دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

انواع پیچ و مهره 

دوشنبه، 14 اسفند 1402
با مراجعه به سایت پایا پیچ میتوانید انواع پیچ و مهره سازه و فولادی و همچنین پیچ HV را با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه نمایید.

انواع پیچ و مهره

در این مقاله، به مرور انواع پیچ و مهره ها می‌پردازیم. این نوع اتصالات غیر دائمی، که در منازل و صنایع مختلف به کار می‌روند، امکان اتصال دو قطعه به یکدیگر را با دقت و استحکام فراهم می‌کنند و جلوی فروپاشی سازه را می‌گیرند.

در ادامه، انواع رایج و کاربردی پیچ و مهره ها را بررسی خواهیم کرد و نحوه استفاده آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

با ما همراه باشید تا در این مسیر با انواع پیچ و مهره آشنا شده و بدانیم که هر نوع پیچ و مهره در کدام موارد استفاده می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد.

پیچ HV چیست

یک نوع پیچ شش گوش است که در صنعت ساختمان‌سازی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. پیچ hv مخفف Heavy Hex Bolt، از سایر پیچ‌های شش گوش ابعادی و سایزی متفاوت دارد. این پیچ‌ها به دلیل داشتن گل بزرگتر و رزوه کوتاهتر نسبت به سایر پیچ‌های شش گوش، در تحمل نیروهای برشی و کششی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل، در اتصالات اصطکاکی بسیاری استفاده گسترده‌ای دارند. شرکت‌های تولیدکننده پیچ و مهره نیز پیچ HV را در برنامه‌های کاری خود جای داده‌اند و این نوع پیچ‌ها به همراه مهره و واشرهای متناسب تولید و عرضه می‌شوند. به دلیل اهمیت بالایی که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای این نوع پیچ قائل هستند، قبل از ورود به بازارهای جهانی، آزمایش‌های مکانیکی و شیمیایی دقیقی روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

کاربرد پیچ hv

پیچ HV، که سر بزرگتر و رزوه کوتاه‌تری نسبت به بسیاری از انواع پیچ‌های ساختمانی دارد، مزیت‌های بسیاری را برای خود به ارمغان می‌آورد. این ویژگی‌ها باعث افزایش سطح اتکای پیچ HV می‌شوند و از این رو، در سازه‌های فلزی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. پیچ HV در بسیاری از زمینه‌ها و بخش‌های مختلف کاربرد دارد، از جمله:

  • نصب تیرآهن

  • اسکله‌های فلزی

  • ساخت اتوبان

  • تولید ماشین‌آلات کشاورزی

  • نیروگاه‌ها

  • پل‌های فلزی

  • صنایع خودروهای سنگین

  • برج‌ها و ساختمان‌های بلند با اسکلت فلزی

توجه داشته باشید که استفاده از پیچ HV در این صنایع و سازه‌ها به دلیل مزایای خاص خود و ارائه استحکام و استحکام بیشتر، بسیار رایج است. در نهایت، قبل از استفاده از این پیچ‌ها، مراحل آزمایش و بررسی‌های مکانیکی و شیمیایی دقیقی را طی کرده و اطمینان حاصل کنید که مطابق با استانداردها و الزامات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیچ و مهره فولادی

پیچ و مهره فولادی در واقع در سه گرید استاندارد DIN آلمان تعریف می‌شوند. یکی از این گریدها در بازار به عنوان پیچ و مهره خشکه کلاس 8.8 شناخته می‌شود. در اینجا نیز، ما آنها را در دسته‌بندی متفاوتی قرار داده‌ایم. دو گرید دیگر پیچ و مهره شش‌گوش فولادی شامل گریدهای 10.9 و 12.0 هستند که دارای درصد بالایی از کربن در ساختار خود هستند و در صنایع سنگین ساختمانی و پل‌سازی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیچ و مهره‌های شش‌گوش فولادی معمولاً دارای دنده‌های میلیمتری در دستگاه DIN و دارای دنده‌های اینچی در دستگاه ASTM هستند. همچنین، پیچ و مهره‌های فولادی در دستگاه ASTM با استانداردهای متنوع‌تری تولید می‌شوند و کاربردهای نظامی نیز دارند.

کاربردهای پیچ و مهره فولادی

پیچ و مهره فولادی یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین نوع اتصال دهنده در صنایع مختلف است. این نوع پیچ و مهره در بسیاری از دستگاه‌ها، سازه‌ها و وسایل اطرافمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دلیل خواص مطلوبی که دارد، کاربردهای فراوانی دارد. خواص مکانیکی برجسته این نوع پیچ و مهره، باعث استفاده گسترده آن در صنایع مختلف شده است. به طور کلی، برخی از مهم‌ترین کاربردهای پیچ و مهره فولادی عبارتند از:

  1. صنعت ساختمان سازی

  2. صنعت خودروسازی

  3. صنعت کشتی سازی

  4. سازه‌های سبک و سنگین

  5. صنعت کشاورزی

  6. صنایع آب و فاضلاب

  7. ساخت دستگاه‌ها و قطعات صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی

  8. صنایع چوب

  9. صنایع ورزشی

صنعت هوا و فضا

پیچ و مهره سازه

پیچ و مهره سازه یک اتصال دهنده قوی و استحکام دار است که برای ساختارهایی که شامل اتصالات فلزی به فلزی هستند، ضروری می‌باشد. به عبارت دیگر، این اتصالات در زمانی استفاده می‌شوند که یک سازه فلزی نیاز به اتصال به سازه دیگری دارد.

پیچ و مهره سازه بر اساس استانداردهای بسیار محکم و با استحکام بالا ساخته می‌شوند تا نیازهای کاربردی که سازه نیازمند استحکام و تحمل بار و نیروی بالا می‌باشد را برآورده کنند. این کاربردها شامل ساختمان‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها، اسکله‌ها و سازه‌های دریایی و سایر زیرساخت‌های مرتبط می‌شوند که در این مقاله به ویژه به ساختمان‌ها تمرکز داریم و از پیچ و مهره‌های اسکلت فلزی برای اتصال تیرهای فلزی استفاده می‌شود.

منظور از "اتصال دهنده" در اینجا، تمامی انواع گریدهای فولاد با استحکام کششی حداقل 120 ksi است. انواع مختلف فولاد شامل فولاد آلیاژی، فولاد کم کربن، فولاد پرکربن، فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ و غیره می‌توانند شامل این گریدها باشند که هرکدام برای شرایط کاربردی خاصی مناسب هستند. به عنوان مثال، پیچ و مهره‌های ساختمانی گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر تأثیرات محیطی مانند باران و برف دارند و برای کاربردهای خارجی ساختمان مناسب هستند.

کاربرد پیچ و مهره سازه

استفاده از پیچ و مهره در اسکلت فلزی برای ایجاد اتصالات بین عناصر سازه و نصب آنها بر روی سطح یا مواد بکار می‌رود. در بعضی موارد، پیچ و مهره جزئی از سازه هستند و بعد از نصب، جابجا نمی‌شوند و نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند. در شرایط دیگر، آنها به همراه مهره یا اتصال دهنده مشابهی استفاده می‌شوند تا در صورت نیاز قابل تنظیم، باز و بسته، تعمیر و یا جایگزین شوند.

پیچ و مهره سازه معمولاً شامل سری است که می‌تواند گرد، مربع، شش ضلعی یا سایر اشکال داشته باشد. زیر سر پیچ، یک گردن و بدنه‌ای وجود دارد که ممکن است به طور کامل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. این ویژگی‌ها و خصوصیات دیگر بستگی به نوع ساختار پیچ دارد. این تنوع در ویژگی‌ها باعث می‌شود که پیچ‌های ساختمانی عملکرد و کاربردهای مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، پیچ و مهره‌هایی که بارهای سنگین را تحمل می‌کنند، از نوع پیچ پرمقاومت هستند و با پیچ و مهره‌هایی که بار وسیع‌تری را تحمل می‌کنند و معمولاً پیچ و مهره‌های معمولی هستند، تفاوت دارند.

کیفیت اتصالات ساختاری بسیار مهم است زیرا آنها سازه‌های سنگین و حساس را در کنار هم نگه می‌دارند. بنابراین، اتصالات باید دوام، استحکام و سختی مناسبی داشته باشند. با توجه به نوع اتصال و نیروی متحمل بر آن، از پیچ و مهره‌های با مقاومت متوسط و بالا استفاده می‌شود. اتصالاتی که در معرض رطوبت قرار دارند، باید همچنین ویژگی ضد زنگ داشته باشند و برای مدت طولانی قابل استفاده باشند. استفاده از اتصالات ساختاری بی کیفیت باعث کاهش دوام سازه کلی و به خطر افتادن افراد می‌شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 30 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
استوری تسلیت و همدردی بازیگران با حمید گودرزی برای فوت مادرش+عکس/ از پوریا پورسرخ و ژیلا صادقی تا نعیمه نظام‌دوست و پژمان بازغی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
خوشگذرانی مایه‌داریِ زهرا گونش و همسر ثروتمندش در قایق تفریحی وسط دریا+ عکس/ تعطیلات آخر هفته خانوم والیبالیست
تصاویری جالب از چهره متفاوت بازیگران سرشناس و مطرح با سبیل+عکس/ از محمدرضا گلزار و مهران مدیری تا مهدی سلوکی و محسن تنابنده
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
خوشگلاسیون بازیگر و کشتی‌گیر هالیوودی د راک توسط دخترانش / این ووروجک ها راک رو با گلیتر یونی کورنی اکلیلی کردن 😂 فقط خنده های پدرشون