عوارض ریختن روغن اضافی به پیشرانه خودرو

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
عوارض ریختن روغن اضافی به پیشرانه خودرو
روغن، سایش و پارگی را کاهش داده و قطعات موتور را خنک نگه می ‎دارد . تعویض روغن به تمیز شدن اجزای داخلی موتور کمک کرده و آلودگی های به جای مانده از روغن قبلی را برطرف خواهد کرد . اما اگر روغن زیادی به پشرانه خودرو بریزیم چه اتفاقی می افتد ؟ با ما همراه باشید.

شما عجله دارید و ناگهان چراغ اخطار مربوط به «کمبود روغن» بر روی داشبورد خودروی شما ظاهر می شود. برای جبران کمبود روغن، به خرید 2 لیتر روغن اقدام می کنید اما وقتی روغن را ریخته و میله شاخص را چک می کنید می بینید که روغن اضافی به درون پیشرانه ریخته اید. خب حالا چکار می کنید؟ پرسش این است که آیا روغن اضافی به پیشرانه صدمه وارد می کند؟در این مقاله، شما یاد می گیرید زمانی که روغن اضافی در پیشرانه ریخته اید چه عکس العملی از خود نشان دهید و همچین یاد می گیرید که در جستجوی چه نشانه هایی از وجود این قضیه در پیشرانه خودرویتان باشید.

موتور خودرو متشکل از صدها قطعه دقیق ساخته شده که با سرعت و درجه حرارت بالا و بصورت هماهنگ کار می کنند ، همه آنها برای حرکت مناسب و روان به روغن کاری نیاز دارند. روغن در هنگام کار نکردن موتور در کارتل روغن قرار می گیرد. هنگامی که موتور را روشن می کنید ، روغن در سراسر موتور گردش کرده و از فیلتر روغن عبور و آلودگی هایی را که به طور بالقوه می توانند به موتور خودرو صدمه بزند جلوگیری می کند.وقتی روغن زیادی اضافه می شود ، سطح روغن در کارتل زیاد شده و این اجازه را می دهد که میل لنگ در تماس با روغن قرار گیرد و اساسا در آن هوادهی ایجاد کند. در نتیجه ماده کف آلود مانند ایجاد می شود که نمی تواند موتور را به درستی روغن کاری کند. و در اثر کارکرد موتور روغن به صورت خامه همزده می شود که هیچ کس نمی خواهد موتور خود با آن روانکاری کند. در ادامه با ما همراه باشید.

آیا رانندگی با خودرویی که روغن اضافی در پیشرانه آن ریخته شده خطرناک است ؟

ریختن روغن اضافی می تواند موجب خسارات زیادی به پیشرانه خودرویتان شود . اگر شما فقط 2 میلی متر بالاتر از شاخص نرمال ، روغن ریخته اید ، جای نگرانی چندانی وجود ندارد اما اگر این عدد به یک سانتی متر برسد این مورد می تواند موجب وارد شدن خسارت شدیدی به پیشرانه خودرویتان شود .مخزن یا کارتر روغن در خودرو به نحوی طراحی شده است تا در زمانی که سیال روغن بر اثر حرارت منبسط شد و توسعه یافت ، آن مقدار روغن اضافی را بتواند در خود جای دهد . اضافه ریزی نیم کوارت روغن ( حدود 470 سی سی ) موجب صدمه دیدن پیشرانه خودرویتان نخواهد شد . با این وجود ، هر میزان که از این رقم فراتر رود می تواند اثرات زیان باری برای پیشرانه خودرویتان داشته باشد .

زمانی که روغن اضافی زیادی را به درون پیشرانه می ریزید ، روغن اضافی به سمت میل لنگ حرکت می کند . از آنجایی که میل لنگ با سرعت بالایی در حال گردش است ، روغن با هوا مخلوط شده و هوا گرفته و به اصطلاح کف آلود می شود . این ترکیب کف آلود از روغن ، درست مثل یک روان کننده بد عمل می کند . در نتیجه ، روغن به نحو موثری پمپاژ نمی شود . پس از مدتی ، پیشرانه از روانکاری مناسب محروم شده و به واسطه ضعف پمپ روغن حتی ممکن است قفل کند .

تعویض منظم روغن بخشی از تعمیرات در یک خودرو است و این کار معمولاً باید پس از هر شش ماه و یا 5000 مایل ( 8000 کیلومتر ) انجام شود . تعویض روغن عملی ساده است و حتی در منزل هم در صورت وجود ابزار مناسب می توان آن را انجام داد . با این وجود ، یک اشتباه کوچک در این رابطه می تواند برای پیشرانه خودروی شما مرگبار باشد میلیون ها تومان هزینه روی دست شما باقی بگذارد .

روغن موتور 

میزان روغن مصرفی در خودرو

اغلب پیشرانه ها به 5 تا 8 کوارت ( حدود 4.7 الی 7.5 لیتر ) روغن نیاز دارند . اما این بستگی به سایز پیشرانه خودرویتان دارد . برای مثال ، پیشرانه های 4 سیلندر اغلب به 5 کوارت ( حدود 4.7 لیتر ) و پیشرانه های بزرگتر 6 سیلندر ممکن است حدود 6 کوارت (5.6 لیتر ) روغن نیاز داشته باشند . البته میزان دقیق روغن مصرفی در دفترچه راهنمای هر خودرو درج شده است و شما دقیقاً باید طبق همان مقدار روغن در پیشرانه خودرو جای دهید .

نشانه های وجود روغن اضافی در پیشرانه خودرو

برخی مواقع شما اطلاعی از این بابت که خودتان یا مکانیک تعمیرگاه چه میزان از روغن در پیشرانه ریخته است ندارید . اما چنانچه یکی از نشانه های زیر را در خودرویتان مشاهده نمودید می تواند ناشی از اضافه روغن باشد .

  1. نشتی روغن
  2. بوی سوختگی از روغن
  3. علائمی از دود در محوطه پیشرانه
  4. علائمی از دود در محوطه اگزوز
  5. پیشرانه سر و صدای زیادی ایجاد می کند

چنانچه متوجه هر یک از نشانه های فوق شدید ، این احتمال وجود دارد که روغن اضافه زیادی در مخزن روغن خودرویتان ریخته شده است . برای اطمینان بیشتر ، در یک مکان ایمن خودرو را متوقف نموده و پیشرانه آن را خاموش کنید . کاپوت را بالا زده و میله شاخص روغن را بیرون کشیده و لکه روغن روی آن را چک کنید . اگر این لکه در جایی بالاتر از نقطه نرمال شاخص جای داشت این به معنای وجود اضافه روغن در پیشرانه است .

تخلیه روغن اضافی از پیشرانه خودرو

حال که مطمئن شدید روغن اضافی در پیشرانه خودرو ریخته شده است، وقت آن رسیده که اقدام به تخلیه آن نمایید. برای این کار دو شیوه وجود دارد: انجام شیوه اول راحت بوده و تمیزتر نیز است. در این شیوه، تنها به یک پمپ ساکشن نیاز است تا روغن را از لوله ای که میله شاخص روغن در آن قرار دارد، بیرون بکشید. در این شیوه نیازی نیست که خودرویتان را بر روی بالابر قرار دهید بلکه تنها به ایر ساپلای برای عمل وکیوم نیاز دارید. شما می توانید از یک پمپ وکیوم دستی یا خودکار برای این کار استفاده کنید.

اما روش دوم که شیوه قدیمی و سنتی برای تخلیه روغن است ممکن است کمی آلودگی به همراه داشته و چندان تمیز نباشد. در این روش خودرو را با یک بالابر بلند نموده و سپس پیچ تخلیه را در زیر کارتر باز می کنید. برای بستن پیچ تخلیه هم باید دقت کنید تا رزوه های پیچ تخلیه را آنچنان سفت نکنید که به اصطلاح ببرد که البته پیامد آن نشتی متوالی روغن از پیرامون پیچ تخلیه خواهد بود.در پایان، توصیه می شود که اکیداً از ریختن روغن اضافی در پیشرانه خودرویتان دوری نموده و برای عمل تعویض و شارژ مجدد روغن، تنها طبق دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرویتان عمل کنید.

نکات مهم در مورد روغن موتور

  1. بهتر است هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن نیز تعویض گردد.
  2. در موتورهای با تکنولوژی بالا نباید از روغن های موتور با سطح کارآیی پایین تر استفاده شود .
  3. در موتورهای قدیمی برای استفاده از روغن موتورهای باکیفیت می بایست جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد.
  4. با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می گردد.
  5. در زمان تعویض روغن ، از دستگاه های مکش که روغن را از بالای موتور، می نمایند استفاده نکنید. چرا که به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ها خواهد شد.
  6. استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین تر خواهد بود.
  7. هنگام خرید روغن موتور همواره باید به خاطر داشت الزاما گرانترین روغن همیشه مناسب ترین نمی باشد .
  8. روغن موتور در هر صورت موجب آسیب به پوست می شود ، از تماس طولانی مدت با آن باید اجتناب کرد .
  9. از ترکیب دو نوع روغن موتور غیرهمنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت خودداری کنید زیرا تاثیر متقابل مواد افزودنی بعضا متفاوت موجود در روغن ها بر روی یکدیگر ، منجر به صدمات شدید به موتور می شود .
  10. متوسط زمان تعین شده برای تعویض روغن در کشورهای پیشرفته صنعتی 13000کیلومتر و برای کشور ما، ایران این رقم حدود 3000کیلومتر می باشد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (469 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (320 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (183 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (95 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس