دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف نورتیسترون 

شنبه، 04 اسفند 1397
نورتیسترون یک پروژسترون صناعی است که قاعدگی را به تأخیر می اندازد و اختلالاتی از قبیل آندومتریوز را درمان می کند. دراین اختلالات، نورتیسترون فقط در روزهای مخصوصی در خلال قاعدگی مصرف می شود.

معرفی قرص نورتیسترون


نورتیسترون یک پروژسترون صناعی است که قاعدگی را به تأخیر می اندازد و اختلالاتی از قبیل آندومتریوز را درمان می کند. دراین اختلالات، نورتیسترون فقط در روزهای مخصوصی در خلال قاعدگی مصرف می شود. یکی از مصارف اصلی نورتیسترون، استفاده از آن به عنوان یکی از ترکیبات قرصهای ضد بارداری یا به تنهایی یا در ترکیب با یک داروی استروژن است. در برخی شرایط می توان آنرا تزریق نمود. این دارو برای درمان بعضی از انواع سرطانهای پستان نیز تجویز می شود.

قرص‌های تأخیری قاعدگی در واقع قرص‌هایی هستند که حاوی هورمون پروژسترون بوده و زمانی که ۳ تا ۴ روز قبل از تاریخ مورد نظر قاعدگی‌تان آنها را بخورید، در به تعویق انداختن قاعدگی تأثیرگذار خواهد بود. قرص‌های تأخیری موجود در بازار انواع مختلفی دارند. با این حال، قرص‌های پروژسترون معمولا بیش از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که در مقایسه با بقیه، به مراتب مطمئن‌تر و مؤثرترند. از دیگر قرص‌های تأخیری شایع در بازار قرص‌های ضدبارداری ترکیبی و قرص نورتیسترون (نوعی قرص پروژسترون) است. اگرچه می‌توانید قرص‌های فازی یا مرحله‌ای را هم تهیه کنید، اما معمولا از آنها استفاده نمی‌شود.

 
 

عوارض جانبی مصرف نورتیسترون

از آنجایی که قرص‌های تأخیری قاعدگی حاوی پروژسترون هستند، عوارض جانبی این قرص‌ها درست به مانند عوارض بالا رفتن میزان پروژسترون در بدن خواهد بود. این عوارض شامل تورم شکم یا احساس اشباع و پُر بودن، بروز کهیر و آکنه و تغییرات خلق و خو به خاطر بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن است.

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به تورم پاها و زانوها، چاقی، خونریزی، سردرد و افسردگی، اشاره کرد و همچنین مصرف این دارو به مدت طولانی باعث ایجاد یرقان می شود که این امر ناشی از نارسایی کبدی می گردد. اگر با هریک از این عوارض برخورد کردید سریعا با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی نورتیسترون به ندرت آزاردهنده هستند. درمان طولانی مدت می تواند به علت آسیب کبدی موجب یرقان شود.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل اکسپت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله !
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟