انواع کفش ورزشی چیست؟

  جمعه، 20 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع کفش ورزشی چیست؟
در فعالیت‌های ورزشی به‌غیراز بحث مراقبت از پاها به‌وسیله انتخاب کفش درست مسئله مهم‌تری نیز وجود دارد و آن افزایش توانایی‌ها و قابلیت‌ها است که کفش مناسب می‌تواند عامل مهمی در این خصوص باشد.معمولاً ورزشکاران حرفه‌ای کفش‌های خود را به‌صورت سفارش به شرکت‌های بزرگ و معتبر تولیدکننده تهیه می‌کنند.

در فعالیت های ورزشی به غیراز بحث مراقبت از پاها به وسیله انتخاب کفش درست مسئله مهم تری نیز وجود دارد و آن افزایش توانایی ها و قابلیت ها است که کفش مناسب می تواند عامل مهمی در این خصوص باشد.معمولاً ورزشکاران حرفه ای کفش های خود را به صورت سفارش به شرکت های بزرگ و معتبر تولیدکننده تهیه می کنند. به این صورت که این شرکت ها ابتدا، قالب پاهای آن ورزشکار را تهیه نموده و سپس بر اساس اندازه، فرم و شکل پای شخص، کفش مخصوص آن ورزشکار را می سازند.در ادامه خصوصیات کفش های ورزشی را بررسی می کنیم.

انواع کفش ورزشی

کفش فوتبال (Soccer shoe)

چون فوتبال روی چمن طبیعی یا مصنوعی انجام می شود در زیرهٔ کفش فوتبال استوک هایی تعبیه شده است که به درگیر شدن کفش با زمین کمک می کند. طول این استوک ها حدود یک سانتی متر، قطرشان حدود دو میلی متر است و سر کندشان رو به زمین است.

کفش دوندگی

کفش های مخصوص دوندگی به راحتی در همه ی فروشگاه های کفش ورزشی یافت می شوند. این کفش ها برای فعالیت های ورزشی که بر مبنای دویدن هستند مانند آهسته دویدن، دویدن در مسافت کوتاه و غیره مفید هستند. این کفش ها به خاطر میزان راحتی بی همتا و کیفیت ضربه گیریشان به کسانی که فعالیت ورزشی دارند توصیه می شوند. یک جفت کفش دوندگی مناسب همچنین می تواند به کاهش احتمال آسیب دیدگی ها، رگ به رگ شدن پا، پارگی یا آسیب به تاندون ها، شکستگی ها و دیگر علائم خطرناک ناشی از انجام فعالیت های غلط و مفرط با پا کمک کند.

کفش باشگاهی

کفش های باشگاهی که به نام کراس ترینر (cross trainers) یا اسنیکر نیز شناخته می شوند، محبوبیت گسترده و رو به افزونی در میان ورزشکاران جوان و باتجربه دارند. دلیل محبوبیت این کفش ها، تنوع کاربرد و تطبیق پذیری بی نظیرشان می باشد. امروزه ورزشکاران، بیشتر و بیشتر به سمت خرید این نوع کفش ها رو می آورند زیرا با این کفش ها می توانند در بیش از یک نوع فعالیت ورزشی و تمرین بدنی شرکت کنند. یک جفت کفش باشگاهی مناسب می تواند ویژگی های گوناگونی را با هم داشته باشد که ورزشکار را قادر می سازد تا به انجام فعالیت های ورزشی و بدنی مختلفی بپردازد. اگر تمایل به انجام چند تمرین بدنی با هم را دارید و می خواهید ورزش های مختلفی انجام دهید، کفش های باشگاهی می توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

کفش تنیس

کفش های تنیس دارای یک طراحی به خصوصی هستند که به حرکات از پهلو و انتقال ناگهانی وزن که بازیکنان در هنگام بازی ناچار به انجام آن ها می باشند، کمک می کند. اگر علاقه مند به ورزش تنیس و یادگیری این ورزش هستید، می بایست کفش هایی با بهترین کیفیت خریداری کنید. یک کفش تنیس خوب باید استحکام و انعطاف پذیری خوبی داشته باشند تا به حرکات عقب و جلو رفتن ناگهانی کمک کند. همچنین این کفش ها، باید تمایل کمتری برای ضربه گیری داشته باشند. کفش های تنیس را می توان برای فعالیت های ورزشی که شامل دوندگی یا پیاده روی می شوند نیز استفاده کرد، زیرا کفی نرم و بالشتک ابری روی آن ها راحتی مورد نیاز برای انجام این فعالیت ها را فراهم می آورد.

کفش پیاده روی

کفی کفش های پیاده روی یا کوه پیمایی برای گذشتن از نواحی صخره ای ساخته شده اند و سطوح سخت مختلفی دارند. کفی این کفش ها که معمولاً از جنس لاستیک هستند، دارای الگوها و عمق تورفتگی متفاوتی خواهد بود، از این رو تورفتگی ها و دندانه هایی در ته کفی کفش وجود دارند که راه رفتن روی سطوح ناهموار را بی خطر و ایمن خواهند ساخت. تورفتگی های بسیار عمیق در این کفش ها، بیشترین حد کشش ها و انقباضات را میسر می سازند و تورفتگی های پهن و کم عمق تر سبب گرفتگی کمتر پا خواهند شد. شاید یک کفش با کفی پاشنه بلند، به نام پاشنه مخفی، نیز از این نوع کفش ها بیابید. این نوع از پاشنه باعث می شود تا احتمال سرخوردنتان هنگام راه رفتن در سرازیری با شیب بسیار تند کمتر شود. کفی کفش های پیاده روی معمولاً محکم ترین و انعطاف ناپذیرترین کفش در بین کفش های ورزشی می باشند، اما بیشترین جذب ضربه گیری (خاصیت ضربه گیری) را دارند.

کفش بسکتبال

کفی کفش های بسکتبال لاستیکی و نسبتاً تخت هستند. اکثر آن ها پهن تر می باشند و یک الگوی قالب گیری شده با طرح جناغی دارند که به مقاومت و کشش برای چرخش های سریع روی پاشنه، شروع و ایست های سریع بهبود می بخشند. کف کفش های بسکتبال سالنی اغلب از لاستیک نازک ساخته می شوند تا برای حرکات سریع، سبک تر باشند، در حالی که کفی کفش های بسکتبال در فضای باز برای دوام بیشتر، ضخیم تر هستند. کفش های بسکتبال معمولاً بالاترین جذب ضربه را دارند و در مقایسه با انواع دیگر کفش های ورزشی، نسبتاً انعطاف پذیر می باشند

کفش اسکیت بازی (Skateboarding Shoe)

کفش اسکیت بازی باید زیرهٔ ضخیم و صافی را داشته باشد تا اسکیت باز تخت اسکیت را به خوبی زیر پای خود حس کند. برگهٔ این کفش هم باید بزرگ باشد تا از زخمی شدن پا جلوگیری کند. کفش اسکیت بازی بیش از هر کفش ورزشی دیگری جدا از کاربرد اصلی خود به کار می رود و افراد عادی هم از آن استفاده می کنند.

کفش گلف (Golf shoe)

در هر بازی عادی گلف بیش از آن که می نماید پیاده روی باید کرد بنابراین کفش گلف باید به خوبی از پا محافظت کند. نلغزیدن به هنگام ضربه زدن هم مهم است و به همین دلیل کفش گلف باید میخ های ویژه ای داشته باشد و به زمین بچسبد تا ورزشکار به خطر نیفتد در پاشنهٔ اکثر کفش های گلف چهارمیخ تعبیه شده است و چند میخ هم در زیره تعبیه شده است.

کفش ایروبیک

کفش ایروبیک به گونه ای ویژه طراحی شده است تا سبک باشد، ضربه گیری خوبی داشته باشد و حالت بالشتکی نیرومندی داشته باشد. این کفش به خوبی پا را در برمی گیرد و زیرهٔ محافظ نیرومندی دارد که خطر زخمی شدن را به حداقل می رساند.

کفش اسکواش

ورزش اسکواش در فضای سربسته انجام می شود بنابراین زیرهٔ بیرونی کفش اسکواش از جنس لاستیک کائوچویی است تا حداکثر رانش را ایجاد کند. سرپنجه و قسمت جلوی کفش اسکواش نیز به گونه ای شکل داده می شود که اصطکاک و ناراحتی انگشتان را کاهش دهد. تعبیهٔ توری سبک ورزشی در ساختار این کفش پا را خشک نگه می دارد و همچنین ضد تاول است. بالشتک ضربه گیر قوی و زیرهٔ پرداخت شده هم از ویژگی های دیگر کفش اسکواش است که پایداری را به حداکثر می رساند و انجام حرکت را تسهیل می کند.

کفش ورزش های آبی

این کفش ها حالت ویژه ای دارند و از منسوجاتی مثل توری و نئوپرن ساخته شده اند که زود خشک می شوند و کفی نرم آن ها نیز همچون بالشتکی زیر پا قرار می گیرد. منسوجات به کار رفته در این کفش ها حالت تنفس پذیر دارند تا آب را در خود نگه ندارند. اکثر این کفش ها پشت بسته ای دارند تا حفاظت بهتری از پا داشته باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (222 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (157 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (36 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) مانتوی تابستانی خاص و مجلسی سپیده بزمی پور برای خانم های شیک پوش /برا ایده گرفتن عالیه+عکس (7 نظر) نگاهی به جشن تولد رویایی و منحصربفرد الناز شاکردوست وسط دریا+عکس/از خلاقیت عکاسی خانوم بازیگر موقع غروب خورشید نمیشه گذشت👌 (7 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز