دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف شربت گاویسکون 

شنبه، 25 خرداد 1398
شربت گاویسکون (GAVISCON) از داروهایی است که به منظور کاهش تحریکات گوارشی مثل رفلاکس و سوزش سر دل، تجویز می‌شود. اسهال و یبوست، از عوارض مصرف این دارو است.

شربت معده گاویسکون (GAVISCON) با پوشاندن سطح داخلی مری و معده ، یک سد محافظ در برابر اسید تشکیل می دهد که باعث التیام سطح زخم می شود و اسید اضافی معده را خنثی می کند . گاویسکون یا هیدروکسید منیزیم حاوی آلومینیوم، داروهای ضد اسید معده است که برای درمان سوزش سر دل، تولید گاز و ترش کردن معده و همچنین سوء هاضمه استفاده می شود. این دارو را می توان برای درمان یا پیشگیری از بیماری های دیگر که شامل تولید اضافی اسید در معده می شوند، مانند بیماری زخم معده و فتق هیاتال نیز استفاده کرد.

موارد مصرف

 رفع مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده و سوزش معده

عوارض جانبی گاویسکون

مشکلات دستگاه گوارش شایع ترین عارضه ای است که بعد از مصرف این دارو گزارش شده است. به عنوان مثال، اسهال، یبوست، حالت تهوع و استفراغ ممکن است در طول مصرف این دارو تجربه شود. در مواردی که اسهال و یبوست هرم زمان اتفاق می افتند یا به صورت دوره ای جایگزین می شوند، کاهش دادن دوز دارو معمولا باعث کاهش این علائم می شود. سایر عوارض جانبی مرتبط که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • درد شکم و معده
  • نیاز به چرت زدن در بعد از ظهر
  • افزایش حس تشنگی

یک عارضه جانبی جدیتر اما در عین حال نادر این دارو، ایجاد انسداد روده به علت اثرات آلومینیوم است.

عوارض تجمع آلومینیوم در بدن

به طور کلی، عوارض جانبی ناشی از مصرف شربت گاویسکون به علت ماده تشکیل دهنده آلومینیوم در آن می تواند بسیار شدید باشد. بسیاری از افراد ممکن است سطح بالایی از آلومینیوم در بدنشان تجمع پیدا کند. به خصوص کسانی که روزانه مقدار زیادی از این دارو مصرف می کنند. اکثر آلومینیوم مصرفی به واسطه استفاده این دارو توسط دستگاه گوارش از بدن خارج می شود. با این حال جذب آلومینیوم و همچنین افزایش سطح آن در خون در برخی از افراد گزارش شده است. استفاده طولانی مدت از داروهای آلومینیومی می تواند آلومینیوم را در چندین محل در سراسر بدن جمع کند.

عوارض اسکلتی عضلانی

آلومینیوم جمع شده در بدن می تواند در سیستم عضلانی اسکلتی مانند استخوان و مفاصل ذخیره شود. در نتیجه، عوارض جانبی شدیدی ممکن است برای کسانی که از دوزهای بالا این دارو استفاده می کنند، پیش بیاید. نرمی استخوان ها به علت وجود مقدار زیاد آلومینیوم در استخوان ها، و نیز درد و ضعف استخوان و عضلات، از جمله این عوارض می باشند. ضعف در استخوان ها و عضلات باعث افزایش خطر پارگی و شکستگی می شود. علاوه بر این، ادامه مصرف آلومینیوم و ادامه ذخیره شدن آن در بدن به خصوص در سیستم اسکلتی عضلانی ممکن است منجر به ایجاد آرتریت شود.

سایر عوارض جانبی گاویسکون

آلومینیوم می تواند در مغز نیز ذخیره شود و تغییرات روانی و عوارض جانبی عصبی مانند انسفالوپاتی ایجاد کند. علائم مرتبط با آنسفالوپاتیک عبارتند از:

  • اختلالات گفتاری
  • لرزش یا تشنج
  • الکتروانسفالوگرام یا نوار مغز غیر طبیعی

در موارد شدید فشار خون بالا، تنفس آهسته ممکن است باعث بروز کما یا مرگ شود. در موارد نادر، عوارض جانبی کلیوی مانند سنگ کلیه نیز به طور خاص در صورت رخ دادن مسمومیت با سطوح بالای از آلومینیوم رخ می دهد. این نوع مسومیت به طور معمول در افرادی که مبتلا به اختلالات کلیوی که در دفع مواد زائد از بدن مشکل دارند رخ می دهد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب