دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / قبل از بارداری /

عوارض رژیم تعیین جنسیت قبل از بارداری 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
داشتن فرزند دختر و پسر باعث می شود که خانواده ها تمایل به داشتن فرزندی با جنسیت خاصی باشند. ممکن است پزشکان به خانواده ها روش هایی را که احتمال تولد فرزند با جنسیت دختر یا پسر افزایش می‌دهد، پیشنهاد کنند. یکی از این روش ها رژیم غذایی است که عوارض این رژیم را در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بررسی می کنیم.

تعیین جنسیت جنین یکی از مسائلی است که خیلی از والدین در مورد درست یا غلط بودن آن سؤالات مختلفی دارند. خیلی از مادران به ما می‌گویند از دیگران شنیده‌اند که یکی از روش‌های تعیین جنسیت رژیم‌درمانی است! اما آیا استفاده از این روش‌ها سلامت مادر یا جنین را تهدید می‌کند؟

جنسیت جنین را اسپرم مردان تعیین می کند. اگر اسپرمی که با تخمک لقاح پیدا کرده، دارای کروموزوم Y باشد ، نوزادتان پسر خواهد شد. اما اگر اسپرم دارای کروموزوم X باشد، جنین شما دختر می شود. اینکه چه اسپرمی موفق به لقاح شود کاملا تصادفی است.بعضی از والدین مایلند با تغذیه، پوزییشن جنسی، زمان نزدیکی و غیره بر تعیین جنسیت جنین شان تاثیر بگذارند. یکی از روشهایی که به افزایش شانس دختر دار شدن یا پسر دار شدن کمک می کند، تغذیه مادر است.

رژیم غذایی نمی‌تواند سبب شود تا یکی از نطفه‌های دختر و یا پسر تقویت گردد و تنها می‌تواند کمک کند تا سرعت تحرک اسپرم‌ها افزایش یابد. به عنوان مثال چنانچه محیط رحم قلیایی باشد، اسپرم‌های y که پسرزایی را تقویت می‌کنند، تحرک بیشتری می‌یابند. اما در مقابل آن، چنانچه رحم اسیدی باشد و ترشحات داخل آن بیشتر باشد، طول عمر اسپرم X بیشتر شده و امکان دخترزایی افزایش می‌یابد.

عوارض رژیم غذایی تعیین جنسیت قبل از بارداری

رژیم های تعیین جنسیت است که اولین بار در سال 1933 میلادی روی لارو کرم های دریایی و قورباغه انجام شد و عمده مطالعات انجام شده تاکنون نیز بر روی حیوانات بوده است.که در اینجا به عوارض و پیامدهایی که رژیم تعیین جنسیت ممکن است ایجاد کند می پردازیم:

رژیم تعیین جنسیت جنین با تغییر در مصرف سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم تنظیم می شود و حداقل باید دو ماه قبل از تاریخ پیش بینی شده برای بارداری شروع شود.که در حال حاضر مطالعات متعددی درباره‌ی میزان مصرف ویتامین ها و مواد معدنی مادر باردار در قبل و ابتدای بارداری و تاثیر آن بر روی سلامت جنین صورت گرفته است.

به تعدادی از نتایج مطالعات انجام شده اشاره می نماییم:

  • یکی از عوارض رژیم تعیین جنسیت که در یک مطالعه مروری در سال 2012 که 45 مطالعه را بررسی کرده بود نشان داده شد که مصرف ویتامین ها و مواد معدنی در قبل بارداری و سه ماهه اول بارداری بر وزن زمان تولد و زایمان زودرس موثر هستند.

  • مقاله منتشر شده در سال 2010 در مجله تغذیه (JN) نشان داد وضعیت ریز مغذی ها در دوران جنینی و ابتدای زندگی ممکن است متابولیسم، رگ ها، رشد و عملکرد اندام ها را تغییر دهد که می تواند منجر به افزایش خطر بیماری های قلبی، چاقی، تغییر عملکرد کلیه و در نهایت دیابت تیپ دو گردد.

  • دکتر دارنتون هیل در مقاله ای در سال 2015 نشان داد که اپی ژنتیک و تاثیر احتمالی کمبود مواد مغذی بر روی جنین بر بیماری های مزمن افراد موثر است،

  • در یک مطالعه صورت گرفته بر روی گوسفندان نشان داده شد که سوءتغذیه در قبل بارداری باعث ایجاد تغییر در محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – غده فوق کلیه جنینی (HPAA)، افزایش احتمال زایمان زودرس، تغییر عملکرد پانکراس، متابولیسم اسید آمینه و… گردید.

بنابراین تغییر در میزان مصرف ویتامین ها و مواد معدنی توسط مادر در قبل یا ابتدای بارداری خطر ابتلا به بیماری های مزمن در دوران زندگی برای نوزاد، وزن پایین زمان تولد، زایمان زودرس و… را افزایش می دهد.پس با توجه به تغییر در مصرف 4 ماده معدنی مهم (سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم) در رژیم غذایی مادر به احتمال بالا شاهد مشکلات جسمی در دوران زندگی کودک خواهیم بود.

تاثیر رژیم تعیین جنسیت بر روی سلامت مادر

از دیگر عوارض رژیم تعیین جنسیت میتونه داشته باشه برای مادر هست ، همان طور که گفته شد رژیم های تعیین جنسیت بر پایه تغییر در نسبت مصرف غذاهای حاوی مواد معدنی توسط مادر هست به گونه ای که در رژیم پسردار شدن میزان مصرف سدیم و پتاسیم باید افزایش یابد و کلسیم و منیزیم کاهش یابد که در حال حاضر نیز شاهد مصرف بالای سدیم (نمک) و پایین کلسیم (لبنیات) در میان مردم هستیم بنابراین رژیم پسر دارشدن می‌تواند برای مادران با فشارخون بالا و نارسایی قلبی مشکلاتی را ایجاد نماید.

هم چنین در رژیم دختر دار شدن نیز سدیم و پتاسیم کاهش می باید و کلسیم و منیزیم باید افزایش یابد که با توجه به افزایش مصرف کلسیم و کاهش مصرف سدیم و پتاسیم می‌تواند برای مادران با نارسایی کلیوی، اختلالات عصبی و… مشکلات متعددی را ایجاد نماید.

سخن پایانی

پیروی از یک الگوی غذایی صحیح و متعادل و از آن مهم‌تر مصرف مکمل فولیک اسید پیش از بارداری توسط مادر مهم است و مادران باید موضوع جنسیت کودک را در اولویت‌های بعدی خود قرار دهند، زیرا سطوح ناکافی اسید فولیک مادر در دوران بارداری باعث بروز نقص لوله‌های عصبی در نوزادان می‌شود و این یعنی خطر عقب ماندگی نوزاد، از این رو مادران توصیه‌های تغذیه‌ای و پزشکی را جدی باید بگیرند و حتما این دوران را زیر نظر پزشک متخصص و مشاور تغذیه سپری کنند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل سابمیت مقاله
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !