عناصر معدنی در رشد گیاهان و درختان چه نقشی داردند؟

  سه شنبه، 18 بهمن 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
عناصر معدنی در رشد گیاهان و درختان چه نقشی داردند؟
گیاهان بدون عناصر معدنی قادر به تکمیل چرخه زندگی خود نیستند. هیچ عنصری نمی‌تواند جایگزین عناصر دیگر شود و هر کدام نقش خود را ایفا می‌کنند. هر عنصر در متابولیسم گیاه دخالت کرده و نقشی را ایفا می‌کند. در این محتوا قصد داریم برخی مواد معدنی مورد نیاز گیاهان و وظایف هرکدام از آن‌ها در گیاهان را نام ببریم و یک توضیح مختصر در مورد بعضی از آنها بدهیم.

تاثیر عناصر معدنی در گیاهان و درختان

عناصر معدنی در گیاهان به دو دسته تقسیم می شوند، عناصر کم مصرف و عناصر پرمصرف و کمبود هر کدام باعث برهم ریختن چرخه زندگی گیاه می شود. نیتروژن، فسفر، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و کلسیم از دسته عناصر پرمصرف در گیاهان هستند و عناصری چون منگنز، بور، روی، آهن، مس، کلر و مولیبدن از عناصر کم مصرف در گیاهان هستند. در برخی از گونه های گیاهان نیز عناصری چون سدیم و سیلیسیم کاربرد دارند و وجود آن ها ضروری است. نیاز هر گیاه به عناصر متفاوت بوده و هرکدام از گیاهان به تمام این عناصر احتیاج دارند و فقط میزان مصرف هر عنصر در متابولیسم گیاهان تفاوت دارد.

پوسترعناصر پر مصرف گیاه

نیتروژن

نیتروژن(ازت) یکی از فراوان ترین عناصر بر روی کره زمین می باشد ولی در اکثر گیاهان مشکل کمبود نیتروژن وجود دارد. باید توجه کنید که نیتروژن موجود درجَو و پوسته زمین به طور مستقیم در دسترس گیاهان قرار نمی گیرد. نیتروژن یکی از مهم ترین عناصر برای گیاهان است چون این عنصر در ساخت کروفیل نقش داشته و با ترکیب انرژی خورشید، آب و دی اکسید کربن، قند تولید می کند که این فرایند فتوسنتز نامیده می شود. بیشتر گیاهان در طول زندگی خود نیتروژن را از خاک جذب می کنند و با افزایش سن در گیاه نیاز آن به نیتروژن افزایش میابد. زمانی که نیتروژن کافی در دسترس گیاه باشد، گیاه به سرعت رشد کرده، شاخ و برگ های سالم، سبز و شاداب بیشتری تولید می کند. معمولاً گیاهانی که دچار کمبود نیتروژن شوند رشد کمی دارند، کوچک مانده و شاخ و برگ ضعیفی تولید می کنند و رنگ برگ های آن معمولاً سبز کمرنگ مایل به زرد است، برگ های پیرتر می میرند چون گیاه نیتروژن باقی مانده در برگ های پیرتر را به سمت برگ های جوان تر منتقل می کند. از سوی دیگر اگر نیتروژن بیشتر از حد خود در دسترس گیاه قرار بگیرد گیاه به سرعت رشد می کند و سریع گسترش میابد. درنتیجه این گیاهان نمی توانند مواد حفاظتی در دیواره سلولی خود ایجاد کنند و تبدیل به گیاهی ضعیف می شوند و به راحتی آسیب می بینند.

پوستر نیتروژن گیاه

پتاسیم

پتاسیم باعث سوخت و ساز ازت شده و همچنین در فتوسنتز گیاه نقش دارد. وجود پتاسیم در گیاهان لازم بوده و یکی از عناصر ضروری گیاهان است. پتاسیم سیستم ایمنی گیاهان را تقویت می کند و برای مقابله با آفات و سرما گیاه را مقاوم می سازد. در گیاهان و درختان میوه، پتاسیم کیفیت میوه ها را افزایش داده، میوه ها شیرین تر شده و طول عمر آن ها بیشتر می شود. در برخی گیاهان مانند کاکتوس ها وجود پتاسیم برای گلدهی اجباری است و اگر این ماده به مقدار کم در دسترس قرار گیرد، گلدهی صورت نگرفته یا گل ها ضعیف و کوچک با عمر کم ظاهر می شوند. پتاسیم گیاه را به خشکی مقاوم می کند و از بیماری هایی چون بیماری های قارچی جلوگیری می کند. پتاسیم جزو عناصر متحرک در گیاهان می باشد. اگر مقدار عناصری چون نیتروژن، کلسیم یا فسفر بیش از اندازه شوند مقدار جذب پتاسیم در گیاه کاهش میابد. با کمبود پتاسیم علائمی در گیاه ظاهر می شود مثلاً نوک برگ ها یا حاشیه برگ های مسن تر می سوزد که در اصطلاح به آن نوک سوختگی یا لب سوختگی میگویند. گیاهانی که با کمبود پتاسیم مواجه می شوند کم رشد بوده، حالت شادابی خود را از دست می دهند، در برابر بیماری ها حساس تر شده و امکان مرگ گیاه نیز وجود دارد.

فسفر

یکی دیگر از عناصر مهم در گیاهان است که وجود آن برای رشد گیاه ضروری است. فسفر در تولید بذر و میوه ها نقش داشته و کمبود آن باعث توقف میوه در گیاهان می شود. همچنین فسفر نیز در گلدهی گیاهان نقش داشته و باعث گلدهی شده و در جلو انداختن سن بلوغ گیاهان نقش دارد. فسفر باعث گسترش ریشه در گیاهان جوان و جوانه هایی که تازه از بذر تشکیل شده اند می شود و وجود آن در مراحل ابتدایی رشد گیاه نقش دارد، به گونه ای می توان گفت گیاهان جوان جذب بهتر و بیشتری از فسفر دارند و به این ماده نیاز بیشتری دارند. در اثر کمبود فسفر برگ های پایینی ریزش کرده، تعداد برگ ها کمتر شده و جوانه ها از بین می روند، تعداد شکوفه ها و میوه ها کمتر شده یا متوقف می شود. رشد طولی ساقه گسترش میابد و گیاه دراز و باریک با برگ های کمتر که ظاهری زشت و بدفرم به خود می گیرد و همچنین ریشه ها گسترش نمیابند به خصوص گیاهانی که تولید ریشه هوایی می کنند.

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی مفید برای گیاهان است که وجود آن در گیاه ضروری است بخصوص گیاهانی که میوه تولید می کنند. کلسیم سیستم ایمنی گیاهان را تقویت کرده و آن ها را در مقابل تهدیدات و خطرات احتمالی مقاوم می سازد. کلسیم در گیاهانی که میوه تولید می کنند باعث می شود میوه ها تردتر، شیرین تر و خوش طعم و خوش عطر شوند و همچنین مدت انبار داری و مدت طول عمر میوه ها را افزایش می دهد. کمبود این ماده باعث گندیدگی میوه ها و کاهش طول عمر آن ها می شود و همچنین گیاهان میوه هایی با کیفیت پایین تری تولید می کنند. کمبود کلسیم باعث نرم شدن دیواره سلولی ساقه گیاه می شود و گیاهان آسیب پذیرتر می شوند. کمبود کلسیم بر روی رشد ریشه تأثیر می گذارد و گیاهان با ریشه های کم و ضعیف رشد می کنند و همچنین برگ های جوان بد شکل و چروکیده ظاهر می شوند.

آهن

مهم ترین کار آهن در چرخه گیاهی تولید کروفیل یا همان قند می باشد که انرژی گیاهان از طریق کروفیل ها تأمین شده و باعث رشد گیاهان می شود. این ماده همچنین در سبزینه گیاه نقش دارد و عدم وجود آن باعث از بین رفتن رنگ سبز برگ ها می شود. این ماده در ساخت و تشکیل پروتئین نیز نقش دارد و می توان گفت یکی از عناصر مهم گیاهان است. آهن عنصر غیر متحرک بوده و به همین علت علائم کمبود آن بیشتر در برگ های بالایی یا برگ های جوان تر ظاهر می شود. با کمبود آهن برگ ها زرد شده به گونه ای که رگبرگ ها سبز باقی می مانند.

گوگرد

گوگرد یا همان سولفور برای سنتز پروتئین ها مورد نیاز است. همچنین در متابولیسم ازت، تشکیل کلروفیل ها، سنتز روغن، فعالیت برخی از آنزیم ها و… نقش دارد. گوگرد به دلیل خاصیت قارچ کشی دارد منجر به افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری ها و آفات می شود. این عنصر کم تحرک است و انتقال آن به بخش های جوان و تازه زمان می برد. از این رو کمبود گوگرد ابتدا بر برگ های جوان اثر می گذارد. گوگرد در PHهای بالاتر از 6 قابل جذب است و در این بازه در دسترس گیاه قرار می گیرند. انواع کود سولفاته مانند کود سولفات منیزیم، کود سولفات کلسیم و کود گوگرد داری عنصر گوگرد هستند.

منیزیم

منیزیم نیز در دسته عناصر پرمصرف قرار دارد. جزء اصلی مولکول های کلروفیل (رنگدانه های تولید کننده رنگ سبز گیاهان) عنصر منیزیم است. بدون منیزیم کلروفیلی تولید نمی شود در نتیجه فتوسنتز متوقف می شود و گیاه سبزی خود را از دست می دهد. همچنین ترکیباتی که در اثر فرایند فتوسنتز تولید می شود دیگر تولید نخواهد شد. منیزیم در حمل و نقل فسفر، تولید کربوهیدارت ها و قندها، تنفس و فعال کردن برخی از آنزیم ها دخالت دارد. این عنصر متحرک است و به سرعت از ریشه به بافت های جوان منتقل می شود. از این رو نشانه های علائم کمبود آن ابتدا در برگ های مسن دیده می شود. بیشترین جذب عنصر منیزیم در PH حدود 7 تا 8/5 است. انواع کود منیزیم: کود نیترات منیزیم، کود منیزیم، کود سولفات منیزیم و… .

عنصر نماد شیمیایی فرم قابل جذب تحرک PH
نیتروژن N NO3_ NH4+ پر تحرک 6/5 تا 8
فسفر P H2PO4_ HPO42- پر تحرک 6/5 تا 7/5
پتاسیم K K+ پر تحرک بالاتر از 6
کلسیم Ca Ca2+ کم تحرک 6/5 تا 8/5
گوگرد S SO42-_ SO2 کم تحرک بالاتر از 6
منیزیم Mg Mg2+ پر تحرک 7 تا 8/5

عناصر کم مصرف

عناصر کم مصرف هم مانند عناصر پر مصرف برای رشد و نمو گیاهان بسیار ضروری هستند. اما تفاوتی که با عناصر پر مصرف دارند مقدار مورد نیاز گیاهان به این عناصر غذایی است. گیاهان به عناصر کم مصرف به مقدارهای خیلی کمی نیاز دارند اما عناصر ماکرو به مقادیر زیاد و بالایی مورد استفاده قرار می گیرند.

آهن

شاید بتوان گفت که در بین عناصر کم مصرف، آهن معروف ترین و نام آشناترین عنصر است. آهن نقش های بسیار مهم و حیاتی را در گیاه ایفا می کند و رشد و نمو صحیح و کامل گیاه در نبود این عنصر امکان پذیر نیست. آهن در فتوسنتز، تنفس، فعال کردن برخی از آنزیم ها و… نقش دارد. آهن عنصری کم تحرک است و اثرات نبود و یا کمبود آن ابتدا در برگ های جوان نمایان می شود. آهن در خاک های اسیدی یعنی در PH پایین تر از ۷ به فرم قابل جذب در می آید و گیاه می تواند آن را جذب و مورد استفاده قرار دهد. انواع کود آهن: کود سولفات آهن، کود نیترات آهن، کود آهن و…

روی

روی از دیگر عناصر کم مصرف است که در طیف وسیعی از فرایندها نقش مهمی برعهده دارد. روی در فعال کردن بعضی از آنزیم ها که برای سنتز برخی از پروتئین های خاص، مورد نیاز است و در تشکیل کلروفیل ها دخالت دارد. همچنین در تولید قند مشارکت دارد. عنصر روی به گیاه در مقاومت نسبت به سرما کمک می کند. حضور روی برای تشکیل هورمون اکسین ضروری است این عنصر به تنظیم رشد و افزایش طول ساقه کمک می کند. روی از جمله عناصر کم تحرک است و به کندی به بافت های تازه منتقل می شود این امر سبب می گردد که کمبود روی در درجه اول باعث آسیب به بافت های جوان شود. کود روی در PH حدود 5 تا 7/5 بیشترین جذب را دارد. انواع کود روی: کود سولفات روی، کود نیترات روی، کود روی و…

منگنز

از مهم ترین نقش های منگنز در گیاهان تقسیم آب در فرایند فتوسنتز است.این عنصر نیز در سنتز و تولید پروتئین ها دخالت دارد و همچنین برای متابولیسم کربوهیدارت ها، احیای نیترات، فعال کردن برخی از آنزیم ها مورد نیاز است و درصورت کمبود این عنصر گیاه با اختلال در این فرایندها مواجه خواهد شد. منگنز عنصری کم تحرک است و نشانه های کاهش آن در گیاه ابتدا در برگ های جوان بروز می کند. منگنز در PH حدود 5 تا 6/5 بیشترین قابلیت دسترسی و جذب را دارد. انواع کود منگنز: کود سولفات منگنز، کود نیترات منگنز، کود منگنز و…

مس

از دیگر عناصر کم مصرف، عنصر مس است که این عنصر نیز برای سلامت و رشد گیاه ضروری است. مس در رنگ پذیری میوه ها و گل ها دخیل است. این عنصر در انتقال الکترون مشارکت دارد و برای فعال کردن برخی از آنزیم ها و همچنین تنفس مورد نیاز است. علاوه بر آن مس در تولید ویتامین ها و متابولیسم دیواره سلولی نقش دارد. مس کم تحرک است و علائم فقر آن در گیاه ابتدا در برگ های جوان دیده می شود. بیشترین میزان جذب مس در PH حدود 5 تا 7/5 است. انواع کود مس: کود سولفات مس، کود مس، کود نیترات مس و…

مولیبدن

مولیبدن هم در دسته عناصر کم مصرف قرار دارد و نسبت به سایر عناصر میکرو به مقدار کتری مصرف می شود. این عنصر برای مصرف نیتروژن ضروری است و برای سنتز پروتئین ها و برخی از آنزیم مورد نیاز است. مولیبدن عنصر پر تحرکی است که در گیاه به سرعت جا به جا می شود و حرکت می کند در نتیجه علائم کمبود آن ابتدا در برگ های مسن دیده می شود. مولیبدن در بین ریز مغذی ها تنها عنصری است که در خاک های قلیایی و PH بالای 7 جذب خوبی دارد. انواع کود مولیبدن: کود مولیبدن، کود فلورا استارت و…

بور

بور یا بُر آخرین عنصر از دسته عناصر کم مصرف است که به شما معرفی می کنیم. این عنصر مسیر های متابولسیمی یعنی ساختن و تجزیه کردن برخی مواد را کنترل می کند. همچنین رشد گل ها و میوه ها را افزایش می دهد و برای تولید مثل لازم است. بور در انتقال و حرکت قندها و تقسیم سلولی نقش دارد. بور عنصر کم تحرکی است و علائم کمبود آن ابتدا در برگ های جوان دیده می شود. بیشترین میزان جذب بور در PH حدود 5 تا 7 است.

عنصر نماد شیمیایی فرم قابل جذب تحرک PH
آهن Fe Fe2+ کم تحرک پایین تر از 7
روی Zn Zn2+ کم تحرک 5 تا 7/5
منگنز Mn Mn2+ کم تحرک 5 تا 6/5
مس Cu Cu2+ کم تحرک 5 تا 7/5
بور B H3BO3_ H2BO32- کم تحرک 5 تا 7
مولیبدن Mo MoO42- پر تحرک بالاتر از 7

بنابراین هدف از از این محتوا آشنایی با برخی از عناصر مهم بود و به دلیل فراوان بودن تعداد آن ها قادر به توضیح دادن برخی از عناصر نبودیم و فقط برخی از مهم ترین آن ها که بیشتر با کمبود آنها در گیاهان مواجه می شویم را نام برده و توضیح مختصری از کاربرد و نقش آن ها دادیم. امیدوارم از محتوای آشنایی با نقش عناصر معدنی در گیاهان و درختان نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان