انواع بیماری مرغ عشق و علائم آن ها

  شنبه، 30 بهمن 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
انواع بیماری مرغ عشق و علائم آن ها
علائمی که در این مطلب به آنها می‌پردازیم می‌توانند نشانه‌ای از بیماری در مرغ‌عشق‌ها باشند که با دیدن هرکدام از آنها باید سلامت پرنده را بررسی کنید. با ما همراه باشید.

برای افرادی که به نگهداری حیوانات خانگی به ویژه مرغ عشق علاقه مند هستند آشنایی با بیماریهای مرغ عشق و روش درمان آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، حفظ سلامتی و عمر طولانی برای مرغ عشق نیازمند داشتن اطلاعاتی در مورد بیماریهای مرغ عشق و یا علائم بیماریهای مرغ عشق می باشد.

روش تشخیص بیماری های مرغ عشق

  • منقار: بیماری انگلی باعث سوراخ شدن نوک می گردد.
  • پر ها: پر های برجسته در ناحیه ی نوک احتمالا به علت بیماری انگلی است؛ شکستگی و یا تیرگی قسمن انتهایی پر به علت وجود پارازیت ها و یا بیماری پر ها می باشد؛ کثیفی پر های قسمت سر و سینه نشانه استفراغ می باشد؛ کثیفی پر های نقطه مخرج نشان دهنده بروز اسهال است؛ پر هایی با کیفیت بد در قسمت زیرین بال ها نشان وجود میلبه است.
  • چشم: بیماری انگلی موجب ایجاد لایه های اسفنجی در اطراف چشم می گردد؛ مایعات ترشح شده از چشم و چرک علامت بیماری شدید چشمی می باشد.
  • چینه دان: چینه دان بسیار سخت و یا دارای مایع کف مانند، نشانه بروز بیماری می باشد (دقت کنید که با ورم غدد لنفاوی اشتباه گرفته نشود).
  • تکان خوردن (شدید) دم: نشانه ی یبوست و در مرغ عشق ماده امکان دارد به علت گرفتگی مجرای تخم باشد.
  • استخوان سینه: اگر کاملا بیرون زده و به آسانی قابل لمس باشد نشانه ی تغذیه غلط پرنده است.
  • پا ها: برجستگی های غیر طبیعی نشانه بیماری قارچی است.

    مرغ عشق

عوامل اصلی در پیدایش بیماری های مرغ عشق

اصلی ترین عامل بیماری ها ویروس ها هستند اما اگر بخواهیم مهمترین عوامل ایجاد بیماری در پرنده ها را نام ببریم ، شاید ویروس عامل دوم باشد، اما اولین آن بهداشت و تغذیه نامناسب می باشد. متاسفانه معمولا افراد تصور می کنند که دادن سبزیجات و میوه به پرنده، لازم بوده اما کافی نیست. علاوه بر ارزن و سبزیجاتی نظیر شوید، جعفری، هویج و انواع میوه جات ، پرنده شما به مولتی ویتامین و کلسیم دارویی نیز نیاز دارد (دو بار در هفته، هر بار 12 قطره شربت مولتی ویتامین و 10 قطره شربت کلسیم در یک ظرف آب استاندارد). اگر این نوع تغذیه رعایت گردد، بدن پرنده آنقدر قوی می شود که بیماری ها بر او سریعا اثر نمی کنند و حتی اگر به بیماری مبتلا گردد فورا بهبود خواهد یافت.

نکته دیگر رعایت بهداشت می باشد؛ بدین منظور پیشنهاد می شود هر هفته قفس را در یک محیط باز (بدون اینکه پرنده ها و لانه تخم خیس گردد)، با آب (بدون استفاده از مواد شوینده) و با برسی مانند مسواک، خوب بشویید و بگذارید کاملا خشک گردد.کف قفس را ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی نظیر کاغذ های خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند بپوشانید. روزنامه های رنگی به علت داشتن مواد چاپی در دراز مدت برای پرندگان کنجکاو و علاقمند به جویدن سمی هستند. حال اگر تمام این موارد را رعایت کرده و نگذارید پرنده مستقیما در معرض آفتاب طولانی، هوای سرد و باد قرار ندهید، و البته استرس نیز به هیچ عنوان نباید به او وارد گردد، احتمال مریضی بسیار کاهش می یابد.

روش معاینه برای بیماری های مرغ عشق

تا جایی که ممکن است از گرفتن پرنده پرهیز کنید، زیرا حالت ترسی که در پرنده در اثر گرفتن ایجاد می گردد امکان دارد باعث عدم شناخت صحیح بیماری گردد. در معاینات موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • حالت مدفوع پرنده چطور است؟
  • با چشمانی بسته بر روی میله نشسته و یا سرش رو درون پر ها فرو کرده است؟
  • پرنده شاداب می باشد و یا پف کرده و خواب آلود است؟
  • آیا پرنده در زمان دفع مدفوع به خودش فشار وارد می کند؟
  • با دقت بدن پرنده را نگاه کنید؛ آیا تغییری در رفتار و یا حالت بدن و آناتومی پرنده مشاهده می شود؟
  • دم مرغ عشق تکان (ریتمیک) می خورد؟
  • تنفس پرنده چطور است (معمولی است یا با سختی نفس می کشد)؟ آیا پرنده با نوک باز نفس می کشد؟ تنفس پرنده صدادار دارد؟

انواع بیماری های رایج در مرغ عشق

در اینجا برخی از بیماریهای رایج مرغ عشق به همراه توضیحات کوتاهی به منظور درمان بیماری های این پرنده را ذکر می کنیم:

وجود زخم و یا عفونت در مرغ عشق

اگر در واحی مختلف بدن پرنده زخم یا عفونت مشاهد کردید در اولین مرحله برای درمان زخم و یا عفونت مرغ عشق، قفس پرنده را عوض کنید زیرا به احتمال زیاد بیماری در محل نگهداری پرنده پخش شده است و امکان دارد وضع را خرابتر کند. سپس از آنتی بیوتیک یا شربت آموکسی سیلین برای رفع این بیماری استفاده کنید می توانید برای خوراندن شربت به آن داروها را درون ظرف آب بریزید فقط توجه نمایید که آب ظرف را روزانه تعویض کنید.همچنین برای درمان سریع زخم و عفونت در مرغ عشق، از ویتامین ها نیز می توانید استفاده کنید. یکی دیگر از داروهایی که می توانید استفاده کنید پماد موضعی تتراسایکلین است. پماد چشمی تتراسایکیلن را هر 6 ساعت روی زخم پرنده بمالید.اگر احساس میکنید مشکل پرنده حاد است حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.

سرماخوردگی مرغ عشق

همواره سعی کنید مرغ عشق را در دمای متوسط نگهداری کنید، جریان تند هوا ممکن است به سرما خوردگی مرغ عشق منجر شود، بهبود سرماخوردگی در مرغ عشق روند کند و سختی دارد بنابراین با نگهداری مرغ عشق در دمای مناسب از سرماخوردگی آن جلوگیری کنید. اما اگر مرغ عشق شما دچار سرماخوردگی شد او را تنها در قفس در جای گرم نگهداری کنید و روزانه 12 قطره مولتی ویتامین و 10 قطره کلسیم در ظرف آب او قرار دهید.استفاده از شربت آنتی بیوتیک مانند سولفادیمیدین سدیم به اندازه 10 الی 12 قطره در ظرف آب نیز در بهبود روند سرماخوردگی مرغ عشق موثر است.

بیماری یبوست در مرغ عشق

یبوست در مرغ عشق به دلیل هضم نشدن غذا صورت می گیرد و تهوع و استفراغ در مرغ عشق رابه دنبال دارد. کمبود انواع سبزیجات و میوه در برنامه غذایی مرغ عشق دلیل اصلی یبوست در این پرنده خانگی است. برای درمان یبوست مرغ عشق یک الی تا دوقطره روغن زیتون با استفاده از قطره چکان استفاده کنید.

خارش در مرغ عشق

وجود خارش در مرغ عشق به حدی که در اثر خاراندن به زخمی شدن خودش منجرش شود و یا وجود برش های ریز روی پاهای مرغ عشق نشاندهنده بیماری قارچ در مرغ عشق است که باید حتما به دامپزشک مراجعه نمائید تا از مرگ آن جلوگیری کنید. ابتلا به کنه نیز در مرغ عشق به همین شکل است که با استفاده از اسپری های مخصوص قابل درمان است.

اسهال در مرغ عشق

از دیگر بیماریهای مرغ عشق اسهال است که از تغذیه فاسد و یا سرماخوردگی نشات می گیرد. اولین اقدام در این مرحله جرا کردن مرغ عشق از سایر پرندگان است.

  • استفاده از لامپ اشعه مادون قرمز برای درمان اسهال در مرغ عشق توصیه می شود.
  • محیط مرغ عشق مبتلا به اسهال باید کمی گرم و مرطوب باشد.
  • از دادن میوه و سبزیجات به مرغ عشق مبتلا به اسهال خودداری کنید.
  • برای درمان سریع اسهال در مرغ عشق مولتی ویتامین را به شکل قطره به او بخورانید.

رشد بیش از اندازه ناخن ها و منقار

اگر مرغ عشق شما دچار چینن مشکلی بود، باید ناخنها از محلی که فاقد عروق خونی هستند کوتاه شوند.

بیماری گواتر در مرغ عشق

اگر متوجه شدید صدای مرغ عشق شما تغییر کرده ممکن است به دلیل وجود بیماری گواتر باشد که با با بزرگ شدن غده تیروئید صدای پرنده دچار مشکل خواهد شد که باید با دامپزشک مشورت نمائید.

نیوکاسل مرغ عشق

ویروس عامل بیماری نیوکاسل که از بیماریهای رایج مرغ عشق است، از خانواده پارامیکسوویریده و جنس روبلاویروس می باشد. این بیماری از طریق تماس با ترشحات پرنده و یا تماس با آب و غذای آلوده انتقال می یابد و با استفاده از ضدعفونی کننده های فرمالین و فنل قابل کنترل است.

علائمی در مرغ عشق که باید مراقب آن باشیم

با مراقبت و تغذیه خوب و مناسب ، مرغ عشق ها می توانند برای حدود 15 تا 18 سال زندگی کنند. برای سالم نگهداشتن پرنده خود حتما معاینات دامپزشکی سالانه را انجام دهید.

سستی و بی حالی مرغ عشق

اگرعلایمی نظیر خواب آلود بودن بیش از حد ، پف کردن پرها ، قرار دادن سر زیر بال را مشاهده کردید فورا باید به دامپزشک مراجعه کنید .

بی اشتهایی مرغ عشق

اگر مرغ عشق شما کم غذا شده و یا اصلا غذا نمی خورد حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

به سختی نفس کشیدن مرغ عشق

اگر طوطی شما برای نفس کشیدن به جلو خم شده و گردن خود را بکشد یا با دهان باز نفس بکشد و یا در هربار تنفس پرها را پف کرده و دم خود را به سرعت تکان دهد ، نشاندهنده این است که طوطی شما به سختی نفس می کشد و باید فورا او را به دامپزشک برسانید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (466 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (312 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (187 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (116 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (82 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) بازیگران معروف سینمای ایران که بازیگری را از پدر و مادر بازیگرشان به ارث برده‌اند/ از دختر گوهر خیراندیش تا پسر پرویز پرستویی
فقط افراد تیزبین که مو رو از ماست بیرون میکشن میتونن خرگوش رو در این عکس پیدا کنن
(ویدیو) تیتراژ پایانی جذاب و متفاوت جوکر بانوان/ اینجا جوکر خانم‌هاست😌 طبقه 21 یو یو
(ویدئو) صحنه بجا مانده از مکان شهادت شهید سید حسن نصرالله
(ویدئو) خاطره بامزه مهران مدیری از اولین فیلمی که در سینما دیده است / بچگیاش چقد گیر بود😂
پدر همسر زینب سلیمانی جانشین شهید نصرالله می‌شود؟
ویدیوی خاطره‌انگیز از تمام آنچه بچه‌های دهه 50 و 60 باهاش تجربش کردند و دیگر هرگز برای هیچ نسلی تکرار نشد
تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه‌‌های لبنان در پی شهادت سیدحسن نصرالله
گشت و گذار پاییزی فاطمه گودرزی به همراه عروس و نوه‌ی خوشگلش، دایار/ ماشالله عروس و مادرشوهر یکی از یکی خوش‌استایل‌تر و با کلاس‌تر
تصاویر فوق دیدنی از دیزاین عروسی و ژست‌ عکاسی عروس و دامادهای دهه 60
فراخوان پذیرش دانشجوی استعداد درخشان دکتری در موسسۀ تحقیقات سیاست علمی کشور
عکس‌های زیبای سحر دولت‌شاهی از سفر پاییزی‌اش به روسیه/ از استایل شیک و با حجاب سحر دولتشاهی تا دلبری غروب و دختر موطلایی روس
(عکس) انگشتر یکی از شهدا در محل ترور سید حسن نصرالله
واکنش ها به خبر شهادت سید حسن نصرالله در حواشی داغ امروز یکشنبه 8 مهر 1403
ویدیو/ حماسۀ «جواد رضویان» در بازاریابی بیمار برای بیمارستان خصوصی/ نمونه خون مریض ابولا رو فرستاده آزمایشگاه اینتراخت فرانکفورت پاریس!
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو