عوامل تاثیر گذار بر وزن جنین

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
عوامل تاثیر گذار بر وزن جنین
یکی از مهم ترین نکات در دوران بارداری وزن گیری جنین است.وزن گیری جنین به فاکتور های متفاوتی بستگی دارد.انواع خوراکی ها،ورزش،استراحت،خواب به اندازه و داشتن آرامش از دلایل زیاد شدن وزن کودک در کیسه آب می باشد. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث می کنیم.

یکی از دغدغه های همه مادران عزیز، اطلاع از نحوه وزن گیری جنین در دوران بارداری است. اولین ۱۲ ماه زندگی سریع ترین دوره رشد در زندگی یک انسان است. وزن یک نوزاد می تواند در طی ۱۲ ماه ۳ برابر شود. اطمینان از اینكه فرزند شما به خوبی تغذیه می شود به منظور رشد و نمو طبیعی اهمیت بسیاری دارد. تغذیه با شیر مادر به عنوان تنها منبع تغذیه تا ۶ ماه اول زندگی در اولویت است. از آنجا که برای نوزادان نمی توان از محاسبه BMI استفاده کرد، برای بررسی پیشرفت جسمی آنها از جدول قد و وزن نوزاد استفاده می شود.

وزن طبیعی کودک در هنگام تولد چقدر است؟

متخصصان زنان و زایمان می گویند وزن نوزادان در ماه های اول بارداری تا هفته بیستم، کمتر از ۵۰۰ گرم است. بعد از ۲۰ هفته به تناسب رشدی که دارد و روزهایی که می گذرد، افزایش وزن پیدا می کند. وزن نوزادان رسیده در هنگام تولد، به طور متوسط بالای ۳ کیلوگرم است. اصولاً وزن بین ۲٫۵ تا ۴ کیلوگرم را وزن طبیعی فرض می کنیم.

عوامل مؤثر بر رشد جنین در دوره بارداری

انتخاب بهترین روش وزن گیری جنین در بارداری سالم سبب می شود شما نوزادی با وزن نرمال دنیا آورید. وزن گیری و موقعیت قرارگیری آن مثل بریج بودن جنین در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر وزن جنین کمتر از حد طبیعی باشد سبب بروز مشکل برای سلامت او و زایمان خواهد شد. از این رو دانستن اینکه برای افزایش وزن جنین چه باید کرد اهمیت ویژه ای دارد. وزن گرفتن جنین باید از طریق روش هایی علمی و سالم انجام پذیرد. زیرا برای ما رشد و نمو مناسب جنین امهم است و معیار سنجش سلامت او لزوما وزن بالا نیست.

سن مادر

سن مادر یکی از عوامل مؤثر در کیفیت رشد جنین است. به عنوان مثال چنانچه زنی پیش از سن 15 سالگی باردار شود احتمال نارس بودن و کمبود رشد جنین بسیار بالا است و بر اساس تحقیق هایی که به عمل آمده شش درصد اولین نوزادان مادران زیر 15 سال طی نخستین سال تولد می میرند. به همین جهت سن مناسب حاملگی بین بیست تا سی و پنج سالگی اعلام شده و البته در برخی منابع از بیست و یک تا بیست و هشت سالگی هم ذکر شده است.زیرا مادرانی که در سن بالاتر از 40 سالگی باردار میشوند احتمال بیشتری در داشتن بچه با اختلال کروموزومی خواهند داشت که منجر به نوعی عقب افتادگی ذهنی خواهد گردید و همینطور در مقایسه با مادران جوان، نوزادان زیر وزن عادی و یا نوزادان مرده به دنیا می آورند. البته سن امادگی جسمانی برای مادر شدن به شرایط هم اقلیمی بستگی دارد.

جنین

تغذیه مادر

اگر مادری بخواهد سلامت خود را طی دوران بارداری حفظ نموده و کودک سالم به دنیا بیاورید باید تغذیه کافی داشته باشید. زیرا در صورت سوء تغذیه شدید هر دو آسیب می بینند. از جمله کلسیم غیر کافی در بدن مادر در سفت شدن استخوان های جنین اختلال ایجاد می نماید. کمبود ید در مادر باعث ضخامت غده تیروئید در جنین شده و بعدا قادر به ساختن تیروکسین نخواهد بود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا، معمولاً به علت گرفتگی در دیواره رگ های خونی ایجاد می شود. این گرفتگی میتواند به علت انسداد چربی ها یا هر عامل دیگری مانند ضخیم شدن قطر رگ ها باشد. فشار خون بالا و مشکلات مربوط به جریان خون در رگ ها، سبب می شود که خون رسانی به جنین هم به شکل مطلوب صورت نگیرد و در نتیجه مواد مغذی لازم برای رشد جنین، در اختیارش قرار نگیرند.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات هم که دارای ماده نیکوتین بوده و سمی میباشد بر رشد جنین اثر سوء دارد از جمله کم وزنی، استخوان های کوتاه تر و کوچک تر، جنین معتاد به سیگار موید این مطلب است و طبق آخرین اطلاعات جهان پزشکی سیگار نه تنها عامل بیماری های کشنده ای مانند سرطان، بیماری های ریوی، قلب و عروق و غیره است ودر مورد خانم های سیگاری گاهی سبب سقط جنین هم می شود. پژوهشگران در موردهای گوناگون نیکوتین کادمیوم( Nicotine Cadmium) را که از ماده های موجود در دود سیگارند در مایعی که اطراف تخمک را احاطه کرده است مشاهده نموده اند.دود سیگار امکان دارد سبب شود که تخمک نارس، جنین غیر عادی و غیر طبیعی به وجود آورد که غالبا ساقط می شود. تخمک های نارس ناشی از سیگاری بودن یک زن دارای کروموزم های بیشتری و بعضی اوقات تا دو برابر هستند و همین امر سبب غیر طبیعی شدن جنین می شود.

مصرف الکل

برخی از نقایص مادرزادی نتیجه مصرف الکل در دوران حاملگی است طی تحقیقاتی معلوم شده است که الکل از جفت عبور کرده و در کیسه آب که در نزدیکی جنین برای محافظت جنین موجود است وارد می شود چهل درصد نوزادانی که مادرشان به الکلیسم مزمن دچارند معیوب به دنیا می آیند و ناهنجاری هایی مثل عقب افتادگی شدید رشدی در رحم، تولد زودرس، نوعی کم هوشی و نقایص عضوی مختلف از جمله عیوب قلب و چشم و گوش و انگشت اضافی و غیره می شوند.بیشتر کودکان مادران الکلی در حد هوشی کم هوش ها باقی می مانند و همراه با این کودنی بیماری هایی مانند صرع، فلج نیمه تن یا تمام بدن، حالات شدید هیجانی، بیقراری و هذیان هم در آنان دیده می شود.

دیگر عوامل مؤثر بر رشد جنین

  • میزان وزن مادر در هنگام تولد:با این که گفتیم قد و وزن پدر هم بر وزن نوزاد موثر است، اما وزن مادر هنگام تولد نقش کلیدی در وزن گیری جنین ایفا می کند. زنانی که در حین بارداری وزن کمتری دارند، نوزادشان هم وزن کمی خواهد داشت.
  • عادت های مادر:درصورتی که مادر عادت به مصرف الکل و سیگار کشیدن داشته باشد، وزن جنین کاهش می یابد. برخی از مواد مخدر علاوه بر تاثیر بر سلامت جنین، باعث کاهش وزن او هم می شود.
  • جنسیت جنین:مطالعات نشان داده است که نوزادان پسر کمی از نوزادان دختر سنگین تر هستند.
  • وضعیت سلامت والدین:هر گونه بیماری در دوران بارداری می تواند بر وزن نوزاد تأثیر بگذارد. شرایطی مانند کم خونی و فشار خون بالا نیز می تواند باعث کاهش وزن نوزاد شود. از طرف دیگر دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 یا دیابت بارداری می تواند باعث شود نوزادان با اضافه وزن متولد شوند.نوزاد همچنین می تواند بیماری های ارثی را به ارث برده و می تواند باعث وزن کم هنگام تولد شود.
  • قومیت:یکی از عوامل دیگر وزن گیری جنین پایین، پیشینه قومیت والدین است. در بریتانیا، وزن نوزادان در هنگام تولد بر اساس قومیت متفاوت است. این تفاوت علیرغم اینکه والدین نوزاد در یک محیط اجتماعی-اقتصادی مشابه زندگی می کنند، وجود دارد.
  • عفونت:ابتلای مادر به انواع عفونت ها، مانند بیماری های مقاربتی یا سرخک و سرخجه، تأثیر بسیاری بر رشد و سلامت جنین خواهد داشت. بهتر است برای آسودگی درباره عدم ابتلا به این بیماریها با پزشک خویش صحبت کنید.
  • بیماری های زمینه ای:بیماری هایی مانند مشکلات کلیوی، دیابت و قند خون بالا، مشکلات قلبی و تنفسی یا ابتلا به کم خونی های جدّی در مادر، از جمله مشکلاتی هستند که می بایست پیش از اقدام به حاملگی، با پزشک خویش درباره آنها مشورت کنید زیرا میتوانند مشکلاتی را در رشد جنین ایجاد نمایند.
  • اعتیاد:استفاده از مخدرها بطور کلی اثرات سوء در جنین باقی می گذارد در واقع جنین هم معتاد به دنیا می آید.
  • چند قلوزایی:نوزادان چند قلو در معرض خطر وزن کم قرار دارند، برای این که اغلب آنها نارس هستند.
  • ناهنجارهای کروموزومی جنین:جنین هایی که دارای ناهنجاری های کروموزومی هستند، اغلب روند رشد کندتری نسبت به جنین های سالم دارند. بعضی از ناهنجاری های کروموزومی جنین شامل این موارد می باشد :آنانسفالی، نقص های کلیوی، سندروم داون (منگولیسم) و نقص های دیده شده در حین تولد.
  • ژنتیک:نوزاد نصف ژن های خود را از مادر و نصف دیگرر را از پدر می گیرد و هر دو بر وزن گیری جنین و وزن او هنگام تولد تاثیر می گذارد. نوزاد از نظر وزنی ممکن است میانگینی از هر دو والد بوده و یا به یکی از ان ها بیشتر شبیه باشد.

توصیه های ساده برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری

  • رژیم غذایی متعادل و مغذی بخورید، تا وزن بهینه ای برای مرحله بارداری خود به دست آورید.
  • ویتامین های کودک را به طور مرتب مصرف کنید آن ها در مصرف مواد غذایی شما هیچ فاصله ای را جبران نمی کنند.
  • میوه های خشک و آجیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید یک مشت از آن ها برای یک روز کافی است.
  • حتما به اندازه کافی استراحت کنید و خواب خوبی داشته باشید. اگر در خواب مشکل دارید، به این فکر کنید که یک چای بابونه بنوشید یا کتاب مورد علاقه خود را بخوانید.
  • آسوده و ریلکس باشید و در تمام اوقات مثبت بمانید، تا تنش را به حداقل برسانید.
  • غذاهای سرخ شده و پر چرب را به حداقل برسانید، نه فقط در طول دوران بارداری بلکه همیشه. در غیر این صورت، شما خود و بارداریتان را در معرض خطر قرار خواهید داد چون آن ها می توانند منجر به افزایش کلسترول و فشار خون شوند.
  • از سیگار کشیدن، مواد مخدر، الکل و کافئین و آب میوه ها و نوشیدنی های حاوی شکر مصنوعی اجتناب کنید. همه آن ها تاثیر منفی بر سلامت جنین دارند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (234 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (140 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW