دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف داروی کراتاگوس 

سه شنبه، 04 بهمن 1401
داروی گیاهی کراتاگوس از میوه زالزالک وحشی تهیه شده و برای درمان اختلالات قلبی استفاده می‌شود. در این مطلب عوارض و موارد مصرف داروی کراتاگوس بررسی می‌شود. همراه ساعد نیوز باشید.

پژوهش ها نشان داده است که اثرات مهم گیاه مربوط به فلاونوئیدها و پروآنتوسیانیدین های آن است. این اجسام به مقدار زیاد وجود دارند و دارای خاصیت قوی ویتامین P هستند. این ترکیبات، ویتامین C داخل سلول را افزایش داده و از شکنندگی مویرگ ها جلوگیری می کنند. در حقیقت مانع کاهش پرمابلیته ی (کشش پذیری) جدار رگ ها می شوند. فلاونوئیدهای این گیاه در تثبیت کلاژن بسیار مؤثرند و درنتیجه به تاندون ها استحکام می بخشند. این گیاه دارای خاصیت قوی ویتامین P است. فلاونوئیدهای این گیاه در تثبیت کلاژن بسیار مؤثرند و درنتیجه به تاندون ها استحکام می بخشند. کلاژن در زمان التهاب و ورم از بین می رود؛ مثلاً در آرتریت روماتوئید این اتفاق رخ می دهد. همچنین در بیماری های دهان و دندان و ورم مفاصل و استخوان که کلاژن در معرض تخریب قرار می گیرد، ترکیبات گیاه می تواند از آن جلوگیری کند. مواد مذکور جزء ضد اکسیدان های قوی هستند. از دیگر خواص سرخ ولیک که در دانه های آن است اینکه قادر به کاهش اسید اوریک و درمان نقرس می باشند. سرخ ولیک در کاهش فشار خون بالا، جلوگیری از حمله های قلبی، کاهش کلسترول سرم و قوت حرکات قلب بسیار مؤثر بوده و به طور گسترده در اروپا برای کاهش فشار خون بالا و تقویت قلب مصرف می شود. ازنظر کلینیکی داروی مناسبی برای فشار خون بالا، تصلب شرائین و احتقان قلب، ضعف عضلات قلب و نارسایی کرونر و همچنین ضد برادی کاردی است.

موارد مصرف داروی کراتاگوس

تقویت کننده عضله قلب به خصوص در سالمندان، بهبود خون رسانی به قلب و سایر اندام ها، پایین آورنده فشارخون، آنتی آریتمی. تحقیقات نشان داده است كه اثرات مهم گیاه مربوط به فلاونوئیدها و پروآنتوسیانیدین هاست كه به مقدار زیاد در گياه وجود دارند. این تركیبات از شكنندگی مویرگ ها جلوگیری می كنند. اين گیاه اثرگليکوزيدهای قلبی را تشديد مي کند. فلاونوئيدهای عمده گياه کراتاگوس گردش خون عروق کرونر را افزايش می دهند. فلاونوئيدهای گياه کراتاگوس درحفظ کلاژن جدار عروق بسيار کارامد بوده و در نتيجه عروق را در مقابل پلاکهای آترواسکروزی حفظ می نمايند. اين دارو همچنين دارای اثر ملايم ديورتيکی می باشد. دانه های سرخ ولیك قادر به كاهش اسید اوریك و درمان نقرس می باشند.
سرخ ولیك در كاهش فشار خون، حمله های قلبی، كاهش كلسترول سرم و تقويت حركات قلب بسیار موثر است و به طور گسترده اي در اروپا براي كاهش فشار خون و به عنوان مقوی قلب مصرف می شود. از نظر كلینیكی داروی مناسبی برای پرفشاری خون، تصلب شرائین و احتقان قلب ، ضعف عضلات قلب و نارسایی كرونر و هم چنین ضد برادی كاردی مي باشد.

  • گلهای سرخ ولیک: گل های آن به عنوان تقویت کننده قلب استفاده می شود که به نظر می رسد که اثر آن به خاطر بهبود گردش خون رگ های کرونری قلب باشد.
  • میوه سرخ ولیک: اثر تقویت کنندگی بر روی قلب آن کمتر از گل های سرخ ولیک می باشد. از میوه سرخ ولیک بیشتر در درمان اسهال استفاده می شود.

عوارض مصرف داروی کراتاگوس

  • با مصرف فرآورده های حاوی کراتاگوس عوارضی نظیر تهوع، خستگی، تعریق و بثورات جلدی (روی دست) گزارش شده است.
  • مصرف مقادیر زیاد این فرآورده ممکن است ایجاد مسمومیت (برادیکاردی، دپرسیون تنفسی) نماید.
  • با مصرف دوز نرمال و توصیه شده دارو عارضه جانبی گزارش نشده است.
  • مصرف طولانی مدت این دارو به دلیل ممانعت نسبی آن از عمل آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین I به II و در نهایت ممانعت از سنتز آلدسترون، ممکن است با خطر هیپر کالمی همراه باشد.

سخن آخر

سرخ‭ ‬ولیک‭ ‬یا‭ ‬زالزالک‭ ‬وحشی،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬گیاهان‭ ‬دارویی‭ ‬شناخته‭ ‬شده ی‭ ‬قدیمی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬امروزه‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬قرص‭ ‬و‭ ‬قطره ی‭ ‬آن‭ ‬برای‭ ‬بر‭ ‬طرف‭ ‬کردن‭ ‬ضعف‭ ‬ماهیچه های‭ ‬قلب،‭ ‬نارسایی های‭ ‬خفیف‭ ‬قلبی،‭ ‬درمان‭ ‬ازدیاد‭ ‬فشار‭ ‬خون‭ ‬و‭ ‬تصلّب‭ ‬شریان ها‭ ‬استفاده‭ ‬می شود‭. ‬پزشک‭ ‬معروف‭ ‬یونانی،‭ ‬دیوسکوریدِ (Dioscorides) از‭ ‬میوه ی‭ ‬زالزالک‭ ‬وحشی‭ ‬برای‭ ‬درمان‭ ‬اختلالات‭ ‬قلبی‭ ‬استفاده‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬پزشکان‭ ‬چینی‭ ‬نیز‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬تنظیم‭ ‬جریان خون‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬برده اند.‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬قرن ها‭ ‬میوه ی‭ ‬زالزالک‭ ‬وحشی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬کاهش‭ ‬فشارخون،‭ ‬آرتروسکلروز،‭ ‬دردهای‭ ‬قلبی‭ ‬و سایر‭ ‬اختلال‭ ‬های‭ ‬گردش‭ ‬خون‭ ‬تجویز‭ ‬می کردند‭ ‬و‭ ‬امروز‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬گسترده‭ ‬از‭ ‬گل‬برگ،‭ ‬میوه‭ ‬و‭ ‬فرآورده های‭ ‬دارویی‭ ‬زالزالک‭ ‬وحشی‭ ‬استفاده‭ ‬می شود‭.‬


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه چاپ یک کتاب
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
(فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید