهم کنید.

دما: توت فرنگی در مکان سرپوشیده بهترین رشد را در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد دارد اما دماهای پایین تر و بالاتر را هم تحمل می کند. دمای ایده ال محیط برای رشد گیاه ۱۵ درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید، افت ناگهانی درجه حرارت می تواند به گیاه آسیب های جبران ناپذیر برساند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...