دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف قرص پاراستامول (Paracetamol) 

دوشنبه، 06 اسفند 1397
پاراستامول (Paracetamol) معروف به استامینوفن که با نام های تجاری آلودون، کالپول، هدکس، پانادول و… در بازارهای آزاد و داروخانه ها به چشم می خورد را می توان در طبقه بندی دارویی در دسته ی داروهای کاهش دهنده درد و تب قرار داد.

معرفی داروی پاراستامول یا استامینوفن

پاراستامول (Paracetamol) معروف به استامینوفن که با نام های تجاری آلودون، کالپول، هدکس، پانادول و… در بازارهای آزاد و داروخانه ها به چشم می خورد را می توان در طبقه بندی دارویی در دسته ی داروهای کاهش دهنده درد و تب قرار داد. داروی پاراستامول را می توان به راحتی در خانه نگهداری کرد و در زمان بروز دردهای ساده و تب از آن استفاده کرد ضمنا این دارو بهترین گزینه برای رفع تب و درد در کودکان نیز می باشد.

تنها نقصی که می توان در مصرف مقدار دوز بالای پاراستامول به آن اشاره کرد این است که استفاده ی زیاد از داروی پاراستامول ممکن است موجب آسیب های کبدی شود.

آشنایی با موارد مصرف و عوارض داروی پاراستامول

عوارض جانبی پاراستامول


اگر این دارو را مطابق تجویز پزشک مصرف نمایید هیچ گونه عوارض جانبی برای شما نخواهد داشت. چنانچه یکی از نشانه های زیر رویت شد بلافاصله به پزشک و فوریت های پزشکی مراجعه کنید. این نشانه ها شامل جوش و حالت تهوع است که در شرایطی که با پزشک هم مشورت کردید این علائم ظاهر شد مصرف آن را قطع نمایید. همچنین چنانچه مشکل پوستی راش مشاهده شد نیز مصرف باید قطع گردد.

هشدار مصرف پاراستامول

مصرف این دارو را هر موقع که خواستید می توانید قطع کنید. این دارو نباید بیشتر از 48 ساعت مصرف گردد، مگر آنکه پزشک تجویز کرده باشد. و برای کودکان زیر 3 ماهه نیز با دستور پزشک باید به کودک خورانده شود.

دوز فراموش شده پاراستامول

اگر این دارو را برای درد با تجویز پزشک مصرف می کنید می توانید به محض یاد آوری دوباره آن را مصرف کنید ولی چنانچه فقط برای تسکین درد موضعی از آن استفاده می کنید می توانید به محض تسکین یافتن درد مصرف آن را قطع نمایید. مصرف قرص پاراستامول در حین رانندگی و انجام کارهای دشوار موردی ندارد. اثر این دارو بعد از مصرف تا 6 ساعت بعد از آن است.


موارد احتیاط در مصرف پاراستامول

  1. اگر از جمله افرادی هستید که به دردهای مزمن کبدی یا کلیوی دچار می باشید و یا هنگام مصرف این دارو از داروهای دیگری استفاده می کنید حتما ابتدا با پزشک معالجتان مشورت کنید.
  2. مصرف دارو برای زنان حامله: مصرف دوز مجاز دارو بدون عوارض می باشد.
  3. مصرف دارو برای زنان شیرده: بی خطر اعلام شده است.
  4. مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: برای کودکان زیر ۳ ماه ممنوع است مگر به دستور پزشک معالج و یا برای درمان رفع تب. همچنین در کودکان بالای ۱۲ سال باید دوز مصرفی کاهش یابد.
  5. مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال: بلامانع است.

61 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی