دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف پماد تریامسینولون 

جمعه، 17 خرداد 1398
پماد تریامسینولون (Triamcinolone) از داروهای ضدالتهاب و ضدقارچ است که در درمان بیماری‌هایی مانند اگزما، آلرژی، آرتریت و برخی دیگر از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. سوزش و خارش برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد.

پماد تریامسینولون چیست؟

پماد تریامسینولون (Triamcinolone) از داروهای ضدالتهاب و ضدقارچ است که در درمان بیماری‌هایی ماننداگزما، آلرژی، لوپوس، پسوریازیس، آلوپسی، آسم و آرتریت خودایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با کاهش تورم، قرمزی و خارش پوست علائم شایع بیماری‌های پوستی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. اشکال دیگر این دارو شامل آمپول و اسپری می‌باشد.

تریامسینولون یک داروی کورتیکواستروئید قوی می باشد. کورتیکواستروئیدهای موضعی دربسیاری از ضایعات پوستی نقش ضد التهاب را ایفا می کنند.امروزه محصولات موضعی بسیاری در بازار دارویی وجود دارد که در آنها کورتیکواستروئیدهای موضعی در کنار سایر مواد موثره دارویی از جمله ضد باکتری ها (مانند تتراسایکلین) و ضد قارچ ها قرار گرفته است تا به کاهش التهاب ضایعات مختلف در کنار درمان آنها کمک نمایند.
کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند تریامسینولون در ترکیب با کرم های مرطوب کننده نیز جهت تسکین ضایعاتی مانند اگزما و حساسیت پوستی استفاده می‌شوند تا التهاب، قرمزی و خارش را درکنار درمان، تسکین دهند.
با وجود اثر مناسب این دارو بر روی ضایعات التهابی، مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی پیش از معاینه توسط پزشک توصیه نمی شود چرا که در بعضی مواقع مصرف این داروها در زمان نامناسب تنها علائم بیماری را به صورت موقت از بین می‌برد اما موجب شعله‌ور شدن آن در آینده می‌شود.
مصرف کورتیکواستروئیدهای قوی مانند تریامسینولون عموماً مناسب نمی باشد . و در صورت نیاز حتما با تجویز پزشک میتوان این محصولات را برای کودکان در سنین بالاتر استفاده نمود.

 
 

عوارض 

تاول، سوزش، خارش، پوسته پوسته شدن، خشکی، آکنه، افزایش رشد مو بخصوص در صورت، افزایش ریزش مو بخصوص در پوست سر، ایجاد خطوط قرمز بر روی بازو، صورت، ساق پا، کشاله ران، نازک شدن پوست

عوارض ناخواسته دارویی تریامسینولون موضعی

-مصرف تریامسینولون موضعی پوست را بیش از پیش (خصوصاً در ابتدای درمان) به نور حساس می نماید. لذا در مدت مصرف این دارو از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری نمایید.
-مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی از جمله تریامسینولون می‌تواند باعث نازک شدن پوست، ایجاد ترک های پوستی، حساسیت پوستی، جوش، قرمزی (رزاسه)و افزایش موهای زائد در محل گردد. به همین علت مصرف طولانی مدت آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود.(مگر با تجویز پزشک)
-در شرایطی مانند پانسمان کردن موضع (خصوصا پس از استعمال بر روی ضایعات وسیع )و مصرف بیش ازحد، ممکن است داروی موضعی علاوه بر ناحیه پوست، جذب خونی نیز داشته باشد که در این صورت ممکن است عوارض عمومی نیز در بر داشته باشد.
-در صورت بروز علائم شدید آفتاب سوختگی یا علائم حساسیت، مصرف این فرآورده را قطع و به پزشک مراجعه نمایید.


38 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی