دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / بعد از بارداری /

اولین پریود بعد از زایمان چه زمانی و چگونه اتفاق می افتد؟ 

سه شنبه، 29 فروردین 1402
اولین پریود بعد از زایمان در حدود 70 روز پس از زایمان رخ می‌دهد. این دوره ممکن است نسبت به پیش از بارداری طولانی‌تر و شدید‌تر یا سبک‌تر و کوتاه‌تر باشد. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر در این خصوص بحث می کنیم.

از درخشش پوست گرفته تا پیدا کردن حس قدردانی جدید نسبت به بدن، دلایل زیادی برای دوست داشتن دوران بارداری وجود دارد. یک خوبی دیگر بارداری این است که حداقل 9 ماه از دست قاعدگی خلاص می شوید. اما احتمالا کنجکاوید بدانید بعد از زایمان چه بلایی سر چرخه قاعدگی می آید. اغلب، زمان شروع مجدد قاعدگی به این بستگی دارد که به بچه شیر بدهید یا نه. درست همان طور که زندگی تان بعد از زایمان تغییر می کند، اولین پریود بعد از زایمان و پریودهای بعدی کمی متفاوت هستند.

در اولین ماه‌های پس از تولد نوزاد، ممکن است پریود‌ها نامنظم باشند، اما با گذشت زمان به حالت عادی بازمی‌گردند. هیچ راهی برای پیش بینی اینکه چگونه زایمان بر روی پریود‌های یک فرد تأثیر می‌گذارد، وجود ندارد، اما زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، دیرتر پریود می‌شوند.

شروع پریود بعد از زایمان

زنانی که از سینه خود به نوزادشان شیر نمی دهند یا این کار را به طور مرتب انجام نمی دهند، پریودشان به سرعت باز خواهد گشت.تحقیقات نشان داده است که اولین پریود بعد از زایمان معمولا بین 45 تا 94 روز پس از زایمان رخ می دهد و میانگین وقوع اولین پریود پس از زایمان معمولا 74 روز بعد است.عامل اصلی تاثیر گذار بر شروع پریود بعد از زایمان، تخمک گذاری است. اندازه گیری روزمره دمای پایه بدن می تواند به تشخیص زمان تخمک گذاری کمک کند.

تغییرات پریود پس از زایمان

به دنیا آوردن یک نوزاد موجب بروز تغییرات جدی در بدن زن می‌شود و بدن برای بهبودی نیاز به زمان دارد. هیچ گونه معیار و استانداردی برای زمان و چگونگی اولین پریود بعد از زایمان وجود ندارد. اما معمولا اولین پریود بعد از زایمان با دوره‌های پیش از بارداری بسیار متفاوت است.دلایل زیادی باعث بروز این تغییرات می‌شوند، از جمله:

  • رحم نیاز به زمان دارد تا به اندازه طبیعی خود بازگردد.

  • سطح هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند

  • شیردهی مادر بر سطح هورمون تاثیر می‌گذارد

  • برخی از زنان مشاهده می‌کنند پریود‌های پس از زایمان طولانی‌تر است. دیگران متوجه می‌شوند که خون خارج شده به رنگ متفاوتی است، لخته‌های خون بیشتر از حد معمول است و یا گرفتگی‌های عضلانی شدید‌تر است.

آیا قاعدگی روی شیر مادر تاثیر می گذارد؟

با شروع مجدد قاعدگی، متوجه تغییراتی در میزان شیر یا واکنش نوزاد به شیر مادر می شوید. تغییرات هورمونی که باعث پریود شدن می‌شود روی شیر هم تاثیر می گذارد.مثلا، متوجه می شوید مقدار شیر کم شده یا فاصله زمانی هر بار شیر خوردن نوزاد بیشتر می شود. تغییرات هورمونی روی ترکیبات شیر پستان و مزه آن هم تاثیر می گذارد. معمولا این تغییرات بسیار خفیف است و نباید روی توانایی شیردهی اثر منفی بگذارد.

چرا پس از بارداری در زمان پریود درد بیشتری را تجربه می‌کنیم؟

بسیاری از خانم‌ها به این مسئله توجه می‌کنند که اولین پریود بعد از زایمان چند روز طول می‌کشد و یا حتی تغییراتی که در این دوران در بدن آنها به وجود می‌آیند، چه مواردی هستند. اما دغدغه برخی از خانم‌ها در این رابطه میزان دردی است که در این دوران تحمل می‌کنند. البته در رابطه با همه خانم‌ها درد در زمان پریودی ایجاد نمی‌شود. کسانی که پیش از بارداری خود به بیماری‌های به خصوصی مبتلا بوده‌اند، پس از بارداری و زایمان پریودهای سبک‌تری را تجربه می‌کنند.

در این دوران پوشش دیواره رحم کمی ضخیم‌تر از همیشه است و باید حتما تخلیه شود. به همین خاطر نیز این دوران گاها با درد بیشتری سپری می‌شوند. این دوران برای زنانی که به سندرم شیهان مبتلا هستند متفاوت است. آن‌ها پریودهای سبک‌تری دارند. برخی عوامل نیز شدت درد در این دوران را افزایش می‌دهند. از جمله آنها می‌توان به هورمون‌های شیردهی اشاره کرد که در ابتدای این مطلب نیز به آنها اشاره شد. اولین پریود بعد از زایمان به دلیل افزایش شدت انقباضات شکمی نیز دردناک خواهد بود. در برخی موارد علل این دردهای شایع به حفره‌های رحمی مربوط می‌شود که به زنان فشار بیشتری در دوران پریود تحمیل می‌کنند.

نامنظمی پریود بعد از زایمان

به خصوص در ماه های اولیه پس از زایمان، داشتن پریودهای نامنظم عادی است. زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند بیشتر دچار نامنظمی پریود می شوند زیرا هورمون هایی که موجب شیردهی می شوند می توانند موجب تاخیر در تخمک گذاری و نامنظم شدن تخمک گذاری شوند.حتی در زنانی که شیردهی نمی کنند، پریودها ممکن است نامنظم باشند زیرا بدن برای بهبودی پس از بارداری و زایمان به زمان نیاز دارد. در طی زمان، قاعدگی به روال معمول خود باز خواهد گشت.

روش های طبیعی برای منظم کردن پریود بعد از زایمان

اگرچه نامنظمی پریود بعد از زایمان طبیعی است، با رعایت نکات زیر می توانید سریع تر از معمول به نظم طبیعی پریود خود بازگردید.

  • حواستان به رژیم غذایی تان باشد: سعی کنید رژیم غذایی سالمی بخورید و از غذاهای فست فود و فراوری شده مانند سوسیس و کالباس دوری کنید.

  • روی کافی مصرف کنید: کمبود روی می تواند تخمک گذاری را مختل کند. میزان کافی روی نقش مهمی در تخمک گذاری سالم دارد. همچنین میزان کافی روی می تواند مانع دردهای قاعدگی نیز شود. از پزشکتان بخواهید که مکمل حاوی روی برایتان تجویز کند.

  • منیزیم کافی مصرف کنید: منیزیم برای سلامت دستگاه تولید مثل زنان ضروری است. در طی بارداری پزشک منیزیم را برای پیشگیری از زایمان زودرس و جلوگیری از مسومیت حاملگی تجویز می کند اما منیزیم نقشی مهمی در چرخه قاعدگی نیز دارد. منیزیم می تواند علائم PMS یا سندرم پیش قاعدگی مانند کمر در یا درد زیر شکم را کاهش دهد.

  • از استرس خود بکاهید: سعی کنید تمرینات ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشین را تمرین کنید تا استرس خود را تا حد ممکن کاهش دهید. استرس تاثیر زیادی بر نظم چرخه قاعدگی دارد.

سخن نهایی

با شروع اولین قاعدگی پس از زایمان، اگر میزان خونریزی‌تان بیشتر یا کمتر از قبل از دوران بارداری بود نیز نگران نشوید. همچنین شاید در ابتدا فواصل قاعدگی‌تان هم نامنظم باشد. اگر بعد از چند ماه قاعدگی‌تان منظم نشد یا بعد از دو یا سه دوره، خونریزی خیلی شدید داشتید یعنی به مدت چند ساعت متوالی، هر یک ساعت، یک بار نوار بهداشتی شما کاملاً خیس شد، این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید تا در صورت لزوم با نظر پزشکتان مشکلات هورمونی یا رحمی شما بررسی شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!