انواع مختلف چراغ های جلوی خودرو

  چهارشنبه، 29 مرداد 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
انواع مختلف چراغ های جلوی خودرو
چراغ های جلوی خودرو از دو قسمت کاسه و لنز تشکیل می‌شوند و بر اساس لامپی که در آنها استفاده شده به سه دسته هالوژن، زنون و LED تقسیم‌بندی می گردند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، هر خودرویی برای ایمنی و زیبا سازی از چراغ های گوناگونی استفاده میکنند تا بتوانند تضمین در سلامتی باشند .

در سیستم روشنایی خودرو های سواری از چراغ های گوناگون و متعددی استفاده شده است، هر کدام از این چراغ ها به منظور خاصی در بدنه خودرو نصب می شوند.

شکل ظاهری چراغ های روشنایی متنوع اند و بر مبنای طراحی کارخانه سازنده در روی خودرو تعبیه میشوند.

انواع مختلف چراغ های جلوی خودرو

چراغ های جلوی خودرو از دو قسمت کاسه و لنز تشکیل می شوند و بر اساس لامپی که در آنها استفاده شده به سه دسته هالوژن، زنون و LED تقسیم بندی می گردند.

چراغ های هالوژن: هالوژن به عنوان گروهی از عناصری واکنش پذیر و سمی شناخته می شود. در جدول عناصر مندلیف هالوژن متشکل از 5 عنصر است که در دسته نافلزها قرار دارند. امروزه لامپ های هالوژن به طور گسترده در چراغ های جلو مورداستفاده قرار می گیرند. این چراغ ها نوری سفید تولید می کنند و از یک تنگستن نازک و یک حباب شیشه ای حاوی گاز هالوژن تشکیل می شوند. در اتصال جریان برق به چراغ، گاز هالوژن موجب داغ شدن تنگستن و تولید نور می شود.

چراغ های زنون: استفاده از چراغ های جلوی زنون به عنوان یکی از تجهیزات تیونینگ رو به گسترش است. اگرچه نمونه های غیراستاندارد فراوانی از آن در بازار یافت می شود اما راهنمایی و رانندگی برای آنها جرائم سنگینی در نظر گرفته است. زنون به عنوان گازی بی رنگ و بو و واکنش پذیر شناخته می شود که مقداری کمی از آن به طور طبیعی در اتمسفر زمین وجود دارد.

نور حاصل از این چراغ های زنون ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود است. با وجود اینکه چراغ های زنون غیراستاندارد موجب اختلال در دید رانندگان روبرو و گاه کوری موقت آنها می شود اما برخی خودروسازان علاقه خاصی به استفاده از این چراغ ها دارند.

چراغ های LED: لامپ LED یا همان دیود ساطع کننده نور پیش تر به عنوان یک قطعه کوچک و ارزان قیمت الکترونیکی شناخته می شد که با دریافت ولتاژی اندک روشن می شد. حال خودروسازان با افزایش راندمان این دیودها از آنها به عنوان چراغ جلوی خودرو استفاده می کنند. همچنین از LED ها برای تولید چراغ های روشنایی در روز یا اصطلاحا دی لایت نیز بهره می گیرند. این چراغ ها تاثیر زیادی در کاهش تصادفات در روز دارند.

مزایا و معایب انواع چراغ های جلوی خودرو

نوع چراغ مزایا معایب
هالوژن

قیمت ارزان

نور سفید و شفاف

طول عمر زیاد

تولید گرمای زیاد

مصرف زیاد باتری و اتلاف انرژی

حساسیت به مایعات

تعویض سخت

زنون

مصرف انرژی کمتر

طول عمر بیشتر از لامپ های هالوژن

قیمت گران

اختلال در دید رانندگان جلویی

LED

اندازه کوچک

مصرف انرژی بسیار کم

تولید گرمای زیاد

قیمت بسیار بالا


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز