دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف قرص راکوتان 

شنبه، 24 آذر 1397
هنگام بارداری و یا شیردهی نباید از راکوتان استفاده شود، زیرا باعث سقط جنین و یا عقب ماندگی نوزاد می‌شود و عوارض نامطلوبی روی نوزاد برجا می‌گزارد.

موارد مصرف قرص راکوتان

داروی معمول درمان آکنه بنزوییل پروکساید می باشد که برای درمان آکنه و جوش های خفیف به کار می رود. در صورتی که بنزوییل پروکساید موثر واقع نشود به عنوان مثال در جوش های بزرگ و چرکی، معمولا راکوتان تجویز می شود. هر چند راکوتان برای درمان آکنه های خفیف هم موثر است اما بدلیل هزینه زیاد و عوارض جانبی، از جایگزین های بی خطر آن استفاده می کنند.

مضرات قرص راکوتان

  • هنگام بارداری و یا شیردهی نباید از راکوتان استفاده شود، زیرا باعث سقط جنین و یا عقب ماندگی نوزاد می‌شود و عوارض نامطلوبی روی نوزاد برجا می‌گزارد.
  • در صورت حساسیت به ویتامین A نباید از راکوتان استفاده کنید. زیرا راکوتان از مشتقات ویتامین A می باشد.
  • در صورت مصرف همزمان راکوتان با پادزی ها، ممکن است اختلالاتی ایجاد شود. لذا در صورتی که از پادزی ها به ویژه تتراسیکلین استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید.
  • با توجه به اینکه مکانیزم اثر دارو کبدی است، در صورتی که از نارسایی کبدی رنج می برید ازین دارو استفاده نکنید.
  • در صورت بالا بودن سطح ویتامین A در بدن استفاده ازین دارو برای شما مضر خواهد بود، لذا قبل از استفاده از این دارو همه ی این موارد را در نظر بگیرید.

عوارض جانبی مصرف قرص راکوتان

در صورت وقوع هر یک از علائم زیر فورا مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردرد شدید و مزمن
  • احساس افسردگی
  • اختلال در سیستم عصبی و حافظه
  • تاری چشم و اختلال در بینایی
  • در صورت حاملگی مصرف دارو را فورا قطع کنید
  • از سایر عوارض جانبی این دارو می توان به قرمزی جای جوش ها تا ماه ها بعد از قطع دارو باقی خواهد ماند. این اثر ممکن است روی برخی افراد رخ ندهد که تعداد شان کم است.
  • به طور کلی، راکوتان جزو قوی ترین دارو های ضد جوش و اکنه پوست است که می تواند پوست را از جوش های چرکی و شدید پاک کند. اما در صورتی که احساس می کنید که بهتر است از راکوتان استفاده کنید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا خدای نکرده عوارض خطرناک این دارو گریبان گیرتان نشود.

عوارض جانبی احتمالی قرص راکوتان چیست؟

داروها و عوارض جانبی احتمالی آنها ممکن است به روش های مختلف بر افراد تاثیر بگذارد. موارد زیر برخی از عوارض جانبی است که شناخته شده است و با ایزوترتینوئین همراه است. فقط به این دلیل که عارضه جانبی در اینجا بیان می شود، به این معنا نیست که همه افرادی که قرص راکوتان مصرف می کنند، این عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد.

بسیار شایع (بیش از یک نفر در 10 نفر)

  •  پوست خشک (باعث التهاب، لایه برداری، خارش، افزایش شکنندگی پوست).
  •  لب های خشک، ملتهب و ترک خورده.
  •  چشم های خشک (باعث التهاب چشم، ملتحمه یا التهاب پلک ها).
  •  درد در ماهیچه ها و مفاصل، به ویژه در نوجوانان. شما باید میزان فعالیت شدید جسمی را هنگام مصرف ایزوترتینوئین به حداقل برسانید.
  •  کم خونی
  •  تغییرات در تعداد سلول های خون که پلاکت ها در خون خوانده می شود.
  •  افزایش سطح چربی به نام تری گلیسیرید در خون.
  •  افزایش آنزیم های کبدی.
  • عادی (بین 1 در 10 و 1 در 100 نفر)
  • خشکی پوشش بینی (باعث التهاب بینی و خونریزی بینی) می شود.
  •  سردرد
  •  تعداد گلبول های سفید خون در خون کاهش یافته است.
  •  افزایش میزان قند و کلسترول در خون.
  •  حضور خون یا پروتئین در ادرار.

1-  آیا راکوتان واقعا برای شما بد است؟

 راکوتان برای آکنه متوسط تا شدید که با درمان های دیگر برطرف نشده است، استفاده می شود. این ماده باید برای آکنه شدید استفاده شود. ... ویتامین A در دوزهای زیاد اثرات مشابهی با آکوتان دارد، اما به سرعت مضر می شود زیرا در بافت ایجاد می شود.

2-  آیا راکوتان می تواند باعث کاهش وزن شود؟

 کاهش وزن به عنوان عارضه جانبی آکوتان ذکر نشده است. همچنین افزایش وزن نیز در اثر مصرف آکوتان ایجاد نمی شود. طبق گزارش کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا، گاهی اوقات آکوتان برای درمان سایر بیماری های پوستی یا حتی برخی از انواع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد اما به عنوان یک داروی کاهش وزن (8 رژیم لاغری سریع و موثر ) استفاده نمی شود.

3-  آیا راکوتان می تواند باعث افسردگی شود؟

 بیشتر در آکنه. بنابراین متخصص پوست توصیه میکند برای آکنه ابتدا از ایزوترتینوئین (AKA Accutane) استفاده کنید. اما شما عصبی هستید، زیرا گفته می شود داروهای ایزوترتینوئین باعث افسردگی و ایجاد افکار خودکشی می شود.

4-  طول مدت درمان راکوتان چقدر است؟

 یک دوره استاندارد درمان 16 تا 20 هفته است. در پایان هفته 16، حدود 85٪ از بیماران درمان می شوند. هنگامی که دارو قطع شود، اثرات مفید ایزوترتینوئین متوقف نمی شود. پس از توقف درمان، کاهش بیشتر ضایعات آکنه و زخم ها دیده می شود.

5- آیا راکوتان می تواند باعث ناباروری شما شود؟

 قرص راکوتان سیستمیک تنها دارویی است که بر روی تمام مکانیسم های اتوپاتوژنیک آکنه عمل می کند. ایزوترتینوئین دارای عوارض جانبی شناخته شده است. علاوه بر این، یک سوء ظن وجود دارد که آیا باعث ناباروری می شود یا نه. ...

6- چه غذاهایی را نباید در طول مصرف آکوتان مصرف کنید؟

در هنگام مصرف آکوتان، از مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A از جمله ماهی، روغن ماهی و غذاهای غنی شده اجتناب کنید و مصرف غذاهایی مانند طالبی، هویج، سبزیجات برگ سبز تیره، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، که منابع غنی بتا کاروتن هستند را نیز کاهش دهید.

7- چرا آکوتان باعث نقص مادرزادی می شود؟

آکوتان همچنین به عنوان ایزوترتینوئین شناخته شده است، اگر زنان در حین بارداری آن را مصرف کنند، باعث نقص های زایمان، از جمله مغز، قلب و شکل ظاهری صورت می شود. به همین دلیل توصیه می شود که زنان سنین بارور قبل از شروع مصرف دارو آزمایش بارداری انجام دهند.

8- آیا می توانید در طول مصرف آکوتان مولتی ویتامین مصرف کنید؟

قرص راکوتان مانند ویتامین A است. بنابراین در هنگام مصرف ایزوترتینوئین، نباید قرص های ویتامین A یا مولتی ویتامین هایی که حاوی ویتامین A هستند مصرف کنید.

9- چگونه می توان آکوتان را مصرف کرد؟

همیشه قرص راکوتان را با یک لیوان آب کامل بنوشید تا از ذوب شدن کپسول در مری و سوزش جلوگیری شود. کپسول را مک نزید و نجوید.

10- آیا راکوتان باعث درد مفاصل می شود؟

ایزوترتینوئین ممکن است باعث مشکلات استخوانی یا عضلانی شود، از جمله درد مفاصل یا سختی عضلات. ممکن است در طول ورزش های خشن راحت تر آسیب ببینید.

11- آیا می توان در حین بارداری از راکوتان استفاده کرد؟

رتینول موضعی نوعی از ویتامین A است که می توانید برای پاک کردن پوست از جوش ها استفاده کنید و اثرات آسیب پیری و خورشید را کاهش می دهد. در حالی که این محصول به طور معمول ممکن است هیچ اثری به جز قرمزی پوست نداشته باشد، اگر باردار باشید، رتینول ممکن است بر جنین شما تاثیر بگذارد.

12- آیا می توانید قرص های پیشگیری از بارداری و راکوتان را به صورت همان زمان مصرف کنید؟

زنانی که قرص آکنه ایزوترتینوئین (آکوتان) مصرف می کنند باید از بارداری جلوگیری کنند. اما اغلب آنها اطلاعات دقیقی در مورد روش های پیشگیری از زایمان ندارند. طبق مطالعات انجام شده چهار تا پنج ماه مصرف ایزوترتینوئین معمولا آکنه های شدیدی که به وسیله روش های دیگر درمان نمی شوند را از بین می برد.

13- قرص راکوتان برای چه چیزی استفاده می شود؟

 آکنه شدید: ایزوترتینوئین (نام تجاری راکوتان) می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد و استفاده از آن باید توسط متخصص پوست نظارت شود. این دارو برای درمان آکنه شدید است که با درمان استاندارد شامل آنتی بیوتیک های خوراکی و داروهای موضعی بهبود نمی یابد.

14- قرص راکوتان چه مدت کار می کند؟

هنگامی که اولین بار قرص راکوتان را مصرف می کنید، آکنه شما ممکن است بدتر شود، اما معمولا در طی 7 تا 10 روز ادامه درمان بهبود می یابد. در اکثر موارد، پاکسازی کامل یا تقریبا کامل آکنه در یک دوره 16 تا 24 هفته ای انجام می شود، و پس از آن احتمالا به مدت طولانی آکنه ای دیده نمی شود. تکرار دوره معمولا توصیه نمی شود. تکرار دوره نباید تا حداقل هشت هفته پس از توقف درمان شروع شود، زیرا ممکن است در این زمان، آکنه شما بهبود یابد.

منبع: سایت آسمونی و اوما


132 پسندیدم 111 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
sahar
1 سال پیش

عوارضش واسه شما چی بود؟
پاسخ
sahar
1 سال پیش

عوارضش چی بوده واسه شما؟
پاسخ
مینا
3 سال پیش

سلام ایا راکوتان باعث حفره شدن پوست میشه و اینکه بعد مصرف پوستم تیره شده بعد این عوارض همیشگی یا با قط قرص پوستم روشن میشه ؟
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام منم دکتر تازه تجویز کرده برام از عوارضش میترسم شما ریزش مو پیدا کردین؟؟؟
پاسخ
جوادی
3 سال پیش

منم تازه شروع کردم ولی دوتا ازدوستام استفاده کردن و دو سال بعد باردارشدت خداروشکر سالمن بچه هاش
پاسخ
جوادی
3 سال پیش

ولی برعکس شما من بشدت خواب آلو شدم و یجورایی افسرده شدم و بسیار پرخاشگر
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

آره منم حدودا یک ماه ونیمه دارم استفاده میکنم بشدت بیخواب شدم
پاسخ
لاله
3 سال پیش

من خیلی میترسم روی باروری تاثیر داشته باشه حتی یه دوره هم خوردم ولی به خاطر این موضوع قطعش کردم از طرفیم به خاطر جوشام خیلی اذییت میشم کسی مصرف کرده بعدشم باردار شده باشه خیلی ممنون میشم راهنمایی کنه
پاسخ
جدی میگین یا تبلیغ گر ین؟
3 سال پیش

عجب
پاسخ
جدی میگین یا تبلیغ گر ین؟
3 سال پیش

منم میخام استفاده کنم اما میترسم
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

منم همينم دوماه بهبود ك نيافتم هيچ بدتر هم شدم
پاسخ
.
3 سال پیش

راکتون خیلی بده؟نخورم ینی؟
پاسخ

3 سال پیش

باید یک ماه از قطع مصرف راکوتان بگذره
پاسخ

3 سال پیش

سلام ، شما به خاطر چربیه کبدتون هست یا کیستی چیزی دارید لطفا برید آزمایش بدید و الکی راکوتان نخورید
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام دوستان عزیز نمی خوام بترسونم فقط با تجویز پزشک متخصص راکوتان مصرف کنید وقبلش آزمایش بدین ویک ماه بعد از استفاده قرص مجددا آزمایش اگر آنزیمهای کبدی بالا نرفته بود ادامه بدیم همینجور یک ماه یک ماه چکاپ صورت بگیره آب زیاد و چربی وگوشت قرمز وویتامین آ ودستورات پزشک در مورد تغذیه هم یادتون نره چون اگر این کارها نکنید یکی ازدوستان دکتر رفته ولی آزمایش نداده وباعث خونریزی داخلی وکما رفتن وفوت شده بنده خدا ۱۶سال داشت گناه مامانش میگفت که دکتر آزمایش نگرفته
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

ببخشید جوشهایی که به علت قرص راکوتان میزنن بیرون جاشون میمونه؟
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

خیلی عالی بله
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

من ساناز رحمانی هستم خیلی خوبه عالی این قرص
پاسخ
🌹
3 سال پیش

من سوزش شدید قفسه سینه و گرفتگی پشت سمت راست دارم بخاطر راکوتان؟؟؟تا حالا کسی این مشکل و داشت بت قط قرص از بین میره
پاسخ
محدثه
3 سال پیش

من 1سال راکوتان مصرف کردم و کاملا جوشام از بین رفت، از عوارضشم تو دوران مصرف،خشکی لب و پوست و چربی داشتم که الان ۵ماه مصرف نمیکنم ولی چربی هنوز دارم
پاسخ
مشاهده همه دیدگاه ها دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
سابمیت مقاله چیست؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟