انواع مختلف مکمل روغن موتور

  دوشنبه، 03 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
انواع مختلف مکمل روغن موتور
در کف کارتل موتور و حتی مجاری مختلف عبور روغن، در دراز‌مدت لجن‌هایی تشکیل می‌شود که در روند روانکاری پیشرانه اثر منفی گذاشته و همچنین کیفیت روغن موجود را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. روغن‌های فلاشینگ برای جمع‌آوری و خارج‌کردن این لجن‌ها کاربرد دارند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مکمل روغن موتور به نوعی یک ترکیب شیمیایی با ترکیبات اصلی روغن موتور است که باعث افزایش قدرت روانکاری روغن موتور می شود. به طور معمول بیشتر تولید کنندگان روغن موتور از مواد اولیه مکمل روغن موتور برای بهبود ساختار و عملکرد روغن موتور در محصولات خود استفاده می کنند.

مکمل روغن موتور چیست و چگونه عمل می کند؟

مکمل روغن موتور به گونه ایی فرمولاسیون شده است که علاوه بر بهبود قدرت روانکاری روغن موتور از اکسید شدن روغن موتور نیز جلوگیری کند.از دیگر ویژگی های مکمل روغن موتور می توان موارد زیر را نام برد:

  • جلوگیری از کاهش و بخار روغن موتور
  • استارت سریع و آسان
  • محافظت در برابر زنگ زدگی
  • افزایش قدرت و عملکرد موتور
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش گازهای آلاینده اگزوز
  • جلوگیری از تشکیل رسوبات
  • افزایش دهنده كارايي روغن موتور در آب و هواي نامساعد

مکمل های ترمیمی

گاهی مواقع در اثر روانکاری نامناسب بخش هایی مثل دیفرانسیل، گیربکس و موتور، روی اجزای آنها خط و خش هایی به وجود می آید که مشکلاتی مثل ایجاد سر و صدا، کاهش راندمان کاری و… ایجاد می کنند. اگر این خطوط چندان عمیق نباشند می توان با افزودنی هایی که به روانکار اضافه می شود، آنها را ترمیم کرده و از گسترش آنها نیز جلوگیری کرد. این افزودنی ها بر اساس تکنولوژی و علم نانو ساخته می شوند که اساس کاری آنها نیز ایجاد لایه بسیار نازکی از جنس سرامیک روی جداره هاست تا هم خط و خش های ایجاد شده ترمیم شوند و هم پایداری و مقاومت سطوح کاری افزایش پیدا کند.

روغن فلاشینگ

در کف کارتل موتور و حتی مجاری مختلف عبور روغن، در دراز مدت لجن هایی تشکیل می شود که در روند روانکاری پیشرانه اثر منفی گذاشته و همچنین کیفیت روغن موجود را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. روغن های فلاشینگ برای جمع آوری و خارج کردن این لجن ها کاربرد دارند که در مدل های مختلفی دیده می شوند. برای مثال بعضی از این روغن ها به عنوان افزودنی به روغن اصلی هستند که برای مدت چند دقیقه درون موتور باید حضور داشته باشند، بعضی کاملا به عنوان روغن اصلی جایگزین می شوند و بعد از مدت کوتاهی باید تعویض شده و روغن موتور درون پیشرانه ریخته شود و نوعی دیگر نیز به عنوان افزودنی به روغن موتور اضافه می شوند و بعد از کیلومتر مشخصی باید اقدام به تعویض روغن کرد.

افزودنی stp

روغن موتور درون پیشرانه به مرور زمان دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی می شود تا جایی که بسته به کیفیت ساخت آن، می تواند حتی خواص نه چندان مناسبی برای پیشرانه پیدا کند. برای مثال، روغن در طول کارکرد خود ممکن است رقیق شده، میزان بخار شدن آن بالا برود، از حجم آن در اثر بخار شدن کاسته شود، به حالت اکسیده شدن و در نتیجه ایجاد لجن پیش برود و… که همگی باعث کاهش کیفیت کاری آن خواهد شد. اما افزودنی های مختلفی برای دوری از این حالت و افزایش پایداری روغن موتور در بازار وجود دارد که معروف ترین آنها، افزودنی stp است که البته این افزودنی را می توان برای استفاده در قسمت های فنی دیگر خودرو مثل گیربکس، دیفرانسیل و… نیز پیدا کرد. از دیگر خواص این افزودنی ها، افزایش غلظت روغن و روانکار در فصول گرم سال به منظور جلوگیری از پاره شدن لایه روغن در بین قطعات و همچنین کاهش سطح تبخیر روغن است. ضمن اینکه stp از معروف ترین این افزودنی هاست و می توان انواع دیگر با کیفیت های متفاوت تر نیز در بازار یافت به نحوی که امروزه افزودنی های بر پایه تکنولوژی نانو نیز در بازار یافت می شوند که کارکرد هایی مثل افزایش طول عمر روغن، کاهش اصطکاک بین قطعات، ترمیم جداره ها و…. دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان