انگ و عیار طلای آب شده به چه صورت است؟

  شنبه، 10 خرداد 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
انگ و عیار طلای آب شده به چه صورت است؟
برای تعیین عیار ابشده نیز مراکزی به نام ریگیری وجود دارد که زیر نظر اتحادیه هستند این مراکز عیار طلاهای ابشده را می‌سنجند و روی طلا اب شده کدی حک می‌کنند که اصطلاحاً به آن انگ زدن نیز می‌گویند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، کارخانه های ذوب طلا به دلیل رساندن آب شده به عیار مطلوب فلزات دیگری مانند نقره، مس یا شمش طلای خالص را به آن می افزایند و دوباره فرایند ذوب را تکرار می کنند. از این نوع روش به عنوان طلای آب شده یاد می شود. این نوع طلا فقط در ایران قابل معامله است و در فضای بین الملل ناشناخته است. طلای ابشده یا Melt Gold از ذوب کردن طلای متفرقه به دست می آید. طلای متفرقه یا Scrap Gold همان طلای دست دوم و طلای شکسته ای است که روزی آن ها را به طلافروشی ها فروخته ایم. طلافروش و بازاری برای اینکه طلای متفرقه و طلای بلااستفاده را به چرخه تولید برگرداند، آن را برای ذوب شدن به کارگاه می فرستد. در کارگاه، طلای دست دوم و شکسته شده را در کوره های مخصوص ریخته گری طلا و جواهرات ذوب می کنند، از همین رو به آن طلای آب شده می گویند؛ چون واقعا آب شده!

از آنجا که عیار اکثر زیورآلات طلا یا مصنوعات طلا در ایران 18 عیار یا 750 است. طبیعتاً عیار طلای آب شده هم حدوداً 18 عیار یا 750 است، حال ممکن است مقداری کمتر یا مقداری بیشتر از آن باشد. البته ممکن است زیورآلات متفرقه ای که در کوره ها ذوب می شوند همه 18 عیار نباشند مثلا زیورآلاتی با عیار 14 یا حتی 24 نیز در بین آن ها وجود داشته باشد، در این صورت اگر بخواهند عیار آبشده را پایین بیاورند فلزات دیگری مانند نقره و مس را با آن ترکیب می کنند و اگر بخواهند عیار آب شده را کمی بالا ببرند از سکه های 22 عیار برای این کار استفاده می کنند.

برای تعیین عیار ابشده نیز مراکزی به نام ریگیری وجود دارد که زیر نظر اتحادیه هستند این مراکز عیار طلاهای ابشده را می سنجند و روی طلا اب شده کدی حک می کنند که اصطلاحاً به آن انگ زدن نیز می گویند. توجه کنید که هیچگاه طلای اب شده بدون انگ نخرید حتی اگر به قیمت ارزانتری به شما می فروختند چرا که ممکن است بعدها آن طلا تقلبی از اب در بیاید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (136 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (106 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تصاویر مهدی طارمی در جشن قهرمانی پورتو/ببین چطور پرچم ایرانو گذاشته رو شونه هاش/ حامدآهنگی، شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی چه قلبایی براش کامنت گذاشتن😍/اژدها همیشه خانه من خواهد بود
نامه تعیین جانشینی رهبری جعلی است!
توضیحات سخنگوی هیئت رئیسه درباره استعفای پزشکیان از مجلس
پیام عقلانی زاکانی: تفسیرهای ⁧قومیتی از آرای منتخبان ملت تضعیف مردم‌سالاری دینی است
قالیباف به دیدار رئیس جمهور منتخب رفت / رقبای سابق آماده همکاری برای اعتلای ایران
(تصاویر) 9 تا از شگفت انگیزترین درختان کمیاب جهان که تنها راه دیدنشان فقط و فقط سفر به عجیبترین مناطق دنیاست
قاتلان اجاره ای افغان گفتند : کارمان این است که پول می‌گیریم و آدم می‌کشیم
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!