اورینگ چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
اورینگ چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟
اورینگ یک حلقه لاستیکی است که تقریباً در همه جا وجود دارد و برای آب بندی استفاده می شود. اورینگ اساساً از ساده ترین و در عین حال فوق العاده ترین و پرکاربرد ترین قطعه در خودرو و صنایع مختلف می باشد . در این مطلب از ساعد نیوز کاربردهای اورینگ را در خودرو بررسی می کنیم.

اورینگ (به انگلیسی: O-ring) نوعی درزبند مکانیکی و به شکل چنبره می‌باشد. اورینگ‌ها اغلب از جنس الاستومر و دارای سطح مقطعی گرد می‌باشند. اورینگ به‌طور رایج به گونه‌ای طراحی می‌شود که در یک شیار نشسته در طول فرایند مونتاژ بین دو یا چند قسمت فشرده می‌شود و سبب ایجاد یک آب‌بند مکانیکی در میان قسمت‌ها می‌شود.اورینگ که در برخی از منابع پکینگ نیز شناخته می شود، یک آب بند مکانیکی بوده که برای طراحی ماشین ها آن را گزینه ای کاربردی در نظر می گیرند.

اورینگ خودرو چیست؟

اورینگ یک نوع واشر مکانیکی برای آب بندی با سطح مقطع O شکل است. اورینگ یکی از پرمصرف ترین وسایل کاربردی با مکانیسم ساده در بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای شخصی می باشد. اورینگ ها در چند حالت مورد استفاده قرار می گیرند:

  • استاتیک: در این حالت گلند ثابت و بی حرکت است که در صنعت Face Seal نام می گیرد.

  • داینامیک: این حالت به دو دسته تقسیم می شود. یکی هنگامی که گلند متحرک بر روی پیستون طراحی شده است و در صنعت Piston Seal نام می گیرد؛ دیگری هنگامی که گلند متحرک بر روی بدنه طراحی شده است و در صنعت Rod Seal نام می گیرد.

اورینگ

انواع اورینگ بر اساس نوع جنس

در این قسمت از مقاله به بررسی انواع واشر ها می پردازیم. سپس در ادامه ویژگی ها و کاربرد هر کدام را به طور کامل برای شما عزیزان شرح می دهیم. از این رو حتماً همراه ما باشید.

  • اورینگ جنس کالرز:جنس این نوع قطعه در واقع به صورت کاملا لاستیکی است. باید بگوییم که برای اولین بار این مدل واشر با این نوع جنس توسط یک شرکت آمریکایی به نام دوپونت تولید شد. کالرز را می توان نام تجاری این قطعه دانست که توسط شرکت آمریکایی دوپونت انتخاب شده است. این قطعه مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت دارد.

  • اورینگ جنس وایتون:وایتون یکی دیگر از انواع واشر های موجود در جهان است. این قطعه با توجه به جنسی که دارد، مقاومت بالایی در خصوص حرارت و فشار بالا از خود نشان می دهد. از این رو بسیار دیر خراب شده و تا حد زیادی مستحکم است.

  • اورینگ جنس سیلیکون:این نوع جنس قطعه می تواند حال لاستیکی خود را تا دمای 200 درجه سانتی گراد حفظ کند. کاربرد اصلی این مدل قطعه با این نوع جنس بیش تر در مصارف پزشکی، آزمایشگاه ها و غیره است.

  • اورینگ جنس فلوئور سیلیکون:این نوع قطعه در واقع کاربرد و جنسی بسیار شبیه به سیلیکون دارد. از این رو مانند واشر سیلیکون مقاومت بالایی در برابر فشار، حرارت، سوخت و روغن دارد.

  • اورینگ جنس NBR:واشر nbr از ترکیب جذاب یک کوپلیمر بوتادین و آکریلونیترول تشکیل می شود. از ویژگی های این قطعه می توان به مقاومت بسیار بالای آن در برابر حرارت و گریس ها اشاره کرد. همچنین این واشر بسیار در برابر سایش روغن ‌های معدنی نیز مقاوم است.

  • اورینگ HNBR: واشر HNBR در واقع یکی از جدید ترین نوع واشر ها به شمار می رود. این قطعه را بسیاری از افراد با نام نیتریل هیدروژنه نیز می شناسند.

  • اورینگ EPDM:اتیلن پروپیلن یا واشر EPDM تا دمای 140 درجه سانتی گراد مقاومت می کند. از این رو می تواند مقاومت خوبی در حرارت بخار آب و مواد شیمیایی داشته باشد

  • اورینگ ACM:واشر ACM در واقع از الیاف های مصنوعی و مخلوطی از مونومر های اکریلیک تهیه می شود. این قطعه نیز دوام بالایی در برابر حرارت بالا و روغن ها دارد.

اورینگ

کاربرد اورینگ در خودروسازی

هنگامی که صحبت از اورینگ می شود بدون تردید یکی از نخستین زمینه هایی که که برای کاربردهای آن در ذهن تداعی شده، خودرو خواهد بود. خودروها با توجه به اینکه از انواع قطعات بزرگ و کوچک و به صورت پیچیده ساخته می شوند باید از متریال مختلف برای جلوگیری از نشت سیالات در ساخت خود بهره ببرند. جالب است بدانید که برای ساخت اتومبیل های امروزی به طور متوسط بین 500 الی 600 قطعه لاستیکی یعنی واشر و اورینگ استفاده می کنند.

کاربرد اورینگ در دریچه گاز

با بررسی کاربرد این قطعه در خودرو متوجه می شویم که یکی از مکان های مورد استفاده از این قطعه، دریچه گاز خواهد بود. خشک شدن اورینگ نصب شده بر روی دریچه گاز موجب می شود مشکلاتی در این ناحیه به وجود بیاید. در نتیجه این مشکلات دور موتور به میزان قابل توجهی پایین آمده و در نهایت اتومبیل خاموش خواهد شد. علاوه بر این هنگام خراب شدن این قطعه بر روی دریچه گاز مشاهده می کنید که دور موتور دچار نوسان می شود. اورینگ دریچه گاز باید مقاومت بالای خود را در برابر مواد شیمیایی، اسید، روغن و همچنین ساییدگی نشان دهد.

کاربرد اورینگ در سوزن انژکتور

امروزه برای ساخت اورینگ سوزن انژکتور با هدف آب بندی این بخش از بالاترین استانداردها استفاده می شود. این قطعه برای انژکتور بسیار حساس بوده و با متریال سیلیکون و وایتون آن را در بازار عرضه می کنند. نوع سیلیکونی این قطعه قادر است در برابر اسید، مواد شیمیایی، بنزین، روغن و ازن مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد. این قطعه در برابر دمای منفی 60 درجه سانتیگرادی تا 300 درجه سانتیگرادی مقاوم بوده و به هیچ عنوان دچار تغییر شکل نخواهد شد. مدل وایتون نیز به واسطه مقاومت بالایی که دارد می‌تواند در برابر مواد هیدروکربنی و نفتی استحکام بی نظیر خود را نشان دهد. در بیشتر مواقع خرید اورینگ وایتون در مقایسه با مدل سیلیکونی کاربرد بیشتری دارد.

کاربرد اورینگ در لوله بخاری خودرو

بخش زیادی از خودروها به گونه ای طراحی می شوند که در اتاق خود، رادیاتور بخاری را نگهداری می کنند. چنانچه آب رادیاتور در کف خودرو وجود داشته باشد یعنی رادیاتور دچار نشتی شده است. به همین علت باید منتظر آسیب‌های جبران‌ ناپذیری باشید. در این مواقع خرابی اورینگ لوله بخاری می تواند به عنوان یکی از موارد نشت آب رادیاتور در نظر گرفته شود. امروزه برای ساخت این قطعه از سیلیکون استفاده می ‌کنند. شرایطی که موجب می شود مقاومت قطعه در برابر ساییدگی و مواد اسیدی و شیمیایی به خوبی افزایش یابد.

کاربرد اورینگ در باک بنزین

اورینگ درب باک بنزین که آن را با نام های مهره باک و اورینگ پمپ بنزین نیز می شناسند از جمله قطعات پرفروش در این زمینه شناخته می شود. این قطعه در برابر بنزین مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. برای ساخت این قطعه در جنس NBR بهره می‌برند. بنابراین قطعه‌ای که تولید شده است می‌تواند مانع نشتی بنزین شده و درزگیری پمپ بنزین را به منظور جلوگیری از احساس بوی بنزین انجام دهد. این قطعه یک قطعه ساده و کوچک به نام او رینگ خواهد بود.

کاربرد در منیفولد

منیفولد هوا و دود و همچنین منیفولد ورودی و خروجی از جمله بخش های خودرو بوده که هر کدام وظایف خاصی بر عهده می گیرند. به عنوان مثال منیفولد دود باید بتواند دود ناشی از احتراق سوخت را به بیرون هدایت کند. در طرف مقابل منیفولد هوا به منظور وارد کردن مخلوط سوخت و هوا به محفظه احتراق، کاربرد دارد. در این میان برای آب بندی بخش های مورد نظر از یک قطعه کاربردی کمک می گیرند. این قطعه لاستیکی پس از 100 هزار کیلومتر در منیفولد هوا و منیفولد ورودی و خروجی باید تعویض شود. معمولا در ساخت واشر و اورینگ منیفولد هوا شرایطی در نظر گرفته میشود که مقاومت بالایی در برابر سایش، مواد شیمیایی و روغن داشته باشند.

کاربرد اورینگ در بوش پیستون

اگر بخواهیم یکی از مهمترین قطعات لاستیکی اتومبیل را نام ببریم، می توانیم به سراغ اورینگ بوش پیستون برویم. در صورت خراب بودن این قطعه و یا استفاده ناصحیح از آن متوجه می شوید که خودروی شما دچار روغن ریزی می شود. با توجه به اهمیت این قطعه معمولا برای ساخت آن از سیلیکون کمک میگیرند. قطعه تولید شده در برابر مواد شیمیایی، ساییدگی و روغن مقاوم بوده و قادر است بازه دمایی منفی 60 تا مثبت 200 را تحمل کند.

کاربرد اورینگ در ترموستات

اورینگ ترموستات یکی دیگر از قطعات یدکی خودرو بوده که کاربرد بالایی در سیستم خنک کاری دارد. به منظور آب بندی ترموستات از این قطعه استفاده میشود. برای ساخت این قطعه نیز معمولا از سیلیکون کمک می گیرند. سیلیکون قادر است در برابر تغییرات دما و حرارت، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. با توجه به حساسیت کار این قطعه در ترموستات باید برای خرید این قطعه محصولی مرغوب و باکیفیت انتخاب کنید.

کاربرد اورینگ درب روغن ریز

با بررسی نقش اورینگ در خودرو متوجه می ‌شویم که بخش درب روغن ریز نیز نیاز به استفاده از این قطعه دارد. این قطعه به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی خودرو که ممکن است در اثر روغن ریزی به وجود بیایند، بسیار موثر عمل می‌کند. بسته به نوع، جنس و طراحی آن، اورینگ درب روغن ریز می تواند مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشد.

سخن پایانی

هنگامی که قصد خرید اورینگ خودرو را دارید باید چند نکته و فاکتور مهم را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین موارد، مقاومت در برابر دمای بالا و پایین است. با توجه به اینکه این قطعه باید در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد، لازم است که در بازه های دمایی گسترده بتواند کاربرد خودرو نشان دهد. سازگاری شیمیایی از دیگر فاکتورهایی به شمار می‌رود که هنگام خرید اورینگ باید در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که این قطعات در برابر مواد شیمیایی باید مقاوم بوده تا عملکرد خودرو را دچار اختلال نکند. در این میان مقاومت در برابر گریس و آب گرم و همچنین فشار بالا از دیگر مواردی هستند که هنگام خرید سعی کنید در نظر بگیرید. به همراه تمام فاکتورهایی که عنوان کردیم، سعی کنید برای خرید این قطعه از یک فروشنده معتبر نیاز خود را دریافت کنید. قیمت اورینگ نیز با توجه به فاکتورهای بیان شده می تواند متفاوت باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (547 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (13 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان