انتخاب لیز تراس به مقام نخست وزیری بریتانیا در واقع باز گذاشتن راه برای بازگشت دوباره بوریس جانسون به قدرت است

  پنجشنبه، 17 شهریور 1401 ID  کد خبر 222102
انتخاب لیز تراس به مقام نخست وزیری بریتانیا در واقع باز گذاشتن راه برای بازگشت دوباره بوریس جانسون به قدرت است
انتخابات درون حزبی بریتانیا در حالی برگزار شد که بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی این کشور، حضور یک چهره اقتصادی و مالی در ساختمان شماره 10 دانینگ استریت به صلاح تر است ولی این لیز تراس بود که برنده انتخابات شد! ساعدنیوز در گفتگو با دکتر رحمان قهرمان پور به این موضوع پرداخته است.

ساعدنیوز: ریشی سوناک به لحاظ ایده پردازی و تجربه فرآوان در زمینه مالی که امروز مبتلابه اصلی اروپاست از لیز تراس قویتر بود ولی عملاً حزب محافظه کار تراس را به او ترجیح داد. به اعتقاد حضرتعالی چه مسائلی این ترجیح را توجیه می کند؟

دکتر رحمان قهرمان پور: در مورد چرایی انتخاب خانم لیز تراس، می توان گفت که مهمترین عامل در واقع ارتباط سیاسی نزدیکی است که او با حلقه هواداران بوریس جانسون در داخل حزب محافظه کار داشت و دارد. انتخاب وزرای او هم نشان می دهد که تلاش می کند این ارتباط را حفظ کند.

از طرف دیگر، آقای بوریس جانسون در پیام خداحافظی خودش صراحتاً تأکید کرد که از دولت خانم لیز تراس حمایت خواهد کرد. بنابراین، به نظر می رسد که خانم لیز تراس با حمایت بوریس جانسون و جناح طرفدار او در حزب دموکرات توانسته انتخابات را ببرد. البته در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات درون حزبی، حزب محافظه کار، افشای اسناد مالیاتی همسر ریشی سوناک باعث شد بخشی از طرفداران او نگران شوند.

با این که ریشی سوناک به لحاظ کاریزما و جایگاه حزبی از لیز تراس قویتر بود، اما در نهایت نتوانست نخست وزیر بریتانیا شود.

تصویر

ساعدنیوز: با توجه به این که کم کردن فشارهای اقتصادی و مبارزه با تورم یکی از خواسته های عموم مردم اروپا و خاصه مردم بریتانیاست، آیا با جهت گیری های مشخص خانم تراس در خصوص جنگ اوکراین و صحنه گردانی بریتانیا در تقابل با روسیه، می توانیم برای دولت خانم تراس چشم انداز مثبتی در زمینه اقتصادی تصور کنیم؟

دکتر رحمان قهرمان پور: دیدگاه ها در این خصوص کمی بدبینانه است. تحلیلگران معتقدند که با توجه به مشکلاتی که لیز تراس در داخل حزب و بیرون حزب خواهد داشت، مقابله کامل با این مشکلات سخت خواهد بود. کما این که الان خیلی از اتحادیه های کارگری اعلام کردند که اعتصابات خودشان را شروع خواهند کرد.

بنابراین، حتی اگر خانم لیز تراس تورم را کنترل کند و با تزریق پول تا حدی شرایط را کنترل کند، ولی امکان این که بتواند رونق اقتصادی ایجاد کند و بریتانیا را از تورم 10 درصدی فعلی به مرحله بهتری برساند، قدری دشوار به نظر می رسد. مخصوصاً این که بنا به پیشبینی مراکز اقتصادی جهانی، از جمله صندوق بین المللی پول، در ماه های آینده، اثرات تورمی ناشی از جنگ اوکراین افزایش خواهد یافت. طبیعتاً این تورم دامن بریتانیا را خواهد گرفت.

تصویر

ساعدنیوز: مواضع آقای سوناک در خصوص برگزیت بسیار پررنگ تر از تراس است و عملاً همین موضوع باعث اقبال جانسون به او و قرار گرفتنش در جمع وزرا بود. چه مسائلی باعث شد که آقای جانسون ترجیح دهد به جای سوناک از تراس حمایت کند؟ آیا ضعف خانم تراس و امید به بازگشت قدرت باعث این تصمیم آقای جانسون بوده است؟

دکتر رحمان قهرمان پور: به نکته درستی اشاره کردید. به نظر می رسد که اگر ریشی سوناک برنده می شد، امکان بازگشت آقای بوریس جانسون به سیاست کمتر می شد. نظرسنجی ها نشان می دهد که محبوبیت بوریس جانسون همچنان بالاست و خانم لیز تراس از لحاظ قدرت کمپین انتخاباتی ضعیف است و بعید است که بتواند حزب محافظه کار را در شرایط دشواری که پیش رو قرار دارد برنده انتخابات بکند.

علاوه بر این، نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب کارگر در ماه های اخیر توانسته 9 درصد محبوبیت خودش را افزایش دهد. با توجه به اختلافاتی که بین حزب محافظه کار و اتحادیه های کارگری و کارمندان و کارکنان بخش دولتی وجود دارد، به نظر می رسد که خانم لیز تراس نمی تواند حزب محافظه کار را در چنین شرایطی به سمت پیروزی ببرد.

قاعدتاً کسی که در بحبوحه انتخابات می تواند قویتر از حزب کارگر و رئیس حزب کارگر ظاهر بشود، شخصی جز بوریس جانسون نیست. بنابراین، به نظر می رسد که تیم یا جناح بوریس جانسون برای این که امکان بازگشت بوریس جانسون به سیاست همچنان باقی بماند، دست به چنین انتخابی زدند.

تصویر

ساعدنیوز: با توجه به مواضع خانم تراس در خصوص مسائل عمده بین الملل، شکل و شمایل سیاست خارجی بریتانیا در دوران ایشان به چه شکل خواهد بود؟

دکتر رحمان قهرمان پور: در مورد سیاست خارجی بریتانیا در دوران خانم لیز تراس چند مسأله مهم وجود دارد. اولین مسأله و اصلی ترین مسأله بحران اوکراین و ادامه حمایت های سیاسی و نظامی لندن از کی یف است. آقای بوریس جانسون در چند ماه گذشته، همواره از اصلی ترین مخالفان برقراری صلح میان اوکراین و روسیه بوده است.

در اسناد امنیت ملی بریتانیا، روسیه به عنوان اصلی ترین تهدید برای این کشور تعریف شده است. بنابراین، مقامات بریتانیایی احساس می کنند که اگر جنگ اوکراین بتواند منجر به تضعیف روسیه شود، تهدیدات امنیتی روسیه علیه بریتانیا کاهش خواهد یافت.

مسأله دومی که وجود دارد، نوع رابطه ای است که بریتانیا با اتحادیه اروپا بعد از خروج از این اتحادیه خواهد داشت. همان طور که می دانیم، در خصوص مرزهای اتحادیه اروپا و بریتانیا اختلافاتی میان لندن و بروکسل وجود دارد. مخصوصاً در مورد ایرلند و مرزی که با ایرلند باید ترسیم شود. در این مورد، آمریکا با بریتانیا اختلاف نظر دارد.

مسأله بعدی، احتمال برگزاری رفراندوم استقلال در اسکاتلند است که می تواند در واقع ضربه جدی به خانم لیز تراس و جایگاه او باشد. مسائل دیگری هم در واقع وجود دارد که در رأس آنها، می توانیم به تلاش بریتانیا برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی مستقل اشاره کنیم.

در سند Global Britain یا بریتانیای جهانی که چند سال پیش منتشر شد و در دوران بوریس جانسون تدوین شد، به صراحت آمده است که بریتانیا به دنبال این هست که تبدیل به یک قدرت جهانی شود. بریتانیا به دنبال این هست که فراتر از اتحادیه اروپا و در واقع، در جایگاه پائین تر از آمریکا قرار بگیرد. با توجه به قدرت دفاعی ای که بریتانیا دارد، نیازی که اتحادیه اروپا به قدرت دفاعی متعارف و نامتعارف بریتانیا اعم از سلاح های هسته ای و غیرهسته ای دارد، لندن احساس می کند که در جایگاهی است که اتحادیه اروپا بعد از امنیتی شدن فضای بین المللی و افزایش تهدیدات روسیه سخت نیازمند بریتانیا است و با توجه به این که امکان تشکیل ارتش مستقل اروپایی وجود ندارد، لذا بریتانیا سعی می کند که سهم خودش را در امنیت اتحادیه اروپا به رخ کشورهای اروپایی بکشد و این چیزی است که خوشایند امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیست.

اینها مجموعه مسائلی است که بریتانیا در دوران خانم لیز تراس در سیاست خارجی خودش با آنها مواجه خواهد شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (613 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (299 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (286 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (274 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (265 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (216 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (179 نظر) رهبر معظم انقلاب تغییر چهره دادند؛ رهبری با لباس مبدل اصلا قابل شناسایی نبودند +فیلم (161 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (148 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (125 نظر) شعرخوانی زیبای رهبر معظم انقلاب به زبان ترکی با تسلط بسیار بالا/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (120 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده آرش میر احمدی هنرمند جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (111 نظر) خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد (104 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (101 نظر) پاسخ دندانشکن جهان پهلوان علیرضا حیدری به حرف های سخیف مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری +فیلم/ دوست دارم بچم با بچه های عادی جامعه زندگی کنه (90 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه یکشنبه 1 مهر 1403
فال شمع روزانه یکشنبه 1 مهر 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 1 مهر 1403
فال روزانه روز یکشنبه 1 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 1 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 1 مهر 1403 + فیلم
شباهت دختر 7 ساله مغرور رونالدو به مادرش جورجینا/ او عاشق کلاه‌گیس، آرایش و لباس‌های شیک است!+عکس
سورپرایز جدید همستر کامبت/ ایرانی ها منتظرش بودند+عکس
برادر مهدی پاکدل، یامگا، زیبا بروفه، هانده ارچل و ... در حواشی داغ امروز شنبه 31 شهریور 1403
عکسی کمتر دیده شده از عادل‌فردوسی‌پور در لباس فارغ‌التحصیلی دانشگاه صنعتی شریف
رونمایی از کارت اعتباری فرهنگی دانشجویان در دانشگاه تهران
اعلام جزئیات مرحلۀ تکمیل ظرفیت مشاغل آزمون استخدامی دانشگاه علوم پزشکی تهران
ویدیو/ «غلامرضا نیکخواه» کمر علم روانشناسی رو شکست/ «نرگس محمدی» اینقدر به خودش فشار آورد نخنده، سردرد گرفت
چالش خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند 5 تفاوت عکس «دایناسورها» را فقط در 6 ثانیه پیدا کنند
(ویدیو) تبلیغ عجیب تعویض فوری پراید با اولاد تحصیلکرده!