ساعدنیوز
ساعدنیوز

عوارض و خطرات تتو کردن در بارداری

  چهارشنبه، 02 شهریور 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
عوارض و خطرات  تتو کردن در بارداری
در این مطلب قصد داریم از عوارض و خطرات تتو در بارداری صحبت کنیم . با ما همراه باشید.

مادر بارداری که تاتو انجام می دهد، ممکن است با خطرات زیر روبرو شود:

جوهر وارد جریان خون نمی شود (سوزن تاتو فقط تا عمق 8/1 اینچ وارد پوست می شود.) اما تحقیقات کمی که روی جوهر تاتو انجام گرفته (تحقیقات زیاد و گسترده ایی نیست) نشان می دهد برخی از رنگ ها متابولیزه می شوند یا از طریق غدد لنفی جذب می شوند. و در موارد بسیار نادری جوهر به باکتری آلوده است. علاوه بر این هر بار که سوزن در پوست فرو می رود احتمال بروز خطر عفونت نیز وجود دارد. در این شرایط خطر ابتلا به هپاتیت یا ایدز از سوزن آلوده وجود دارد. بیشتر سالن هایی که کار تاتو انجام می دهند، به تمیزی محل کار توجه بسیار زیادی دارند. در مورد وسایل و روش های انجام کار باید از اداره مربوطه در آن کشور و سازمان های محلی مجوز رسمی انجام این کار را داشته باشند.( شخصی که تاتو انجام می دهد باید گواهی مربوطه را داشته باشد همچنین سالن انجام تاتو باید به دستگاه اتوکلاو مجهز باشد، این دستگاه همه تجهیزات را استریل می کند. فردی که کار تاتو را انجام می دهد باید برای هر مشتری از دستکش یکبار مصرف، گاز استریل، سوزن و رنگ جدید استفاده کند.)

اینجا به چند خطر اصلی که با انجام تتو در دوران بارداری مرتبط است اشاره می کنیم:

آیا مطمئن هستید که سوزن مورد استفاده برای تتو استریل است؟شما هرگز نمی توانید مطمئن شوید سوزنی که شخص تتو کار استفاده می کند استریل است.سوزن غیر استریل شما را در معرض خطر عفونت هایی مانند هپاتیت ب که باعث عفونت کبد می شود و بیماری ایدز قرار می دهد.همیشه این خطر وجود دارد که این بیماری های عفونی خطرناک از طریق سوزن آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. شما هم می توانید این بیماری های عفونی را به جنین منتقل کنید.

  • فشار شدید و بیهوش شدن مادر: تعدادی از افراد تتوکار، مادر باردار را تتو نمی کنند زیرا همیشه خطر غش کردن و از هوش رفتن مادر باردار حین انجام تتو وجود دارد.استفاده از داروهای بی حسی برای کاهش درد بیش از حد تتو در دوران بارداری خطرناک است استفاده نکردن از این مواد نیز منجر به احساس درد غیرقابل تحمل می شود.
  • عفونت های پوستی: در طول دوران بارداری پوست شما کشیده می شود که موجب می شود بیش از حد حساس شود.انجام این کار شما را در معرض خطر عفونت پوستی قرار می دهد.همچنین پوست حساس نیز درد بیشتری را احساس می کند که همین مسئله فشار زیادی به مادر وارد می کند.
  • رنگ های تتو: رنگی که در تتو مورد استفاده قرار می گیرد می تواند جذب بدن شما شده و از طریق جریان خون به جنین منتقل شود. گرچه تحقیقات زیادی در ارتباط با تأثیرات رنگ تتو روی جنین انجام گرفته اما واقعا انجام تتو در بارداری ارزش این همه این همه خطر را ندارد.

  • تغییر شکل سریع تتو: در دوران بارداری وزن شما بسیار افزایش می یابد و پوست شما نیز کشیده می شود.پس از زایمان پوست شما جمع می شود و وزن شما بسیار کاهش می یابد.شکل و طرح تتو در دوران بارداری اصلا شبیه شکل و طرح آن پس از زایمان نیست.

  • تولد نوزاد نارس: برخی از افراد تتو کار معتقدند درد، ضربه و حمله عصبی ناشی از انجام تتو ممکن است منجر به زایمان زودهنگام شود. البته این اتفاق خیلی گزارش نشده ولی به طور حتم خطری است که وجود دارد.خطرات مرتبط با انجام تتو در ماه های ابتدایی بسیار ناچیز و اندک است. ممکن است شما ترجیح دهید انجام تتو را تا پس از زایمان به تعویق بیاندازید. در حقیقت اگر پس از زایمان نوزاد را با شیر خود تغذیه می کنید تتو را پس از شیر گرفتن نوزاد انجام دهید زیرا ممکن است جوهر تتو از طریق جریان خون وارد شیر شده و به نوزاد منتقل شود.

  • تتو و اپیدورال: روش تزریق داروی بی حسی به قسمتی از گودی کمر با استفاده از یک سوزن خمیده و تو خالی است. سوزن از میان مهره های پشت شما می گذرد و به فضای بیرونی اطراف نخاع وارد می شود.

تتو روی دست

عوارض تاتو در دوران شیردهی

زنان باردار یا زنانی که دوران شیر دهی به نوزاد را طی میکنند نباید در این مدت تاتو بزنند زیرا در این دوران عفونت هایی مانند هپاتیت B و اچ.آی.وی ازجمله عفونت هایی هستند که آنها را ، تهدید می کند؛ این عفونت ها می توانند در دوران بارداری به جنین نیز انتقال یابند. تاتو یا خال کوبی یک تغییر دائمی در بدن فرد بوجود می آورد که رهایی از آن امکان پذیر نیست .اولین نگرانی که انجام تاتو به خصوص در دوران بارداری و شیردهی می تواند داشته باشد خطر ابتلا به عفونت می باشد.هرچند با رعایت فرآیندهای ضدعفونی می توان این خطر را کم کرد اما هرگز نمی توان آن را به صورت کامل از بین برد .

این عفونت ها چند سال بعد از ابتلا علائم خود را نشان می دهند ، امامی توان این عفونت ها را با انجام یک آزمایش از عملکرد کبد تشخیص داد .به علاوه یک تاتوی تازه در حقیقت یک زخم روباز به شمار می رود و بنابراین مستعد ابتلا به عفونت می باشد.چرک ، تب ولرزو بروز زخم های قرمز در محل تاتو و یا اطراف آن از نشانه های تاتوی عفونی شده است. از طرف دیگر تحقیقات اندکی در مورد بی خطری و ایمنی رنگ های مورد استفاده در تاتو و دوران بارداری زنان صورت گرفته است .ممکن است مواد شیمیایی موجود در رنگ های تاتو به جنین منتقل شود و بر رشد و تکامل نوزاد به ویژه در 12 هفته اول بارداری تاثیر به سزایی بگذارد .همچنین طرح تاتو بسته به محلی که در بدن زده می شود در دوران بارداری با بزرگ شدن اندازه بدن تغییر می کند و بعد از بارداری نیز به هیچ عنوان به شکل اولیه خود باز نمی گردد .

آیا تاتو ابرو یا هاشور ابرو در بارداری بی خطر است؟

گرچه تاکنون تحقیقات زیادی در مورد به کارگیری روش های میکروپیگمنتیشن در دوران بارداری انجام نشده است، اما نمی توان گفت که جوهر مورد استفاده در آن برای جنین شما کاملا بی ضرر خواهد بود.

بسیاری از پزشکان انجام کارهای زیبایی که بوسیله مواد شیمیایی انجام می شود را برای بانوان باردار ممنوع می دانند زیرا ممکن است استفاده از این مواد شیمیایی بر روی جنین اثرات مضری داشته باشد که هنوز برای بشر آشکار نشده است.

برخی دیگر از پزشکان انجام این قبیل کارها را در سه ماه اول بارداری ممنوع دانسته و پس از آن بلامانع می دانند. زیرا معتقدند که پس از سه ماهه اول، تشکیل و تکامل بخش های اصلی بدن جنین انجام شده و در روند رشد در ماه های بعد نمی تواند به میزان قابل توجهی تحت تاثیر عوامل شیمیایی قرار گیرد.

در روند ترمیم هاشور ابرو همانند بار اول که ابروی خود را هاشور کرده اید، همان مواد شیمیایی به بدن شما وارد شده، شما و جنین تان را در معرض همان عوارض جانبی قرار خواهد داد. با این تفاوت که در مرتبه اول لازم است که شما در دو بار مراجعه با فاصله حدود یک ماه میکروپیگمنتیشن را بر روی پوست خود اعمال کنید، اما در روند ترمیم حدودا سالی یک بار و در هر مراجعه فقط یک نوبت خدمات هاشور بر روی پوست شما اجرا خواهد شد. به این ترتیب احتمالا مقدار ماده شیمیایی وارد شده به پوست کمتر و عوارض جانبی ناشی از آن نیز کمتر خواهد بود.

تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیرات مضر ناشی از رنگ ها و یا جوهرهای مصرفی در حین تاتو و هاشور ابرو در دوران بارداری، بر سلامت مادر و جنین هنوز کامل نیست. به این دلیل پزشکان توصیه می کنند که مادران باردار حدالامکان از دریافت خدمات زیبایی که بوسیله مواد شیمیایی انجام می شود در این دوران خودداری کرده و یا حداقل از انجام آنها در سه ماهه اول بارداری که حساس ترین بخش آن از نظر رشد و تکامل جنین است اجتناب کنند. بعلاوه ترمیم هاشور نیز در روز های اول زخم هایی را در بستر ابروی شما ایجاد خواهد کرد که در صورت رعایت نکردن بهداشت، آلوده بودن سوزن و ... می تواند به یک عفونت جدی تبدیل شده و سلامت جنین شما را به خطر اندازد.

در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن مادر به شدت تضعیف می شود. این امر سبب می شود که بدن نتواند به راحتی با یک عفونت ساده مقابله کند و همان عفونت ساده به یک مساله جدی مبدل شود. به یاد داشته باشید که ابتلا به عفونت در دوران بارداری خطر زایمان زودرس را در پی خواهد داشت.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (133 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (58 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (47 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (35 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (34 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده