دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

انتقال پیکر دکتر اسلامی‌ندوشن از کانادا به نیشابور 

پنجشنبه، 11 آبان 1402
کد خبر: 361154
ساعدنیوز: 30 آبان نیشابور میزبان پیکر دکتر اسلامی ندوشن از کانادا خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از صبح امروز، 💠 محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده، شاعر و حقوقدان ایرانی بود، که در روستای ندوشن یزد به دنیا آمد، پدرش دهقان و مادرش خاور نام داشت، او در سال 1359 از دانشگاه بازنشسته شد، وی آخرین فعالیت‌های خود را در ایران با تدریس در دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران و تدریس مکتب‌های ادبی جهان به دانشجویان دکترا گذراند.

اسلامی ندوشن از نویسندگان روزنامه اطلاعات و روزنامه اطلاعات بین‌المللی بود.

تاسیس فرهنگسرای فردوسی و انتشار فصلنامه هستی از اقدامات او در زمینه اعتلای فرهنگ و ادب فارسی به شمار می‌آمد.

از آثار فاخر اسلامی ندوشن می‌توان به « ماجرای پایان ناپذیر حافظ، چهار سخنگوی وجدان ایران، تامل در حافظ، زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه» و به چندین آثار ماندگار دیگر اشاره کرد.

وی در سال‌های اخیر در کشور کانادا و در کنار فرزندانش زندگی می‌کرد که در 5 اردیبهشت ماه 1401 در سن 97 سالگی درگذشت، پیکر وی به صورت امانت در کانادا به خاک سپرده شد تا در آینده طبق وصیت وی برای خاکسپاری به ایران در شهر نیشابور منتقل شود.

نکته‌ای که این وصیت را خاص می‌کند این است که دکتر اسلامی ندوشن متولد ندوشن در یزد می‌باشد، اما بدون هیچگونه نسبت خونی با شهر نیشابور بر مبنای علاقه وافری که به شهر داشت وصیت کرد، پس از مرگ در کنار خیام و عطار آرام بگیرد. و به همین علت وارثان وی تصمیم گرفتند آخرین وصیت مرحوم را محقق کنند.

به همین منظور چهارشنبه 10 آبان جلسه‌ای با حضور دکتر حق‌شناس وکیل خانوادگی مرحوم اسلامی ندوشن همراه محمد جعفر یاحقی پژوهشگر و نویسنده ایرانی، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی از دوستان نزدیک دکتر ندوشن و همچنین غلامحسین مظفری فرماندار اسبق نیشابور و با حضور اعضای شورای شهر نیشابور و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش «صبح امروز» حق شناس وکیل خانوادگی مرحوم اسلامی ندوشن، حکایت از آن داشت: پیکر استاد ندوشن 28 آبان ماه از ساعات اولیه صبح با توقفی که در استانبول خواهد داشت، راهی تهران و به بهشت زهرا منتقل می‌شود. وی اضافه کرد: در روز 29 آبان ماه چه از یزد و چه از تهران برای خداحافظی نهایی به نیشابور خواهند آمد. وی افزود: در روز سی‌ام مراسم تشییع در نیشابور برگزار خواهد شد.

وی در این مراسم از رسانه‌ها خواست: در جهت آشنایی بیشتر مردم با آثار توانایی‌های علمی و حقوقی دکتر اسلامی ندوشن اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد استقبال باشکوهی از پیکر مرحوم صورت بگیرد.

محمد جعفر یا حقی در این جلسه اظهار داشت: به نیشابور تبریک می‌گویم که برگزیده قلم هستند و خود دکتر ندوشن نیز به قلم معروف هستند، او با قلم یک عمر زندگی کرد، و چندین هزار صفحه که از دل برآمده است، حال با دل به نیشابور می‌آید، که نیشابور خود برگزیده‌ی قلم است.

وی همچنین اذعان داشت: دکتر اسلامی ندوشن با این نیت عرقه‌های فرهنگی تعلق خاطری بود برای آنکه ندوشن نیشابور را انتخاب کند و امید که مسیری باشد برای ملی شدن نیشابور تا اینجا یک منطقه پر جنب و جوش شود.

یاحقی این مراسم را با نام «صفیر سیمرغ از ندوشن تا نیشابور» نامگذاری کرد. وی افزود: در عصر روز تشییع مراسمی را در فرهنگسرا برگزار خواهیم کرد و یک نفر از فرهیختگان یزد و یک نفر هم از فرهیختگان نیشابور در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

فرماندار و اعضای شورای شهر به همراه دیگر مسئولین نیشابور از فردا مقدمات میزبانی پیکر مرحوم اسلامی ندوشن را به همراه دوستداران وی از تهران و یزد فراهم خواهند کرد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
ترجمه تخصصی کتاب
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
هزینه چاپ یک کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
اعتراف طناز طباطبایی/ عاشق فوتبالیست معروف بودم و به خاطرش فوتبال می دیدم
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس