عوامل موثر بر طول عمر باتری‌ خودروهای هیبریدی

  سه شنبه، 06 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
عوامل موثر بر طول عمر باتری‌ خودروهای هیبریدی
از آن جایی که باتری خودرو برقی به دلیل عمر نسبتاً محدودش پس از مدت مشخصی نیاز به تعویض دارد، یکی از سوالاتی که پس از خرید چنین خودروهایی باید از خود بپرسید، این است که عمر باتری خودروهای برقی چقدر است و راه‌های افزایش طول عمر باتری ماشین الکتریکی چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

همان طور که هیبریدی ها به میزان خوبی از خرج بنزین شما می کاهند، طول عمر مشخصی هم دارند و نمی توان مانند پیشرانه بنزینی انتظار کارکرد چند صدهزار کیلومتری از آنان داشت و هنگام خرید یک خودروی هیبریدی دست دوم باید به این گزینه دقت داشت. در این مطلب تلاش شده عوامل موثر بر طول عمر باتری خودروهای هیبریدی را گردآوری کنیم.

باتری هیبریدی (ترکیبی) چیست وچه مدت عمر دارد؟

در یک خودروی هیبریدی دو موتور وجوددارد: یک موتور الکتریکی ویک موتور معمولی. درحالی که موتور معمولی جهت کار با سوختی مانند دیزل و یا بنزین طراحی شده است، موتور الکتریکی آن صرفا با یک باتری هیبریدی رانده می شود.باتری ترکیبی مانند یک باتری ماشین استاندارد نیست، اما یک کامپونتت بسیار پیچیده تر است که دارای مهندسی ویژه بوده و برای تمام طول عمر خود کارایی خود را حفظ می کند، برخلاف یک وسیله الکتریکی که نیز به شارژ باتری پس از یک سفر طولانی دارد، یک باتری ترکیبی هنگامی که ماشین شما درحال حرکت است به طور مداوم خود را شارژ می کند.

این بدین معناست که تا زمانی که شما در حال رانندگی هستید و حتی زمانی که از ترمزهای خوداستفاده می کنید، از طریق فرایندی به نام “انرژی احیا کننده” باتری شما شارژ می گردد. در حقیقت خودروهای هیبریدی مانند ژنراتورهای کوچک هستند، به طور پیوسته قدرت باتری خود را با برق افزایش می دهند. و پس از آن برای قدرت موتور الکتریکی و صرفه جویی در هزینه های سوخت استفاده میکنند.

باتری هیبریدی

ساختار باتری های هیبریدی

باتری های هیبریدی دارای 2 تیغه هستند : تیغه ای منفی و تیغه ایی مثبت. تیغه ی منفی از آلیاژ کلسیم و تیغه ی مثبت از آلیاژ آنتیموان ساخته شده است. با این ترکیب بندی، تیغه ای منفی با آلیاژ کلسیمی با استفاده از فرایند ساده ای ساخته می شود که در مقابل تنش های مکانیکی با توجه به کاهش فرایند ریخته گری مقاومت بالایی دارد.در باتری های هیبریدی به دلیل استفاده از آلیاژ آنتیموان، در پاسخ به نیازمندی های مرتبط با مصرف پایین آب باتری، پاسخگو نخواهند بود. فقط در باتری های بدون نیاز به تعمیرات که منظور باتری سیلد ( باتری اتمی ) می باشد که هر دو تیغه مثبت و منفی که از آلیاژ سرب -کلسیم ساخته شده است، قادر به پاسخگویی در برابر این نوع نیازمندی ها می باشد.

عوامل موثر بر طول عمر باتری خودروهای هیبریدی

برخلاف آنچه بسیاری می گویند باتری ها تاریخ مصرف ندارند، در واقع عدد 5 سال برای عمر باتری مساله ای است که همانند دیگر موارد مصرفی به کارکرد شما بستگی دارد. میزان مسافت طی شده توسط خودرو و ساعت کارکرد مساله بسیار مهمی برای تخمین عمر باقیمانده باتری خودروی هیبریدی است.در بسیاری از کشورها خودروی «تویوتا پریوس» گزینه ایده آل برای رانندگان تاکسی های شخصی، اوبر (همان اسنپ یا تپسی خودمان)، است. به طور متوسط رانندگان اوبر 1000 تا 1500 کیلومتر در روز رانندگی می کنند و این باعث شده که برخی پریوس های مدل 2015 نیاز به تعویض باتری داشته باشند.ميزان عمر باطری ماشين هيبريدی به نحوه زندگی شما بستگی دارد. در زير ليستی از بعضی عواملی که بايد قبل از خريد ماشين هيبريدی بعدی خود در نظر بگيريد ، ذکر شده است.

زمان رانندگی با خودرو

اگر چه باطری های هيبريدی قابل شارژ هستند ، اما آنها برای هميشه کار نمی کنند. زمانی فرا میرسد که اين باطری ها مانند هر باتری قابل شارژ ديگر شارژ خود را متوقف کنند يا شارژ کمتری را نگه دارند (به عنوان مثال : باتری تلفن هوشمند و لپتاپ شما ) .اين بدان معناست که هرچه شارژ مجدد باتری بيشتر باشد ( استفاده زیاد )، به کوتاه تر شدن عمر باتری نزديکتر ميشويد. بنابراين در اصل ، شما بايد زمان رانندگی خود را تا حد ممکن محدود کنيد و زمان رانندگی نرمال شود تا عمر باتری طولانی شود.

منطقه آب و هوای که خودرو استفاده می شود

در حالی که اکثر هيبريد ها دارای سیستم کنترل دمای باطری مؤثر هستند ، هوای بسيار سرد يا بسيار گرم میتواند طول عمر باطری هيبريدی را کاهش دهد. بسياری از دارندگان خودروهای هيبريدی با کاهش 30 درصدی عمر باطری در روزهای بسيار سرد زمستان هستند. اين کاملاً مشهود و مشهور است .آنچه که هنوز مشخص نيست اين است که هوای بسيار گرم می تواند به باطری های هيبريدی آسيب برساند.

ضمانت نامه یا گارانتی باتری

اگر هنگام خريد وسيله نقليه خود بر روی باتری خودرو هيبريدی ضمانت نامه یا کارت گارانتی گنجانده شده باشد ، احتمالاً اين يک باتری خوب است که برای مدت طولاني دوام خواهد داشت. هرچه گارانتی طولانی تر باشد ، شاخص باتری با ماندگاری بهتر خواهد بود.بدیهی است که فروشندگان خودرو قصد ندارند باطری خودرو هيبريدی را ضمانت کنند ، مگر اينکه مطمئن باشند که باتری نصب شده باطری خوبی است که مدتی دوام خواهد داشت. از اين گذشته ، اين باتری ها بسيار گران قيمت هستند و بنابراين آنها نمی خواهند هزينه تعويض باتری را تحت ضمانت خودشان به شما بپردازند.

شارژ مناسب باتری

بسياری از مردم اين موضوع را درک نمی کنند که اگر هميشه باتری خود را به صورت دائم 100 % شارژ کنيد ، با شروع مصرف ، باطری سريعتر تخليه می شود.و اگر راننده ای هستيد که اجازه می دهد قبل از شارژ مجدد ، ميزان باتری آنها به کمتر از 20 % برسد ، اين باعث می شود باتری نيز خراب شود. توليد کنندگان باطری توصيه میکنند سطح شارژ باتری را بين 20 تا 80 درصد نگه داريد.

باطری استفاده شده یا دست دوم

در صورت خريد خودروی هيبريدی مورد استفاده يا جايگزينی باتری فعلی خود با يک باتری استفاده شده ، بسيار مراقب باشيد. طول عمر متوسط برای باتری استفاده شده احتمالاً در مقايسه با طول عمر باتری جديد بیشتر از نصف کاهش می يابد.از اين گذشته ، شما نمی دانيد باتری استفاده شده از کجا آمده است يا قبل از فروش به شما چه مقدار استفاده شده است. بنابراين ، قبل از خريد باتری استفاده شده اين نکته را در نظر داشته باشيد.

رانندگی نامنظم

اگر شما از قبیل راننده های هستيد که عادت دارنددر هر فرصتی که پیش آید رانندگی کنید و یک بار یک هفته و بار دیگر 2 روز یکبار از خودرو استفاده کنید و مدت استفاده از خودرو هیبریدی کوتاه نیز دارید . می توانید باطری خودرو را براحتی خراب کنید .اين آگاهی لازم است که اگر شما به صورت محافظه کار رانندگی کنيد و از باتری مانند سایر قطعات خودرو حفظ کنید ، آنگاه عمر باتری شما را تا حد ممکن حفظ می کند.دو راه حل ديگر برای دوام بيشتر طول عمر اين باتری ها وجود دارد که توسط خودرو سازها به کار گرفته شده است .

فن کمکی

واتر پمپ موجب پمپ شدن آب خنک از رادیاتور به درون موتور می شود. باتری هنگامی که بيش از حد گرم نشود طولانی تر می شود. سيستم فن های کمکی باطری های هيبريدی را خنک نگه ميدارد. فن خنک کننده مایعی که برای باتری های هیبرید استفاده می شود را خنک نگه می دارد . بنابراین باتری ها هم از این خنکی رضایت بیشتر و عمر بیشتری دارند .

نرم افزار

اتومبيل های هيبريدی مجهز به عملکردی هستند که مانع از مصرف بیشتر باتری در هنگام برخورد با شارژ در 80% از ظرفيت کامل آن می شوند که شبیه آن را در سیستم مدیریت باتری که در گوشی های هوشمند وجود دارد را دیده اید . همين ويژگی نشان می دهد که باتری در هنگام خاموش شدن شارژ تقريبا 20% خالی است. اين يک تخمين تقريبی است زيرا خودرو سازان اطلاعات دقيقی را بیان نکرده اند . بنابراين ، خودروسازان با استفاده کم از انرژی خود از عمر طولانی باتری های هيبريدی تضمین می دهند.

تامین باتری خودروهای هیبرید در ایران

با توجه به معضلات گارانتی در ایران و حتی وجود برخی خودروهای با واردات آزاد و بدون گارانتی، تعویض باتری ها تبدیل به کابوس برای صاحبان خودروهای هیبریدی شده. علاوه بر اینکه ایستگاه های شارژ سریع در کشور وجور ندارند و شما برای شارژ مجبور به استفاده از پریز برق و آداپتور خانگی هستید، هنگام پایان عمر باتری با بازاری خالی از قطعه روبرو خواهید شد که شاید در ادامه ترجیح دهید باتری یدکی را از کشورهای همسایه وارد کنید.

قیمت باتری خودروهای هیبرید

با توجه به در دسترس نبودن منابع کافی برای جمع آوری لیست قیمت باتری های موجود در کشور، قیمت جهانی باتری های موجود را برای تخمین در اختیار شما قرار می دهیم تا شاید به تخمین قیمت کمکی کند.

مدل سال تولید قیمت
تویوتا کمری هیبرید 2012 تا 2016 2200$
تویوتا پریوس 2011 تا 2015 1650$
تویوتا پریوس 2016 تا 2019 2350$
لکسوس CT200h 2011 تا 2015 1650$
لکسوس NX300h 2014 تا 2018 3200$
هیوندای سوناتا هیبرید 2016 تا 2018 1850$
کیا اپتیما هیبرید 2016 تا 2018 1850$


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (332 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (249 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (219 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (168 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (123 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (67 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس