نکاتی درباره عمر باتری های اسیدی خودرو

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
نکاتی درباره عمر باتری های اسیدی خودرو
معمولا” عمر مفید باتری اسیدی ویا باتری های مختلف اتومبیل بستگی به چگونگی استفاده ما دارد که این موارد عبارتست از نگهداری، شارژ و دشارژ و دمای محیطی باتری ها. در این مطلب درباره عمر باتری های اسیدی بیشتر میخوانید. با ما همراه باشید.

باتری اسیدی یا باتری سربی-اسیدی گونه ای از باتری قابل شارژ است که در سال ۱۸۵۹ توسط فیزیکدان فرانسوی، گاستون پلانته اختراع شد.علی رغم ذخیره انرژی کم نسبت به وزن و حجم آن، به دلیل هزینه پایین و عرضه زیاد در وسایل نقلیه موتوری مورد استفاده قرار می گیرد.ساختار یک باتری ترکیبی است از مواد شیمیایی، نکات الکتریکی، نگهدارنده ها و فرم دهنده های مکانیکی.

باتری سرب اسید متشکل از ۴ بخش

الکترود یا صفحات مثبت که به آن ها آند نیز گفته می شود.الکترونها در حین دشارژ جذب این قطب یا صفحات می شوند.در باتریهای سرب اسیدی ماده شیمیایی عمده تشکیل دهنده صفحات مثبت، اکسید سرب (PbO2) می باشد.
الکترود یا صفحات منفی که به آن ها کاتد نیز گفته می شود.الکترونها در حین دشارژ از این قطب خارج می شوند.ماده شیمیایی عمده تشکیل دهنده الکترودهای منفی، سرب (Pb) است.لازم به ذکر است که سرب یا اکسید آن از لحاظ مکانیکی قابلیت فرم گیری مناسب ندارند و اغلب به کمک افزودن آلیاژهای مختلف و همچنین شبکه های نگهدارنده حالت دهی می شوند.ضمناً اصطلاحاً آن ها را مواد فعال یا Active Material نیز می گویند.زیرا در اصل واکنش شیمیایی داخل باتری به کمک سرب و اکسید آن صورت می گیرد.

الکترولیت که محیط ما بین دو الکترود را پر می کند و در واقع بستری برای عبور شارژ بین الکترودهای مثبت و منفی را فراهم می آورد.در باتریهای سرب اسیدی هر دو قطب در محلولی از اسید سولفوریک (H2SO4) با غلظتی در حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد و آب (H2O) با غلظتی در حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد، غوطه ور هستند.ترکیب آب و اسیدسولفوریک باعث می شود که اسید سولفوریک به صورت یونیزه درآمده و به یونهای +H و -HSO4 تبدیل شود.
جداکننده و فاصله دهنده، بخش دیگر باتریهای سرب اسیدی را تشکیل می دهند.وظیفه اصلی آن ها جداسازی و ایزوله کردن الکتریکی قطبهای مثبت و منفی از یکدیگر است.بخشی از تکنولوژی ساخت باتریهای سرب اسیدی، مربوط به طراحی این ایزولاتورهای الکترومکانیکی است.در بعضی از انواع که از نظر حجم باتری محدودیتی وجود ندارد، این ایزولاسیون به کمک ایجاد فاصله فیزیکی بین الکترودها ایجاد می شود که باعث ارزانتر شدن باتری ولی افزایش حجم آن می شود.

باتری خودرو

اجزاي يك باتری اسیدی

از دیگر اجزای باتری می توان به:

پوسته............................... Battery case

درپوش باتری....................Battery cover

در خانه باتری..............................Vent cap

قطب های باتری.................. Terminal post

خانه باتری...............................Battery cell

صفحه های مثبت.................. Positive plate

صفحه های منفی ............... Negative plate

صفحه های عایق ....................... Separator

الکترولیت................................. Electrolyte

شانه نگهدارنده صفحات.................. Plate connector

پلاک باتری........................ Battery information label

نشاندهنده شارژ باتری.....................Gravity indicator

نشاندهنده سطح الکترولیت................charging leveler

اشاره کرد.بعضی از این اجزا در تمامی باتربها استفاده نمی شوند . مثلا نشان دهنده شارژ بودن باتری و نشاندهنده سطح الکترولیت

طول عمر طراحی شده باتری اسیدی

هر نوع باتری با طول عمر مشخص طراحی شده است و البته در شرایط استفاده ایده آل از آنها. معمولا باتری هایی با تکنولوژی AGM برای طول عمری برابر 5 تا 10 سال طراحی شده است. هر چه از باتری بیشتر استفاده شود و شارژ و دشارژ بیشتری بر باتری وارد شود، طول عمر آن کاهش مییابد. به همین دلیل سازمان هایی که با قطعی برق زیادی مواجه می باشند با همین دلیل نیاز به تعویض زودتر باتری های خود دارند. همچنین در صورتی که باتری نیز به شارژ و دشارژهای کامل نرد طول عمر آن کاهش می یابد.

طول عمر – متوسط تعداد سیکل های دشارژ

متوسط تعداد سیکل های دشارژی که باتری با آن مواجه خواهد بود، هنگام دشارژ شدن باتری از سطح شارژ 100 درصد به 50 درصد است که در این زمان باتری تا رسیدن به سطح 100 درصد مجدد شارژ می شود. یکی از روش های افزایش طول عمر باتری همین موضوع است که تا چه سیکلی باتری شارژ گردد. هرچه سیکل های شارژ باتری کمتر باشد، باتری طول عمر بیشتری را خواهد داشت.

اگر باتری پس از رسیدن به سطح 75 درصد، شارژ مجدد شود، متوسط تعداد سیکل های دشارژ برابر 1000 خواهد بود.

اگر باتری پس از رسیدن به سطح 50 درصد، شارژ مجدد شود، متوسط تعداد سیکل های دشارژ برابر 400 خواهد بود.

اگر باتری پس از رسیدن به سطح 30 درصد، شارژ مجدد شود، متوسط تعداد سیکل های دشارژ برابر 200 خواهد بود.

پس اینکه چه مدتی باتری عمر خواهد کرد، به شرایط استفاده شما از باتری بستگی دارد. ابعاد محل نگهداری باتری ها و میزان و مدت استفاده از آنها و تعداد دفعات شارژ مجدد، تماما عواملی هستند که در طول عمر باتری تاثیر دارند.

به عنوان مثال اگر مجموعه باتری های شما ظرفیت 200 آمپرساعت را داشته باشند و روزانه از آنها 40 آمپرساعت استفاده شود، پس از 5 روز به طور کامل دشارژ می شوند (البته که رسیدن به دشارژ 100 درصدی به خاطر کاهش ظرفیت باتری های توصیه نمی شود). به طور ایده آل یعنی با شارژ کردن باتری هنگامی که به سطح 50 درصد از شارژ خود می رسد، با ظرفیت 200 آمپرساعت و استفاده 40 آمپرساعت روزانه، به طور متوسط هر دو تا سه روز نیاز به یک شارژ مجدد باتری خواهد بود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (333 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (258 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (250 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (219 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (192 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (126 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (89 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (68 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (64 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه بارترین اتفاق برای عجیب ترین زمین فوتبال در جهان!/فاجعه در چمن + عکس
تغییر چهره باورنکردنی بیتا بادران، بازیگر درخشان دلشکسته و آژانس شیشه‌ای ، بعد از 20 سال و علت‌ فاصله گرفتنش از بازیگری از زبان خودش/ چه باکلاس و خوش‌لباس شده جدیدا
استایل‌های شیک و ایرانی‌پسند بانوان بازیگر ایران در جشنواره‌های خارج از کشور/ از لباس پرزرق و برق پریناز ایزدیار و هدی زین‌العابدین تا پوشش‌ ساده‌ی نیکی کریمی و مهتاب کرامتی
نگاهی به استایل‌ مریم مومن، بازیگر "بانوی عمارت"، و همسرش در اکران سینمایی "لختگی"/ چه حلقه‌ی قشنگی👌 چقدر هم بهم میان ماشالله
(عکس) زینب سلیمانی در آغوش پر مهر پدرشوهرش، جانشین احتمالی سید حسن نصرالله/ +زینب سلیمانی و همسر لبنانی اش
طبق مصوبۀ جدید، پذیرفته‌شدگان کنکور 1404 اجازۀ شرکت مجدد در آزمون سال بعدی را ندارند
حکایتی از وضعیت فاجعه‌بار کیفیت آموزشی با معدل 10/98 دانش‌آموزان پایه دوازدهم
سحر دولتشاهی، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، سینا مهراد و ... در حواشی داغ امروز دوشنبه 9 مهر 1403
تست دقت و سرعت/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند همۀ تفاوت‌های موجود در "سبد میوه" را فقط در 5 ثانیه پیدا کنند
(ویدئو) یادگیری زبان ترکی استانبولی با سوفیانیوز/ چند جمله از مکالمات پرکاربرد با زیرنویس ترکی و فارسی چسبیده
(ویدئو) کلام بهشتی از دل مولانا و زبان فخر موسیقی ایران زمین، محمدرضا شجریان/ آمده‌ام که سر نهم، عشق تو را به سر برم
بازی فکری؛ اگه تو باهوش بودن مدعی هستی تو 5 ثانیه بگو مشکل عکس چیه
ویدیو/ خلاقیت نشاط‌آور مردم کنیا در نجات محیط‌زیست و احیای جنگل‌ها در کشورشان/ روش پرتاب میلیون‌ها توپ‌ سیاه حاوی بذر درخت آکاسیا را ببینید
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «مولان»/ زیرنویس فارسی و آموزش مکالمات پرکاربرد
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "قورباغه بازیگوش" را در «روز بارانی و خیابان شلوغ» در عرض 3 ثانیه پیدا کنند
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس