انواع بیماری‌های پا در دوران بارداری چیست؟

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
انواع بیماری‌های پا در دوران بارداری چیست؟
در دوران بارداری توصیه نمی‌کنیم پابرهنه بروید، اما نوع نامناسب کفش می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد.تغییرات زیادی در طول بارداری در بدن رخ می‌دهد و درنتیجه، زنان باردار بیشتر تحت تأثیر برخی بیماری‌های پا قرار می‌گیرند. انتخاب کفش بارداری مناسب بهترین راه‌حل برای کاهش درد در پاها و کمر است.

زمانی که پا به 3 ماهه دوم بارداری می گذارید عوارض بارداری تازه شروع به ظهور می کنند. پاها ورم کرده و راه رفتن با هر کفشی مشکل می شود. افزایش وزن و تورم قسمت های مختلف پا را نمی توان به راحتی برطرف کرد اما برای راحتی بیشتر می توان کفش مناسب پوشید.

بعضی از کفش ها که معمولا به کفش باله معروف هستند، کفی تخت و بسیار نازک دارند و موقع راه رفتن با آنها احساس می کنید کوچک ترین سنگریزه های خیابان را حس می کنید! این کفش ها شاید در حالت عادی اذیت تان نکنند که بعید است اما بدترین انتخاب های ممکن در دوران بارداری هستند بنابراین در این دوران خرید کفش ارزان و غیر استاندارد را فراموش کنید و حتما سراغ کفش هایی بروید که کفی مناسب، مستحکم و متناسب با قوس کف پای شما داشته باشند. فراموش نکنید انتخاب کفش نامناسب علاوه بر اینکه به پاهای تان آسیب می رساند، می تواند موجب کلافگی و بی حوصلگی شما هم شود. بهترین انتخاب را می توانید از میان کفش های طبی بارداری داشته باشید و با خیال راحت با آنها پیاده روی کنید.

شاید در ماه های اول کار سختی به نظر نرسد اما بعد از ماه چهارم کم کم متوجه می شوید خم شدن و بستن بند کفش ها اصلا به راحتی سابق نیست. برای همین پیشنهاد می کنیم فقط 2 مدل کفش بخرید؛ کفش های پشت باز و کالج هایی که پا به راحتی درون شان سر می خورد و نیازی به خم شدن و جا باز کردن با پاشنه کش ندارند. نگران تیپ تان هم نباشید، آنقدر مدل های زیبا با این شکل و شمایل در بازار پیدا می شود که به آراستگی ظاهرتان کوچک ترین آسیبی نمی رسد.

این روزها آن قدر تنوع کفش زیاد است که برای ست کردن لباس با یک جفت کفش شیک و زیبا اما درعین حال راحت، هیچ مشکلی نخواهید داشت؛ اما تابه حال از خودتان پرسیده اید که چرا انتخاب مدل کفش در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد؟ به تدریج که در دوران بارداری وزنتان بالا می رود به کفشی نیاز پیدا می کنید که بتواند وزن شما را تحمل کند. استفاده از کفش مناسب علاوه بر اینکه پای شما را از آسیب های فیزیکی مانند خراش بر اثر تماس با اشیاء تیز دور نگه می دارد، مانع عفونت و قارچی شدن پاهایتان نیز می شود.

اگر بدون دلیل مشخص یا سابقه بیماری قبلی احساس درد در ناحیه گردن، ران و پشت کمرتان می کنید و از قضا یک خانم باردار هم هستید، این اتفاق نشان می دهد که ممکن است کفشی که می پوشید چندان باکیفیت و راحت نباشد. مدل کفش بارداری شما ارتباط مستقیمی با راحتی سایر اندام های شما از جمله گردن و کمر دارد. به همین دلیل باید در این دوران سراغ مناسب ترین و راحت ترین کفش بروید.

اگر زیره کفشی که انتخاب می کنید مناسب نباشد، ممکن است هنگام راه رفتن بر روی سطوح لغزنده تعادل خود را از دست بدهید. در انتخاب مدل کفش بارداری دقت کنید که زیره کفش مورد نظرتان صاف نباشد. ابتدا زیره کفش را خم کنید تا از انعطاف پذیری آن مطمئن شوید. علاوه بر زیره کفش حتماً به رویه آن هم توجه کنید. بهترین رویه کفش چرم است و اگر به دنبال یک کفش مناسب برای دورهمی های رسمی هستید حتماً رویه کفشتان را چرمی انتخاب کنید.

خیلی طبیعی است که در دوران بارداری هم زمان با اضافه وزنتان سایز پاهایتان نیز تغییر کند. دلیل این اتفاق فشاری است که به پاها وارد می شود. تجمع آب در بافت پاها باعث تورم آن ها شده و در نتیجه وقتی از کفش معمولی استفاده می کنید، احساس راحتی نخواهید کرد. در واقع می توان گفت در دوران بارداری سایز پاها تقریباً نیم سایز افزایش پیدا می کند و در بعضی از خانم ها این افزایش سایز همیشگی است.پاهای شما رشد کرده و کفش های قدیمی دیگر برایتان تنگ می شوند؛ به همین دلیل باید مدل کفش بارداری تان را متناسب با تغییرات به وجود آمده انتخاب کنید. انتخاب مدل کفش مناسب برای بارداری علاوه بر اینکه باعث راحتی پاهایتان می شود؛ درعین حال به حالت و وضعیت ایستادن شما هم کمک زیادی می کند. مخصوصاً اینکه از درد کمر و پاشنه پایتان تا حدود زیادی جلوگیری می کند.

این مدل کفش بارداری بهترین دوست زنان باردار است. با داشتن این کفش ها نیازی به خم شدن و بستن بند کفش نیست و درعین حال خیلی راحت می توانید آن را بپوشید و از پایتان خارج کنید؛ اما در انتخاب این گونه کفش ها دقت کنید که لایه داخلی کفش پلاستیکی نباشد و وقتی کفش را خم می کنید انعطاف پذیری داشته باشد.

انواع بیماری های پا در دوران بارداری

در دوران بارداری توصیه نمی کنیم پابرهنه بروید، اما نوع نامناسب کفش می تواند به همان اندازه خطرناک باشد.تغییرات زیادی در طول بارداری در بدن رخ می دهد و درنتیجه، زنان باردار بیشتر تحت تأثیر برخی بیماری های پا قرار می گیرند. انتخاب کفش بارداری مناسب بهترین راه حل برای کاهش درد در پاها و کمر است.

صافی پا

برای کاهش پروتئین بیش ازحد و درد ناشی از آن، استفاده از کفش بارداری مناسب که قوس پا را پشتیبانی می کند، برای زنان باردار مهم است. ارتوتیک هایی که برای اصلاح صافی پا طراحی شده اند نیز در برخی موارد می توانند مفید باشند.

تورم و ورم

تورم پا، معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم بارداری بروز می کند. این امر درنتیجه افزایش حجم خون و فشارخون رخ می دهد که منجر به اقتباس آب و تورم در پاها می شود. برای کاهش تورم، مهم است که به طور منظم به حرکت خود ادامه دهید تا از جمع شدن مایعات در پاها جلوگیری کنید. استراحت کوتاه و کفش بارداری مناسب برای گردش و پیاده روی بسیار می تواند مفید و کاربردی باشد.

تغییر اندازه ناخن های انگشت پا

تغییر اندازه ناخن های انگشت پا بیشتر در خانم های باردار دیده می شود. به دلیل تغییر در اندازه، شکل و موقعیت پا، ناخن به احتمال زیاد با کفش های تنگ یا جوراب به داخل پوست اطراف رانده می شود.
حمام های منظم با آب نمک می توانند به تسکین درد کمک کنند و پوست نرم شده می تواند به آرامی به سمت عقب برود و از ناخن دور شود تا وضعیت بهبود یابد. همچنین کفش بارداری مناسب در بهبود این بیماری مؤثر شناخته شده است.

احساس سوزش

برخی از خانم های باردار نیز احساس سوزش در پاهای خود می کنند که ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث افزایش دمای بدن می شود. این احساسات می تواند زمانی افزایش یابد که زن خسته باشد و در بعضی موارد ممکن است خواب را مختل کند. استفاده از کفش بارداری مناسب احساس سوزش را در پا کاهش می دهد.

پاشنه های ترک خورده

ترک پاشنه پا نیز مشکل رایجی است که به دلیل تغییر وزن و وضعیت بدن در بارداری ایجاد می شود. پاشنه ها تمایل به منبسط شدن دارند و در صورت خشک شدن بیش ازحد پوست منجر به ترک می شوند. کفش بارداری مناسب دارای تهویه مناسب کمک بزرگی در بروز این بیماری است.
در صورت بروز بیماری هایی مانند خار پاشنه پا میخچه، واریس و بیماری های دیگر حتماً با پزشک برای خرید کفش بارداری مناسب مشورت کنید.

راه های درمان

تعدادی از راه های درمانی وجود دارند که می توانند به کاهش علائم مرتبط با شرایط پا در بارداری کمک کنند. این راهکارها شامل:

  • بالا بردن پا
  • پوشیدن کفش بارداری مناسب
  • از جوراب های یکپارچه ای استفاده کنید که گردش خون را محدود نکنند.
  • با ورزش هایی با شدت کم مانند راه رفتن ازنظر جسمی فعال باشید.
  • با نوشیدن آب هیدراته بمانید.
  • از مصرف غذاهای پرنمک پرهیز کنید.
  • از ایستادن طولانی پرهیز کنید.
  • هنگام نشستن طولانی مدت یک چهارپایه کوچک زیر پای خود قرار دهید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (527 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان