عوارض استفاده از روغن موتور غیر استاندارد

  جمعه، 31 تیر 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
عوارض استفاده از روغن موتور غیر استاندارد
استفاده نامناسب و نابجا از روغن موتور و یا استفاده از روغن موتور غیر استاندارد که مناسب خودروی شما نیست می تواند برای موتور خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد . در ادامه عوارض استفاده از روغن موتورهای غیر استاندار را بررسی می کنیم.

اکثر مردم زمانی که بحث روان و روانکاری اتومبیل به میان می آید به روغن انتقالی و روغن موتورهای خودروهای خود می اندیشند . وظیفه ی کاهش اصطکاک، تمیزکاری و خنک نگه داشتن قطعات ماشین الات بر عهده ی هر دو این روانکارها را برعهده دارند .روغن های با کیفیت و افزودن های آن تاثیر مهمی در عملکرد روانکارها دارد . با این حال تا به اینجا تمامی شباهت های این دو روانکارها به اتمام می رسد . چون در فرمولاسیون ها مجموعه ای از تفاوت ها، خواص های فیزیکی و فواصل تخلیه موجود است . حتی در این دو نوع روانکارها نیز، برندها، نمره ها و نام گذاری های گوناگون و متفاوتی نیز موجود است . ضروری است که شما به طور خلاصه به این نکته واقف باشید که اتومبیل شما نیاز به چه چیزی دارد و شما باید چه چیزی را خریداری کنید .

استفاده نامناسب و نابجا از روغن موتور و یا استفاده از روغن موتور غیر استاندارد که مناسب خودروی شما نیست میتواند برای موتور خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد . از جمله مشکلاتی که ممکن است بوجود بیاید این است که موتور به شکل خیلی بدی صدمه میبیند و این صدمات میتواند خرابی های زیادی رابرای موتور ماشین بوجود آورده و صاحب اتومبیل را به خرج بیاندازد. به همین علت است که میگوییم در انتخاب روغن موتور مناسب بسیار دقت کنید و از هر روغن موتوری استفاده نکنید. استفاده از روغن موتور غیر استاندارد و نامرغوب میتواند به مرور موتور را کهنه و فرسوده کند. برخی نشانه ها و علائم خاصی وجود دارد که شما میتوانید متوجه خوب کار نکردن موتور اتومبیل خود شوید.

یکی از این علائم میتواند صدای موتور باشد ، هر صدایی که از موتور خارج شود و حاکی از این باشد که موتور مرتب کار نمیکند میتواند از نشانه های استفاده از روغن موتور غیر استاندارد باشد . صداهایی نظیر تق تق موتور ،صدای زوزه مانند از موتور ، صداهایی مثل سوت کشیدن و غیره … گاهی اوقات صدایی یا حسی شبیه لرزیدن قسمت جلوی اتومبیلتان یه احساس کردن ضربه هایی که تکان هایی به ماشین میدهد همه و همه می تواند نشانه هایی از بد کار کردنموتور باشد که علت آن خراب بودن روغن موتور است.

معایب استفاده از روغن موتور غیر استاندارد

  1. اکثر مردم زمانی که بحث روان و روانکاری اتومبیل به میان می آید به روغن انتقالی و روغن موتورهای خودروهای خود می اندیشند . وظیفه ی کاهش اصطکاک ، تمیزکاری و خنک نگه داشتن قطعات ماشین الات بر عهده ی هر دو این روانکارها را بزرعهده دارند . روغن های ایه ی با کیفیت و افزودن های آن تاثیر بسزایی در عملکرد روانکارها دارد . با این حال تا به اینجا تمامی شباهت های این دو روانکارها به اتمام می رسد . چون در فرمولاسیون ها مجموعه ای از تفاوت ها ، خواص های فیزیکی و فواصل تخلیه موجود می باشد . حتی دراین دو نوع روانکارها نیز ، برندها ، نمره ها و نامگذاری های گوناگون و متفاوتی نیز موجود می باشد . ضروری است که شما به طور خلاصه به این نکته واقف باشید که اتومبیل شما نیاز به چه چیزی دارد و شما باید چه چیزی را خریداری بفرمایید .
  2. انتقال مایعات بر اساس سازنده ی وسیله ی نقلیه ، شرایط عملیاتی و نوع انتقال متفاوتی را باهم دارند . در این باره قانون طلایی که وجود دارد این است که به هیچ وجه این مایعات را باهم مخلوط نکنید . به این دلیل که هرگونه ناسازگاری ، عوارض جانبی فاجعه آمیز و غثیر قابل کنترلی را می تواند بر روی انتقال داشته باشد . لغزش چرخ دنده ها و چرخ دنده ها ، خسارات کوتاه مدت این انتقال نادرست محسوب می شود . این در حالی است که آسیب های این انتقال نادرست با آسیب های دراز مدت می تواند در انتقال باعث گردد که نارسایی فاجعه آمیزی به دنبال بیاورد .
  3. گزینه های بسیار زیادی برای روغن موتور ، در مقایسه با دیگر رونگارهای صنعتی که در بازار موجود است ، وجود دارد . این تنوع گزینه ها می تواند باعث سردرگمی شما در امر خرید و آنچه خودروی شما نیاز دارد گردد . معمولا اغلب افراد همچون دیگر اقلام مصرفی ، براساس قیمت ، روغن را برای اتومبیل خود انتخاب می نمایند . ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که شما هزینه ای را که برای آن پرداخت می نمایید ، براساس آن بازدهی دریافت خواهید کرد .
  4. مهم ترین و اصلی ترین ویژگی فیزیکی یک روغن صنعتی ، ویسکوزیته ( غلظت ) آن می باشد . مقادیر گوناگون ویسکوزیته ، برای روغن موتور قابل دسترس می باشد . شایع ترین علت عدم ناسازگاری یک روان کننده با یک ماشین ، انتخاب غلظت غلط آن می باشد . به طور مثال اگر روغن انتخاب شده از غلظت کمتری برخوردار باشد می تواند باعث افزایش شدید فرسودگی قطعات را به دنبال داشته باشد . همچنین اگر روان کننده از گرانروی بالاتریث از نیاز برخوردار باشد ، باعث کمبود جریان روغن و افزایش قطعات شده و در نهایت بازده ماشین الات کاهش چششمگیری می یابد . هر دو این شرایط موجب می شود که در آینده ای نزدیک و در دراز مدت تاثیر منفی زیادی را بر روی دستگاه داشته باشد .
  5. طول عمر مفید تعیین گردیده برای روغن موتور ، یکی از دلایلی که غالبا نادیده گرفته می شود . به این نکته توجه داشته باشید که مابین موتور های دیزلی و بنزین تفاوت های بی شمار و متفاوتی در فرمول بندی موجود است . این تفاوت ها عبارتند از ویسکوزیته ، روغن پایه و مواد افزودنی هستند . مورد دیگری که نیاز به توجه بیشتری دارد ، سازگار نبودن روغن های قدیمی با روغن های امروزی و مدرن می باشد . اغلب روغن هایی که فروخته می شود از موتورهای مدرن محافظت نکرده و منسوخ شده اند . این درحالی است که برای فروش این روغن های منسوخ شده هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش وجود ندارد . در اینجا همه چیز به اطلاعات و آگاهی مصرف کنندگان بستگی دارد تا از روانکارهای نادرست و منسوخ شده در وسایل نقلیه و اتومبیل های خود استفاده نکنند .
روغن موتور

مشکلات استفاده از روغن موتورهای تقلبی

در ماه های اخیر ، بازار لوازم و قطعات خودرو با افزایش قیمت محصولات شرکت های اصلی تولید کننده روغن موتور روبرو شده است ، که باعث افزایش تا بیش از 2 برابری تولید و پخش روغن موتورهای تقلبی گشته است . این افزایش قیمت باعث به صرفه شدن تولید بیشتر و چاپ و بسته بندی با کیفیت بالاتر و دارای هولوگرام و آرم استاندارد ، تا نزدیک به نمونه اصلی آنها شده است که در نتیجه آن عمدتا فروشندگان تک فروشی یا تعمیرگاه ها نیز قادر به شناسایی روغن های تقلبی نمی باشند .شایان ذکر است که صاحبان خودرو در هنگام خرید روغن موتور حتما به نکاتی مثل کیفیت بسته بندی ، نوع پلمپ ، و رنگ و بوی روغن دقت کنند ، چرا که روغن های تقلبی دارای رنگ کدرتر و ذرات سیاه و بوی تند سوختگی می باشند .

در برخی گزارش ها ، حتی استفاده از چسب و گازوئیل در تولید روغن های تقلبی ذکر شده است .نکته مهم دیگر اینکه حتما روغن موتور از مراکز معتبری که قابل پیگیری هستند ، تهیه شود .این نگرانی درخصوص خودروهای دارای موتورهای حساس مثل موتورهای دارای سیستم توربو افزایش می ­یابد ، چرا که این خودروها پس از استفاده از روغن های نامرغوب آسیب بیشتری خواهند دید و هزینه تعمیرات به مراتب بالاتری نسبت به خودروهای با سیستم قدیمی را در پی خواهند داشت .

استفاده از روغن موتورهای غیر اصل و نامرغوب ، منجر به صدمه به پمپ روغن ، ساییده شدن قطعات موتور بر روی یکدیگر و کاهش عمر مفید موتور می شود . در موارد حادتر می تواند منجر به صدمات جدی تری مثل روغن سوزی و حتی یاتاقان زدن موتور خودرو گردد .کاون با تهیه نمودن قطعات مورد استفاده در سرویس های خود از شرکت های تولید کننده مادر و تضمین نمودن اصالت کالا ، این نگرانی را برای صاحبان خودرو برطرف نموده است و با بکارگیری از نیروهای متخصص در زمینه سرویس خودروهای مختلف ، به ارائه سرویس های دوره ای خودرویی در شعبات و در محل مشتری بدون دریافت هزینه ایاب ذهاب ، مشغول به فعالیت است که به لطف اعتماد مشتریان عزیز خود تبدیل به برندی معتبر در این حوزه شده است .

روغن صنعتی

روغن صنعتی یکی از محصولات بسیار مهم و تجاری صنعت پتروشیمی و نفت می باشد . روغن صنعتی در کاربردهای متفاوت و با برندهای مختلفی در بازار موجود است . این محصول برتر و فراورده نفتی می توان گفت تمام مجموعه و گروه های روانکار را در بر میگیرد و کاربرد وسیعی در صنایع گوناگون دارد . شرکت های بزرگی در تولید روغن صنعتی و روانکارهای صنعتی فعال هستند و هر کدام محصولی را با کیفیت خاص روانه بازار می کنند و بخشی از بازار این محصول را به خود اختصاص داده اند . امروزه شرکت های داخلی کشورمون نیز با بکارگیری از متخصصان جوان و باهوش توانشته اند کیفیت محصولات خود را به مشابه خارجی به ویژه اروپای و آمریکایی برسانند . روغن صنعتی بهران ، روغن صنعتی پارس نمونه ای از شرکت های داخلی موفق در این زمینه می باشند .

نکاتی که برای تعویض روغن باید به آن توجه کرد

  1. با توجه به عوامل مختلفی مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی ، نحوه رانندگی ، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر ، در هنگام تعویض روغن نمی توان تنها به عدد روی کیلومتر خودرو اکتفا کرد و همواره توصیه می شود که روغن قبل از رسیدن به حداکثر کارکرد خود تعویض شود .
  2. به هیچ وجه نباید از روغن های با سطح کارایی پایین تر در خودرو های با تکنولوژی بالاتر استفاده کرد.
  3. در مورد استفاده از روغن موتور با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این اختلاف نباید خیلی زیاد باشد .
  4. هرگز دو روغن موتور متفاوت را با هم مخلوط نکنید ، زیرا مواد افزودنی موجود در روغن ها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آن ها اثرات غیر قابل پیش بینی دارد و می تواند به موتور آسیب بزند .
  5. تخلیه روغن بوسیله دستگاه های مکش از بالا به اندازه تخلیه از طریق کارتر کارایی لازم را ندارد . به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک بار روغن را از کارتر خارج کنید .
  6. هنگام تعویض روغن بهتر است فیلتر روغن نیز تعویض شود .
  7. در انتخاب روغن موتور همواره باید به کیفیت و تکنولوژی ساخت آن دقت کنید .
  8. همیشه غلظت و کیفیت روغن موتور را از طریق گیج روغن بسنجید البته انجام این به اندکی مهارت نیاز دارد .
  9. اگر صدای موتور خودرو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است یکی از دلایل آن می تواند فرسوده شدن روغن و یا نامناسب بودن آن باشد . در مواجهه با چنین حالتی روغن موتور را تعویض کنید .
  10. روشن شدن چراغ روغن نشان دهنده کم شدن روغن در موتور خودرو است . در چنین وضعیتی ابتدا روغن را تا اندازه مناسب سرریز کنید و در اولین فرصت برای پیدا کردن نشتی احتمالی اقدام کنید .
  11. در صورتی که حتی از خودرو استفاده نمی کنید حداقل سالی یک بار روغن آن را تعویض کنید .

ارتباط مصرف سوخت با روغن موتور

زمانی که موتور خودرو در حال کار است دمای آن بسیار بالا می رود . همین مسئله روی عملکرد قطعات موتور تأثیر می گذارد و اگر موتور به درستی محافظت نشود قطعات آن در معرض آسیب قرار خواهند گرفت . وظیفه محافظت از موتور خودرو بر عهده روغن موتور است . بنابراین تعویض روغن بهترین راه برای تضمین کارکرد مناسب موتور خودرو با بازده بالا است .به راحتی می توان با تعویض روغن در زمان مناسب جان دوباره ای به موتور خودرو بخشید . البته باید توجه داشته باشید که هر روغن موتوری برای موتور خودرویتان مناسب نیست و باید به نوع سوخت و سال ساخت خودرو و استانداردهای روغن توجه کنید .نیاز است که روغن موتور را بر اساس یک برنامه منظم تعویض کنید. چنانچه روغن موتور را به موقع تعویض کنید موتور در وضعیت مطلوبی کار خواهد کرد و همین قضیه می تواند تا حدودی موجب کاهش مصرف سوخت نیز شود


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (554 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان