دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف شربت گرایپ واتر 

یکشنبه، 18 آذر 1397
گریپ واتر یک مکمل غذایی است که بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه است.شربت گریپ واتر حاوی سدیم بی کربنات و مواد گیاهی مانند(رازیانه ، زنجبیل ، بابونه ، هِل ، شیرین بیان ، دارچین ، بادرنجبویه ، نعنا ، میخک ، شوید و...) میباشد. شربت گریپ واتر برای تسکین کولیک استفاده میشود؛ گریپ واتر همچنین برای درمان دندان درد ، سکسکه و نفخ شکم نیز عرضه میشود.

تسکین کولیک

گریپ واتر عمدتا برای درمان کولیک در نوزادان استفاده میشود. کولیک وضعیتی است که در آن نوزاد بصورت مداوم گریه میکند. علت این گریه ناراحتی معده است که به خاطر رفلاکس اسید معده رخ میدهد و با درد و گرفتگی معده همراه است. سیستم گوارشی نوزادان نسبت به بزرگسالان کوچکتر بوده و کمتر توسعه یافته است و در برابر رفلاکس اسید آسیب پذیر تر است.(رفلاکس وضعیتی است که غذای موجود در معده همراه با اسید به مری رانده میشود). گریپ واتر در بزرگسالان میتواند جهت درمان برخی ناراحتی های روده و رفلاکس مصرف شود.

اگر نوزاد شما مبتلا به مشکلات گوراشی است که منجر به ناراحتی و علایم کولیکی در نوزاد میشود؛ گریپ واتر میتواند یک گزینه طبیعی برای تسکین علایم کولیک باشد. شوید و رازیانه گیاهان رایجی هستند که در تولید گریپ واتر از آنها استفاده میشود. رازیانه موجب کاهش گاز های دستگاه گوارش میشود و شوید نیز به هضم غذا کمک میکند.

 

عوارض مصرف گرایپ واتر

این محصول می‌تواند برای بسیاری از کودکان مفید باشد. اما این عوارض آن را هم نباید نادیده گرفت:

  • برخی گیاهان به کار رفته در گریپ واتر می‎‏تواند موجب واکنش آلرژیک در بچه شود.
  • گرایپ واتر باعث ورود برخی باکتری‎ها در سیستم گوارش بچه می‌شود.
  • این شربت در برخی کودکان یبوست شدید ایجاد می‌کند.
  • اگر در فاصلۀ کمی از تولد به نوزاد گرایپ واتر داده شود این شربت می‎تواند باعث توقف خوردن شیر توسط نوزاد و تأخیر تحویل شیر مادر شود.

 

ملاحضات:

داروهایی که برای درمان رفلاکس اسید بکار میروند میتوانند اثرات جانبی پیچیده ای برای نوزادان به دنبال داشته باشند؛ از مشکلات مربوط به روده و سیستم تنفسی. از این رو گریپ واتر جهت درمان رفلاکس میتواند جایگزین مناسبی برای این دارو ها باشد.

برخی از نوزادان ممکن است از خوردن گریپ واتر امتناع کنند مخصوصا زمانی که دچار رفلاکس هستند. در چنین شرایطی بهتر است حین شیر دادن به نوزاد مقداری از شیر مادر را با گریپ واتر مخلوط کرد و به نوزاد داد.

 

نکات و هشدار ها

برخی از انواع گریپ واتر های موجود در بازار میتوانند حاوی موادی مانند الکل و شکر باشند. برچسب موجود روی دارو را به دقت مطالعه کنید تا از عدم وجود موارد ذکر شده در ترکیب آنها اطمینان حاصل نمایید. همچنین بعضی از انواع شربت های گریپ واتر به عنوان داروهای هومئوپاتی (همسان درمانی) توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا(FDA) پذیرفته شده اند و تابع آیین نامه این سازمان هستند. سایر انواع گریپ واتر که دارای تاییدیه FDA نیستند تنها به عنوان مکمل غذایی به حساب می آیند. گریپ واتر های دارای تاییدیه FDA اثربخشی و ایمنی قابل ملاحضه ای دارند.

اگر علاقه مند به استفاده از گریپ واتر هستید پیش از دادن آن به نوزاد حتما با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید. از خرید کردن گریپ واتری که توسط سایت های اینترنتی نامعتبر ارائه میشوند خودداری کنید. همچنین از درست کردن گریپ واتر در منزل و استفاده از آن اجتناب کنید. استفاده از چنین مواردی برای نوزاد از نظر ایمنی تایید نمیشود و ممکن است مضرات آن بیشتر از فوایدش باشد. در صورتی که پزشک متخصص اطفال استفاده از گریپ واتر را برای نوزاد شما تایید کرد نمونه های بدون الکل و قند آنرا خریداری و استفاده کنید. در مورد سایر روش های درمان کولیک با پزشک صحبت کنید زیرا تضمینی وجود ندارد که گریپ واتر کولیک نوزاد شما را بصورت کامل درمان کند.

 

نوزاد ها نمیتوانند با الکل کنار بیایند

یکی از دلایلی که موجب شده است گریپ واتر در تسکین و آرام کردن نوزادان مبتلا به ناراحتی ها و درد های شکمی به خوبی عمل کند وجود مقادیری الکل در ترکیب آن است. در واقع 3.6 درصد از ترکیب گریپ واتر از الکل تشکیل یافته است. بنابراین مقدار داروی پیشنهادی برای نوزادی که 4 کیلوگرم وزن دارد مانند  125 گرم از مشروبات الکلی میباشد. مقادیر بالای الکل میتواند برای نوزادان زیان آور باشد.

منبع: سایت داروی


8 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس